Jump to content

Traders Pit - Episode 46 - Fredag 28. mai 2004


pluss201

Recommended Posts

Legger merke til den store interssen her på forumet for NOI, itillegg til TOM,da..

 

Jeg synes derimot det er et skikkelig sjansespill å sitte tungt i NOI. Den er hauset av Orion ++ om dagen, men mest av alt steget betraktelig etter at Fredriksen ved flere anledninger har kjøpt noen aksjer den siste tiden. Dette er i utgangspunktet et godt tegn, men så har også kursen steget en del og dermed oppsiden blitt mindre. Videre har en av innsiderne solgt seg helt ut, og det er uansett hvordan dere ser på det statistisk et dårlig tegn.

 

Teknisk har NOI de siste mnd reagert ned ved RSI ca 60. Nå er RSI 55,så OK å være oppmerksom, selvom jeg synes TA for det meste er tull.

 

Det kan sef bli en knalloppgang i NOI som i andre aksjer, men jeg ville ikke satset mer enn 20% av kapitalen min i denne.

 

TOM er overanalysert, og er derfor ikke interessant for meg i lengden, men er nå historisk på et lavt nivå og kan se ut som er ut av den negative trenden, teknisk,og dermed atraktiv,men spm, er om dere som sitter i aksjen har gått inn den siste uken, el om der har sittet lenge... og hva gjør TAA,TOM, EME, FAST osv. så utrolig spennende? De er store og får mye mediaoppmerksomhet(gjennom gjenntatt kjøp/salg analyser daglig, noe de store husene drar kurtasje på) men det betyr jo som alle vet ikke at de har størst potensiale på sikt. Man kjøper jo aksjer basert på fremtidig inntjening og ekspansjon. Jeg mener det er lettere å plukke aksjer i mindre firma med et godt produkt som selger, men som ikke er overanalysert, å gjøre det bra freover, enn et stort firma som tidligere har lyktes/blitt store, og dermed blir fulgt av "alle". Fordelen når man er kortsiktig er sef. likviditet, men som long, hvor ialefall jeg tjener mest, er det ikke SÅ viktig, så lenge du vet hva du kjøper.

 

Jeg tar sef en risiko i OTR; men den mener jeg er en garantert vinner, så lenge ikke børsen krakker/store terrorangrep.(PS.tror Bush overdriver terrorfaren i USA for å få velgere)

 

OTR prises til ca 520mil, med 0 gjeld og ca 400mil i EK (30% cash) viser til økende overskudd og spiser markedsandeler, og er alledrede ledende i Europa/Afrika/MidtØsten.

Q304 og Q404 vil vise ca dobling i installerte rom ift Q303 og Q404 pga bedret marked og marginer, med mest fordi 10000 av 24000 rom fra Hiltonavtalen skal gjøres i siste halvår 2004.

 

Ellers vil en opsjon (OTR anser det som meget sansynlig at de får den) med resten av Hilton (-USA) gi kontrakt på over 500mil.Denne avklares innen 23.03.05. Denne uken kungjorde OTR at de er i forhandliger med Marriot, en kjede med totalt 2600 hotell, men hvor de fleste er i USA. Uansett, tror jeg denne avtalen kan være på størrelse med Hiltonopsjonen, som er på 0,5 milliarder-1milliard.

www.otrum.no

 

Som aksjonær i OTR må man være tolmodig, da det er et lite selskap, som har store mnd svigninger, men så lenge det gir god avkastning er det å foretrekke.

 

Ellers har jeg sansen for INM, og GOD, men GOD må vise res. Q2 for at jeg er villig til å sette penger på den. INM kommer til å gå i 3kr innen Q2 er mitt tips ,basert på guiding fra selskapet, og den harde straffen markedet ga dem etter Q1, hvor de falt fra 3 til 2,3 p.d.d. Her vurderer jeg å laste, men håper den faller lenger ned først/ ser at negativ trend er brutt.

 

Mine antagelser om markedet og spesifikke selskap er:

OTR kommer til å ligge "brakk=under 27" frem til Q3, og så stige til ca. 50,- innen mars 05, pga Q3 og Q4 samt Marriot, Hilton og andre avtaler som sansynligvis vil bli tegnet. NASDAQ i 2200+ over nyttår.

NOI vil ikke gå over 4kr i år og TOM blir under 35.

 

Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Ivers, det må jeg si...her er jeg stort sett enig i alt du sier. Jeg tror du har en langt på veg "sunnere" innstilling til aksjemarkedet enn de fleste. Du er ikke uten videre villig til å satse penger på 'haussede' aksjer.

 

Hadde egentlig tenkt å skrive et lengre innlegg om hvordan jeg tror "mengden" oppfører seg i markedet, men det orker jeg ikke nå... i stedet viser jeg til min splitter nye signatur; sitat av filosofen Voltaire (1694-1778). Voltaire er vel kjent som en pessimist, men samtidig en realist.

