Jump to content

Episode 1121 - Fredag 5. september 2008


TechOne

Recommended Posts

Pluss201 avsluttet pitten på passende vis. Vi snakker kron eller mynt for tida. På lengre sikt kan man kanskje si noe om hva som vil skje, men hva som skjer i morgen - ja, der sliter selv Han enkelte tror på...

 

OSE er overmoden for en rekyl: Vi har dundret ned fire børsdager på rad, vi avsluttet rett over 380 - et sterkt støttenivå, olja har steget siden i går (vel, i skrivende stund i hvert fall) og det er fresdag.

 

Det siste er et heller svakt argument, men de andre andre er sterke, tatt i betraktning at selskapene tjener gode penger og framtidsutsiktene fremdeles ser brukbare ut på mange fronter. Det er ikke fundamentale grunner til prisinga for tida.

 

Så hva skal man tro når NYSE er ned 3%? Det er sjelden kost, og kan spolere hele oppturen i dag.

 

Jeg tror støtten holder. 10,5% ned på fire dager bugner for en solid opptur uansett hva NYSE måtte mene om tilværelsen. I hvert fall hvis olja holder seg et stykke over $105.

 

Jeg har puttet aksjene i skuffen og kasta nøkkelen. Det skal gå riktig ille (eller usedvanlig bra), for at jeg skal finne fram noe kubein med det første... :blink:

 

Kanskje sper jeg på med litt til, bare for å være sikker på å være "committed".

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Dette blir utvilsomt en spennende dag!

 

Asia fulgte opp det store fallet i Europa og USA.

Oljeprisen er litt opp i forhold til stengning her hjemme.

 

Jeg ser at Berntsen i NTF spår børsen litt opp fra start, og jeg håper han får rett :blink:

Om den tekniske støtten på 380 skal holde stiller jeg meg noe tvilsom til. Slik sentimentet er nå er minste motstands vei ned :ohmy:

Kanskje arbeidsmarkedsrapporten fra statene 14.30 blir tungen på vektskåla?

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på med en kortsiktig spec. i STL. Inn på 143 blank.... :ph34r:
Tja, utviklingen på OSE er jo spennende - med en skikkelig washout på morningen i morgen bør en del aksjer være attraktive til og med for meg som skyr risiko for tiden.

 

Mornings Pirelli :laugh:

 

Skulle nesten tro du var nygift?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at Berntsen i NTF spår børsen litt opp fra start, og jeg håper han får rett :blink:

Det er ikke lett å forstå hvordan nordlendingen kom fram til denne konklusjonen. Dette er et godt eksempel på at menneskelig magefølelse knuser primitive matematiske modeller. En marginal økning i oljeprisen skulle liksom utligne børsmassakrer i USA og Asia? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er litt fasinert over mangelen på motstand på ferden ned. Må ha vært mange som har sittet med salgsknappen lett tilgjengelig den siste uka...

 

Dette er jo en opplagt mulighet for å kunne tjene gode penger for de som hadde pengene liggende og vente. Spørsmålet er når rekylen kommer. Det er ikke enkelt så si. Jeg trodde det ville skje i dag, til tross for nedgang i USA, men med resultatene i Asia, forsvant troen på det.

 

I mellomtiden kjøper jeg så smått litt til. SDRL på 127 nå.

 

Måtte det snu snart...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Trodde rapporten om arbeidsmarkdet kommer kl. 1400. Tar jeg feil?

 

Synes utviklingen på børsene er "bortimot patetisk"...

 

Hvorfor:

 

"Alle" snakket om redselen for inflasjon. Siden det har den største "inflasjonsdriveren" - oljeprisen - gått ned fra nesten 150 til nesten 100 $ fatet. Det bør dempe inflasjonen, og det bør også dempe sansynligheten for en renteheving.

