Jump to content

Weekend 11


armot

Recommended Posts

Starter weekend'en med en ørliten tanke til aQru....

 

 

Risko i alt ja, men det er forskjell på risiko:)

 

JIN har vært i fin trend langsiktig siden krakket i sommer, så vi får se hvordan det ender.

 

Etter at shipping har gått såå mye på ett år så ser jeg ikke helt det jordnære ved å kjøpe shipping aksjer på topp i januar mnd basert på rykter:) Men det er dine penger aQru, og hvordan du bruker de skal ikke jeg legge meg oppi. Du kommer sikkert til å tjene mer enn meg uansett....

 

Men jeg hadde vært mer enn svært svært skeptisk...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Ja, jeg er enig i noe av det du sier Armot....

Dessuten må du sørge for å ikke begå feilen mange likesinnede har begått aQru;

For jeg noterte meg at du hadde solgt deg ut av STO som var en langsiktig investering etter et par ukers tid og kjøpt deg JIN-aksjer som nå er blitt en langsiktig investering.

 

Det er viktig at du ikke lar magefølelsen kontrollere dine trader.

 

Men det er dine penger og jeg skal ikke "komme her og komme her" - for jeg er ikke en proff...langtifra...bare en liten tankevekker fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at når CAR anbefaler en aksje så faller aksjen, jeg har nemlig oppleved at det skjedde med flere aksjer før. Idag kom for eksempel CAR med kjøpsanbefaling på BLOM. Aksjen falt 1,47%, .

 

Her er anbefalingen:

Aksjen har nå korrigert noe ned, og tester et støttenivå rundt 7,50 Aksjen er fortsatt i en positiv trend og i kjøp på glidende gjennomsnitter. Kortsiktig er aksjen oversolgt, og vi anbefaler kjøp med kortsiktig potensiale til 8,- og ved brudd på 8,- er neste motstand 9,50

Link to comment
Share on other sites

investeringen trenger ikke være langsiktig.. som jeg sa.. jeg ser an markedet på mandag, :-D

 

 

Carlos.. det er ikke uvanlig det nei..

alltid, og jeg sier alltid.. når CAR anbefaler et kjøp: SELG!!! anbefaler de selg, KJØP!!!

 

veldig enkle regler for CAR

Link to comment
Share on other sites

CAR har jo ett frynsete rykte fra før, bl.a. har de anbefalt CRU snart ett år nå, og nå om dagen begynner aksjen å bevege seg, ja ja holder de på lenge nok får de vel før eller siden rett.

 

Når det gjelder diskusjonen angående JIN er jeg ikke enig i at risikoen er så stor, men nå er jeg innhabil i den diskusjonen da.

Det har blitt omsatt aksjer tilsvarende halve selskapet denne uken, og jeg kan ikke forstå annet en 1 av to ting.

 

1. Selskapet blir forsøkt kjøpt opp/tatt av børs.

2. Selskapet er underpriset og dette er det mange som ser og vil inn.

 

Det som er sikkert er at det er noen som vet noe, for maken til kjøpelyst skal en lete lenge etter.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært omsatt mye mer i JIN tidligere uten at det har skjedd noe nytt. Altså, JIN har endel å gå på da den handles på særdeles lave multipler, men det er pga at det er risiko involvert i rater og det hjelper ikke når ledelsen driver med gambling. Det er umulig å forutsi utviklingen i aksjen på kort sikt i mine øyne..

 

Gjør som dere vil.

Link to comment
Share on other sites

@Hoff.

 

nr 2.. så tviler jeg sterkt... det som har drevet aksjen opp har vært kjøp av de store, og de kjøper ikke fordi markedet "kan" bli bedre, enn hva som allerede er priset inn per idag. Altså, man kan ikke prise inn hva som skjer om 10år... det er snakk om 1-2år, og hvorfor plutselig nå skulle kursen stige så mye som den har gjort, fordi kursen skal "ta igjen" det tapte.. nah, jeg har vært lenge nok i markedet til at det er ikke slik..

 

"Det har blitt omsatt aksjer tilsvarende halve selskapet denne uken"

 

Korrekt, og hvor ofte skjer det, for å "prise" inn de neste års inntjening? Så følsom som JinHUI har vært angå. BDi har dette aldri vært et problem..

Jeg kan si at jeg har aldri opplevd det.. UTEN fakta.

