Jump to content

Episode 1116 - fredag 29. august 2008


Hoff@

Recommended Posts

Mornings :rolleyes:

 

På tide å starte fredagen vel, vi står foran langhelg for amerikanerne for mandagen er børsen stengt der.

Gustav slår inn over land i løpet av ett døgn, men hva med Hanna som følger på?

Link to comment
Share on other sites

Hei, starter pitten i dag like etter at vi har gått i pluss og resultatene i USA og Asia skulle tilsi en videre oppgang.

 

Det passer jo meg bra, som er tungt lastet og med oksederivater i tillegg. De kjøpte jeg litt tidlig, på 117,50 dagen før en rød dag, men de er jo greit i pluss nå :happy:

 

Futtene er svakt negative, og de parret med oljeprisen tipper jeg vil være kritisk nå som vi nærmer oss motstand ved 430.

 

Ellers hadde en salgsordre på FUNCOM på 14,90 som gikk inn i går, så det ble en fin fin gevinst. Morsomt når ting går så og si som forventet og man går ut med gevinst på det :laugh:

 

God handel og god helg! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hoffa kom meg i forkjøpet gitt. FUNCOM stiger bra i dag òg, men risikoen blir for høy for min del (har tatt for mye risiko som det er). Tar lang tid før FUNCOM kommer til å gå med overskudd, om de noensinne vil gjøre det :blink:

 

Håper for norsk spillutvikling sin del at de får en suksess, selv om det har gått trått så langt med AoC.

Link to comment
Share on other sites

Jeg doblet meg i CRU på 2,80, og fikk selvfølgelig snittet ned inngangen min.

 

Det ser også ut til at YAR har våknet etter en litt daff start, så dette kan se ut til å bli en fin dag for min del.

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes:

 

På tide å starte fredagen vel, vi står foran langhelg for amerikanerne for mandagen er børsen stengt der.

Gustav slår inn over land i løpet av ett døgn, men hva med Hanna som følger på?

 

 

Gustav er fortsatt bare omtrent ved Jamaica/Cuba. Først i morgen vil den ha passert Cuba, og vil da gå inn i Mexicogulfen. Det er da ventet at den vil øke i styrke til muligens kategori 3. Inn mot kysten av USA er den først ventet til uka.

 

Når det gjelder Hanna er denne ventet inn rundt Florida og den vil sannsynligvis ikke påvirke oljeinstallasjonene i Mexicogulfen. Men Gustav derimot...

Link to comment
Share on other sites

Jaggu meg på tide at YAR fikk seg et løft. Etter å ha realisert gevinst i juli/august, handlet jeg inn nye aksjer og snittet meg ned de første par ukene. Sitter på 329,75 i snitt og har ikke lyst til å selge med det første.

 

India må jo komme på banen å kjøpe snart, så da bør den gå ytterligere. Noen nyheter der?

 

Noen som vet hvilken eksportskatt Kina har hatt på urea hittils? Marginalt lavere eksportskatt, burde vel bety at de forventer et rimelig presset marked ut året?

 

Innkommet 29.08.2008 10:28

Oslo (TDN Finans): Kinesiske myndigheter har offisielt annonsert

implementering av en ny eksportskatt på urea på 185 prosent i september.

Fra 1. oktober til 31. desember er raten 175 prosent.

 

Det melder Profercy fredag.

 

Basert på innenlandske priser i Kina vil den nye eksportprisen være rundt

985 dollar pr tonn fob for september og 950 dollar fra 1. oktober.

Link to comment
Share on other sites

Sitter fortsatt på mine Akso til 115.

Begynner å bli usikker på om jeg skal bli sittende med de i helga eller om jeg skal selge.

Foreløpig tenderer jeg mot salg..

 

Noen med motargumenter?

Alt annet likt foretrekker jeg personlig å selge på mandager framfor fredager. Dette fordi jeg har inntrykk av at uka ofte starter med optimisme. Kommende mandag er litt spesiell med stengte USA-børser, hvilket kan gi lavt volum på Oslo Børs. Nøkkelen til videre kursutvikling i AKSO ligger vel da i oljeprisen, som igjen avhenger av hvordan "Gustav" utvikler seg. Det viser seg vel som regel at verden går videre selv etter en orkan. Med andre ord kan du like godt ringe Meteorologisk Institutt for aksjetips som å spørre meg! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Bartender,

 

Har du oversikt over hvor mange aksjer UBS har igjen i CRU?

Jeg mener å huske at du sa drøyt 5 mill for noen dager siden, og de har fortsatt å selge unna siden da.

De kan vel ikke ha så veldig mange igjen etter hvert?

Link to comment
Share on other sites

Alt annet likt foretrekker jeg personlig å selge på mandager framfor fredager. Dette fordi jeg har inntrykk av at uka ofte starter med optimisme. Kommende mandag er litt spesiell med stengte USA-børser, hvilket kan gi lavt volum på Oslo Børs. Nøkkelen til videre kursutvikling i AKSO ligger vel da i oljeprisen, som igjen avhenger av hvordan "Gustav" utvikler seg. Det viser seg vel som regel at verden går videre selv etter en orkan. Med andre ord kan du like godt ringe Meteorologisk Institutt for aksjetips som å spørre meg! :laugh:

I og for seg et godt poeng EngaBhoy.

