Jump to content

Episode 1137 - Mandag 29. september


Pirelli

Recommended Posts

Egentlig er det enkelt christle, aksjer er en salgsvare. Det er mange som vil/må selge - altså er det kjøpers marked. Selgerne må senke prisen på varene for at kjøperne skal bli intressert.

 

Det er mange som må selge i dagens marked, det kan være tvangssalg pga. belånte porteføljer eller fond som må løse inn fondsandeler. Det kan være investeringsbanker som er i kraftig likviditetsskvis osv.

 

Det er mange grunner til å selge, men få grunner til å kjøpe. Det er liten grunn til å fundere på fundamentale verdier, de fleste kjøper aksjer for å få med seg oppgang i aksjekursen, ikke for å få avkastning i form av utbytter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply
Hvem i all verden kan være sikker på at de får kjøpe tilbake noe som helst billigere senere på dagen. Det er bare synsing, og i beste fall kvalifisert gjetning...

Klart det er gjetting, men hvis du ikke har oppdaget det allerede, kan jeg opplyse deg om at vi befinner oss i et bear market. I et bull market er riktig strategi å kjøpe på dipper ned, for så å selge når opptrenden fortsetter. I et bear market er derimot riktig strategi å selge på oppgang, for så å kjøpe tilbake når nedtrenden fortsetter. Børsene vil ikke nå bunnen før du våkner en mandag morgen uten at en stor finansinstitusjon har gått konkurs i løpet av helga. I dag var ikke en slik dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Får skambank på børsen i dag...

 

Oksederivatene mine synker med 9,2 pst mens børsen synker med 3,7. Trodde "gearingen", i hverfall i løpet av en dag skulle doble OSEs opp- eller nedgang. Tydeligvis ikke riktig dette heller... Noe er galt...

 

PROD synker nye 8 pst... Helt for .....

 

Synes fallet er "helt borti veggene", men sånn er det bare.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er nesten komisk.

 

Hva hadde skjedd dersom "krisepakka" ikke var blitt vedtatt?

Hva hadde skjedd dersom bankene i Norge begynte å slite?

Hva hadde skjedd dersom oljeprisen ikke var så høy?

 

Det er virkelig grunn til å spørre. Spesielt det siste punktet er svært relevant synes jeg.

 

:ohmy::ohmy::ohmy::ohmy::ohmy::ohmy::ohmy::ohmy::ohmy::ohmy:

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er nesten komisk.

 

Hva hadde skjedd dersom "krisepakka" ikke var blitt vedtatt?

Hva hadde skjedd dersom bankene i Norge begynte å slite?

Hva hadde skjedd dersom oljeprisen ikke var så høy?

 

Det er virkelig grunn til å spørre. Spesielt det siste punktet er svært relevant synes jeg.

Kan ikke helt se at det hadde utgjort noen stor forskjell. Det fundamentale spiller liten trille og strengt tatt hjelper det ikke med gode argumenter for å kjøpe noe som helst for tida :unsure:

 

Tror fremdeles det er utlendingene og fondene som trekker seg ut, og de gjør det tydeligvis i flokk.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir bare bedre og bedre... Nå ligger aksjene bortgjemt i den berømte skuffen frem til et evt (suckers?)rally. Føler meg virkelig som en megaidiot her jeg sitter. Er negativ til markedet og kjøper aksjer likevel, SMART!! Forhåpentligvis lærer jeg noe igjen da... Bare dumt at kurset har kostet 10% av innsats (foreløpig) :mad: SL hadde vært en fin ting nok en gang - og jeg som virkelig vurderte det på fredag. Skulle bare ha med meg oppturen når redningspakken kom :rolleyes: Noe av det mest fornuftige Hegnar sier er at man ikke alltid skal eie aksjer og det er jeg helt enig i. Bare litt dumt at han sa det samme gjennom de to siste årene av oppturen også (ca). På en annen side er vi vel under det nivået nå...