 

blir nok inside/flagging/oppkjøp :)

 

ps: dessuten så stiger dollaren, så det kompanserer for lave bdi tall =)

 

 

armot, hva har du aksjer i?

du er flink til å kritiseres andre valg...

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke blitt omsatt så mye. Ofte i sommer det ble omsatt for 20 mill aksjer om dagen.

 

Selg på rykter, kjøp på fakta er det noe som heter.

 

Å kjøpe ett fraktselskap som JIN på "gode" rykter i januar mnd når aksjen allerede tangerer ATH mens ratene er på topp ser jeg på som fullstendig galskap. Kan godt være at det vil være hyggelig å være aksjonær i JIN i både Februar og Mars, men jeg tipper mot sommeren så vil vi se andre takter... Uansett er risikoen mer enn stor i mine øyne.

 

Det blir spennende. Særlig Q4, når er det?

 

(aQru du kan ikke "se ann markedet" om du skal sitte long. Gå inn for det eller ikke, det er ikke mulig å spå, selv etter mye dårlige nyheter kan en aksje stige 10%. Det er umulig å forutsi markedet noe særlig på kort sikt)

Link to comment
Share on other sites

Altså, man kan ikke prise inn hva som skjer om 10år... det er snakk om 1-2år, og hvorfor plutselig nå skulle kursen stige så mye som den har gjort,  fordi kursen skal "ta igjen" det tapte.. nah, jeg har vært lenge nok i markedet til at det er ikke slik..

 

Hva med Ceco og AKY...

 

Ceco ble handlet til P/E 4,3 inntjeningen da den ble notert på børs, og AKY kunne man få for en pris som var 0.45% av egenkapitalen....

 

det er jo helt vanlig at en aksje "tar igjen det tapte..."

Link to comment
Share on other sites

armot.. du er vel ikke den samme personen som Ståle sparket ut for ikke så lenge siden?...

 

veldig lik, når det gjelder kommentarer/kritisering..

 

vi står for våre egne valg, enkelt å greit.

 

 

Mo beklager.. så følsom som JinHUI har vært for bl.a BDi tall, har "ta igjen det tapte" ALDRI vært et problem

 

..men siden du armot ser ut til å ha svaret.. hvorfor skulle JinHUI plutselig ha like stor omsetning som halve selskapet på¨svært liten tid.. hva gav utslaget for at nå må kursen opp så mye?

 

og ikke si BDi tall.. for det er det ikke..

Link to comment
Share on other sites

Nå gidder jeg ikke ødelegge en særdeles lønnsom uke med "krangel" om "hva som er best".

 

Men vil bare opplyse om at det nesten aldri har blitt omsatt aksjer for slike verdier som i dag.

I februar 2004 ble det enkelte dager omsatt volum nesten opp til i dag, dette skjedde også i juli, men da var kursen under det halve, og følgelig mindre verdier.

 

Så ett råd til slutt til alle,

DONT WORRY, BEE HAPPY.

 

GOD HELG :wink:

 

PS Nå må det vel snart bli slutt på nissene her?

Da tenker jeg på julenisser altså! He he

Link to comment
Share on other sites

Jeg må korrigere, _kris ville selv slutte. At armot har samme besserwisser stilen betyr vel bare at vedkommende er tilbake i god gammelt slag :D

 

Alltid greit å bryne sine ensidig positive meninger med en som er ensidig negativ... Om fraktmarkedet så venter man fortsatt stramt i 2005, selv om det kommer en del ny tonnasje på markedet inneværende år vil aktiviteten også fortsette å øke - drevet av Kina. Nøkkelen ligger i Kina effekten, skjer det noe uforutsett her vil olje/fraktrater osv. bli voldsomt svekket.

 

Det 'lille' transportselskapet råder såvidt meg bekjent over 20 skip, hvorav 8 er egeneide. Vrakprisen på disse skipene ligger vel rett i underkant av en milliard. Selskapet har også seks skip under bygging:

 

M.V. Jin Hai Bulk Carrier 55,500 Feb-May 2005 Oshima

M.V. Jin Yang Bulk Carrier 76,500 Mar-Apr 2005 Imabari

M.V. Jin Sheng Bulk Carrier 76,300 Dec 2005 Tsuneishi

M.V. Jin He Bulk Carrier 77,000 Apr 2006 Oshima

M.V. Jin Yi Bulk Carrier 55,300 Jul 2007 Oshima

M.V. Jin Xing Bulk Carrier 55,300 Dec 2007 Oshima

 

Ser man på det fundamentale fins det ingen risiko, forutsatt at fraktratene holder seg sånn ca. der de er nå. Risikoen ligger i at Jin er en tradingaksje og at Ng'ene tidligere har gjort en del merksnodige ting.