Får vurdere værmelginga utover dagen..... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

På mandag sa Trygve Hegnar dette om Frontline:

 

Jeg har aldri sett et så opplagt shorttilfelle som det.

Siden da har aksjekursen steget fra 295 til 330 (12%). Det har tydeligvis gått mannen hus forbi at det nærmer seg både utbytte og generalforsamling med aksjesplitt. Timingen for en short var derfor særdeles ugunstig, og Hegnar har nok en gang demonstrert hvor lite peiling han har på aksjer. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Bartender,

 

Har du oversikt over hvor mange aksjer UBS har igjen i CRU?

Jeg mener å huske at du sa drøyt 5 mill for noen dager siden, og de har fortsatt å selge unna siden da.

De kan vel ikke ha så veldig mange igjen etter hvert?

 

NBVolume

1546355

 

NB - Chartet er et par timer gammelt, men NB Volum ovenfor er RT.

 

BrokerStat.gif

Link to comment
Share on other sites

Takker Bartender :smile:

 

Kan jeg spørre hvor du får denne type informasjon fra?

 

Det er ingen eksakt vitenskap.

 

Jeg bruker lang meglerstatistikk på The Online Trader. Glimrende verktøy.

 

Men, som sagt det er mye som kan skjules i meglerstatistikk - så sikker er jeg ikke på noen ting.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har solgt litt i PDR og ørelite i Prod. Har derfor ikke belåing p.t. Er litt bekymra for at tallene fra USA kan få "RollerCoasteren" ned i dalen igjen...

 

USA: Personlig inntekt, juli, klokken 14.30

USA: Personlig forbruk, juli, klokken 14.30

USA: PCE deflator, juli, klokken 14.30

USA: Chicago PMI, august, klokken 15.45

USA: Michigan Consumer Sentiment Index, august, klokken 15.55

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Har solgt mine Akso på 124.

Begrunnelse: Det er for lenge til mandag.

Så får oljekurs være oljekurs, dollarkurs være dollarkurs, orkaner være orkaner etc..

 

Prøvde å hoppe inn i obxexdbear helt på tampen, men rakk ikke å bli ferdig med kjøpsordre før det var for sent...

 

TorValdsen som sitter 100% i cash :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg er jo klar over det, men takk for advarselen uansett :smile:

 

Hehe...den kom jo lovlig seint da :dry:

 

Meldingen i dag kludret til tellingen litt. Jeg er bittelitt i tvil om Gandhara har mere aksjer som skal ut VIA UBS. (Jeg skal prøve å legge kabal i helgen for å se om den går opp)

Link to comment
Share on other sites

¨Fra neste uke øker "arbeidsdagen" med 1 time :biggrin:

 

Oslo Børs utvider åpningstiden med én time for aksjemarkedet og derivatmarkedet fra 1. september 2008. Dette gjelder også for Oslo Axess.
Link to comment
Share on other sites

Har solgt mine Akso på 124.

Begrunnelse: Det er for lenge til mandag.

Så får oljekurs være oljekurs, dollarkurs være dollarkurs, orkaner være orkaner etc..

Det tror jeg var et objektivt sett fornuftig valg uavhengig av hva som skjer på mandag. Uka sett under ett hadde subsea-aksjene følgende kursstigning:

 

AKSO 10.6%

SUB 3.8%

AKER 3.1%

ACY 1.7%

 

Det er vanskelig å hevde at denne grelle skjevheten kan forklares utfra fundamentale forhold. Noen har åpenbart hatt interesse av å kjøre AKSO denne uka. Framgangsmåten har vært mye volum på en fastlåst kurs stort sett hele dagen, for så å jekke opp kursen 3-5 kroner helt på tampen. Spørsmålet er nå hva som skjer videre:

 

1) "Same procedure as last year" også neste uke.

2) ACY og SUB kommer slepende etter.

3) AKSO shortdumpes på en nå relativt høy kurs.

4) AKER får en velfortjente reprising.

Link to comment
Share on other sites

Hei EngaBhoy.

Etter å ha studert bevegelsene i sub, acy og akso den siste tiden, har jeg kommet frem til følgende konklusjon:

Å kjøpe den aksjen som lagger når de andre to ligger høyere, relativt sett i forhold til gårsdagens sluttkurs, har gitt 25 % gevinst brutto siden jeg begynte å trade i disse aksjene.

Gitt at ingen har spesielle nyheter kommer mandag, objektivt sett, var det nok lurt å selge på fredag. Spesielt sett i forhold til prosentuell oppgeng de sise par dagene, samt nedgang i USA på fredag kveld.

 

Regner ikke med å klare tilsvarende gevinst over tid :blink: , dog antar jeg deler av gevinsten skyldes endrede handelsregler i mitt eget system.

Salg på fredag ble også begrunnet i avstand fra glidende gjennomsnitt og aksjekurs fredag ettermiddag. Anser det som statistisk sannsynlig at denne avstanden skal reduseres, og da mest sannsynlig i form av at kursen skal nedover..

 

Så får mandag vise om det stemmer, orkan, oljekurs og stengte USA-børser tatt i betraktning.

 

Ha ei fortsatt god helg!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...