Jump to content

Episode 1122 - Mandag 8. september 2008


vidar

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
Sikker på at du ikke gjorde omvendt? Ved de kursene du angir var AKSO opp 2.1% og ACY opp 4.8%. Nå er både AKSO og SUB nesten i minus, mens ACY fortsatt er opp nesten 5%. Da skal vel ACY korrigere ned eller de andre opp intradag. Kanskje du bør sjekke regnearket ditt? :wink:

 

Det jeg skrev var det jeg gjorde. Har truffet med begge to i skrivende stund, selv om det er marginalt. I modellen bruker jeg 30 dagers standardavvik på 30 dagers glidende gjennomsnittet på forholdstallet mellom sluttkursene. Så det er vel egentlig feil det jeg skrev av de burde nærme seg hverandre. For det jeg har regnet ut er avviket mellom en forventet sluttkurs og kursen. Og gitt da at den modellen stemmer, så fikk jeg det jeg fikk. Men hvis du påstår at modellen er feil, så kanskje jeg skal gå igjennom den...

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du påstår at modellen er feil, så kanskje jeg skal gå igjennom den...

Nei, det påstår jeg absolutt ikke. Alt jeg sier er at jeg bruker en "litt" forenklet modell hvor jeg heller kjøper en aksje som er uendret enn en annen aksje i samme bransje som har steget 5% siden i går.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare fint med innspill på slike ting. Den modellen din høres jo også bra ut. Treffer du bra med den?

Aksjene er jo så høyt korrelerte at de skal jo i utganspunktet bevege seg ganske likt.

 

Det er første gangen jeg trader utifra den excel modellen min, er ikke lenge siden jeg lagde den, så jeg er spent på hva resultatet blir.

Link to comment
Share on other sites

GOGL:

Hva i alle dager skjer her? Faller kraftig på en knallblå dag? :blink:

Greit at BDI er lavere enn på lenge, men GOGL tjener gode penger og deler ut bra med utbytte. Skulle tro det var av en viss betydning.

 

Noen leste innlegget mitt, skjønte at de var på bærtur og sendte kursen opp et hakk umiddelbart :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hei, tenkte bare jeg skulle rette litt paa tallene dine. Det som ble sagt ved Q2 var at de hadde 415 000 kunder. Dette tallet inkluderte da de som enten abonnerte eller hadde kjoept spillet sitt, men var inne i gratismnden som fulgte med spillet. Det ble ogsaa sagt at det var solgt 100 000 spill siden forrige oppdatering om antall solgte spill (som de ga i mai) og dermed 800 000 solgte spill totalt.

 

Om vi naa antar at alle som kjoepte spillet siden release kjoepte dette rett foer Q2 tallene ble lagt frem (dette blir dermed worst case scenario) saa hadde Funcom altsaa minst 315k betalende kunder i midten av august.

 

Etter min mening er det dog mye mer sannsynlig at disse 100k spillene ble solgt rundt starten av juni (mens reklameringen og hypen rundt spillet var stoerst) noe som betyr at Funcom hadde opp mot 400 000 betalende kunder i august.

 

Var med paa oppgangen fra 24kr til 49kr pre-release, men har naa kjoept meg inn igjen (riktignok med snitt paa 16kr :S) fordi jeg mener selskapet burde prises til rundt 25kr. Satser paa aa selge etter at tallene for Q3 presenteres og folk skjoenner at Funcom faktisk tjener penger.

 

Det folk glemmer er at naar utviklingen av AoC startet (i 2003) var MMO-markedet lite, med rundt 1 million brukere totalt. I mellomtiden har World of Warcraft dukket opp, og endret spillereglene fullstendig, men Funcom har alltid sagt at AoC vil kunne leve lenge (dvs vaere loennsomt) med saa lite som 150 000 betalende kunder.

