Jump to content

Episode 1149 - Onsdag 15. oktober 2008


Pirelli

Tipp sluttnotering for OSEBX fredag denne uken  

33 members have voted

  1. 1. Fredag er OSEBX

    • Under 240
      7
    • Mellom 240 og 270
      16
    • Over 270
      10


Recommended Posts

Etter kveldens trading på Wall Street kan vi konkludere med at oppturen fra mandag er så nogenlunde beholdt. Dow Jones sluttet ned bare 0,8% - sjeldent liten endring i disse dager. Nasdaq er mer ned, trolig drevet av frykt for hva Intel skulle si i forbindelse med sin tallslipp etter børs.

 

Restultatet til Intel kom inn over forventningene, men de tar selvfølgelig ned fremtidsutsiktene:

 

Intel reports 12% jump in third-quarter net profit

 

Intel er opp 5.5% i etterhandelen.

Link to comment
Share on other sites

I pollen har jeg tippet sluttkursen på fredag over 270, grunnen er at resultatsesongen begynner for alvor utover uken og da kan fundamentale forhold få litt mer fokus enn det som har vært tilfelle den siste tiden.

 

Når det gjelder aksjemarkedet på sikt er favoritt scenariet mitt fremdeles at vi opplever ett rally i en sterk nedtrend, og at nedturen vil fortsette og sette nye bunner. Det fins ingen tvil om at vi nå går inn i en periode (år) med svakere utvikling for de fleste selskaper, og da vil aksjemarkedet være mindre attraktivt.

 

Det går imidlertid ikke å utelukke den andre muligheten, at aksjemarkedet har satt en bunn, at selskapenes svakere inntjening allerede er priset inn.

 

For OSE generellt er oljen helt avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli. Du selger og handler alltid like før børsen stenger? Er det et visst punkt en bør handle på ? Altså når laven historisk sett er lavest? Irriterer meg nå at  jeg kunne fått rec aksjene billigere nå enn det jeg ga for de tidligere idag  :dry:

 

Tror ikke jeg har noe fast mønster, det er mer tilfeldig og veldig relatert til arbeidsdagen. I morgen skal jeg sitte i møter hele dagen, og kan ikke foreta meg noenting før etter 4. Men "dødstimen" har jo vært i særklasse det smarteste tidspunktet på dagen å kjøpe på i det siste.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg har noe fast mønster, det er mer tilfeldig og veldig relatert til arbeidsdagen. I morgen skal jeg sitte i møter hele dagen, og kan ikke foreta meg noenting før etter 4. Men "dødstimen" har jo vært i særklasse det smarteste tidspunktet på dagen å kjøpe på i det siste.

 

Okei, synes du bare har så enorm treffsikkerhet  :biggrin:  Takker for svar.

 

 

Tipper selv mellom 240-270, selv om jeg innerst inne håper på å få en oppgang og REC opp til 100 og selge da:p Men ser litt mørkt på det nå hehe. Hadde håp om oppgang i USA, men den kom dog ikke. Blir veldig spennende og våkne opp imorgen og se hvor børsen står. Har ikke lyst å være long i aksjemarkedet. Er enig med RoRu at det er ettersvingingene som blir verst. Så hadde lovt meg å ikke gå inn i aksjemarkedet før lenge, men har angret mang en gang før på at jeg ikke har tatt REC under 100 så nå tok jeg sjangsen så får en se hvor det går.

 

God natt og lykke til allesammen imorgen! 

 

Vet Traders Pit ikke er plassen å spørre, men hva er det som gjør "dødstimen" til "dødstimen"?

Link to comment
Share on other sites

I pollen har jeg tippet sluttkursen på fredag over 270, grunnen er at resultatsesongen begynner for alvor utover uken og da kan fundamentale forhold få litt mer fokus enn det som har vært tilfelle den siste tiden.

 

Når det gjelder aksjemarkedet på sikt er favoritt scenariet mitt fremdeles at vi opplever ett rally i en sterk nedtrend, og at nedturen vil fortsette og sette nye bunner. Det fins ingen tvil om at vi nå går inn i en periode (år) med svakere utvikling for de fleste selskaper, og da vil aksjemarkedet være mindre attraktivt.

 

Det går imidlertid ikke å utelukke den andre muligheten, at aksjemarkedet har satt en bunn, at selskapenes svakere inntjening allerede er priset inn.

 

For OSE generellt er oljen helt avgjørende.

 

Hei

 

Helt enig med Pirelli. Hvorfor? Alt pratet om krise og ev. endringer i bedrifters og folks handlemønstre og nedgang i oljeprisene rakk ikke å påvirke Q3 resultatene. I og med at kursene har sunket svært mye vil resultatene bli svært gode i forhold til kursene, og P/E vil bli tilsvarende lave. Det er BULL.

