Jump to content

Traders Pit - Episode 10 - Weekend 1


Hoff@

Recommended Posts

Da er det vel på tide å starte helgen?

Det ble en bra uke, om ikke helt den utviklingen som mange ventet.

 

Akkurat nå så snur utviklingen i USA.

 

Nasdaq 2.091,84 +1,84 (+0,09%)

Dow Jones 10.622,28 -0,60 (-0,01%)

 

Olje stiger bratt til 45,90 nå.

og gullprisen synker videre.

 

gold.gif

Link to comment
Share on other sites

Til de av dere som er helt ute av TOM takker jeg for følget og ønsker dere velkommen tilbake når ting begynner å "røre" på seg.  

Hadde vært en ide å ha en "early warning" når det skjer.  

AF burde kunne klare å lage noe slikt , eller hva sier du Ståle ?

 

Siden det koster 150.000 kroner i lissense for real-time publikasjon så tror jeg ikke det er overkommelig enda. :wink:

Link to comment
Share on other sites

JIN kommer til å bli kanon kommende uke, dersom selskapet vil kjøpe sine aksjer tilbake før kursen er over 20 tror jeg det haster. Tørrbulkmarkedet snudde opp torsdag og er ventet stramt fremover. Av den grunn tror jeg kanskje JIN velger å kjøpe tilbake aksjer kommende uke.

 

Tar med ett utdrag fra en artikkel jeg postet på JIN tråden tidligere i dag: "-Både tolv måneder og 24 måneder kommer nok til å stige de neste dagene. Det er mye optimisme og nå stiger spotratene. Det skaper interesse for periodeslutninger og trekker markedet opp til der vi var i midten av desember, sier megleren som fortsetter: -41.000 dollar på tolv måneder ligger et godt stykke over det spotmarkedet gir i dag. Det tyder på at folk har store forventninger til at markedet kommer til å gå. Spotmarkedet ligger rundt 35-36.000 dollar."

 

Tar også med ett utdrag fra markedskommentaren på balticexchange.com: "A strong end to the week for Panamaxes with owners reporting significant period interest for short periods up to two to three years even five years, brokers said. The market moved in the Atlantic at a quicker pace than most had anticipated.

 

In the east, there have been some easier rates for spot tonnage and ships with tight balance of periods, but the outlook here remained more positive and rates for later tonnage is beginning to move and period interest here too."

 

Det var neppe ett dårlig valg å sitte med JIN over helgen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Ståle

Vel tenkte ikke akkurat det mest avanserte men noe a la en mailingliste hvor medlemmene fikk en SMS eller mail når visse ord dukket opp på forumet.

Eksempel: "TOMRA +KONTRAKT", "TOMRA +AVTALE"

Disse finnes jo på andre medier.

 

Til de av dere som er helt ute av TOM takker jeg for følget og ønsker dere velkommen tilbake når ting begynner å "røre" på seg.  

Hadde vært en ide å ha en "early warning" når det skjer.  

AF burde kunne klare å lage noe slikt , eller hva sier du Ståle ?

 

Siden det koster 150.000 kroner i lissense for real-time publikasjon så tror jeg ikke det er overkommelig enda. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt behovet for noe annet enn den infoen som kan hentes ut fra forumet.

 

Børsmeldinger er børsmeldinger, og de får man ikke fortere enn andre som regel. Hele poenget er at de skal ut til markedet samtidig.

 

Eneste sikre måten jeg ser for å få med seg hele oppgangen, er å sitte inne i aksjen når den første meldingen kommer. Når børsen åpner, evt børspausen er over, er det uansett for sent å gjøre noe ut over å hive seg på toget.

 

Hvis du tenkte på måter å sikre seg at man får børsmeldinger først, tilbyr Tomra gratis abonnement på slike. De sendes da pr email. Mulig det er en mulighet for å få prøve å få de til å sende dem som SMS.

 

Er vel noen eposttilbydere som tilbyr å varsle om epost pr SMS også. Bare å lage seg en liten kjede her. Lage en epostadresse som kun mottar meldinger fra Tomra (de genererer også nyhetsvarsel) og deretter sette den opp til å varsle pr SMS.

 

Forumet tilbyr vel epostvarsel hver gang det legges ut melding på en bestemt tråd. En mulighet er da å åpne en kontraktstråd og håpe på at ingen misbruker den og i tillegg at noen faktisk husker å legge meldingen der.

 

Ellers tror jeg at man kan regne med at melding kommer før børsåpning en eller annen dag, og ikke i løpet av en dag. Men dette har man selvsagt absolutt ingen garanti for. Kanskje kommer melding alt på mandag. Hvem vet? Ikke jeg. Kanskje kommer den tirsdag. Bare å spekulere her. :D

 

Nuvel. Dette var bare et innspill.

Link to comment
Share on other sites

Var vel dårlige eksempler jeg ga - de forutsetter jo faktisk at noe stort allerede er skjedd som høyst sannsynlig er meldt over børsen uansett.

