Jump to content

Episode 1122 - Mandag 8. september 2008


vidar

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
Etter den amerikanske statens inntog i Bear Stearns, klatret DJIA brukbart i en lang periode..

Skjer det samme igjen, nå med både Fannie og Freddie, og i et langt større format, kan vi se frem til gode dager i tiden fremover. :blink:

Gode dager? Utvilsomt! Gode måneder? Ikke nødvendigvis. Denne typen intervensjon fra myndighetene viser for det første hvor ille tilstanden til pasienten(e) er, og for det andre gjør den ingenting for å fjerne smittekilden. De fundamentale forholdene i den amerikanske økonomien er selvsagt like bedritne som før, og jeg er ikke overbevist om at DJIA har bunnet.

Link to comment
Share on other sites

Det er rally i Asia, med oppgang på snaut 4% for mange av de viktigste indeksene.

Jeg gleder meg til åpningen her hjemme :cool:

Det gjør jeg også! Jeg gleder meg til å se en markant kursstigning i aksjene jeg satt over helga med (AKSO og REC), samt å kjøpe de tilbake billigere i løpet av uka... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er BULLISH! :smile:

 

Joda, det har jeg vært en stund og ser vi 6 mnd frem, tror jeg USA-indeksene kan gå 15%+..

 

Gode dager? Utvilsomt! Gode måneder? Ikke nødvendigvis. Denne typen intervensjon fra myndighetene viser for det første hvor ille tilstanden til pasienten(e) er, og for det andre gjør den ingenting for å fjerne smittekilden. De fundamentale forholdene i den amerikanske økonomien er selvsagt like bedritne som før, og jeg er ikke overbevist om at DJIA har bunnet.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er BULLISH! :smile:

 

Joda, det har jeg vært en stund og ser vi 6 mnd frem, tror jeg USA-indeksene kan gå 15%+..

Selvsagt kan de det, men jeg tviler sterkt på at så skjer. Selskapsresultatene fra 3. kvartal tror jeg skuffer, og etter valget kommer sannheten om den virkelige tilstanden til USA for en dag.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer også å komme meg ut med det lille papirtapet jeg har (rec), men jeg tror oppgangen fortsetter litt til. Venter en time eller to og ser. Hvor langt ned skal funcom folkens? Synes den virker overdrevent skadeskutt nå.. Tror den kan bli et mulig plukk fra min side snart.

Link to comment
Share on other sites

Gode dager? Utvilsomt! Gode måneder? Ikke nødvendigvis. Denne typen intervensjon fra myndighetene viser for det første hvor ille tilstanden til pasienten(e) er, og for det andre gjør den ingenting for å fjerne smittekilden. De fundamentale forholdene i den amerikanske økonomien er selvsagt like bedritne som før, og jeg er ikke overbevist om at DJIA har bunnet.

 

God morgen.

 

Litt tilleggsinformasjon EngaBhoy :smile:

Jeg har ingen planer om å gå "så" long, at jeg putter aksjene i skuffen og lar de ligge. :smile:

 

Er forøvrig helt enig i at forholdene i amerikansk økonomi er langt under hva de burde være.

 

Ikke at jeg har tenkt å slutte å trade i aksjer av den grunn :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Vurderer også å komme meg ut med det lille papirtapet jeg har (rec), men jeg tror oppgangen fortsetter litt til. Venter en time eller to og ser. Hvor langt ned skal funcom folkens? Synes den virker overdrevent skadeskutt nå.. Tror den kan bli et mulig plukk fra min side snart.

 

Overdrevent skadeskutt?

 

Nå må være litt realistisk og sette ting i perspektiv her. Foreløpig er det lite som tyder på at AoC blir den kjempsesuksessen som de er helt avhengig av at den skal bli. De har store utgifter og lite inntekter. De verdsettes til over 600MNOK, noe som er mer enn eksempelvis DAT som stort sett har hatt et pent overskudd de siste 10 årene og som er i et marked som med ekstremt stort potensiale.

