Jump to content

Episode 1166 - Fredag 7. november 2008


felis

Recommended Posts

Du fikk rett om Ford. Ikke overraskende, DEM og flere i bilindustrien vil nok gjøre hva de kan for å fremstille ting værst mulig. På denne måten kan de få tilgang til billige lån, pakker m.m. fra myndighetene...

Du er litt konspiratorisk av deg, christle :laugh:

Link to comment
Share on other sites

I dag har det ikke vært annet enn elendige meldinger og dårige tall.. Men så klarer faktisk markedet å holde seg godt i pluss! hvordan er det mulig og hva er det som holder dette oppe?

 

Tviler sterkt på at det er Hoff@ som har skrevet de innleggene forresten folkens.

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart vi tar av som en rakett :laugh:

 

På grunn av generell rentenedgang i markedet har Nes Prestegjelds Sparebank besluttet å sette ned renten på utlån og innskudd med inntil 0,5 prosentpoeng. Endringen gjøres gjeldende fra 17. desember 2008.
Link to comment
Share on other sites

Det her kommer til å kollapse mot slutten av dagen.

 

Kun 55% av aksjene som beveger seg, stiger, resterende 44% faller. Olja stiger, men spørs hvor lenge.

 

Lukter litt graådighet i tilfelle det skulle ta av på mandag, uten noe særlig basis i virkeligheten...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar helga. Hadde solgt meg ut nå, hvis jeg hadde vært kortsiktig. Men jeg sitter long i ordets rette forstand.

 

God helg og vær litt mer forsiktig med kombinasjonen valium og whisky enn Hoffa! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Budre tatt helgen jeg og, skulle selge TEL traden men klarte det kunststykke å kjøpe i stedet - så jeg doblet opp. Er ikke venn med Skandiabanken traderen i det hele tatt....

 

Ser ann om aksjen kommer seg noe opp til før jeg dumper. Blir neppe sittende med aksjer over helgen.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du fikk rett om Ford. Ikke overraskende, DEM og flere i bilindustrien vil nok gjøre hva de kan for å fremstille ting værst mulig. På denne måten kan de få tilgang til billige lån, pakker m.m. fra myndighetene...

 

Bilprodusenten Ford legger frem begredelig tall for tredje kvartal i år. De reflekterer på alle måter hvilken krise bilindustrien er midt oppi.

 

GM og Ford taper store summer for hver dag som går, og myndighetene må trolig redde dem ved å gi "gratis" lån. Jeg er ikke sikker på at de fremstiller det værre en det er Christle, men de satser allt på ett kort. De burde søkt konkursbeskyttelse for lenge siden, i hvert fall GM.

 

General Motors står i fare for å gå tom for penger i løpet av året.

 

Konsekvensene ved å la Ford eller GM gå under er så store for USA at de ikke kan la det skje.

Link to comment
Share on other sites

Heisann..

 

Ja... fikk vi i går den etterlengtede høyere bunnen vi trengte for å bekrefte en mer eller mindre permanent bunnotering de nærmeste måndene nå... eller skal vi på tryne igjen allerede til uken..??

 

Jeg kunne ikke la være å legge til noen NHY og RCL i dag....på hhv 26 og 86...

 

I skrivende øyeblikk er us klart opp, men Obama taler til folket over there....så who knows how the week ends there...

 

God weekend.

 

Edit... prisen på RCL var 86...og ikke 89 (uten at det er noen big issue)

Link to comment
Share on other sites

God formiddag!

 

Når til og med sindige Pirelli stempler meg som dommedagsprofet er det på tide å ta pennen fatt.

 

1. Jeg er av natur positiv og må si jeg hater å sitte short.

2. Men når jeg ser at markedet sannsynligvis synker, setter jeg selvfølgelig en short.

3. Jeg sitter i 3 aksjer long i norge, har mer i utlandet.

4. Konklusjonen er da at jeg ønsker at markedet skal opp, men prøver å tjene på nedgangen.

5. Så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Ja... fikk vi i går den etterlengtede høyere bunnen vi trengte for å bekrefte en mer eller mindre permanent bunnotering de nærmeste måndene nå... eller skal vi på tryne igjen allerede til uken..??

Dette er vanskelige spørsmål selv for en Nobelprisvinner i økonomi. Ikke bare må man vurdere den realøkonomiske situasjon og utvikling, men man må også forutse aksjemarkedets psykologiske og ofte irrasjonelle reaksjoner på disse faktorene. Det er derfor all mulig grunn til å unngå skråsikkerhet på dette området. La oss se på faktorene:

 

1. Makrosituasjon

Jeg vil påstå at det er umulig å overvurdere problemene i dagens situasjon. De er derimot mye verre enn de fleste dommedagsprofeter spådde ved inngangen til 2008. Da diskuterte man om hvorvidt det i det hele tatt ville komme en resesjon, og konsensus var at den i så fall ville være svært kortvarig. Første halvdel av 2008 viste få tegn på resesjon, og aksjemarkedene hentet seg godt inn igjen. I mai var OSEBX over 500 og DJIA over 13000. Nå derimot finner man ikke en eneste seriøs økonom som ikke innser at vi befinner oss i en global resesjon. I tillegg setter finanskrisen en spiss på tilværelsen til mange selskaper.