 

Jeg tok tallene fra hodet, så det er fint du korrigerer meg. Det eksakte tallet for betalende kunder kom jo ikke frem på Q2. Man kan jo bare gjette hvorfor dem ikke ønsket å offentliggjøre det. Men gitt at de hadde 400 000 betalende kunder i august som du foreslør. Hvordan kan da kursen havnet så lavt. Thorsen i DNBnor mente jo at 350 000 kunder i fire måneder i snitt skulle holde til 25 i kurs. Og nå ligger kursen 10 -14 kroner under dette nivået. Jeg synes derfor 400 000 virker høyt.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare fint med innspill på slike ting. Den modellen din høres jo også bra ut. Treffer du bra med den?

Aksjene er jo så høyt korrelerte at de skal jo i utganspunktet bevege seg ganske likt.

Denne strategien (spread-trading) bruker jeg fortrinnsvis intradag. På lengre sikt foretrekker jeg å tenke fundamentalt. Jeg ville f.eks. aldri drømt om å shorte AKER langsiktig på disse nivåene, selv om en longposisjon i AKSO ville oppveie for store deler av tapet ved børsrally (og kanskje vel så det).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok tallene fra hodet, så det er fint du korrigerer meg. Det eksakte tallet for betalende kunder kom jo ikke frem på Q2. Man kan jo bare gjette hvorfor dem ikke ønsket å offentliggjøre det. Men gitt at de hadde 400 000 betalende kunder i august som du foreslør. Hvordan kan da kursen havnet så lavt. Thorsen i DNBnor mente jo at 350 000 kunder i fire måneder i snitt skulle holde til 25 i kurs. Og nå ligger kursen 10 -14 kroner under dette nivået. Jeg synes derfor 400 000 virker høyt.

 

So far the game has sold-in (to retail and digitally)

over 1.2 million copies and has sold through over

800.000 copies (i.e. customers that since launch

have bought a game client and entered their game

client key and payment details into Funcom’s billing

database). The game currently has more than

415.000 customers (players who are either

subscribers or are playing in the first 30 days

included in the sale of the box).

 

Dette er klippet og limet fra Funcoms Q2 rapport, som kan leses i sin helhet her: http://www.funcom.com/funcom/frontend/file...Q208_report.pdf

 

Orker ikke finne sitatet hvor det kommer frem at det var solgt 700k spill rundt launch (spillet var jo utsolgt mange steder rundt launch), men det burde ikke vaere saa vanskelig om du fortsatt ikke er overbevist.

 

Tror mye av grunnen til at AoC har falt saa lavt er at veldig mange investorer bruker Xfire som maal for antall brukere. Xfire er et program som kjoerer ved siden av spillene dine, og folk bruker det fordi det lar deg chatte med vennene dine, gir deg mulighet til aa se hvilket spill vennene dine spiller og gir deg statistikk over hva/naar/hvor mye du har spilt. At xfire tilbyr brukeren slik statistikk gjoer ogsaa at de kan samle inn denne statistikken fra brukerne og vise denne online. Her er Xfires AoC side: http://www.xfire.com/games/aoc/Age_of_Cona...ian_Adventures/ .Som du ser var det 2400 stk som brukte Xfire sammen med Aoc i gaar, og dette tallet har vaert synkende helt siden launch.

 

Problemet slik jeg ser det er at en Xfirebruker etter min mening slett ikke representerer en gjennomsnittlig AoC spiller og dette blir derfor et lite representativt utvalg (Syns faktisk det er omtrent like ille som aa dra paa asylmottak for aa sjekke hvordan FRP gjoer det i forhold til de andre partiene). Fra Q2 rapporten faar vi f.eks vite at den gjennomsnittlige AoC spilleren er 29 aar gammel. Hvis vi tar gaarsdagens Xfire tall som utganspunkt: 561 704 minutter spilt / 2447 spillere betyr 3 timer 50 minutter spilletid. Hvor mange 29 aaringer kjenner du som kan bruke 4 timer hver dag paa aa spille PC spill?