 

Jeg har tradet litt FUNCOM med fortjeneste, men ser ikke noen grunn til å gå inn i den nå. Kortvarige trader, kan du dog godt forsøke deg på, hvis du er like risikovillig som det jeg er :cool:

Link to comment
Share on other sites

FUNCOM har skuffet stort, både meg og markedet. Jeg tjente greit på oppturen, solgte på 50, men gikk på en liten skrell ved resultatfremleggelsen i august. Takk og lov for stopp-loss. Analytikere har snakket om kurs på alt i fra 15 til 100. Men av en eller annen grunn har dem ikke greid å skaffe nok spillere. Hvis man ser litt på tallene fra i august, så kan man trekke fra de som fortsatt spilte på gratismåneden sin, og dermed havne på et tall på ca. 100 000 ( var vel noe høyere, men ikke mye). Dette er så langt i fra spådommene at det er skremmende.

 

Veldig rask regning: 100 000 * $15 pr mnd * 5.6 = 8 400 000 NOK.

8.4 mnok er ikke bra nok for FUNCOM som har svidd av så mye penger på utvikling og markedsføring, og som fortsatt har mye utgifter ved vidreutvikling.

 

Tingenes tilstand blir heller ikke enklere nå som warhammer online lanseres i dag. Selv om lanseringen deres ikke gikk smertefritt, så vil jo fortstatt konkurrenter være her. SAmtidig som WOW skal gjøre endringer ila. året.

 

Jeg håper virkelig FUNCOM skal greie å gjøre noe med dette. Både for selskapets del og for Norges del hadde det vær positivt. Men slik tingenes tilstand er nå, så ser ikke jeg veldig positivt på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt skuffet over volumet i dag.

Omsetningen var større når det falt som verst i forrige uke enn det er (så langt) i dag.

 

Håper det tar seg opp utover dagen slik at det blir litt mer tyngde over dagens opptur.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok godt mulig jeg undervurderer problemene i funcom. Tanken min var at hvis noen som helst kunne klare å regne seg fram til at en kurs på 50 kunne forsvares om AoC ble en knallsuksess så er det ikke mange spillere de skal holde på i dag for å forsvare kursen. Det virker ikke for meg usannsynlig at de på sikt kan klare å holde på noen hundre tusen spillere til tross for sine startproblemer, men det er vel fortsatt ikke nok skjønner jeg. Jeg tror nok markedet har misforstått en del, det er sjeldent slike spill lanseres uten problemer. Warhammer brøt også sammen nå under betatestingen i dag så jeg, og det er ikke siste problemet de støter på vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Funcom steg veldig mye på nyheter. De gjorde en veldig god jobb med markedsføringen sin. Betatestingen ble veldig populær, og omtalene veldig gode. Forhåndssalget overgikk også all forventning og ble utsolgt over alt, også blant store kjeder som Wall-Mart. Derfor ble forventningene veldig store, og troen på suksess enorm. Resten har vi jo nå sett.

 

Hvis funcom greier og snu trenden og få mange nok spillere så kan jo kursen på 50 forsvares. Jeg er litt usikker på hvor mange spillere dem da må ha. Finnes mange som har regnet på det. Men jeg stoler ikke helt på hva gud og hver mann finner her. Hvis jeg husker rett så hadde et av analyseselskapene en tradingrange på 40 - 60 kroner og da med 450 - 600 000 brukere (mulig jeg husker feil her, men tror det var i den gata et sted). Og gjennomsnittelig spilletid på en del måneder. DNBnor hadde kursmål på 25 med 350 000 spillere i 4 måneder i snitt.

 

Men får at funcom skal greie det må dem gjøre noe drastisk, nå har dem noe over 100 000 betalende spilelre. Det er et stykke opp til 450 000 og 600 000 spillere. HVordan dem skal greie det vet jeg ikke, men får dem til det så er FUNCOM en kjempeinvestering nå.

Link to comment
Share on other sites

FUNCOM har skuffet stort, både meg og markedet. Jeg tjente greit på oppturen, solgte på 50, men gikk på en liten skrell ved resultatfremleggelsen i august. Takk og lov for stopp-loss. Analytikere har snakket om kurs på alt i fra 15 til 100. Men av en eller annen grunn har dem ikke greid å skaffe nok spillere. Hvis man ser litt på tallene fra i august, så kan man trekke fra de som fortsatt spilte på gratismåneden sin, og dermed havne på et tall på ca. 100 000 ( var vel noe høyere, men ikke mye). Dette er så langt i fra spådommene at det er skremmende.