 

2. Trend

Det er skremmende å registrere med hvilken hastighet økonomien forverrer seg. For eksempel har det forsvunnet 1.2 millioner jobber i USA i 2008, hvorav halvparten de siste tre månedene. Det er groteskt når septembertallene for Nonfarm Payrolls blir revidert ned fra -159K til -284K. Det viser igjen at situasjonen er adskillig verre enn konsensus. Noen vil kanskje prøve seg med at de foreløpige oktobertallene fra i går på -240K (ventet -200K) representerer en bedring, men jeg tviler på at noen tør vedde imot at disse vil bli betydelig nedjustert. For et år siden var arbeidsledigheten 4.8%, mens den nå har steget til 6.5%. På Yahoo Finance står det: "Many economists believe the unemployment rate will climb to 8 percent or 8.5 percent by the end of next year before slowly drifting downward. Some think unemployment could even hit 10 or 11 percent -- if an auto company should fail." Trenden i boligmarkedet og forbrukertilliten er også mildt sagt lite oppløftende. På den annen side har det vært en betydelig bedring i finansmarkedene etter alle tiltakene fra myndigheter og sentralbanker. Man skal ikke glemme at "the credit crunch" isolert sett er årsak til mye av problemene både for selskaper, forbrukere og ikke minst aksjemarkedet.

 

3. Aksjemarkedets timing

Det er et velkjent faktum at aksjemarkedet som oftest er i forkant av realøkonomien. Børsene startet 2008 med solide fall. F.eks. falt OSEBX tilnærmet 25% de tre første ukene i januar. Børsene hentet seg imidlertid raskt inn igjen, og i mai var OSEBX et kusehår fra all time high. Det er smått utrolig å tenke på at indeksen var godt over 500 for mindre enn et halvt år siden. Det var først i september/oktober at børsfallet på alvor startet, og 400- og 300-nivåene ble most. Dette viser at aksjemarkedet i sin streben etter å lede realøkonomien, kan reagere prematurt. Man bør derfor være klar over to viktige poeng. Selv om man tror at de makroøkonomiske problemene vil vedvare lenge, så vil aksjemarkedet begynne å stige tildligere. For det andre må man forvente at aksjemarkedet kan tyvstarte på oppturer som seinere viser seg å ikke holde vann. Se opp for suckers rally!

 

4. Aksjemarkedets sesongvariasjoner

I tillegg til de betydelige realøkonomiske problemene vi de facto står overfor, må man ikke glemme at de siste par månedene tradisjonelt sett er sesongmessig svake i aksjemarkedet. Børsfallet har derfor trolig blitt forsterket av denne selvoppfyllende profetien. Tilsvarende kan man ikke se bort fra at børsene vil bli løftet i de tradisjonelt sterke månedene desember og januar. På mellomlang sikt kan det altså godt hende at børsene vil gå mot strømmen av alle elendige makronyheter. Da gjelder det imidlertid å innse at jula ikke varer helt til påske!

 

MIN KONKLUSJON

Problemene i den globale økonomien vil vedvare minst et godt stykke inn i 2009. Dette er imidlertid et best case scenario som ikke nødvendigvis vil materialisere seg. Man kan ikke utelukke at resesjonen vil vedvare et par år. Det har skjedd før, og akkurat nå er det mange tegn på at situasjonen er minst like ille nå. Jeg synes imidlertid ikke det er så fruktbart å forsøke å spå dette nå. Det viser seg at de profesjonelle økonomene bommer så til de grader uansett. Etter min mening vil det være en gigantisk feilvurdering å sette for mye på at bunnen i OSEBX er bak oss. Det kan godt hende å være tilfelle, men det er veldig langt fra sikkert. Jeg tror OSEBX vil trade mellom 200 og 300 en god stund, og at det vil lønne seg å akkumulere og gevinstsikre deretter.

Link to comment
Share on other sites

God formiddag!

 

Når til og med sindige Pirelli stempler meg som dommedagsprofet er det på tide å ta pennen fatt.

 

1. Jeg er av natur positiv og må si jeg hater å sitte short.

2. Men når jeg ser at markedet sannsynligvis synker, setter jeg selvfølgelig en short.

3. Jeg sitter i 3 aksjer long i norge, har mer i utlandet.

4. Konklusjonen er da at jeg ønsker at markedet skal opp, men prøver å tjene på nedgangen.

5. Så enkelt er det.

 

Hei Hoff@,

 

Jeg mente slett ikke å klage på din innstilling til markedet, er bekymret for den nære fremtid i aksjemarkedet selv og har omtrent samme markedssyn som deg.

 

Jeg er en liten enifoflod,,,,,,,,,,,,,,,,,beee heepy

 

Det var dette innlegget jeg slet med å få noe fornuftig ut av, og lurte på om du hadde startet helgefeiringen litt tidlig. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

MIN KONKLUSJON

Problemene i den globale økonomien vil vedvare minst et godt stykke inn i 2009. Dette er imidlertid et best case scenario som ikke nødvendigvis vil materialisere seg. Man kan ikke utelukke at resesjonen vil vedvare et par år. Det har skjedd før, og akkurat nå er det mange tegn på at situasjonen er minst like ille nå. Jeg synes imidlertid ikke det er så fruktbart å forsøke å spå dette nå. Det viser seg at de profesjonelle økonomene bommer så til de grader uansett. Etter min mening vil det være en gigantisk feilvurdering å sette for mye på at bunnen i OSEBX er bak oss. Det kan godt hende å være tilfelle, men det er veldig langt fra sikkert. Jeg tror OSEBX vil trade mellom 200 og 300 en god stund, og at det vil lønne seg å akkumulere og gevinstsikre deretter.

 

 

Strålende oppsummert Enga, jeg er enig i konklusjonen og arbeider også utfra at vi vil ha ett svingende marked rundt nivået vi er nå. Altså er trading tingen, ikke langsiktige posisjoner den ene eller andre veien.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...