Jump to content

Weekend 11


armot

Recommended Posts

Å nei du kjære deg Hammers.  

Det skal mer til for å knekke meg.  :P

 

Akkurat DET har jeg vært klar over i en lengre tid enn du aner. Etter den "trøkken" du fikk fra meg i QFR på HO "den gangen" - har jeg skjønt at du har en psyke som overgår de aller, aller fleste som opererer både på Aksjeforumet og på HO ! Dette inkluderer selvsagt også min egen psyke med tanke på investeringer !

 

Makan til standhaftighet har jeg aldri opplevd - og til slutt kom du deg til og med ut med gevinst i QFR !

Virkelig imponerende ! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Kjære deg Hammers. Jeg har vært med i dette gamet siden 1986-1987. Litt har jeg da lært.

 

Jeg kjøper aksjer som ingen andre bryr seg om. I dette aksjemarkedet følger jeg dessverre ikke moten.

 

Jeg gjør motsatt av alle de andre gjør. Jeg kjøper når andre selger og omvendt. Jeg har drita meg ut på draget mange ganger, men du skal være sikker på at jeg er forsiktig med mine investeringer privat. Jeg har dessverre ikke nok tålmodighet ved oppgangen. Selge som regel for tidlig, men som regel klarer jeg å lande med begge beina på jordet ved nedgang.

 

QFR hadde du helt rett da jeg kjøpte på 9.52. Jeg måtte akkumulere på rundt 5.50 for å kunne lande med begge beina på jordet.

 

Hadde jeg hørt på deg. Så hadde jeg tjent flesk, men dessverre jeg hører ikke på andre enn meg selv. Tjente ikke mer enn 80k på QFR etter 7 mnd. Hadde jeg hørt på deg hadde jeg tjent 400k? Hvem i svarteste hadde trodd QFR skulle så langt ned som til 4.90? Ikke jeg.

 

Fallende skarp kniv liker jeg. Selv om det er et dårlig strategi.

Link to comment
Share on other sites

ikke for å si at de som mener noe er på gang har feil, men for å vise at "dette har skjedd før" limer jeg inn tallene for omsetning 23/2 til 15/3 i fjor, og minner samtidig på at JIN.HK da lå på mellom 25,90 og 33 i sluttkurs på tilsvarende dager, ergo er ikke kursen i HK i nærheten så "bull" som på OSE, lå i periode rundt 70-100% over OSE der da, nå lavere enn OSE....

 

Date_____Open_High_Low_Close_Volume___Adj Close

15-Mar-04 20.50 20.80 18.90 19.10 4,318,100  19.10

12-Mar-04 19.10 20.90 19.10 20.50 6,227,400  20.50

11-Mar-04 20.90 21.40 18.90 19.00 6,491,800  19.00

10-Mar-04 21.60 22.80 20.70 22.00 15,529,300 22.00

9-Mar-04  19.20 20.50 18.90 20.40 8,379,000  20.40

8-Mar-04  18.70 19.40 18.60 19.10 3,625,500  19.10

5-Mar-04  18.80 19.40 18.10 18.30 3,504,700  18.30

4-Mar-04  19.90 20.30 18.60 18.60 7,840,700  18.60

3-Mar-04  19.10 20.20 18.60 19.50 7,093,360  19.50

2-Mar-04  17.30 19.30 16.60 19.00 7,651,880  19.00

1-Mar-04  18.10 18.30 17.30 17.30 3,522,800  17.30

27-Feb-04 18.80 19.40 17.90 18.70 7,824,900  18.70

26-Feb-04 20.00 20.40 18.30 19.40 18,463,500 19.40

25-Feb-04 18.90 22.90 17.60 17.90 33,445,300 17.90

24-Feb-04 15.00 18.00 14.80 18.00 13,758,500 18.00

23-Feb-04 12.60 13.70 12.60 13.60 5,100,000  13.60

 

som dere ser var det ganske ekstreme volumer den gang også, faktisk hele 33.445.300 (over 40% av aksjene) på en dag den 25. februar.....