 

Veldig rask regning: 100 000 * $15 pr mnd * 5.6 = 8 400 000 NOK.

8.4 mnok er ikke bra nok for FUNCOM som har svidd av så mye penger på utvikling og markedsføring, og som fortsatt har mye utgifter ved vidreutvikling.

 

Tingenes tilstand blir heller ikke enklere nå som warhammer online lanseres i dag. Selv om lanseringen deres ikke gikk smertefritt, så vil jo fortstatt konkurrenter være her. SAmtidig som WOW skal gjøre endringer ila. året.

 

Jeg håper virkelig FUNCOM skal greie å gjøre noe med dette. Både for selskapets del og for Norges del hadde det vær positivt. Men slik tingenes tilstand er nå, så ser ikke jeg veldig positivt på det.

 

Hei, tenkte bare jeg skulle rette litt paa tallene dine. Det som ble sagt ved Q2 var at de hadde 415 000 kunder. Dette tallet inkluderte da de som enten abonnerte eller hadde kjoept spillet sitt, men var inne i gratismnden som fulgte med spillet. Det ble ogsaa sagt at det var solgt 100 000 spill siden forrige oppdatering om antall solgte spill (som de ga i mai) og dermed 800 000 solgte spill totalt.

 

Om vi naa antar at alle som kjoepte spillet siden release kjoepte dette rett foer Q2 tallene ble lagt frem (dette blir dermed worst case scenario) saa hadde Funcom altsaa minst 315k betalende kunder i midten av august.

 

Etter min mening er det dog mye mer sannsynlig at disse 100k spillene ble solgt rundt starten av juni (mens reklameringen og hypen rundt spillet var stoerst) noe som betyr at Funcom hadde opp mot 400 000 betalende kunder i august.

 

Var med paa oppgangen fra 24kr til 49kr pre-release, men har naa kjoept meg inn igjen (riktignok med snitt paa 16kr :S) fordi jeg mener selskapet burde prises til rundt 25kr. Satser paa aa selge etter at tallene for Q3 presenteres og folk skjoenner at Funcom faktisk tjener penger.

 

Det folk glemmer er at naar utviklingen av AoC startet (i 2003) var MMO-markedet lite, med rundt 1 million brukere totalt. I mellomtiden har World of Warcraft dukket opp, og endret spillereglene fullstendig, men Funcom har alltid sagt at AoC vil kunne leve lenge (dvs vaere loennsomt) med saa lite som 150 000 betalende kunder.

Link to comment
Share on other sites

FUNCOM:

Markedet har tidligere vist en manglende forståelse av kompleksiteten rundt SW-utvikling og overdreven tro på volum, ref. IT-boblen. Folk skjønner generelt ikke at det å lage SW er en komplisert affære. HW derimot er så pass håndfast, at det kan folk relatere seg til.

 

I tillegg er jeg redd det er mange analytikere som ikke tar tilstrekkelig hensyn til kostnadene ved bug-fiksing (spesielt i startfasen) samt behovet for utvidet funksjonalitet, for å holde på spillere over lengre tid.

 

Det er nok mange som har sett på omfanget av WoW og priset FUNCOM deretter. En femdobling av antall lisenser betyr ikke en femdobling av kursen. Etter mitt skjønn er det fremdeles priset inn et større volum enn de har nå. Noen gode nyheter vil nok uansett heve kursen, uavhengig av om det er rasjonelt eller ei :happy:

 

GOGL:

Hva i alle dager skjer her? Faller kraftig på en knallblå dag? :blink:

Greit at BDI er lavere enn på lenge, men GOGL tjener gode penger og deler ut bra med utbytte. Skulle tro det var av en viss betydning.

Link to comment
Share on other sites

Gikk short i AKSO på 110.75 og long i ACY på 77.90. I følge mitt excel ark er avviket på dem for stort nå, og skal nærme seg hverandre. Så da får jeg se hvordan ståa er når jeg selger ved 1730 tiden i dag.

Sikker på at du ikke gjorde omvendt? Ved de kursene du angir var AKSO opp 2.1% og ACY opp 4.8%. Nå er både AKSO og SUB nesten i minus, mens ACY fortsatt er opp nesten 5%. Da skal vel ACY korrigere ned eller de andre opp intradag. Kanskje du bør sjekke regnearket ditt? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...