Jump to content

Episode 1098 - Tirsdag 5. august 2008


Hoff@

Recommended Posts

Mornings Vidar :rolleyes:

Jeg starter likegodt opp pitten for tirsdag og poster innlegget ditt her.

 

Jeg ville vært forsiktig med Acta.

 

Kredittilsynet har varslet at de skal gå gjennom selskapets produkter 'etter sommeren', og jeg ser ikke bort i fra at de finner noe rusk...

Videre kan du jo spørre deg selv om du kunne tenkt deg i å investere i ett av deres produkter? Ville du anbefalt besteforeldrene dine å spare gjennom Acta?

 

Jeg mener at det med de siste måneders sterke negative fokus på bla. garantert sparing, høye gebyrer/kostnader samt Fred Ingebritsen-saken etc. har vært så mye negativt rundt sektoren og selskapet at jeg vil bli forundret om ikke dette resulterer i redusert salg/omsetning/resultat.

 

 

I dag skal vi ett godt stykke nedover i starten og som meldt i går er jeg på kjøperen, men jeg kom heldigvis ikke i gang i går. Får se om det blir flere handler i dag, jeg er på utkikk etter noen longere med 2-3 måneders horisont.

 

I tilleg er det alltid interessant med noen kortere spekk :biggrin:

 

Lykke til :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Go' morgen Hoff@ :smile:

 

Jeg har nok et forskjellig markedssyn fra deg for tiden.

Jeg frykter at vi generelt sett skal videre ned på mellomlang sikt, og våger ikke å gå long.

Korte spekk ok, men ikke noe mer.

 

Volatilt er det i alle fall, så for dem med tid og nerver til det, kan det nok være lukrativt å trade.

Selv er jeg rimelig opptatt til ONS er over, så det spørs hvor mye handling det blir på meg selv om det klør i fingrene... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Bah, blir helt ødelagt her. Ting blir bare mer og mer fristende, og jeg har bare en liten studentpost å handle for :P Sjesken på mer stl, men er ikke så smart å satse alt på en hest at det gjør noe... Kan jo også tenkes at det lønner seg å avvente situasjonen noe, turbulent marked. Mye som kan tenkes...

Link to comment
Share on other sites

STL er 10 kroner lavere enn på samme tid i går. Kombinasjonen av bred nedgradering fra analytikerne og en oljepris i fritt fall ble altså for mye å stå imot. Verken STL eller Oslo Børs forøvrig vil stoppe å falle før oljeprisen gjør det. Jeg blir ikke sjokkert dersom STL er nærmere 140 enn 150 når uka er slutt.

 

Jeg trader også litt i NSG, samtidig som jeg har torsdagens resultatframleggelse bak øret. Jeg vil ikke gå glipp av en eventuell reprising av denne utbombede aksjen. Et slikt scenario er dog langt fra bankers, så det gjelder å ikke forplikte seg for mye...

Link to comment
Share on other sites

STL er 10 kroner lavere enn på samme tid i går. Kombinasjonen av bred nedgradering fra analytikerne og en oljepris i fritt fall ble altså for mye å stå imot. Verken STL eller Oslo Børs forøvrig vil stoppe å falle før oljeprisen gjør det. Jeg blir ikke sjokkert dersom STL er nærmere 140 enn 150 når uka er slutt.

 

Jeg trader også litt i NSG, samtidig som jeg har torsdagens resultatframleggelse bak øret. Jeg vil ikke gå glipp av en eventuell reprising av denne utbombede aksjen. Et slikt scenario er dog langt fra bankers, så det gjelder å ikke forplikte seg for mye...

 

Hei

 

Sitter ganske tungt i NSG kjøps opsjoner. Det bør komme en reprising av selskapet snart. Følger en med i media, ja så er det noen positive "triggere". Salget av Saugbruks rykker tilsynelatende nærmere. Den tillitsvalgte der vil ha nye eiere. Prisene på magasinpapir er opp, og det kan gi NSG en hyggelig pris.