Opprinnelig var vel baktanken min som jeg sa en "early warning" altså plukke opp signaler på at noe var på gang som kunne være kurstriggende og kanskje attpå til et tidlig varsel om at kontrakter høyst sannsynlig vil komme i løpet av meget kort tid.

Vi har jo sett hvordan enkelte meglerhus har startet å hamstre aksjer før slike nyheter ble sluppet....

 

Men du har nok rett at det beste er å sitte looong for å få med den store oppgangen når den kommer.

 

Jeg selv gjør nå begge deler iogmed at jeg trader med lånte midler hele tiden. Basisen av Tomra aksjer utgjør nå 100% av min egenkapital !!!

Og det er ikke lite .

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig

Ja, den også, men her vet vi liksom ikke resultatet enda. Derfor har jeg ikke tatt den med.

 

Jeg skjønner liksom mindre og mindre hva er logikken da JF solgte sine NOI post til NG for så å kjøpe tilbake igjen til samme kurs. Eneste som var bra her er at meldingen sendte NOI aksjen opp med nesten 40 % som var det høyeste den dagen meldingen kom.

Link to comment
Share on other sites

Skulle han gå inn i STO så ville det neppe være en positiv kurstrigger.

 

bob, bob....Den Dagen det kommer melding om at JF har gått tungt inn i STO kommer kursen til å gå som en nyttårsrakett ! Garantert !

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner liksom mindre og mindre hva er logikken da JF solgte sine NOI post til NG for så å kjøpe tilbake igjen til samme kurs.

 

Jeg lurer akkurat på det samme!!! hva er hensikten, og hva som ligger bak dette?

 

Jeg tror ikke at JF er så opptatt av små aksjonærene slik børsmeldingen ga inntrykk av. Personlig jeg heller mot teorien at hensikten er å sikre NG stemmeflertall for fusionen med NOI. Jeg tror at JF har en avtale med NG som regulerer et fremtidig samarbeid mellom de to, og konsekvensene av det kan være til fordel for små aksjonærene.

 

Vi har sett at CA handlet en del aksjer i det siste, jeg antar at disse aksjene er handlet for JF slik at han styrker sin posisjon fordi aksept graden fra små aksjonærene har ikke vært "bare positive".

 

Jeg tror at NOI ledelsen har fått med seg at små aksjonærene er bekymret (noen fra ST har vært i kontakt med NOI)og tror at prospektet kommer til å være mer aksjonær vennelig enn vi har fått inntrykk av så langt.

Link to comment
Share on other sites

Hammers, det er ingen tvil lenger. Stolt Offshore kommer til å bli solgt til et stort utenlands selskap innen offshore:

-----------------------

 

"Offshorebransjen er under sterk endring. Analytikerne er enige om at det går mot færre og større enheter i bransjen. Mens det før var fusjoner og oppkjøp blant de mindre selskapene, er det nå de store som kjøper hverandre. Kolosser er i ferd med å dannes. Det er ikke norske selskaper som handler. De vil bli kjøpt. Unntaket er Stolt Offshore, som ingen av de analytikerne vi har snakket med, vurderes som oppkjøpskandidat.

 

Vi presenterer her bedrifter som finansanalytikere mener står lagelig til for å havne på utenlandske hender fordi de er billige eller gir utenlandske bedrifter opplagte merverdier. Bedrifter med åpen eierstruktur og selskaper med dominerende eiere som har sagt at de er interessert i å selge, kan være på utenlandske hender i løpet av året. "

 

--------------------------------------------------

 

Jeg quoter:

"Bedrifter med åpen eierstruktur og selskaper med dominerende eiere som har sagt at de er interessert i å selge, kan være på utenlandske hender i løpet av året. "

 

 

aQru

 

 

 

 

 

Commenting on the results, Niels G. Stolt-Nielsen, Chief Executive Officer of Stolt-Nielsen S.A. said,

“While the overall results for the Company for the quarter were disappointing, we take comfort in the

continued strength and improvement in the results of our core transportation business. As expected,

Stolt Offshore reported poor results primarily due to downgrades taken on three projects in West Africa

and Egypt. While pricing remains strong in the North American market, overall Stolt Sea Farm’s

results were negatively impacted by weak prices in Europe and Asia.

 

 

Kjemikalietankdriften går bra.

Problemene ligger hovedsaklig i Stolt Offshore.

I tillegg til oppdrettsfiskselskapet Stolt Sea Farm, som de burde ha solgt i 2000, da fiskeoppdrett var høyt priset.

 

Det er en svakhet med Stolt Nielsen S.A., at de er for lite aktive i asset play. Det blir for tradisjonsrikt. Selskapet blir sittende med de samme tingene hele tiden. Og dermed utnytter de ikke markedssvingningene optimalt.

 

 

Det er bra vi ble kvitt Stolt Nielsen. Kansje det blir slutt på alle profit warnings?