 

Når det gjelder armot har nok sikkert aQru rett i at det kan være _kris, siden armot er TOMRA baklengs.....

 

men om det er han eller ikke, han/begge har jo hatt rett angående hva som skjedde med TOM da hysteriet var høyest her på forumet, og han/de har (begge) godsnakket om OTR hele veien, med god grunn hittil.....

 

Macaroni - som mener aQru skifter aksjer oftere enn vinden snur :wink: (lang TOM ble lang STO ble lang JIN)

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg tror vi glemmer hvem som sa hva. Poenget mitt var at de fleste (alle ???) andre hadde kastet kortene før eller senere - gitt opp - og deretter tapt. Du gjorde det motsatte - og heldigvis ble det til slutt en "happy ending" på det hele !

 

Jeg foretrekker lykkelige avslutninger !

Link to comment
Share on other sites

Jin igjen...

 

Fikk kastet meg inn på slutten og angrer ikke på det akkurat nå, men som vanlig når det gjelder jin har jeg en tendens til å kjøpe litt mer enn hva jeg egentlig er komfertabel med.

 

Har lest innleggene deres i kveld med stor interesse, mange gode tanker.

Men, hva om det egentlig er ingenting som skjer?

Jin ikke er i spill, ingen kjøper opp eller insidere kjøper?

Hva om Pareto bare anbefaler jin til kundene sine, og har fått med nok kunder til å kjøpe lass?

Eller hva om de kjøper selv for å rett og slett kjøre aksjen?

 

Er det noen her som er kunde eller har tilgang til hva Pareto sender kundene sine av anbefalinger?

 

Det er ikke meningen å være negativ, og jeg er det ikke, ingen ønsker mer enn meg at vi skal se 25 meget kjapt.

Men jeg for min del hadde egentlig synes det hadde vært litt trist om selskapet ble tatt av børs, for maken til pengemaskin/trade aksje har jeg aldri sett før.

 

Noen meninger?

 

Ellers artig å se at det er så stor aktivitet her i helgen!! :D

Link to comment
Share on other sites

Macaroni

 

Long ditt, long datt. Short TO THE END. Markedet er uforutsigbar.

 

 

Pantera, jeg mente ikke at jeg tok det for gitt at aQru var "long" da han gikk inn i disse aksjene, han har jo selv sagt det i alle tilfeller selv, for så å kaste kortene og skifte beite, hvilket han så klart kan gjøre..... Jeg selv har både vært kortsiktig og langsiktig, men liker ikke å se at noen selvsikkert "hausser" egne kjøp og sier man er langsiktig og "bankers" på oppgang på lang sikt, for så etter noen dager å ha skiftet beite og være like "bankers" igjen, samtidig som man kjefter noen som tør være litt kritisk huden full, som bl.a. i TOM saken.....

 

Dette er jo et aksjeforum som er ment å ha innlegg med mest mulig saklighet, og da må også nøkterne syn kunne legges frem, og både positive og negative syn bør mest mulig dokumeteres, enten med egne saklige vurderinger basert på fakta, evt. tilsvarende fra andre kilder, jfr. at jeg ser på aQrus uttalelser om dagens JIN situasjon som ganske usaklig, for han ser på den som unik, mens kursoversikten jeg postet litt tidligere viser at det var ennå mer ekstrem omsetning (og oppgang) for knapt et år siden, og alle vet hva som har foregått i mellomtiden.....

 

aQru dette er ikke ment som noe angrep på deg, men jeg synes du "tar litt av" til tider.....

 

Hadde ikke markedet vært uforutsigbart, hadde det ikke vært mye morro nei :wink:

 

Mvh

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan spørrer du Silje, du er knall tøff som kjøper JIN til dagens kurs. Spørsmålet er hvor lenge du har tenkt å sitte med det. Offhore og Shipping er på moten nå for tiden. Skal du henger med så er det ovennevnte sektorer som teller. Jeg holder meg utenfor. Jeg mener det er på tide å ta gevinst ved en slik oppgang.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg regner med at etter hvert som man følger med på forumet, danner en seg et bilde av hvem som man bør høres ekstra godt etter hva har å si. Og motsatt.

