Jump to content

Episode 1137 - Mandag 29. september


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Staten kjøpte 8,029 millioner aksjer i STL sist uke.

Med en kjøpspris på rundt 146 kroner betyr det at de nettohandlet for nesten 1,2 mrd kroner i en uke med begredelig volum.

Allikevel gikk kursen ned med rundt 10 kroner uka sett under ett.

 

Det sier vel sitt om stor salgsvilje fra andre aktører, og får meg til å lure på hva Statoil-kursen ville vært i dag dersom staten ikke hadde storhandlet jevnt og trutt i senere tid.

Link to comment
Share on other sites

Tja, Oslo Børs er jo fint i pluss. Det meste annet er i minus, inkludert futter og olje.

 

Hei

 

Dette er bare patetisk. OSE "tryna" ned over 5 % på fredag, USA var opp over 1 %, "redningspakken er vedtatt", problemene ligger først og fremst i USA og oljeprisen holder seg over 100 $ fatet. Allikevel fortsetter OSE ned...

 

Hvem er det som selger, akkurat nå?

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Ikke jeg :cool:

 

Kjøpte ytterligere GOGL på 15,50! :blink:

Det senket snittet mitt fra 19,4 til 18,8 inklusiv kurtasje.

 

Funderer dog litt på hva jeg skal gjøre med YAR. Ser ut som den skal få det tungt med å snu trenden. La inn et salg på 220 i tilfelle den får et byks opp i løpet av dagen. Får ta en vurdering ut ifra børsutviklingen fram mot lunsj.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Dette er bare patetisk. OSE "tryna" ned over 5 % på fredag, USA var opp over 1 %, "redningspakken er vedtatt", problemene ligger først og fremst i USA og oljeprisen holder seg over 100 $ fatet. Allikevel fortsetter OSE ned...

 

Hvem er det som selger, akkurat nå?

 

Mvh,

 

Hei

 

OSE i dag, er noe av det mest "tøvete" jeg har sett. Er det "desperate salg" som ligger igjen i handelssystemet i fra fredag eller er det "hyggelige banker" som tvangsselger folk nå når børsene burde gå litt opp og sansynligvis vil stabilisere seg...

 

Handlet litt flere "okser"... I travterminologi "sitter jeg snart i dødens, i fjerde par utvendig".

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

OSE i dag, er noe av det mest "tøvete" jeg har sett. Er det "desperate salg" som ligger igjen i handelssystemet i fra fredag eller er det "hyggelige banker" som tvangsselger folk nå når børsene burde gå litt opp og sansynligvis vil stabilisere seg...

 

Handlet litt flere "okser"... I travterminologi "sitter jeg snart i dødens, i fjerde par utvendig".

 

Mvh,

 

får håpe du traver på klosterskogen, der er det jo siste indre :dry: muligheten er der

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis mange av de som spekulerte i at en avtale i helga skulle gi et rally på mandag. Virkeligheten er ikke alltid like våt som drømmene... :rolleyes:

 

Hei

 

Sikkert. Finner ikke denne forklaringen tilstrekkelig... Blir nesten som da man forklarte oljeprisoppgang på 5-10 % med at noen hadde fyrt av noen "rødfis i Nigeria"... Nesten like gode forklaringer som det Her M. Andresen pleier å komme med...

 

Husk at OSE "tryna" 5 % på fredag, mens USA var opp 1 %. Jeg tror mange "frykta" at "pakken ikke ville nå frem".

 

Ser ikke mange plausible forklaringer, MEN det kan være at utlendingene trekker hjem penger, og det kan være at "håpløse aksje-, pensjons- og forsikringsfond" trkker ut penger nå fordi aksjekursene har sunket så mye: De pleier å selge på bunn og kjøpe på topp...

 

Men, men dette blir bare synsing. Synes det ikke virker rasjonelt.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Ja, da fikk jeg og alle andre som trodde vi skulle under 321 rett, men jeg trodde naturlig nok ikke at det skulle skje dagen etter at redningspakken er godkjent av kongressen.

