Jump to content

Traders Pit - Episode 102 - Tirsdag 17. august 2004


Pirelli

Recommended Posts

Klokken 15.15 kom statistikken over den amerikanske industriproduksjonen og kapasitetsutnyttelsen i juli.

 

På forhånd var det ventet at industriproduksjonen ville øke med 0,5 prosent i juli, mens kapasitetsutnyttelsen var ventet å havne på 77,5.

 

Fasiten havnet på 0,4 prosent for industriproduksjonen og kapasititetsutnyttelsen.

 

Produksjonstall for nå er revidert til minus 0,5 prosent fra minus 0,3 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Foregående sakset jeg fra Imarkedet. I tillegg har de en utfyllende beskrivelse av inneholdet i og omkring denne indeksen:

 

 

Dette er Industrial production/capacity utilization - USA:

 

Industriproduksjonsindeksen er et mål på den fysiske produksjonen, i volum, fra industri, bergverk og energiforsyning. Det siste elementet kan svinge mye fra måned til måned, avhengig av været.

 

Tallet som oppgis er sesongjustert, og i USA fokuseres det på endring fra foregående måned.

 

Rapporten kommer månedlig fra den amerikanske sentralbanken Federal Reserve, som samtidig offentliggjør et må for kapasitetsutnyttelsen i økonomien. Dette er viktig, men det er ansett for å være vanskelig å måle nøyaktig fra måned til måned.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen særlig formeninger om hvorfor det går gale, men har visse formeninger om hvorfor det ikke går så bra som mange tror. Det er kanskje litt drøyt å klassifisere det på denne måten, men synes noen på diskusjonsforumet på stocktalk har gitt meg inntrykk av å være WGI medlemmer eller noe.. "Nå går det bare oppover", "vi skal kraftig opp", "kjøp før tallene" blablabla. Mange hadde veldig høye forventninger til hva som skulle skje, og de aller fleste der var bombesikre på at alt skulle gå kraftig opp etter Q2. Så kom CashGuard resultatet, CG gikk opp 5%, men ned igjen tilsvarende dagen derpå. Da ble det en litt annen tone, ala "hmm kanskje like greit at vi får oppgangen i etterkant av Q2 isteden".. Heh. Så blir det nedgang.

 

Jeg skal ikke si noe negativt om tallene som er fremlagt, for det er klart at det er potensiale i denne bedriften... Men det ble litt mye haussing og skråsikkerhet på at dette skulle gå mye bedre enn det gikk. Det sier kanskje noe om psykologi i markedet?

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, - ja, ser forklaringen om PSI, den er holdbar nok.

 

I samme syklus går jo AKVER ofte, men i dag ser det nesten ut som de har holdt godt tett om kantrakten På Kashagenfeltet. Den stiger jo!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst på mer GOD, men er ikke lett å komme inn med særlig volum uten at kursen presses og vise versa, litt rart at aksjen er fullstendig dau, etter slaktet?

Hadde ventet meg litt fart i omsetningen i det minste

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte også å kjøpe GOD i ettermiddag, men jeg får ikke flyttet penger til aksjedepot kontoen i SkandiaBanken. Maken til elendig plattform å handle aksjer på skal man leite lenge etter. NordNet neste for meg på privatkontoen min.

 

Jeg skal prøve en gang til, har en snikende følelse av at vi får rekyl i GOD i morgen...

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Jeg ser 4 stykker her inne som har lyst på mer GOD.. Skulle ikke være noe problem det hvis man gikk sammen om å kjøpe? Men som Hoffa sier, hva når man vil ut igjen etter 20% stigning? Hadde vært artig å spille på lag om å kjøpe den og presse prisen, men tviler på folk hadde vært på lag når det gjelder å komme seg ut igjen ;) Da er det hver man for seg selv og ikke snakk om noen kvinner og barn først.. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Intressant tanke thomas, det er også ulovlig. Dersom vi hadde bestemt oss for å kjøpe en aksje samtidig i det øyemed å presse opp prisen ville det kunne tolkes som en manipulasjon. OSE/KT følger nok med på hva som skrives på dette og andre forum...

 

GOD er i en slik situasjon nå at jeg tror mange sitter å følger aksjen, dersom handelen plutselig tiltar og aksjen stiger hiver mange seg på og skaper en rekyl. Jeg tror vi får et slik rekyl ralley i GOD i morgen, for da har det gått tre dager siden PW'en. Derfor hadde jeg lyst til å kjøpe GOD før stengetid i dag, men Skandiabanken satte en effektiv stopper fordi systemet dems ikke fungerte. Muligens var det ikke meningen at jeg skulle gjøre den handelen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...