 

DN melder idag at NSG sitter igjen med en reell kjøper til eiendommen på Oxenøen. Med reell kjøper menes det vel at tilbudet er "littegrann" for lavt... Om det er tilstrekkelig avhenger av hvor travelt NSG har det med å då likvider. Slik jeg ser det haster det ikke av hensyn til gjelda, MEN det kan tenkes at en trenger midler til oppkjøp... som er mer forventet lønnsomme.

 

Jeg venter imidlertid på den "store konsolideringen" av bransjen. Det er kun snakk om tid. Alle "blør nå". Gjennom kosolidering, så begynner igjen pengene å trille inn i kassa. Husk at NSG har en omsetning på 25 mrd., og en "liten" bedring av marginene, utgjør svært mye penger. Dette gjelder også for de andre store. Skjønner ikke hva de venter på. Minner om mindre god ledelse, eller kanskje rettere sagt mindre godt eierskap, da alle lederne fortsatt vil lede og ikke bli kjøpt opp.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått nok i SONGA, må si det frister MYE å prøve en spekk i CREW, men hvor er bunnen? :happy:

 

edit

 

Jeg klønet det til i CREW og mistet rekylen :mad:

 

Sitter med nokså mye tørt krutt som jeg tenkte jeg skulle "Brenne Av" i CRU om den gjorde noe slikt som dette.

 

Men, greide selvfølgelig å forsove meg i dag og fikk ikke med meg hva som skjedde før stupet var over. :mad:

 

Kanskje vi får en ny dipp iløpet av dagen ?? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Futtene utvikler seg veldig bra, og Europa stiger fint.

Er det duket for rekyl opp her hjemme før dagen er over?

 

Er litt sulten på Yara, men dagens kraftige fall er på veldig stort volum, så jeg avventer.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor alt det som ikke er oljerelatert fortsatt er ned. Hele europa er jo opp.

 

Hei

 

Sånn er det bare. Det er helt latterlig og har ingenting med fundamentale forhold å gjøre.. OSE mangler evnen til å skille mellom sektorer og selskaper. Mange selskper på OSE tjener på høy oljepris, mens andre taper uten at dette gjenspeieles i prisingen. Det er og store forskjeller på hvor mye selskaper tjener/taper på høy/lav oljepris. Oljeselskapene bør være mest berørt. Oljeservice bør vær noe, men langt mindre berørt da mange enheter har lange kontrakter og "spot prisene" ikke påvirkes så mye fra dag til dag.

 

Tok noen poster i PDR nå. Aksjen er underpriset så det holder. Riggene i Petromena er på lange kontrakter, og det bør/kan skje kosolideringer snart. Særlig gjelder det selskaper hvor PDR har eierandeler som PetroJack og PetroProd... Alt er vel imidlertid opp til BGL. PDRs Pater Familias...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor alt det som ikke er oljerelatert fortsatt er ned. Hele europa er jo opp.

 

Har du sett oljeprisen eller? Gikk ned 2 dollar - BANG - på et par minutter

Folk tenker: selg det som selges kan. Og da går OSE i dass

 

STL bør pelle seg under 150 og bare få det overstått

Link to comment
Share on other sites

Inn i STL på 150.10, uten at jeg er 100% overbevist om at det blir dagens laveste kurs. Men det er tross alt 12 kroner under gårsdagens høyeste! Satser på en fin salgspris i morgendagens suckers rally.

 

Forøvrig er det vittig å registrere at gullgraverne nå synes 4.50 er dyrt for CRU... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er det vittig å registrere at gullgraverne nå synes 4.50 er dyrt for CRU... :laugh:

 

4,50 er BILLIG, men trenden er rett ned så jeg har fortsatt mye tørt krutt på depotkontoen. Jeg undres over prisingen ut fra fundamentale forhold og det markedet vet om driften. Om ikke det ligger en haug med lik i lasten, som kun utvalgte har fått vite om, er selskapet "Komi-Priset".

 

Vel, vel.....den som har lever får se. Q2 legges fram 12 august.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha hoppet ut av Tomra i går, har jeg nå begynt jakten på et nytt og kortsiktig spekulativt sted å oppbevare pengene...

 

Tomra er derfor ikke aktuell for øyeblikket, men med den nedgang i olje og oljeservice-næringa har fremvist de siste dagene, er det vel naturlig å fortsette letinga der.

 

Får se hva dagen bringer...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...