Jump to content

Episode 1188 - Tirsdag 9. desember 2008


felis

Recommended Posts

God morgen!

 

Pen oppgang i USA, men Asia fulgte ikke opp. Vi skal nok litt tilbake igjen idag er jeg redd. Men hvis retningen nå blir to skritt frem og ett tilbake så går det ihvertfall i riktig retning :biggrin:

 

Ser at Engabhoy har kjøpt TOM. Aksjen han elsker å hate. Er det forbudt kjærlighet eller et innsalg av S&M som driver han, eller gjør han dette rett og slett i sympati med Zoonic? Et forsøk på å lokke han fram fra Hallingdalens mørke granlier?

 

 

Lykke til idag?

Link to comment
Share on other sites

De som sitter kortsiktig long nå, bør kjenne besøkelsestiden sin. Oppgangene er fremdeles for hysteriske, som gjør oppgangene lite troverdig. Det er panikk begge veier, så oppgangen igår, og muligens idag, vil sansynligvis fort bli avløst av en real grusing igjen.

 

Mange fond som tror på fremdeles turbulens eller er i likviditets-skvis vil benytte slike bråe oppganger til å selge seg ut. Så sitter traderne igjen med skjegget i postkassa...

 

Selv Yara sier til media idag at de er avhengig av finansiering. Dette til tross for at MANGE analytikere anså Yara som en kapitalsterk "safe heaven". For de som husker godt skrev jeg i april/mai i år at Yara var fullstendig feilpriset og at boble-prisene på dere salgsvarer ville få en real grusing. Jada...

 

Ingenting slipper unna nå, selv ikke tradisjonsrike gull-selskaper som ofte blir sett på som safe heaven i korreksjonsperioder. Det har Ulltveit-Moe smertelig fått erfare.

 

Bunnen er foran oss, ikke bak. Gjelder så å si alle lands indekser.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting slipper unna nå, selv ikke tradisjonsrike gull-selskaper som ofte blir sett på som safe heaven i korreksjonsperioder. Det har Ulltveit-Moe smertelig fått erfare.

Er det Crew Gold du sikter til som "tradisjonsrik"? Deres problemer har ikke noe med fallende råvarepriser å gjøre. De er et underkapitalisert og vanstyrt luftslott som aldri har oppnådd overskudd. Det ville vært mer enn underlig om et slikt selskap skulle være en trygg havn i krisetider. Derimot fins det flere bunnsolide (sterk balanse og kontantstrøm) selskaper som har fått ufortjent mye juling. Om to år vil man smile av hvor billige de var høsten 2008. CRU er ikke et av disse, om de i det hele tatt overlever...

 

PS: trygg havn = safe haven

Link to comment
Share on other sites

Kjøper litt bjørner, med bakgrunn i at jeg ikke ser noen kortsiktige triggere til å dra børsen til nye høyder. :blink:

 

Det kommer litt an på om tallene er "passe" dårlige kl. 16,00 da tror jeg vi får ett kortvarig rally, for markedet rister fort av seg skrekktall virker det som :biggrin:

 

Jeg sitter litt og pyser på sidelinjen, men klar for action :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med oksene fra i går, ga meg grei avkastning bare på siste halvdel av dagen. Undres om jeg skal selge dem før tallene kl. 16. Futtene er så vidt blåe ser jeg. Så det skal vel ikke mye til før ting blir rødt i dag.

 

Kanskje ikke bjørnekjøp er så dumt av deg Carl

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med en liten post TOM, og det gir den samme go'følelsen som når man tråkker i hestedritt... :sad:

Hehehe, klarte ikke å unngå å flire litt høyt her nå :laugh: Er det ikke herlig når man angrer et kjøp like etter det er utført. Forøvrig er da ikke hestedritt så ille vel, det er jo nesten bare gress. Jeg tråkka jo i skikkelig kumøkk nesten hver dag to uker i strekk frem til starten av denne uken :wink: (bittelitterann positive tendenser nå da så det finnes vel håp, men det er mye å ta igjen...) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart enig i at det er værre å tråkke i ei skikkelig fersk kukake enn hestemøkk ja. Lukter værre også.

 

Merker jeg er litt smågretten over å ikke få med meg oppsvingen i yara denne uken, men jeg overlever.