 

Hvis GOGL leverer ut så mye utbytter som de har sagt de neste seks kvartalene, får jeg tilbake 10kr på halvannet år, hvis jeg ikke husker mye feil. Da kan jeg jo bare ikke selge, uansett hva som skjer.

 

YAR derimot :sad:

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

Poenget er at katastrofepakken i beste fall bare er et hvileskjær før videre børsnedgang. Som navnet på pakken indikerer, er tilstanden i finanssektoren verre enn noensinne i moderne tid.

 

Tja... Om du kaller det en "katastrofepakke", ja så ligger vel det i navnet du gir den... Tror ikke dette er et offesielt navn.

 

At mange vil ha det til at alt er krise - at ting aldri har vært verre, ja det får være opp til dem. Synes vi vanskelig kan bruke slike ord all den tid:

 

  • Arbeidsledigheten i USA og Norge er lav. Det er ikke mange dagene siden alle skrek om at inflasjonen var skyhøy... Det er ikke et tegn på krise, vanligvis...
  • Oljeprisen er over 100 $ fatet. I og med at økonomien takler dette, ja så sier det noe om robustheten til økonomien. Husk at den var rundt 20 $ fatet for litt siden...
  • M.m.

 

Altfor mange som snakker om "sentiment" og "psykoologi". Det er på tide å begynne å regne...

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Sjakktrekk av Skogen... Kjøper tilbake gjelda billig... Respekt.

 

29/09-2008 09:57:08: (NSG) NSG - Tilbakekjøp obligasjoner

Norske Skog har kjøpt tilbake obligasjoner

pålydende NOK 93,5 millioner i NSG 14 (NO 001 024

2548). Lånet har forfall 26.10.2009 og

obligasjonene er kjøpt til kurs 95,00.

 

Egenbeholdning i NSG 14 etter dette kjøpet er NOK

202,5 millioner.

 

 

Oxenøen, 29.09.2008

 

NORSKE SKOG

Investor RelationsEkstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=219452

 

 

Nyheten er levert av OBI.

Link to comment
Share on other sites

At mange vil ha det til at alt er krise - at ting aldri har vært verre, ja det får være opp til dem.

Det er ikke krise for "mannen i gata", men det er ikke han som eier aksjer heller. Derimot er det finanskrise. Antallet og størrelsen på konkursene vi har sett, er bevis godt nok på at tilstanden er verre enn noensinne. Noen av disse var tradisjonelle institusjoner som overlevde Depresjonen.

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke denne forklaringen tilstrekkelig...

Da har jeg en alternativ forklaring. Alle de som selger "nå", er de som skjønte at det var mulig å kjøpe tilbake billigere i løpet av dagen. Du skrev spørsmålet ditt klokka 09:22. Sammenlign Hovedindeksen en time seinere. Og ennå er det lenge til dødstimen...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg en alternativ forklaring. Alle de som selger "nå", er de som skjønte at det var mulig å kjøpe tilbake billigere i løpet av dagen. Du skrev spørsmålet ditt klokka 09:22. Sammenlign Hovedindeksen en time seinere. Og ennå er det lenge til dødstimen...

 

Hei

 

Hvem i all verden kan være sikker på at de får kjøpe tilbake noe som helst billigere senere på dagen. Det er bare synsing, og i beste fall kvalifisert gjetning... Men mot etterpåklokskapen, ja da har jeg ingen argumenter...

 

Satser på at "grådigheten" og kanskje også fornuften snart overviner "frykten"...

 

Mange har i lang tid snakket om at oljeselskapene sliter med å erstatte reservene sine. Det er med på å forklare hvorfor oljeprisen er over 100 $ fatet. I helga leste jeg at Total har satt igang et oljesand prosjekt med kostpris på 90 $ fatet. Det er da komplett uforståelig at de ikke kjøper oljeselskaper på OSE hvor kostprisen vi ligge langt, langt, langt under dette, eksempelvis DNO. Lite rasjonelt av franskmennene dette...

 

Vi får se hvordan dette går. Dere får uansett ha lykke til.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...