Jump to content

Episode 1168 - Tirsdag 11. november 2008


Pirelli

Hvordan ser du på aksjemarkedet i tiden fremover?  

31 members have voted

  1. 1. Jeg vil si jeg er....

    • Negativ
      10
    • Hverken positiv eller negativ
      10
    • Positiv
      11


Recommended Posts

Det kan se ut som om vi får noen ganske flate dager, i hvert fall sammenlignet med hvordan indeksene har oppført seg den siste tiden.

 

USA indeksene fallt mellom 1 og 2%, mens oljen er opp utover kvelden.

 

Så hva skal vi da tro om morgendagen på OSE?

Link to comment
Share on other sites

Synes det var litt vanskelig å stemme i dagens poll da "tiden fremover" kan bety så mangt...

Ganske jevn fordeling av stemmer med en foreløpig svak pessimistisk overvekt. Selv krysset jeg av for optimist, siden jeg tror på en viss sesongmessig bedring i månedene desember og januar. Hvis ikke makroforholdene bedrer seg innen den tid, vil det imidlertid trolig bære utforbakke igjen fram mot sommer og høst.

 

Det er dog mulig at jeg har feiltolket tidshorisonten for "tiden fremover". Kanskje hadde Pirelli Zoonic i tankene: "Jaaah, det blir RALLY i ettermiddag!!!" :laugh:

Link to comment
Share on other sites

En dårlig dag for oljerelaterte aksjer. Hadde det ikke vært for STL som greier seg bra pga avtalen de har annonsert idag hadde hovedindeksen sett langt styggere ut. Ikke så rart da oljeprisen nå har lagt seg godt ned på 50-tallet. Det er vel enda et stykke til smertegrensen for en del operatører, men det begynner å nærme seg.. :sad:

Link to comment
Share on other sites

En dårlig dag for oljerelaterte aksjer. Hadde det ikke vært for STL som greier seg bra pga avtalen de har annonsert idag hadde hovedindeksen sett langt styggere ut. Ikke så rart da oljeprisen nå har lagt seg godt ned på 50-tallet. Det er vel enda et stykke til smertegrensen for en del operatører, men det begynner å nærme seg.. :sad:

Vel, dårlig lønnsomhet i prosjekter/utbygginger som følge av dagens oljepris er vel ikke det selskapene roper høyest om...

Men, jeg kan forsikre deg om at det finnes felt på norsk sokkel, som snart kommer i produksjon, som ikke er lønnsomme med dagens oljepris :ph34r:

Det samme gjelder for flere utbyggingsprosjekter som er i startgropa.

Spørsmålet blir vel hvor mange av dem som kanselleres eller evt. legges på hylla inntil videre.

Dersom stålet ikke er begynt å bli kuttet kan det nok være at enkelte velger å betale kansellasjonsgebyrer fremfor å videreføre prosjektene.

Videre er det faktisk slik at både enkelte serviceselskaper (riggeiere/-byggere etc.) og oljeselskaper har sett finansieringen forsvinne som følge av finanskrisen.

Jeg vil bli særdeles overrasket om vi ikke får dårlige nyheter fra sektoren i tiden fremover, i form av utsatte eller avlyste utbygginger :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

På tide å kjøpe litt i dag? Sevan ser snart billig nok ut for meg nå....snart...

Det er ikke vanskelig å finne aksjer som er tilsynelatende billig. Spørsmålet er om man synes det samme i morgen. Man bør vel heller innstille seg på at OSEBX skal ned og teste tidligere bunnivå?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg blir mer og mer forundra over børsen. Har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med...

 

Er det egentlig noen grunn til at børsen ikke skal ned til tidligere bunnivåer (1998/2003) + inflasjon? Da bunnet den vel på ca 100 poeng og hvis vi nå skal ha bunn på 200 tilsier vel at vi nå har mye større verdier i selskapene på børs? Har vi det? Denne krisen er vel langt mer alvorlig enn problemene var da?