Link to comment
Share on other sites

Satte en short på REC på 142,50, jeg skulle bare gått rett i short når jeg solgte i dag tidelig :laugh:

Det er fristende å spørre hva det var som fikk deg til å ta denne beslutningen nå? Som du sier kunne du gått short på åpning eller da kursen var på 148.00 tidligere i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

En kommentar til alle og MODERATOR: Dersom dere diskuterer et spesielt selskap inngående, er det ikke da sin plass å ta diskusjonen på "tråden for den atuelle aksjen". Det gjør det lettere å bla opp infoen. senere.

 

Et sukk: Børsen bykser opp. Porteføljen min gjør ikke det: PROD, TOM, PDR, FAIR, SEAP, DNO m.fl. står bortimot stille. Irriterende... Eneste positive er NOF..., men omsetningen er 0.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

5 prosent opp og et latterlig lavt volum kunne ikke holde ut dagen. Men holder 3 prosent og et latterlig lavt volum?

Det er også fristende å si "nei", men jeg begrenser meg til "neppe". Hovedindeksen balanserer på 380-nivået, og slik det ser ut nå skal vi være sjeleglade hvis denne støtten holder dagen ut.

Link to comment
Share on other sites

Et sukk: Børsen bykser opp. Porteføljen min gjør ikke det: PROD, TOM, PDR, FAIR, SEAP, DNO m.fl. står bortimot stille. Irriterende... Eneste positive er NOF..., men omsetningen er 0.

Da er det kanskje på tide å i større grad fokusere på mer likvide aksjer i større og mer solide selskaper? Eventuelt ta gevinster når muligheten er der (TOM var opp mer enn 4%).

 

Personlig har jeg ikke hørt om halvparten av tickerne på lista da. Riktignok er jeg en uvitende søring, men allikevel... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Da er det kanskje på tide å i større grad fokusere på mer likvide aksjer i større og mer solide selskaper? Eventuelt ta gevinster når muligheten er der (TOM var opp mer enn 4%).

 

Personlig har jeg ikke hørt om halvparten av tickerne på lista da. Riktignok er jeg en uvitende søring, men allikevel... :laugh:

 

Hei

 

Takk for tipsene.

 

Er imidlertid IKKE trader. Har ikke tida til det og har vel heller ikke troa på det.

 

Går for de upopulære, underanalyserte og derfor også undervurderte aksjene. Mener at alle de nevnte er i denne klassen. Har skrevet litt om bortimot alle her på forumet.

 

Er nok "med tiden blitt mer og mer søring", MEN det er nok fortsatt islett av -lending her...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Avslutninga ser ut til å bli en skikkelig nedtur og skremmer meg rett og slett. Vi har ligget stabilt rundt +4% i hele dag, og så ser vi ut til å få den samme nedturen som vi hadde i hele forrige uke, når vi nærmer oss slutten. Noen som følger med og som har en idé om hvorfor?

 

Hvis den nye trenden er at vi skal falle mer enn alle andre og stige mindre, er det på tide å kutte ut norske aksjer :sad:

 

Enig med Felis, den ekstra timen har vært svinedyr :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

I og for seg en fornuftig strategi, men du må heller ikke glemme at det finnes plenty av tungtveiende grunner til at f.eks. PDR er mer 3xU enn SDRL.

 

Hei

 

Godt poeng. For PDRs del er det tre bokstaver: BGL. Satser på at han snart "ønsker" å få frem verdiene og dele dem med resten av askjonærene. Mye kan sies om ham, men han "ga slipp på" DNO. Satser på at han gjør det samme med PDR, og med pengene herifra kan han gjøre et "stort come-back" i DNO og/eller Det Norske...

 

Venter. Tålmodigheten kommer gjerne (etterhvert) til dem som venter.

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Avslutninga ser ut til å bli en skikkelig nedtur og skremmer meg rett og slett. Vi har ligget stabilt rundt +4% i hele dag, og så ser vi ut til å få den samme nedturen som vi hadde i hele forrige uke, når vi nærmer oss slutten. Noen som følger med og som har en idé om hvorfor?