Link to comment
Share on other sites

Jaja, hvis det skulle finne på å snu igjen for en stakket stund, må vi være ganske nære nå... :mellow:

 

Hadde et kjøp inne på GOGL på 14,40 og det gikk inn. Får håpe de utbyttene kommer da, for ellers blir det rimelig dårlig butikk. Nede i 18,14 i snitt inkl kurtasje. Det høres jo billig ut, men føles dyrt...

 

Bare for å gni det inn er ODIM en av få aksjer som holder stand i tillegg til at min kortvarige post i YAR plutselig ser ut som et langtidsprosjekt :ohmy:

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt i dag... :ph34r:

 

Hei

 

Tipper FED tar tak snart. Tror dem kommer med et rentekutt straks... Det pluss "pakken" vil kanskje være det som skal til for å få "finansmarkedet til å ta til fornuft".

 

Kan ikke se hvorfor FED ikke skal gjøre noe. Gårt alt så gærent som folk vil ha det til, ja så skal en ikke være så redd for inflasjon.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

ACY på 53,80!

 

Selv om den nå skulle stige 200 % er den lavere enn i fjor sommer. Da var forresten oljeprisen lavere enn nå. Subseamarkedet synes da å være knallsterkt i årene fremover

 

Det er da mye som er billig nå !? :rolleyes:

 

Det KAN faktisk være slik at når man ser tilbake på dagen idag om et år så tenker man: Hvilken idiot jeg var som ikke kjøpte på disse nivåene! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

OK, 5% ned i dag er over all forventning. Forventer en oppgang en av dagene denne uka, men ikke sjanser for at jeg har tenkt å gamble på hvilken dag den kommer. Typisk 300 blank på tirsdag og en liten rekyl på onsdag er mitt bet.

NHY til 31.noe? Syntes allerede <40 var billig jeg, Syntes også yar<240 virket som et bra kjøp, og... Trenger større skuff tror jeg :P

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Beklager at jeg handlet "Stuter" på fredag... Sitter med disse fortsatt, og de har vel krympet til "kalver"...

 

Har ellers måttet "skyfle i porteføljen". Hovedinvesteringen PROD er ned nesten like mye som stutene. Satte inn mine siste slanter i PROD... og solgte i PDR...

 

Er som slått til jorden nå.

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har hatt litt flaks i det siste, fordi jeg reiste på jobb og har ikke hatt mulighen til å følge så nøye med.

Det har resulter i at jeg ikke har sittet i noe på et par dager.

 

Det som skjer nå er jo ikke god lesing for en som vet hva det betyr å tape mye på aksjer.

 

Det jeg kommer til å fokusere på nå er å finne et par solide selskaper som tjener penger....

(mulig det ikke er lett)

 

 

Er det noen som har gode forslag her?

 

 

Jeg tror det snart er greit å handle i selskaper som hydro go Statoilhydro, men det er jo ikke noe som er sikkertfor tiden :sad:

 

Mitch

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy skrev igår:

 

Plukket litt "billige" AKSO på slutten. Da er det bare å krype sammen i fosterstilling og håpe på det beste over helga. Jeg ser for meg tre mulige scenarier:

 

1) Redningspakka blir IKKE vedtatt med påfølgende ragnarokk på børsene.

2) Redningspakka blir vedtatt og utløser "sell the news" og lettere børsfall.

2) Redningspakka blir vedtatt og utløser et nytt suckers rally.

 

Gudd løkk å go hælj!

 

Du glemte denne varianten:

 

4) Redningspakka blir vedtatt med påfølgende ragnarokk på børsene.

 

:ohmy::laugh::ohmy::laugh::ohmy::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det absolutt eneste positive jeg kan finne på en dag som det her, er at jeg fikk lettet meg for en del TAD, mens kursen lå mellom 1,30 og 1,40 for en stund tilbake. Forsøkte å lette meg litt til i dag, men det gikk heller dårlig.

 

Gitt utgangspunktet for denne dagen, er det den svarteste jeg noensinne har opplevd på børsen, men så er ikke jeg så garva da :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...