 

Nå hviler vi jo faktisk på toppene fra tidligere perioder..

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig noen grunn til at børsen ikke skal ned til tidligere bunnivåer (1998/2003) + inflasjon? Da bunnet den vel på ca 100 poeng og hvis vi nå skal ha bunn på 200 tilsier vel at vi nå har mye større verdier i selskapene på børs? Har vi det? Denne krisen er vel langt mer alvorlig enn problemene var da?

Det er vanskelig å gi enkle svar på en så kompleks problemstilling, men jeg prøver allikevel. Makroøkonomisk er situasjonen mye verre enn i 2002/2003. På toppen av dette kommer problemene i finanssektoren som ikke eksisterte da. På den annen side var børsene den gangen preget av terrorfrykt og krigen i Irak. Dessuten har faktisk selskapene (eksempelvis Statoil) generert betydelige inntekter alle årene i mellomtida. Det tilsier vitterlig at markedsverdien bør være høyere nå. Summa summarum tviler jeg på at OSEBX skal ned mot 100 igjen, men det kan ikke utelukkes. Dette scenariet forutsetter at resesjonen varer minst hele 2009 og at oljeprisen faller under $50. Tror jeg! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

The "fun" has begun! Holder 240 i dag? :ohmy:

Nope! Jeg benyttet anledningen til å plukke litt NSG på slutten. Fundamentalt sett burde denne stige på styrket dollar (aka svakere oljepris), men psykologisk blir den straffet som alt annet på den oljefokuserte Oslo Børs. Det er imidlertid lurt å ikke gå bananas med kjøpsknappen, for alle ser vel hvor dette bærer... :dry:

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å gi enkle svar på en så kompleks problemstilling, men jeg prøver allikevel. Makroøkonomisk er situasjonen mye verre enn i 2002/2003. På toppen av dette kommer problemene i finanssektoren som ikke eksisterte da. På den annen side var børsene den gangen preget av terrorfrykt og krigen i Irak. Dessuten har faktisk selskapene (eksempelvis Statoil) generert betydelige inntekter alle årene i mellomtida. Det tilsier vitterlig at markedsverdien bør være høyere nå. Summa summarum tviler jeg på at OSEBX skal ned mot 100 igjen, men det kan ikke utelukkes. Dette scenariet forutsetter at resesjonen varer minst hele 2009 og at oljeprisen faller under $50. Tror jeg! :unsure:

 

Er verdiene fremdeles i selskapene da? Helt ok at verdien nå skal være høyere enn tidligere bunner, men hvorfor landa vi på ca 100 både i 98 og 03? Samme prinsipper burde vel gjelde da?

 

Takker for gode svar, bare prøver å være skeptisk og lære litt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er verdiene fremdeles i selskapene da? Helt ok at verdien nå skal være høyere enn tidligere bunner, men hvorfor landa vi på ca 100 både i 98 og 03? Samme prinsipper burde vel gjelde da?

 

Takker for gode svar, bare prøver å være skeptisk og lære litt :smile:

Noe av selskapenes overskudd har blitt delt ut som utbytte, og noe har blitt investert for å øke framtidige inntekter. Man kan ikke uten videre sammenligne OSEBX over et så langt tidsrom, siden sammensetningen av selskapene endrer seg. Eksempelvis har Opticom forsvunnet, mens REC er et relativt nytt selskap. At indeksen bunner på 100 to ganger med fem års mellomrom, skyldes trolig mer psykologiske (teknisk støtte) enn fundamentale faktorer. Det blir imidlertid for enkelt å tro at den skal tilbake til dette nivået hver eneste konjunktursyklus. Det ville ikke være noen vits i å drive business dersom det ikke foregikk en langsiktig verdiskaping i aksjeselskapene. Jeg vil anbefale deg å sjekke årsrapportene til noen av de største selskapene, for å forsikre deg om at de tjener mye mer penger i 2008 enn i 2003, og enda mer enn i 1998.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...