Jump to content

Episode 1190 - Torsdag 11. desember 2008


EHL

Recommended Posts

Bare for å ta det med en gang felis: Kvantesprang vil per definisjon si en diskret bevegelse, og har ingenting med lite eller stort å gjøre. Normalt er man vant til at ting endrer seg gradvis, mens man i kvantefysikken observerer diskret hopp i energi i løpet av en tidsperiode 0. Kvantesprang har ingenting med lite eller stort å gjøre, men betyr at noe skjer i diskre steg. Ergo har du rett i at folk bruker det feil når de benytter det for å beskrive store endringer, men det blir riktig å bruke utrykket om ting som skjer særdeles raskt.

 

Det kan også måles, elektronene stråler en sterkt definert farge (bølgelengde) når de faller fra et høyere energinivå og ned til et lavere.

 

Veldig off-topic også forsvidt må jeg jo legge til.

 

Jepp. Du har stort sett rett i det du skriver bortsett fra at du ikke kan måle ett kvantesprang. Det er rett og slett for lite. Derimot kan du måle summen av mange kvantesprang. Det er nemlig det du måler når du måler f. eks en lysintensitet vha et instrument. Med fra ett enkelt atom er det ikke mulig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi har alle noe å irritere oss over EnghaBhoy. Personlig irriterer jeg meg over bruken av begrepet kvantesparang. Det virker som om flere og flere tror at dette er en stor størrelse. Begrepet har virkelig blitt et moteord som nesten ingen forstår hva betyr. Sannheten er at det stammer fra atomfysikken og Niels Bohr og er en ufattelig liten energiforskjell mellom to elektronnivåer i et atom. Faktisk så lite at det ikke kan måles.

 

Sorry, Enga. Måtte bare få det ut.... :laugh::laugh:

Helt greit felis. Jeg har en doktorgrad i kjemi, så jeg kan forsikre deg om at jeg vet hva et kvantesprang er. Jeg bruker det i denne sammenhengen for å beskrive at for eksempel Nonfarm Payrolls gikk fra -240K i oktober til -533K i november (begge tall urevidert). Det betyr at arbeidsmarkedet har forverret seg tre "diskrete nivåer" på én måned, tilsvarende elektronsprang over tre energinivåer. Hvis vi legger naturvitenskapen til side, så er poenget mitt at jeg finner det smått utrolig at økonomene ikke har fått med seg at forverringen av arbeidsmarkedet i USA har skjedd alt annet enn gradvis. Aldri har det vært mer betimelig å snakk om et krakk (ihvertfall ikke etter Depresjonen). De som trodde at Initial Claims skulle komme inn rundt 500K, fortjener derfor pisk på pung og en plass i den samme arbeidsledighetskøen. Riktignok er 5xx-nivået midlertidig, men neste stopp er 6xx-nivået. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tok noen k NSG i sluttauksjonen

 

Hei

 

Tok også litt NSG i dag. Dette fordi jeg synes nedgangen i NSG var en overreaksjon.

 

NSG er tross alt hovedsakelig inne i avis- og magasinpapir. UPM driver med masse rart og leverer også til bygg og anlegg, som jo er langt mer konjunkturutsatt tidlig enn papir. UPM segments:

– Energy (including shares in associated companies)

– Pulp (including shares in associated companies)

– Forest and Timber

– Paper

– Label

– Plywood, and

– Other operations

 

Helt utrolig at man ikke har sett nærmere på HVA og HVORFRA nedgangen til UPM skriver seg fra. Det er ikke sikkert at dette skyldes papir. Det kan derfor godt tenkes at dette resultatvarselet har 0 og si for NSG, bortsett fra at en konkurrent svekkes.

 

NSG kjøper stort sett alt tømmer og energi. Prisene på begge deler har falt. UPM derimot produserer både energi og tømmer.

 

I tillegg har $-kursen gått opp - det fører til at import fra USA til EU faller bort, renta er ned - det reduserer kapitalkostnader, flere aktører har vedtatt kutt i produksjon og krever økte priser. Alt dette er positivt for NSG.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...