Jump to content

Episode 1127 - Mandag 15 september 2008


Pirelli

Recommended Posts

Det er sagt at det skal komme en løsning før uken begynner i Asia, så det er fremdeles noen timer igjen. Delsalg av virksomheten ser ut til å være utfallet. Jeg tror en løsning vil være positivt for aksjemarkedet i USA, og USD som har begynt å peke nedover igjen.

 

I mellomtiden har Ike dyttet på land noe av klimaproblemet:

 

ike_powerboats091308_246.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Lehman Brothers søker konkursbeskyttelse :ohmy: , og Bank of America kjøper Merril Lynch.

 

Futtene er blodrøde, og det går nok mot en heller rød dag her hjemme...

 

Markedene i Japan, Kina og Hong-Kong er stengt, men i Australia falt børsen snaut 2%.

Link to comment
Share on other sites

Det passet fint med å laste bjørner på fredag, og slik utsiktene er er det vel liten grunn til å drive å trade med dem, det faller jo jevnt og trutt uansett :biggrin:

 

Ja ja, jeg går og venter på nyheter fra SKDP, hørte en fugel sang om ett nerstående salg, men det er slett ikke sikre kilder denne gang

Link to comment
Share on other sites

Jeg regnet med å stå opp til gode nyheter om Lehman Brothers, og å benytte euforien til shorting. Istedet blir the Chapter 11 og longing... :cool:

 

Finanssektoren i USA er i en dyp og langvaig krise. Det er et ubestridelig og velkjent faktum. Hvorvidt enkeltaktører blir reddet eller går konkurs, forandrer ikke en dritt på de underliggende årsaker til og konsekvenser av krisen. Det er trist for jødebrødrene, men det forandrer ikke på P/E for Statoil...

Link to comment
Share on other sites

Jeg regnet med å stå opp til gode nyheter om Lehman Brothers, og å benytte euforien til shorting. Istedet blir the Chapter 11 og longing... :cool:

 

Finanssektoren i USA er i en dyp og langvaig krise. Det er et ubestridelig og velkjent faktum. Hvorvidt enkeltaktører blir reddet eller går konkurs, forandrer ikke en dritt på de underliggende årsaker til og konsekvenser av krisen. Det er trist for jødebrødrene, men det forandrer ikke på P/E for Statoil...

 

Hei

 

Enig at konkursen i LB ikke endrer P/E i STL. Problemet er bare det at mange andre papirer også blir billigere, og det trekker ut likviditeten i markedet. Opphørssalget i LB vil eksempelvis trekke ut mrd. av US $ ut av markedet.

 

Tror imidlertid at kjøpere kommer og tar LB.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Lite volum så langt i dag.

Skyldes dette at det har vært stort salgspress allerede, slik at de som fortsatt sitter i de større selskapene er die-hard longere, eller reflekterer det at markedet mener vi er nær bunnen?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg faar den slutten paa 350 for hovedinndeksen som jeg etterlyste foer vi snur opp for godt (forhaapentligvis) likevel. Hadde haapt at det skulle skje mens jeg var utenfor markedet da men :rolleyes: Regsitrerte at jeg gjorde dumt i aa hoppe av YAR paa torsdag og i aa hoppe over paa SONG i stedet for DESSC igjen menmen, alltid lett aa vaere etterpaaklok. I dag saa ser ikke det valget saa halvgaernt ut likevel. Bare tilfeldigheter hele veien.

 

Det som 'bekymrer' meg mest for tiden er oljeprisen som bare faller og faller. Oslo boers kan vel ikke snu uten at den ogsaa gjoer det...? Jeg er overbevist om at den kommer til aa gjoere det og da blir det pent paa OB, men naar. Foerst ved 80kr? I saa fall burde jeg ikke eie aksjer naa...

 

Sitter uansett frem til onsdag naa. Er i utlandet og opptatt i morgen saa ting faar bli som de blir.

Link to comment
Share on other sites

Det som 'bekymrer' meg mest for tiden er oljeprisen som bare faller og faller. Oslo boers kan vel ikke snu uten at den ogsaa gjoer det...? Jeg er overbevist om at den kommer til aa gjoere det og da blir det pent paa OB, men naar. Foerst ved 80kr? I saa fall burde jeg ikke eie aksjer naa...

Dersom du ikke tror det snur før oljeprisen når 80 kroner kan det nok være vi må vente en stund :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Fra aksjespekulanten....

 

Gjelden i Sevan er 1.1 mrd USD. Nå er market cap på 5 mrd norske..

 

De har negativ egenkapital, og nå kommer obligasjonsholderne i posisjon til å ta over selskapet.

 

Jeg kjenner ikke strukturen på de utestående high yield bondsene (junk bonds), som Sevan har finansiert seg med, men at de har brutt samtlige covenants ved at egenkapitalen forsvinner er det liten tvil om.

 

Obligasjonseierne får kontrol i selskapet, og de kan nulle egenkaptialen for presse frem nye finansieringsløsninger.

 

Hvis det er convertible bonds, så vil du se en utvanning av aksjen som tvinger kursen enda lenger ned.

 

Herre min hatt...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...