Jump to content

Traders Pit - Epsiode 69 - Torsdag 1.juli 2004


Utzi

Recommended Posts

Da ble det renteøkning i USA på 0,25 prosentpoeng, og en gjentakelse av meldingen om at FED vil føre en sakte og jevn renteøkning fremover. Børsene reagerte positivt.

 

Her er utviklingen i US i kveld:

 

fpNASDAQ-narrow.gqplus?630fpDJIA-narrow.gqplus?630

 

Så får vi se hva Norges Bank velger å gjøre med renten i morgen. Eller det vil si; dere får se, jeg får lese om det på wap i Berlin (jeg drar nemlig i morgen).

 

Solgte noe ORK på 174 i går og 175,5 dagen før det, men kjøpte de igjen i dag. Eneste aksjen jeg har i porteføljen nå, tror det burde være en grei aksje å ha med seg på ferie (kan jo selvfølgelig ta feil, menmen har jo SL).

 

Uansett.

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke uventet:

 

(AP) - The Federal Reserve boosted a key short-term interest rate by a one-quarter percentage point Wednesday, its first rate increase in four years, in an attempt to keep the economy and inflation on an even keel. Fed Chairman Alan Greenspan and his Federal Open Market Committee colleagues -- the group that sets interest rate policy in the United States -- increased the federal funds rate to 1.25 percent

 

Men at USA gikk opp på en rentehevning, det tror jeg er heller uvanlig? Viser vel heller at markedet er underpriset? Teknikkern's analyser fra i vår kommer nå inn for fullt muligens, og selv tror jeg vi er på vei inn i et aldri så lite sommerrally. - Fest setebeltene, dette kan gå begge veier!!!! Okseløp på gang?

Link to comment
Share on other sites

Denne rentehvelsen var jo ganske ventet. For å sitere Bloomberg (eller det vil si sitere en på HO som igjen siterte Bloomberg :wink: ):

 

"A 25-basis point increase was expected by 138 of 143 economists surveyed by Bloomberg News, and 22 of 23 of Wall Street's largest bond firms had predicted the Fed would maintain its call for ``measured'' rate increases. Investors had interpreted the language, adopted in May, as signaling a series of 25 basis point increases."

 

Virker som de elendige Chicago PMI-tallene druknet helt i "rentehysteriet" i dag. Men det var vel gi og for seg ventet det også...

Link to comment
Share on other sites

Tipper AKVER og AKY burde stige kraftig i forhold til dagens lave verdivurdering. Samtidig er det vel naturlig at KVI faller godt av i forhold siden det er den som er "melkekuen".

 

Tilbudet om byttet fra AKVR viser seg nå i praksis og de som aksepterte er vel rimelig fornøyd med utviklingen? Selv om det absolutt burde vært en atskillig høyere kurs for AKY, så skylder vi vel Røkke en forståelse for omstendighetene. La han få arbeide i fred og ro nå, da går det rette vei.

Link to comment
Share on other sites

Fant nettopp ut hvorfor AKVER har steget pent i det siste; Gigant-kontrakt til Aker Kværner

 

Oppdraget går ut på å bygge store deler av landanlegget på Nyhamna i Aukra kommune i Møre og Romsdal.

 

Kontrakten dekker både prosjektering, innkjøp og bygging av mottaks- og eksportanlegget for gass. Planleggingsarbeidene startet umiddelbart, mens byggeaktivitetene ved Aker Kværners verft i Verdal og på Stord innledes om et knapt år.

 

Kontraktsverdi: 2 mrd.

 

I kjent Aker stil har sikkert mange hatt informasjon om denne på forhånd, og da blir det spennende å se om aksjen stiger eller faller i dag...

Link to comment
Share on other sites

Godmorgen! :arrow: :arrow: :arrow:

 

Dette ser bra ut synest jeg!

 

Men, som vanlig er Peter Warren ute med dommedagsprofetiene sine,

Jeg ser ikke noen grunn til at vi skal være veldig risikovillige på dagens kursnivåer, fortsetter han

 

Men en gang må han osgå få rett, håper bare at det ikke skjer i sommer.

Jeg ser at ikke skulle solgt JIN, men jeg må jo leve opp til mottoet mitt også :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å søke på "Warren advarer" en gang her. Fikk ikke søket til å funke, men tror han har vært innom ca 1 gang i uka og advart. Han må jo få rett en dag. La oss håpe det blir en evighet til! :lol:

 

Pirelli, fått intrykk at du styrer med en del ja. Men hyggelig du stiker innom i ny og ne. Her står jo alltid en kopp kaffe klar for de som stikker innom... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke EME, nei. - Men gledelig med AKVER, nå tangerer den emisjonskurs, skal vi måte litt motstand der. Fortsatt ligger AKY alfor langt etter til at det monner skikkelig for oss som byttet aksjer, likevel.. synes jeg ser lyset.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå ser lyset i tunellen ut til å være et møtende tog. Korrigerer ned på ganske lavt volum. Noen som er god i tysk som kan ringe Bundesrat? Hvis noen melder seg frivillig, så skal vedkommende få nr... :wink:

 

NOI kryper oppover. Hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at SIN fortsetter oppover i dag, er det noen som vet noe ikke vi vet? Jeg merker meg at salgsposten på 126 000 aksjer som har ligget til salg på 14,50 er flyttet til 18,50 i dag. Her er det tydelig ett spill for galleriet.

Eller er opsjonen for den 4. riggen klar for å underskrives?

Jeg vet bare en ting og det er at jeg har tro på SIN fremover.

Ellers ser jeg tradet mitt i BLO skuffer, litt ned i dag, vet ikke om jeg har talmodighet til å sitte. :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:

Link to comment
Share on other sites

Ekstra hyggelig når jeg fikk akkumulert flere poster på rundt 3,15 :) NOI falt 7-8 % etter GF uten grunn.

Rekylen var forventet.

 

Hoff: Aldri galt å sikre. tviler på det er så mye mer å hente i JIN nå..

Link to comment
Share on other sites

Jaha,... sitter fortsatt uten inngang og avventer litt fremover. Har ikke fått napp på noe bunnfiske og vurderer akkumulering i noe. Har så godt med NOI fra før at jeg ikke har lyst å legge mer i den.

 

Forbausende at AKY bare har 462 aksjer omsatt hittil. Skulle tro at det vil ramle inn noe arbeide der også fra den kjempekontrakten til AKVER på Ormen Lange. 2 milliarders kontrakt... det er stort det!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hallu/Laphroaig, volumet kan fremdeles ta seg opp og ordrebildet ser ganske bra ut i NOI nå. Det er veldig mange korte som har solgt seg ut, jeg tror fremdeles de sitter på gjerdet.

 

Det er betimelig å minne om at brønn 3 produserer selv om volumet ikke er optimalt ennå. Antaglig så injiserer de kjemikalier på intervall, og da kan det fort gå lang tid før kalsitten er helt borte.

Link to comment
Share on other sites

Det ser bra ut før USA åpning også, sørgelig at OSE er dårligst i skandinavia i dag, bare London som ligger lavere.

Får vi ett sommerally, eller er det sidelengs fremover?? :arrow: :arrow:

 

nasdaq.png

Link to comment
Share on other sites

Hva skal vi si Laphroaig, jeg trodde AKY skulle være rosinen i pølsa. Så viser det seg at det er en stor stein...

 

Tippe OSE er litt avventende nå frem til Gjedrem har sagt sitt Hoff@, det meste taler for videre oppgang.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...