 

"Alle" snakket om faren for resesjon. Tall fra USA viste en BNP vekst på 3 pst. Det er ikke resesjon. I tillegg har mange ment at høy oljepris har økt faren for resesjon. Den faren er nå mindre. Nå snakker man heller om at lavere oljepris er et tegn på resesjon, ENDA veksten er ok og ledigheten ikke har skutt i været. I tillegg er produktivitetsveksten veldig bra...

 

Jeg er mest bekymret for at forsikringsselskaper m.m. nå MÅ selge aksjer fordi de har falt i verdi, og at de derfor nå må balansere porteføljen. Det er sånn at disse aktørene med disse reglene er med på å sende markedet ned og opp; de forsterker ned- og oppganger: Det er ikke i kundenes interesse at de "alltid kjøper dyrt og selger billig".

 

Blir spennende med tallene for ledigheten i USA. Er ikke disse dramatisk dårlige, ja så laster jeg opp, enda det innebærer belåning.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

TechOne,

 

Det kan fortsatt være at det snur i dag, -dagen er langt fra over...

 

Dersom arbeidsmarkedsrapporten fra statene overrasker positivt kan det være nok til at markedet snur. Ikke at jeg nødvendigvis tror det, men... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Trodde rapporten om arbeidsmarkdet kommer kl. 1400. Tar jeg feil?

 

Mvh,

 

Arbeidsmarkedsrapporten fra USA kommer klokken 14:30. Ifølge Bloomberg News er det ventet at antall sysselsatte falt med 75.000 personer i august. Ledighetsraten er ventet å være på 5,8 prosent.

Link to comment
Share on other sites

"God" morgen, gale OSE-gamblere

 

Har man langsiktighet er det uten tvil naar det er MAX panikk man kan tjene penger

Idag har jeg longet:

 

:wub::wub::wub: PGS TGS SEVAN BWO NOR :wub::wub::wub:

 

For guds skyld - kj0p aksjer som det er verdier/utbytte/cashflow i. Ikke let etter bunnen i IGNIS/CRU/CNR og slikt svada

 

WISH ME LUCK! :eek:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke i Kina, så er det i Usa. Er det ikke i Usa så er det i Europa. Er det ikke i Europa så er det i Asia.

er det ikke oljen, så er det dollaren. er det ikke Dollaren så er det Pundet. Er det ikke Pundet så er det noe annet, være seg gull, aluminium, asparges, gressfrø, derivater etc.etc.

 

Det er nettopp spiralen "hvor er det penger å hente" kombinert med psykologien i markedet , omkring "det går opp eller det går ned" som gjør dette så j...interessant og spennende, enten som jobb, hobby eller vitenskap..

 

Kort sagt: jeg elsker dette, også når det er dager som denne uka har vært spekket med :wub: :wub: :wub:

 

Husk vi i utgangspunktet er jegere og samlere..

Hva annet enn jakt og "samling" er det vi driver med her på "den lille tua vår" :biggrin:

Ikke sikkert man treffer bunnen - eller toppen, men lærer man seg spillet og dets regler, kan det være nok å legge ned en i overført betydning "en bjørn eller en okse" innimellom..

 

Happy hunting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i tvil om jeg skal doble-triple, eller selge REC, har inngang på 141,50 fra i går.

 

Det blir nærmest som lotto før 14,30 når tallene kommer, så nervøst markedet er nå tror jeg vi ser store utslag, den ene ellar andre veien etter 14,30 i dag

Link to comment
Share on other sites

Det amerikanske nøkkeltallet alle venter på, arbeidsledigheten i USA her.

 

Artikkel av: Sverre Rørvik Nilsen (HegnarOnline - 05.9.08 14:32)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

 

Det meldes om at det er flere arbeidsledige enn ventet i USA, totalt 6,1 prosent er nå arbeidsledige, mens det var ventet å komme inn på 5,7 prosent.

 

Oslo Børs stuper på tallet. Ned 2,10 prosent øyeblikkelig etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...