Link to comment
Share on other sites

Bedre USA-tall enn fryktet

 

 

"Pending home sales" (kontrakter inngått på salg av eksisterende boliger) i USA falt med 0,7 prosent i oktober. National Association of Realtors Pending Home Sales-indeksen endte på 88,9, mot 89,5 i september (revidert)

 

Ifølge Reuters var det ventet en nedgang på 3,2 prosent. I september var nedturen på 4,3 prosent (revidert).

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er da ikke hestedritt så ille vel, det er jo nesten bare gress.

Det kommer jo litt an på konsistensen og fottøyet. Det jeg snakker om er den varme, myke følelsen av fersk og bløt dritt som glir mellom bare tær... :laugh:

 

Poenget er uansett at TOM er en idiotisk aksje å trade på kort sikt, og det veit jeg jo så inderlig vel. Omsetningen er mildt sagt anemisk, og det finnes ikke triggere. Man er altså prisgitt hvilke innfall Tomras hoffmeglere til enhver tid har. Nå er spørsmålet om de er innstilt på å sende kursen under 20 "for godt", eller om de fortsatt ønsker å kjøpe aksjer for Tomra. Det kan som nevnt tidligere kun skje på kurser over 20.

Link to comment
Share on other sites

Nedtur i US i kveld....

 

Skal vi ned nå så en kan få vektet skikkelig opp ?? Eller skal vi opp enda litt til.... så vi kan sette enda en ny OBX put ??

 

Mange dillemma nå om dagen... Selv er jeg break even pr i dag etter å ha startet longkjøp fra 10.10.08...men kun i blue chips som er lett omsettelige..

 

Det er en fin tid nå og framover.... jeg har solgt og og solgt og solgt helt siden 2005.... nå er det kjøpstid.... nå, snar, eller om noen mnd...

 

 

Bare venter på kjøpsanledningen for den største andelen... 80% cash available :-)

 

Good Luck!

Link to comment
Share on other sites

De som sitter kortsiktig long nå, bør kjenne besøkelsestiden sin. Oppgangene er fremdeles for hysteriske, som gjør oppgangene lite troverdig. Det er panikk begge veier, så oppgangen igår, og muligens idag, vil sansynligvis fort bli avløst av en real grusing igjen.

 

Mange fond som tror på fremdeles turbulens eller er i likviditets-skvis vil benytte slike bråe oppganger til å selge seg ut. Så sitter traderne igjen med skjegget i postkassa...

 

Selv Yara sier til media idag at de er avhengig av finansiering. Dette til tross for at MANGE analytikere anså Yara som en kapitalsterk "safe heaven". For de som husker godt skrev jeg i april/mai i år at Yara var fullstendig feilpriset og at boble-prisene på dere salgsvarer ville få en real grusing. Jada...

 

Ingenting slipper unna nå, selv ikke tradisjonsrike gull-selskaper som ofte blir sett på som safe heaven i korreksjonsperioder. Det har Ulltveit-Moe smertelig fått erfare.

 

Bunnen er foran oss, ikke bak. Gjelder så å si alle lands indekser.

 

 

Jeg gjengir likegodt hele innlegget fra "RoRu": :Tomme råd, uten en dritt om hvordan han/hun selv er posisjonert (burde jo være sterkt short, og hadde han/hun tjent på det så vær sikker: vi ville hørt om det). Billige poenger som likegodt kan feile like jævelig som da han/hun shortet ORKLA med derivater etter tidenens løft i nettopp ORKLA. Jeg motsto heldigvis den dusteinvesteringen og tjente rått fra ca 60 til 100.

 

Trener du på å bli megler eller analytiker, RoRu...??? Bli en av de som predikerer og som bommer så til de grader som tidligere "idol"og "sannsyner" 444 Roger Berntsen ??? Lite å se til sistnevnte om dagen forresten... jeg lurer virkelig på hvorfor..., hehe :-)

 

Dumheten når nye høyder, tvers igjennom hele landet og verden... HVER J...dag..."Predikanter" kan spare seg...verden vil bedras! Blir rett og slet for dumt!

 

EN ting er sikkert: Vi er i "så-frøene-for kommende oppgang"-marked, Vi har i 3 år vært i "Harvest "--marked.

 

Min andel i markedet pr nå ser dere nedenfor! Det blir forhåpetligvis billigere før vi skal opp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...