 

 

 

 

http://www.dn.no/forsiden/article69559.ece

 

Innrømmer samarbeid

Ifølge Sharp samarbeider Wingfield nå med amerikanske myndigheter. Det samme gjør en annen Stolt-Nielsen-ansatt, ifølge rettsdokumenter DN har fått tak i.

 

Overfor FBI innrømmer det Stolt-Nielsen-ansatte vitnet at selskapet deltok i ulovlig prissamarbeid. Vitnet sier at han og Wingfield fra mars 2001 hadde møter og diskusjoner med representanter for et konkurrerende selskap der de avtalte ikke å konkurrere om hverandres kunder. Selskapene utvekslet også kundelister. Dette arrangementet varte minst frem til oktober 2002, ifølge fengslingskjennelsen mot Wingfield.

 

 

Bort med utro tjenere også.

 

 

 

 

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article150679.ece

 

Jacob Stolt-Nielsen er i ferd med å gjennomføre en kjempeemisjon i kjemikalietankrederiet Stolt-Nielsen kun få dager etter storemisjonen i Stolt-Offshore.

 

Meglerhusene Pareto og Fearnely Fonds jobbet igår ettermiddag på spreng for å plassere en emisjon på 100 millioner dollar, eller nær 700 millioner kroner, i Stolt-Nielsen, skriver Finansavisen.

 

Emisjonen skal skje til markedskurs i overkant av 93 kroner, etter at Stolt-Nielsen-aksjen har steget 45 prosent hittil i år etter kraftig rateoppgang i kjemikaliemarkedet. Selskapet har kommet i konflikt med lånebetingelsene etter massive tap i datterselskapet Stolt Offshore.

 

Fjerner risiko

Emisjonen vil ifølge avisen fjerne mye av risikoen i aksjen, hvilket trolig også er med på å styrke aksjen. Noe av pengene som kommer inn kan bli benyttet til å nedbetale gjeld.

 

 

Slutt på emisjoner? Herlig. Stolt Nielsen HAR IKKE LENGER AKSJER I KONSERNET

 

 

 

Dette er bare noen av mange positive triggere, nå som vi er kvitt Stolt Nielsen.

 

Ingen flere emisjoner

Ingen flere ræva ledere

Ingen flere profit warnings

 

Mer åpen eierstruktr

Ledere som vet å drive selskapet MAX

 

 

Konklusjon:

Det skulle ikke vært -7%, men +7%. Vi er kvitt den største ****** som har æødelagt for Stolt hele tiden.

 

Dettte burde feires, og nå med aksjer til salgs, er Stolt mer enn nok attraktiv til å bli solgt for en høy pris.

Link to comment
Share on other sites

aQru:

Det er det samme som jeg selv tenker på.

 

Når en DOMINERENDE eier som SNI (42 %) nå er på tur ut ligger selskapet åpent for alle og enhver !

 

Den første uka blir neppe den "sprekeste" vi har opplevt her i livet, men for min del spiller det liten rolle. Jeg sitter LONG - og er ikke opptatt av de små krusningene på overflaten !

Link to comment
Share on other sites

Angående NOI og World Shipholding (JF), WSH har lånt ut en del dollares til NOI, dette lånet skal innfris som en del av fusjonen mellom NG og NOI. For å sikre negativ kontrol uten at NG utløser tilbudsplikt har antagelig WSH og NG blitt enige om at WSH skal tilby denne gjenkjøpsavtalen.

 

WSH og NG har noe over 37,5% av aksjene i NOI.

Link to comment
Share on other sites

Hey... AF er ett år i dag 09.01.2004, altså satt Ståle og knotet med dette forumet (alene) på denne tiden for ett år siden. Nå, ett år etter er det over 2000 registrerte medlemmer og aktiviteten er ganske bra. En del tradere har fått ett 'hjem' i Traders Pit.

 

Jeg var litt skepitsk i begynnelsen men bestemte meg for å bli med på forsøket. I dag er det bare å gratulere Ståle med ett forum som er oppe å går, jeg tror på dobbling av aktivitet og medlemmer i 2005 :D

Link to comment
Share on other sites

Ja for all del, vi har bursdag :D ,..

 

som Pirelli sier, det var litt tamt i starten, men moro lell.

 

Er jo blitt til rene besettelsen,... og absolutt en meget hyggelig plass for aksjeprat og meningsutvekslinger derom.

 

Bursdager skal feires, tar meg tar ett glass for anledningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på alle gratulasjoner

 

Synes det er bra at det er en åpen tone her, men er samtidig glad for at "ufinheter"blir slått ned på. Har sett alfor mange eksempler på andre måter å gjøre ting på.

Godt jobba !

 

Gratulerer med dagen AF

 

:occasion7:

Link to comment
Share on other sites

:occasion4: Gratulerer Ståle og alle andre som har bidratt til AF har blitt en sukssess. :occasion6:

 

Jeg benytter anledning til å ta en skål for alle deltakere i forumet :occasion5:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...