 

Common sense is not so common
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det er et sjansespill å sitte tungt i NOI. Selv har jeg plukket fra 2,48 og til dagens kurs. snittet ligger under 3 kr.

Mye av pengene jeg satser har jeg "vunnet" i markedet fra før. Et eventuelt tap blir derfor "akseptert" mye lettere. Jeg har god tro på NOI fremover, og er villig til å sitte i en Long posisjon om det skulle skjære seg. Som Corvus skriver, En langsiktig investering er en kortsiktig som gikk feil :) ang. noen v de andre aksjene du nevner er OTR,GOD,INM illikvide og derfor skumle. Har hatt et par dårlige erfaringer med illikvide aksjer tidligere. I et fallende marked er det viktig å kunne komme seg ut fort. Volumet i NOI blir bare bedre og bedre, minner meg om JIN for et halvt år siden...

Link to comment
Share on other sites

Et lite nattinnlegg:

 

Nasdaq etterhandel/futures =0 i skrivende stund og indeks på 1467 er jo formidabel stigning på en uke. Tror det kan tyde på et stigende marked.

 

DOW opp 97 gir muligheter videre.

 

Men morgendagen er ikke åpnet og mye endres på kort tid.

 

nasdaq.png

 

Hallu... tror at du som meg har tradet godt i NOI og det skal godt gjøres å senke den til et tap. Samtidig er vi begge enige i at den er et sjansespill. Det er jo det børsen handler om.

 

Tror det vil bli mye morsom markedspsykologi fremover med NOI. Utenom hovedaksjonærene har jeg en følelse av at de fleste meglerhus har blitt svær usikre og sakte men sikkert solgt seg ut av NOI på bekostning av oss vanlige tradere som blir sittende igjen med usikkerheten og mulighetene.

 

Nå kan det bli humpete fremover, men også lukrativt.

Link to comment
Share on other sites

sterk natt i Asia igjen, foreløpig er Japan +1,61%, Sør-Korea +1,75% osv., lover bra for en god ukeslutt dette (men oljepris fall slår vel negativt ut for OSE, men alle ikke oljerelaterte aksjer bør få en bra dag her hjemme også)

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Da er kvartalsres. i NOI her.

Omtrent som forventet. Mavefølelsen sier vi skal opp idag. Jeg likte spesielt følgende:

 

"Selskapet har i løpet av de siste månedene mottatt flere uformelle henvendelser fra tredjeparter indikerende en interesse i forskjellige typer av strategiske partnerskap med Northern Oil," skriver selskapet ifølge Reuters.  
Link to comment
Share on other sites

Skal si det går heftig unna i NOI.

 

Tror mange usikre og skuffede selger seg ut i ren desperasjon. Det er nok en kraftig overreaksjon. NOI legger jo også frem at de er kontaktet i forbindelse med salg av selkskapet, og et eventuellt salg vil nødvendigvis være til større verdier enn det selskapet har i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen. I min snevre tekniske verden var dette en vel spenstig test av støtte :) helt nede på 2,91. Var litt nervøs en stund, men klarte å holde meg unna salgsknappen heldivis.

 

Den videre utviklingen i dag skal bli spennede.

Håper på en sluttkurs godt over gårsdagens på 3,13. Dette er i så fall en bekreftelse på at markedet tolker q1 positivt.

Link to comment
Share on other sites

Fredag 28. mai 2004 kl. 10:26

Skrevet av: Inge Berge - iMarkedet

 

 

Northern Oil-styret melder at selskapet har mottatt forespørsler fra strategiske interessenter. Fredag var selskapet ute med kvartalsrapporten.

 

Northern Oils driftsresultat i første kvartal endte på minus 0,4 millioner dollar, som var på det samme nivået som i fjor. Nettotapet var på 0,8 millioner dollar i første kvartal, mot 0,5 millioner dollar i fjor.

 

I løpet av første kvartal var produksjonen fra Coral-feltet, hvor Northern Oil via datterselskapet Coplex Brazil har en 27,5 prosents eierandel, på 635.000 fat daglig fra to brønner.*

 

Størst interesse er det likevel knyttet til utsiktene til selskapet.

 

Northern Oil skriver i kvartalsmeldingen at de er skuffet over utviklingen til brasilianske Petrobras som operatør. Det er likevel tegn til bedring i produksjonen i de to brønnene Northern Oil deltar i. I tillegg til dette skriver selskapet at produksjonen i den tredje brønnen ventes å være i gang om kort tid. Dette vil bedre kontantstrømmen til selskapet betydelig, heter det i kvartalsrapporten.

 

Northern Oil skriver videre at selskapet har mottatt uformelle forespørsler om ulike strategiske partnerskap med flere interessenter. Styret ønsker likevel å avvente videre samtaler inntil et høyere produksjonsnivå er nådd. Det påpeker imidlertid i kvartalsrapporten av styret er pragmatisk til forespørslene, og indikerer dermed at de strategiske samtalen kan tas opp igjen hvis disse er riktig priset.