Årsaken er vel rett og slett at oppgangen kom på beskjedent volum, noe som igjen skyldes at dette er et suckers rally. Det er ikke bullish på lengre sikt at Fannie Mae/Freddie Mac teknisk sett slås konkurs.

Link to comment
Share on other sites

Avslutninga ser ut til å bli en skikkelig nedtur og skremmer meg rett og slett. Vi har ligget stabilt rundt +4% i hele dag, og så ser vi ut til å få den samme nedturen som vi hadde i hele forrige uke, når vi nærmer oss slutten. Noen som følger med og som har en idé om hvorfor?

 

Hvis den nye trenden er at vi skal falle mer enn alle andre og stige mindre, er det på tide å kutte ut norske aksjer :sad:

 

Enig med Felis, den ekstra timen har vært svinedyr :ph34r:

 

Forklaringen til svingningene er: Frykt og Grådighet...

 

Tror en grunn til at børsene svinger mer før enn nå er nettopp dette. Kombinerer en dette med økt innslag av "shorting" og "gearing" så nærmer man seg nok sannheten...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

For PDRs del er det tre bokstaver: BGL.

Kan vel legge til at eiendelene til PDR i beste fall kan karakteriseres som få og små. Eier de mer enn den gamle rustholken SS Petrolia? Seadrills rigger er på den andre siden flere og hypermoderne.

Videre betaler SDRL utbytte i likhet med andre Fredriksen-selskaper. De som venter på ditto i PDR, bør ikke holde pusten. Dersom vi går inn i en global resesjon, vil selskaper som PDR være de første som går konkurs. Eventuelt som må hente inn penger i en emisjon for ørtende gang. (Jeg har selv sittet med denne jalla-aksjen tidligere.)

 

Konklusjonen min er at PDR definitivt er underanalysert og upopulær (begge deler med rette), men jeg er langtfra overbevist om at den er undervurdert.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen min er at PDR definitivt er underanalysert og upopulær (begge deler med rette), men jeg er langtfra overbevist om at den er undervurdert.

 

Er ikke mye av verdiene flyttet over fra PDR til PROD også?

Link to comment
Share on other sites

Kan vel legge til at eiendelene til PDR i beste fall kan karakteriseres som få og små. Eier de mer enn den gamle rustholken SS Petrolia? Seadrills rigger er på den andre siden flere og hypermoderne.

Videre betaler SDRL utbytte i likhet med andre Fredriksen-selskaper. De som venter på ditto i PDR, bør ikke holde pusten. Dersom vi går inn i en global resesjon, vil selskaper som PDR være de første som går konkurs. Eventuelt som må hente inn penger i en emisjon for ørtende gang. (Jeg har selv sittet med denne jalla-aksjen tidligere.)

 

Konklusjonen min er at PDR definitivt er underanalysert og upopulær (begge deler med rette), men jeg er langtfra overbevist om at den er undervurdert.

 

Hei

 

Du bør kanskje oppdatere deg på PDR...

 

De har 50 pstt. i et selskap som leaser et boreskip som de har leid ut på MEGET god kontrakt

De eier over 50 pst. av Petromena som bygger 3,3 nye seminer. Alle har kontrakter og den første leveres til høsten. I tillegg eier dette selskapet den "gamle" riggen - Petrolia - som har OK rate..

De eier en stor andel i PetroJack, som eier to nye Jackups.

PetroJack eier igjen PetroProd som bygger en stor ny Jackup, har snart en ferdig FPSO og to tankskip til konvertering...

 

PDR har også masse Cash på bok...

 

Mer info. under og på PDR-tråden

 

PDR ASA - PRELIMINARY RESULT AS PER 2nd QUARTER 2008

 

Summary:

 

Building values

Petrolia Drilling continues to strengthen its exposure to the drilling

market through the investments in PetroMena (51.5%), Venture Drilling

(50%), Petrojack (39.9 %) and PetroProd (42.3 %, indirectly through

Petrojack). The market value of the company`s deepwater floaters under

construction has increased during the first half year. Construction of

similar rigs is more expensive and financing is both more expensive and

more difficult to obtain.