 

Det finnes imidlertid unntak. Selskap som eier aksjer i andre børsnoterte selskap må verdsette disse til markedspris. En brutal børsnedgang vil mao. kunne slå stygt ut for nevnte selskaper. Noen eksempler: Banker vil måtte ta papirtap, Orkla og Hafslund vil gå på en "papirsmell" i REC og Orkla i TOM, BWO i Prod m.fl. Ville derfor "styrt unna disse". Dette er elementært, MEN markedet får ofte ikke med seg selv det mest elementære.

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Da var vi i rødt igjen, der vi hører hjemme.

 

Fall over dammen samt fall i oljepris skal ikke sende oss opp. Spesielt ikke når resten av Europa faller :dry:

Right on, dude! Det er påfallende lite igjen av godstemningen fra mandag og tirsdag formiddag. Jeg tipper det er mange skuffede okser fredag ettermiddag... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Right on, dude! Det er påfallende lite igjen av godstemningen fra mandag og tirsdag formiddag. Jeg tipper det er mange skuffede okser fredag ettermiddag... :rolleyes:

 

Vanskelig å si Engabhoy. Fortsetter oljeprisen videre nedover nå er det ihvertfall IKKE bra for OSE. Men det er da heller ikke så rart det korrigerer litt ned etter en fantastisk start på uka.

Link to comment
Share on other sites

Ja, oksene er nok en gang sendt til slakterhuset :laugh:

 

Jeg sitter her og lurer på hvor langt ned vi skal igjen nå.

Bjørnene mine er temmelig mørkeblå allerede, så det er fristende å cashe dem inn.

Men, mye vil ha mer, og jeg tror vi skal lengre ned :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si Engabhoy. Fortsetter oljeprisen videre nedover nå er det ihvertfall IKKE bra for OSE. Men det er da heller ikke så rart det korrigerer litt ned etter en fantastisk start på uka.

I skrivende stund virker det som $70 er neste for oljeprisen. Da begynner vi å nærme oss et nivå hvor alle tidligere forbehold om at "Oslo Børs er billig forutsatt at ikke oljeprisen kollapser" begynner å bli høyaktuelle. Utlendingene vil ikke kaste seg over Oslo Børs før fallet i oljeprisen og nedgraderinger av selskapsestimatene stopper. Lite tyder på at det er nært forestående.

Link to comment
Share on other sites

Brent barn lukter vondt! Det virker mildt sagt ikke som om mange nok er villige til å ta støyten for å kjøpe Hovedindeksen opp til 300, slik at de smarte pengene kan shorte den ned igjen til 200. (Hovedscenariet til Pirelli.) Vi tåler ikke så mange slike dager før børsen setter en ny bunn... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det ble 0,5 prosentpoeng rentenedsettelse.

Altså midt på treet.

 

Det var noe dritt, for å uttrykke meg primitivt! Hadde håpet på en prosent, og det har nok mange andre òg... :unsure:

 

Dødstimen, Lasolas, stammer fra den utvidede åpningstimen fra 16:30 til 17:30. Fra første dag falt børsen markert i denne timen gang på gang. Det har den gjort særs ofte. Antakelig ofte nok til at det hadde vært svært god butikk å satt en short 16:20 hver eneste dag og gått ut av posisjonen 17:20.

Link to comment
Share on other sites

Det var noe dritt, for å uttrykke meg primitivt! Hadde håpet på en prosent, og det har nok mange andre òg... :unsure:

 

Dødstimen, Lasolas, stammer fra den utvidede åpningstimen fra 16:30 til 17:30. Fra første dag falt børsen markert i denne timen gang på gang. Det har den gjort særs ofte. Antakelig ofte nok til at det hadde vært svært god butikk å satt en short 16:20 hver eneste dag og gått ut av posisjonen 17:20.

 

Med litt tålmodighet, kan det hende du får det sammenlagt.

Gjedrem har nytt rentemøte i slutten av Oktober.

Link to comment
Share on other sites

Med litt tålmodighet, kan det hende du får det sammenlagt.

Gjedrem har nytt rentemøte i slutten av Oktober.

Joda, men tenkte nå mest på den kortsiktige reaksjonen. Når de fleste tar 0,5%p for gitt og håper på 1%p, er ikke det mye positivt med kun 0,5%p. Nå ser det ikke ut til at olja klarer å få børsen opp igjen heller :mellow:

 

Men det endrer seg fort. Lar aksjene ligge til i morgen, så får vi se. Er vel ikke gull og grønne skoger akkurat...men kanskje litt bedre enn nå? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det er bra fall til nå i dag, men jeg tror vi fortsatt har en del å gå på :ph34r:

 

Dalende oljepris og fallende futter... :rolleyes:

 

 

Når det gjelder renta så er den helt uinteressant i et kort perspektiv. Bare tull å bruke energi på den.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...