 

Det aktuelle for Northern Oil er å selge hele eller deler av eierandelene i Coplex-feltet.

 

 

*Jeg antar at den uthevede teksten er feil :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, panikkselgerene er nok ferdige. Skulle være greit å få en liten økning i dag også. Q1 slettes ikke gal, underskuddet er jo omtrent O.

 

Tror vi skal slappe litt av med salgsknappen og se NOI an videre fremover. Kan bli gode penger her dersom de selger selskapet, og har de først antydet dette kan det skje raskt.

Link to comment
Share on other sites

NOI - STN som største nettoselger.

Orion og Norse på kjøp. siste omsatt 3.17.

Fin ordredybde. til de som syntes res. var skuffende.

8000 fat til 40$ fatet er vel bedre enn 7000 fat til 32$ :) Brønn 3 kan bli en hyggelig trigger de nærmeste ukene...

 

Oppkjøps ryktene er nå bekreftet av ledelsen. Denne skal opp!

Link to comment
Share on other sites

KVI faller av etter fusjonskungjøringen, men at AKVER også senkes noe finner jeg underlig. Burde vel heller være slik at AKVER nå burde starte ferden opp mot høyden fra i vinter?

Link to comment
Share on other sites

Finner det litt underlig at de som har fulgt KVI gjennom splittprosessen ikke bruker muligheten nå og bytter til AKVER over børs, eller faller den for raskt av?

Link to comment
Share on other sites

Northern Oil

Slik jeg leser rapporten vil brønn 3 være triggeren som også setter i gang diskusjoner om salg av Coplex. Det store spørsmålet er når den er on stream... Begivenhetene er ikke langt unna, jeg tror vi vil se meget hyggelig kursutvikling fremover ;)

 

Aker Kværner Maritim Seafood Yards Dexion (AKMSYD)

Skuffende... Røkke r*vpuler minioritetsaksjonærene igjen.

Link to comment
Share on other sites

Enig her..

 

Tipper det skal være noen kraftig irriterte småaksjonærer i KVI nå.

 

Og NOI holder koken.. Det er bra. Og på stort volum igjen, tror vi har en vinner i den fremover.

Link to comment
Share on other sites

Handelssystemet på OSE sliter nå rett før helga...

 

--------------------------------

 

Aker Yards

New security is quoted as of Tuesday 01.06.2004.

 

Name: Aker Yards ASA

ISIN: NO 0010222995

Ticker: AKY

Face value: NOK 20

List: Main List

Lot size: 100

Total number of shares: 20.602.164

Orderbook ID: 25165

 

 

Aker Yards ASA is classified by MSCI (Morgan

Stanley Capital International) and S&P ( Standard & Poors) as 20106010 - Construction & Farm Machinery & Heavy Trucks in GICS (Global International Classification Standard.)

 

Dette blir kanon..!

Link to comment
Share on other sites

Fredag 28. mai 2004 kl. 12:20

(ny: 28.05.2004 13:05)

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

 

Både handels- og meldingssystemet til Oslo Børs og de andre nordiske børsene som bruker børssystemet Saxess har hatt problemer siden klokken 12.

 

Problemet ligger i følge pressetalsmann Tor Arne Olsen ved Oslo Børs, sentralt, det vil si i sentralen i Stockholm. Systemet har vært nede siden rett over klokken 12, men forsøk på å sette driften i gang igjen etter klokken 12.30 har ikke vært vellykket.

 

Olsen opplyser klokken 12,50 til iMarkedet at børsen nå vil stenge ned hele handelsystemet og kjøre en restart. I eprioden med å forsøke å få i gang handel har kun noen av medlemmene hatt kontakt med systemet og gjennomført handler.

 

Dette gir en skjevhet som børsen ifølge Olsen er nødt til å rette opp ved en restart.

 

Stockholmsbørsen opplsyer i en melding nå at de vil komem med mer informasjon klokken 13. Både Stockholm og København er også rammet av problemene ført til stans i all handel på børsene som bruker handelsystemet SAXESS.

 

Olsen sier også at meldingsystemet er nede, og børsen sliter dermed med å få informert markedet om problemene. Børsen får imidlertid sendt ut meldigner på meldingstjenstens hjemmeside www.newsweb.no.

 

----------------------------------------------

Corvus, jeg sliter med å følge transaksjonene til Røkke, derav frustrasjonen. Ikke meningen å baisse ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg merker meg at BON/GRO holder seg bra selv om de idag går ex. utbytte på hhv.5,00/5,50.

 

Mitt papirtap er nå kommet ned i et 5 sifret tall. :oops:

 

Trøsten er at jeg vet dette er selskap med skikkelig substans bak hver aksje. I går ble det solgt 2 suezmax med en GEVINST på NOK 226K.

50% tilfaller GRO.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...