Jump to content

Episode 1125 - Torsdag 11. september 2008


Pirelli

Recommended Posts

Er det bare jeg som syns STL er billig nå? De leverte EPS på 11 de første 6 månedene i 2008, og snitt gjennom den perioden er ikke oljeprisen vesentlig lavere. Derimot er USDNOK betraktelig styrket i forhold til snitt i perioden.Her er 6 månedersgrafer for de Olje, USDNOK og STL.:int-basic.chart?symb=CL08V&sid=2228933&tplothistory.php?paper=USDNOK&exchange=FXplothistory.php?paper=STL&exchange=OSE&f

Link to comment
Share on other sites

DJIA +0.34%

NASDAQ +0.85%

S&P500 +0.61%

 

AMEX OIL INDEX +3.87%

 

Fra briefing.com:

Industry Watch

Strong: coal and consumable fuels; divsfd metals and mining; steel; construction and engineering; oil and gas exploration and producers; trucking; homebuilding; forest products; gas utilities; railroads

Weak: thrifts and mortgage; multi-sector holdings; wireless telecom; healthcare facilities; tires and rubber; integrated telecom; regional banks; industrial REITs; specialized consumer services; internet retail

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes:

 

RB tør ikke spå utviklingen i dag heller, men det kan jeg, jeg er overbevist om at vi får en nedgang, og den kan bli stor.

Så dagen i dag bør brukes til å kjøpe for den risikovillige (hvem er ikke det? he he )

Men noen makro i dag kommer, men det viktige tallene kommer ikke før Fredag slippes denne ukens mest interessante amerikanske nøkkeltall i form av detaljhandel, produsentprisene og consumer sentiment.

Link to comment
Share on other sites

Godmorgen.

En kjapp tur innom, i pause på jobben.

 

Tar salg i Orkla med 3 kroner i gevinst fra i går.

Tar på meg "okselballene" og går "all in" i Obxexdbull.

 

Om tanken var å legge meg på indexutviklinga gjennom å sitte med Orkla - til jeg får litt bedre tid på jobb, kan jeg like gjerne smelle til - og gå long i oksederivatene en tid fremover.. :biggrin:

 

Mulig jeg er litt for tidlig inn, og at det kunne ha lønt seg å vente noen dager til, men vi får se..

 

Ha en fortreffelig dag

Link to comment
Share on other sites

Oljeprisen under 100 dollar fatet. Hadde trodd den skulle steget litt pga IKE som sannsynligvis utvikler seg til en kategori 3 orkan. Den er forventet å gå litt sør og vest for de fleste oljeinstallasjonene i Gulfen, men det er iverksatt evakuering fra mange plattformer. Det er også en en del produksjon som har vært stoppet helt siden Gustav kom. Men oljeprisen fortsetter altså likevel å falle litt. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som syns STL er billig nå?

Jeg antar at Zoonic er enig, men han er vel for opptatt med Donald-blader til å svare! :laugh:

 

For å være mer seriøs, så er alt som kjent relativt. STL var klart billigere i går, med både lavere aksjekurs (134.20) og høyere oljepris/inntjening. Alle skjønner vel at STL vil gi fin avkastning på litt sikt, men i det korte bildet leter mange (inkludert meg) etter en lavest mulig inngang.

Link to comment
Share on other sites

Oljeprisen under 100 dollar fatet. Hadde trodd den skulle steget litt pga IKE som sannsynligvis utvikler seg til en kategori 3 orkan. Den er forventet å gå litt sør og vest for de fleste oljeinstallasjonene i Gulfen, men det er iverksatt evakuering fra mange plattformer. Det er også en en del produksjon som har vært stoppet helt siden Gustav kom. Men oljeprisen fortsetter altså likevel å falle litt. :unsure:

 

Ja, man kan lure på hva spekulantene putter pengene i egentlig. Banken? :ohmy:

 

Noen analytikere mener de går inn i finans og konsum, men hvem f... har lyst å putte penga sine inn i det segmentet, med dagens konjunkturutvikling? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Oljeprisen under 100 dollar fatet. Hadde trodd den skulle steget litt pga IKE som sannsynligvis utvikler seg til en kategori 3 orkan. Den er forventet å gå litt sør og vest for de fleste oljeinstallasjonene i Gulfen, men det er iverksatt evakuering fra mange plattformer. Det er også en en del produksjon som har vært stoppet helt siden Gustav kom. Men oljeprisen fortsetter altså likevel å falle litt. :unsure:

Ja, det er ingen tvil om at oljemarkedet er bearish nå. Verken orkaner, uventet lave oljelagre eller signaler om redusert OPEC-produksjon er i stand til å gi så mye som et kortvarig løft. Dette til tross for at oljeprisen nå har falt $50 fra toppen i sommer, og man skulle tro at den var moden for en teknisk korreksjon. Problemet er vel at ingen egentlig tror at orkanene skal gjøre noen varig forskjell sammenlignet med de dystre økonomiske framtidsutsiktene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ingen tvil om at oljemarkedet er bearish nå. Verken orkaner, uventet lave oljelagre eller signaler om redusert OPEC-produksjon er i stand til å gi så mye som et kortvarig løft. Dette til tross for at oljeprisen nå har falt $50 fra toppen i sommer, og man skulle tro at den var moden for en teknisk korreksjon. Problemet er vel at ingen egentlig tror at orkanene skal gjøre noen varig forskjell sammenlignet med de dystre økonomiske framtidsutsiktene.

 

Orkanene har uansett marginal reell effekt på oljetilbudet, men med tilstrekkelig spekulanter i olja, så eksalerer det lett uten noen fundamentale grunner for det. Nå er de langt færre, og prisen er mer edruelig.

 

På den annen side, olja hadde nok vært langt lavere, hvis ikke oljelagre, OPEC og orkanene hadde vært på "vår" side :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

STL og oljepris er en ting, men hva med YAR?

 

Dollaren styrker seg og oljeprisen faller. Begge faktorene er positive for selskapet.

Sammenlignbare selskaper i statene steg 5-10% i går. Det er andre dagen i løpet av denne uka det er minirally i gjødsel over dammen.

 

På tross av dette fortsetter Yara å falle på høyt volum :mad:

Link to comment
Share on other sites

STL og oljepris er en ting, men hva med YAR?

Ja, det er nesten ufattelig at et selskap av denne størrelsen kan halveres på tre måneder uten vesentlige nyheter. (Correct me if I'm wrong!) Vi må bare innse at begrepet "sektorrotasjon" ikke eksisterer på Oslo Børs. Der enten faller eller stiger alt med oljeprisen. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nesten ufattelig at et selskap av denne størrelsen kan halveres på tre måneder uten vesentlige nyheter. (Correct me if I'm wrong!) Vi må bare innse at begrepet "sektorrotasjon" ikke eksisterer på Oslo Børs. Der enten faller eller stiger alt med oljeprisen. :rolleyes:

 

Ja, idag er det helt ekstremt. Virker som alle sitter og nistirrer på oljeprisen og handler deretter. Hvis vi la hovedindeksen og oljeprisen intradag oppe på hverandre så tror jeg de nesten hadde vært sammenfallende. men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det... :laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...