 

Jeg konkluderer med at jeg tror aQru kommer til å tjene penger på sin inngang i JIN, og at armot fremdeles ikke gidder å gjøre research før han går i klinsh med sine med debattanter :eek:

Link to comment
Share on other sites

pirelli: i stand corrected :-D

 

 

når har jo vi argumentert på hvorfor jin skal bli kjøpt opp. Nå kan de som vil, argumentere på hvorfor jin ikke skal bli kjøpt opp.

 

Det har vært snakk om oppkjøp lenge, men denne gangen tror jeg det virkelig skjer.

Hvis markedet blir spådd den oppturen som dt blir sagt kommer i 05/06... så tror jeg Holdning ser seg klok i kjøpe hele sulamitten.. de har jo råd?? :)

 

Ng har allerede kjøpt seg opp.. og hvis markedet er spådd bedre framtid.. hvorfor ikke kjøpe seg videre opp/kjøpe hele selskapet?

 

og jeg tror Q4 kommer til å bli RÅTT.. noen som vet når det kommer, sånn ca?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at Q4 kommer den 21 feb. + - 3 dager.

Det var fint å få en "nøytral" kommentar Pirelli, ikke så lett å snakke om sin syke mor hele tiden.

Vel syk og syk, JIN er ganske oppegående spør du meg.

 

Vel, det er klart det er risiko å hoppe på en aksje på vei opp, men skal en ikke ta risiko kan en sette pengene i banken å få 2-3% rente og så holde seg vekk.

 

Ja ja, aksjekursene går opp og ned, og det er hyggelig å få hilsninger når det går bra, på samme måte som det er greit med medfølelse når det går i dass.

Akkurat det er det ikke alle som har fått med seg her.

Link to comment
Share on other sites

Steikende meg altså. Jeg har vært ganske opptatt siden kl 1100 i dag. Har ikke hatt tid til å følge med på aksjemarkedet. Kom inn nå, og hva ser jeg. Rally på Shipping og Offhore .

 

Skal man være med her så er det bare å hoppe på ovennevnte sektorer. Vel for min del har dette virkelig tatt av. Det er som å fyre opp nyttårsraketten uten ild.

Link to comment
Share on other sites

Steikende meg altså. Jeg har vært ganske opptatt siden kl 1100 i dag. Har ikke hatt tid til å følge med på aksjemarkedet. Kom inn nå, og hva ser jeg. Rally på Shipping og Offhore .

 

Skal man være med her så er det bare å hoppe på ovennevnte sektorer. Vel for min del har dette virkelig tatt av. Det er som å fyre opp nyttårsraketten  uten ild.

 

he,he....jeg trodde at du hadde gått "under jorden" i dag - etter at STO begynte å røre på seg !

Link to comment
Share on other sites

Dette blir et løfte fra min side.. hvis JinHUI fra mandag av, IKKE kommer under 20 til en positiv nyhet kommer. Alt fra kontrakt/oppkjøp/flagging som bidrar til kursøkning., så selger jeg ikke..

 

Den første uken er alltid den verste. :eek:

Link to comment
Share on other sites

Å nei du kjære deg Hammers.

Det skal mer til for å knekke meg. :P Så lenger det finnes vann og brød, så overlever lille Pantera. :P Det er ikke alltid jeg kan være stand by på børsen fra kl 1000-16.08. :evil:

 

Lille meg har full roen. :P Det er bedre å gå glipp av oppgangen som har vært i Offhore og Shipping de siste 14 dagene enn å måtte gå ut med tap. :?:

Link to comment
Share on other sites

Olje for levering i februar passerer $48 på NyMex, traderne skylder i dag på kuldebølgen som er ventet innover nord amerika de neste dagene... Langtidsvarsel

 

Dette er godt nytt for tankmarkedet, som vil nyte godt av økt forbruk i junaiten...

 

De norske i USA

 

 

Litt irriterende at jeg solgte SNI i dag... Opp 3,67% til nå.

 

fpDJIA-narrow.gqplus?787fpNASDAQ-narrow.gqplus?787

Link to comment
Share on other sites

Pirelli

 

Otrum kommer til å gå litt til frem mot Q4, så vi får se da...

