Jump to content

Episode 115 -Mandag 20. oktober 2008


vidar

Fortsetter nedgangen?  

44 members have voted

  1. 1. Dipper hovedindeksen under 200 poeng i løpet av uka?

    • Ja
      7
    • Nei
      38


Recommended Posts

Du verden så stille det var her idag enda det jo er en svært god dag på børsen. Men overrasket er jeg ikke. De fleste har vel trukket seg ut og de som sitter long ser ingen grunn til å juble da dette jo bare er som en liten fjert å regne i forhold de dagene med massakre.

 

Selv sitter jeg med bullderivater fra fredag og selger dem snart nå tror jeg. :dry:

Link to comment
Share on other sites

At det blir stille i "sandkassene" ved sterk oppgang, er BULLISH...

 

Når det stuper, er det motsatt, stor aktivitet....

 

DET ER OGSÅ BULL! :smile:

 

Du verden så stille det var her idag enda det jo er en svært god dag på børsen. Men overrasket er jeg ikke. De fleste har vel trukket seg ut og de som sitter long ser ingen grunn til å juble da dette jo bare er som en liten fjert å regne i forhold de dagene med massakre.

 

Selv sitter jeg med bullderivater fra fredag og selger dem snart nå tror jeg. :dry:

Link to comment
Share on other sites

...og de som sitter long ser ingen grunn til å juble da dette jo bare er som en liten fjert å regne i forhold de dagene med massakre.

 

stemmer bra det :dry:

 

 

halliburton la fram bra resultat i dag. acergy la vel frem greie tall også så får håpe bombingen av akso snart gir seg på de røde dagene!

Link to comment
Share on other sites

God ettermiddag

 

Tok en short på REC på 87,70

Sitter du over? Jeg gikk short i sluttauksjonen (91.20). Dagens oppgang på 15% indikerer at et sterkt resultat allerede er inndiskontert. Håpet er derfor at noen av byggeprosjektene skal være forsinket. Forøvrig er jeg long AKER med omtrent samme eksponering, slik at jeg er totalt sett markedsnøytral. Dette for å unngå å tape på et nøytralt REC-resultat i generell børsoppgang.

Link to comment
Share on other sites

Fascinerende stille her i dag. 13 innlegg mot over 100 forrige handledag, intet annet enn signifikant nedgang det... Er selv for opptatt med jobb i dag, så får ikke gjort stort. Har fjernet SL i yara, kom fram til at den er mer enn billig nok til å hive i skuffen (eller stikke hodet i sanden som noen også kalte det).

Link to comment
Share on other sites

Fascinerende stille her i dag. 13 innlegg mot over 100 forrige handledag, intet annet enn signifikant nedgang det... Er selv for opptatt med jobb i dag, så får ikke gjort stort. Har fjernet SL i yara, kom fram til at den er mer enn billig nok til å hive i skuffen (eller stikke hodet i sanden som noen også kalte det).

 

For egen del har jeg tatt mine posisjoner. Om markedet lar meg, har jeg tenkt å bli sittende til det skal selges igjen. Om det tar litt tid, får det gjøre det.

Skrivekløa henger ofte litt sammen med handelsaktiviteten. I alle fall for min del.

Mulig det er slik for flere. I så fall er det flere enn meg som har gått long "long"..

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel enkel psykologi?

Mennesker søker sammen i vanskelige tider. Felles skjebne, felles trøst etc.

 

Jeg synes dette er en helt klar trend også her på forumet, som Ståle påpeker.

 

Når det nå (foreløpig?) går oppover igjen er det nok mange som puster litt lettet ut og senker skuldrene. Da slapper de av, og bruker mer energi på andre ting enn nitidig lesing av finansnyheter og -diskusjoner, med tilhørende skriverier her på forumet.

 

Let the good times roll! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Mennesker søker sammen i vanskelige tider!?

Felles skjebne, felles trøst etc.

 

Litt lite med trøst å få den seneste tiden... :cool:

Men det er av sine egne man skal ha det osv.

 

Sitter fremdeles med YAR posisjonen, kommer ikke til å putte dem i skuffen men søker en noe bedre utgang enn det som dagens kurs gir.