 

 

Petrolia Drilling has with effect from 01.01.2008 changed

presentation currency from NOK to USD. All comparative figures have

been

converted and presented in USD for information purposes. As a

consequence of this, the company has registered an unrealized disagio

of mUSD 23.0 in the first half of 2008. Total net result after tax is

mUSD -44.8.

 

 

PetroMena`s PetroRig I, II and III have an average contract price of

mUSD 490 for each unit, excluding project- and financing costs.

Contract prices for recent fixtures for similar units are

approximately mUSD 680, excluding project- and financing costs.

The construction programs in PetroMena are running according to

schedule and on budget. On 3 February 2008, SS Petrolia started

operations under the contract with Pemex. EBITDA for the subsidiary

PetroMena in the first half of 2008 was mUSD 13.6 and net result

mUSD -33.3. The negative result was mainly impacted by an unrealized

USD/NOK disagio of mUSD 22.5 on PetroMena`s debt nominated

in NOK.

 

 

Petrojack took delivery of Petrojack II 28 March 2008 and entered

into an agreement with Saipem for hire of the jack-up rig. The hire

under the time charter is USD 100.000 per day. The agreement includes

a put/call option at a price of mUSD 199.1, with expiration 12

months after the beginning of the contract. The construction program

for the remaining jack-up rig is developing according to

schedule. EBITDA for Petrojack in the first half of 2008 was mUSD

-0.8 and the net result was mUSD -43.8 including an unrealized

disagio of mUSD 12.8 on Petrojack`s debt nominated in NOK.

 

 

EBITDA from Venture Drilling was mUSD 41.5 in the first half of 2008.

Net result after tax was mUSD 26.7.

 

Revenue and EBITDA from Petrolia Services in the first half of 2008

totaled mUSD 35.6 and mUSD 15.9 respectively. Drilling equipment

is depreciated over five years. In the first half of 2008

depreciation amounts to mUSD 14.7. Book value of drilling equipment per

30.06.08 is mUSD 123.7. Market value is expected to be higher.

 

 

Financial information

The financial data have been prepared in accordance with the

International Financial Reporting Standards (IFRS).

 

Total revenues in the first half of 2008 were mUSD 70.8 whereof mUSD

35.0 came from SS Petrolia and mUSD 35.6 came from Petrolia Services. In

the first half of 2007, total revenues equaled mUSD 55.3.

 

EBITDA for the first half of 2008 was mUSD 22.4 compared to mUSD 29.0

for the first half of 2007.

 

Total operating expenses equaled mUSD 48.4 in the first half of 2008

whereof mUSD 11.0 is opex for SS Petrolia and mUSD 19.7 relates to

Petrolia Services. The rest of the operating expenses relates to

management services under the contracts with LOG and various other

operative and administrative expenses.

 

EBIT for the first half of 2008 equaled mUSD 6.3, including mUSD 16.1 in

depreciation of equipment mainly related to Petrolia Services. EBIT for

the first half of 2007 equaled mUSD 17.3, including mUSD 11.7 in

depreciations.

 

The net, after-tax result for the first half of 2008 was mUSD -44.8.

This includes net financial items of mUSD -52.0. These expenses include

the effect of PetroMena`s change of functional currency from NOK to USD.

The USD has depreciated during the first half of 2008 resulting in an

unrealized loss of mUSD 23.0 for the group as a total, related to debt

nominated in NOK. The USD has depreciated against NOK from 5.41 to 5.08

during the first half of 2008. The net result also includes negative

result from investment in associated company of mUSD 13.1 and a result

from Venture Drilling of mUSD 13.5 after tax. The first half year of

2007 net, after-tax result was mUSD 6.5, due to lower deprecation and

lower net financial items than in the first half of 2008.

 

Enclosure : Preliminary result as per 2nd quarter 2008.

 

For further information please contact : Mr. Lars Moldestad, phone +47

906 99 197.

 

 

Bergen/Oslo, 27 August 2008

Board of Directors

 

 

http://www.newsweb.no

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...