 

Jeg er ikke ensidig negativ, JIN handles billig, men det er grunner for dette. Mye av det ligger i at ingen vet hva som ledelsen kan finne på.

 

Teknisk så lover aksjen grønne skoger da den ligger i kraftig stigende trend siden krakket i sommer og den stiger på høye volumer i det siste. Men volumene er ikke såå høye, de er faktsik under halvparten(siste 2 ukene) enn de var i midten av november(men da også på oppgang). Faller på lavt volum, stiger på høyt...

 

Januar og Februar er gode tider for rater, jeg tror vi får gjentagelse av i fjor. Aksjen steg til 22kr på knallsterkt volum(3 ganger så høyt som i dag) i Februar, for så å brake ned i 10kr på lavt volum i løpet av 2 mnd(april til juni). Så kom "krakket" og da gikk den ned i 5 kr.

 

Sistnevnte historikk viser til at det er en særdeles volatil og farlig aksje. Jeg mener bare at jeg synes det virker utrygt å handle aksjen på nær ATH når ratene også er svært høye og man er i gode fraktmåneder som Januar og Februar.. Dere får gjøre som dere vil sefølgelig og all respekt for det. Vi får se hvem som smiler i April.

Link to comment
Share on other sites

Jeg limer inn dette her også jeg, som dere ser er jeg svært positiv til JIN, og har ikke tro på noe april, før det har masse skjedd i selskapet.

 

Jinhui Shipping (JIN) Noen tanker etter en Kjempe fresdag!

 

Først noen tall.

Børsverdi JIN mill 1978,41

Totalt antall aksjer 84045341 (som skal bli redusert ved tilbakekjøp)

 

Omsatt aksjer i dag 14458380

Omsatt verdi i dag 276335558

 

Dette vil si at det ble omsatt 17,2 % av hele selskapet bare i dag.

Denne uken er det omsatt 43,71 % av hele selskapet til historisk høye kurser.

Dette sier oss at aksjonærmassen er i stor bevegelse.

Jeg er utrolig spent på å få den siste aksjonær utskriften. (her går det an å tenke litt selv)

 

Selskapet har pådratt seg ett rykte om ett ”gamblerselskap”, der ledelsen spiller russisk rulett med aksjonærenes penger.

Derfor har selskapet hatt en betydelig rabatt i forhold til bokførte verdier.

Nå vil det jo i ettertid bli tilbakeført betydelige midler fra ”gamblingen”.

 

Det som er interessant nå er om selskapet blir forsøkt tatt over, og er det slike planer som vi ser begynnelsen på nå, så vil vi se en helt annen prising av selskapet.

Jeg har sittet litt med kalkulatoren i ettermiddag, og har kommet fram til at skal de få mine aksjer så må jeg ha en pris som er minst 50 % over dagens kurs, altså minst 30 kroner.

 

For det er ikke noe som helst tvil om at selskapet er særdeles forlokkende nå.

Med en totalflåte på 20 skip, 12 innleide og 8 egen eide.

Og sist men ikke minst har de 6 skip under bygging, der det første blir levert nå i februar.

Bare skipene under bygging har en betydelig merverdi når det leveres.

 

Det har blitt fokusert veldig på JIN og BDI i det siste, dette er selvfølgelig betydelig

overdrevet. Selv om BDI har mye å si for inntjeningen, så forandrer ikke det seg så mye fra dag til dag.

At BDI vil holde seg ganske høyt fremover det vet vi ganske sikkert, men nå er det spillet om selskapet som er i gang.

Og det som skjer i JIN nå har ingenting med BDI å gjøre, ingenting. For her er det andre krefter som styrer.

 

Hva som skjer fremover er det få som vet, jeg sendte en mail til Hongkong i går der jeg stilte en del spørsmål, har ikke fått svar ennå.

Men en ting vet jeg av det som skjer i JIN nå, det er ikke haussing av selskapet, slik at saueflokkmentaliteten får utfolde seg.

Nei her er det store ting på gang, og det er noen som lukter gode forretninger og det er ikke småsparere, det er folk med nok cash til å overta hele selskapet.

 

Og at Q4 blir kjempe bra det vet det selvfølgelig, derfor tror jeg at det begynner å haste for de nå, noen av svarene får vi til uken.

 

Jeg tror at det blir hyggelige svar jeg, optimist vet dere.

 

Hoff@

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...