 

Her er analytikernes tro om REC i morgen:

 

REC:EBITDA 752M VENTES I 3.KV 2008 (REP)
Fri Oct 17 06:41:17 CEST 2008
(TDN Finans-artikkel første gang sendt onsdag 16. oktober)

ESTIMATER FOR REC I 3.KV 2008, TALL I MILLIONER KRONER:
			  Snitt	   Lav/Høy	   Median	   3.kv07
Driftsinnt.	   2.026	 1.713/2.162	  2.054		1.480
EBITDA			  752	   615/812		  758		  643
EBITDA-margin (%)  37,1	  32,0/44,2		37,2		 43,4
Driftsresultat	  575	   399/674		  570		  495
Resultat før skatt  723	   450/1.503		578		   57
Nettoresultat	   507	   306/1.058		400		  n/a
EPS*			   1,03	  0,62/2,14		0,81		 0,05

HELÅRSESTIMATER FOR REC, TALL I MILLIONER KRONER:
					 2008	 2009	 2010			2007
Driftsinntekter		 8.743   15.391   23.116		   6.642
EBITDA				  3.583	7.165   11.732		   3.172
EBITDA-margin (%)		41,0	 46,6	 50,8			47,8
Driftsresultat		  2.809	5.816	9.701		   2.588
Resultat før skatt	  2.688	5.403	9.164		   1.977
Nettoresultat		   1.857	3.727	6.381		   1.333
EPS*					 3,76	 7,54	12,91			2,70

---------------------------------------------------------------------------
*EPS er beregnet med 494,3 millioner aksjer.

---------------------------------------------------------------------------

Oslo (TDN Finans): Renewable Energy Corporation (REC) ventes å rapportere en EBITDA på 752 millioner kroner av en omsetning på 2.026 millioner kroner i tredje kvartal 2008.

Det viser et gjennomsnitt av 14 estimater SME Direkt har innhentet for TDN Finans.

For 2008 venter analytikerne i gjennomsnitt at driftsinntektene vil være på 8.743 millioner kroner, mens EBITDA ventes til 3.583 millioner kroner.

Siden innhenting av estimatene for et kvartal siden har analytikerne i gjennomsnitt tatt opp topplinjeestimatene for 2008, 2009 og 2010 med henholdsvis 3,6, 4,7 og 1,3 prosent. For EBITDA-estimatene har analytikerne gjort små endringen siden forrige gang.

Analytiker Anders Rosenlund til ABG Sundal Collier tror fokuset på RECs kvartalspresentasjon vil være rundt ferdigstillelse av selskapets fabrikk i Moses Lake. Tidligere har ledelsen i REC uttalt at fabrikken skal være mekanisk ferdig i løpet av oktober, og at produksjonen skal begynne mot slutten av fjerde kvartal.

Han tror ikke det vil være mye fokus rundt selskapets andre utbyggingsprosjekt.

-På presentasjonen i forbindelse for andre kvartal sa ledelsen at de prosjektene går etter plan og at det ikke er noen store problemer, sier han.

Rosenlund tror også markedet vil fokusere på selskapets silisium og waferproduksjon.

-På andre kvartalspresentasjonen sa ledelsen at de gjorde vedlikeholdsarbeid i andre kvartal og at det også fikk noe effekt for tredje kvartal, slik at på silisiumsområdet er det litt usikkert hvor mye effekt dette har hatt for tredje kvartal, sier han.

I tillegg mener han det også er usikkerhet rundt waferproduksjonen siden REC stengte ned sin waferfabrikk på Herøya i juli i forbindelse med ferieavvikling.

Av de 14 analytikerne har 12 kjøpsanbefalinger, mens to har hold. For et kvartal siden anbefalte 14 kjøp og en anbefalte hold av Rec-aksjen. Kursmålet varierer mellom 90 og 310 kroner, med et snitt på 172 kroner, fra et snitt på 213 kroner for et kvartal siden.

Rec-aksjen er så langt i 2008 ned 72 prosent.
---------------------------------------------------------------------------

Deltagere: ABG Sundal Collier, CA Cheuvreux, Carnegie, Danske Markets
Equities, First Securities, Fondsfinans, Glitnir Securities, Handelsbanken
Capital Markets, Kepler Equities, Orion Securities, Pareto Securities,
Piper Jaffray & Co, S&P Equity Research og SEB Enskilda.

REC legger frem resultatet for andre kvartal 2008 tirsdag 21. oktober.

Link to comment
Share on other sites

Har en tendes til å bli stille her så lenge pilen peker oppover. Merkelig. :dry:

Årsaken er ihvertfall ikke, slik Zoonic antyder, at flertallet av forumets medlemmer er short. Det er i det hele tatt sjelden at man leser innlegg hvor noen flagger en shortposisjon. Så å si alle avstemninger på forumet viser en optimistisk grunnholdning; så også dagens. vidars teori er nok svært nær sannheten: Ved børskrakk fungerer forumet som sjelesorg. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Pent dette, us-rally ikveld og dette begynner å ligne noe... :smile:

 

Vel, når det er fest på børsen så jubler nok mest de langsiktige...de er det garantert ikke mange av her inne, om noen..... :wink:

 

Årsaken er ihvertfall ikke, slik Zoonic antyder, at flertallet av forumets medlemmer er short. Det er i det hele tatt sjelden at man leser innlegg hvor noen flagger en shortposisjon. Så å si alle avstemninger på forumet viser en optimistisk grunnholdning; så også dagens. vidars teori er nok svært nær sannheten: Ved børskrakk fungerer forumet som sjelesorg. :biggrin:
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...