 

Persolig gleder jeg meg allerede til å se hvordan utviklingen blir i Tomra i løpet av kommende uke. Tror nesten vi kunne dannet en liten konkurranse på hvilken kjede vi antar vi først får navnet på som bestiller fra Tyskland...

Link to comment
Share on other sites

Da sier jeg Spar eller Viel!

 

Uansett, teknisk var det ingen pen avslutning idag, lavt volum utenom åpningstimen, men nye topper satt er nye topper, ingenting å klage over. Blir ikke overrasket om vi skal ned til 34+ for å teste støtte, men der skal jeg sitte med kloa og kjøpe!

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg regner med at etter hvert som man følger med på forumet, danner en seg et bilde av hvem som man bør høres ekstra godt etter hva har å si

 

Og ved siden av vil jeg også anbefale Ardberg fra samme område.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg går med Vegard her og sier Spar. Danske Netto var vel forrige ut, som er en del av tyske Spar... Eller surrer jeg fælt sent på... tidlig på natta?

 

:roll:

 

Personlig ble jeg litt positivt overrasket over at aksjen holdt seg såpass i dag. Derivater kan være lukrativt å satse på ved dipper som eventuelt kommer. Men farli', farli' også.

Link to comment
Share on other sites

Macaroni: Ja hvis det er amrot som er Kris så blir det vel mye etterpåklokskap hvis Tomra får større valutatap i Q4...

Selv har jeg aldri kommentert Kris her på forumet hverken før eller etter hans "fratreden" så dette får bli første gang.

aQru sa vel at han skulle sitte til begynnelsen av Februar med STO - kaller ikke det long akkurat og jeg har respekt for det han gjorde der. Jeg gjorde det samme selv da STO var på 28 , rett etterpå falt den til 23 ....

 

pluss201: Hadde vært gøyalt det der med en gjettekonkurranse - akkurat det er vi vel spesialister på alle sammem :D

Jeg tipper det blir en rammeavtale på 2 år med Netto(Spar) som kommer først !

 

Ser litt på KIT om dagen og tror jeg kommer til å gå inn loong der til våren eller sommeren. Bare de kommer litt ovenpå.

 

Det var vel det jeg hadde å si for inatt

God natt alle sammen !

Link to comment
Share on other sites

Vegard, jeg sitter litt foran deg i ordreboken og skal ha masse, det blir nok kniving om aksjene kommende uke. Alle som tenkte at; "Neida, vi kan vente litt med long posisjoneringen i Tomra" Har nok kommet på andre tanker etter de siste to dagene.

 

Disse dilledantene (meg selv inkludert) sitter å håper at kursen faller ned mot 34,- igjen, og da vet vi hva som skjer...

 

 

Angående perspektivet til aQru så er det høyst uforutsigbart. Jeg tror ikke han klarer å holde en tanke i hodet mer en noen timer, men det er jo stor underholdning :D

Link to comment
Share on other sites

Angående perspektivet til aQru så er det høyst uforutsigbart. Jeg tror ikke han klarer å holde en tanke i hodet mer en noen timer, men det er jo stor underholdning :D

 

hehehehehhe :D

 

ser folk snakker om tomra nå på pitten....har de bekreftet ordre fra Tyskland? Jeg skjønte ikke helt det som stå på tysk i aksjeprat-strengen.....

Link to comment
Share on other sites

En liten ting til i farta ...

Husk det som skjedde i sommer og som fant sin avslutning i siste del av august.

Netto og Rexam innførte ølboksen i 219 av netto sine butikker.

 

klippet fra DN:

"Den danske Netto-kjeden har besluttet å innføre ølbokser i sine 219 tyske filialer etter en seks ukers testfase. Netto har samarbeidet med Tomra og den svenske boksprodusenten Rexam om å presentere et opplegg som viser at salg og panting av bokser er mulig også i det tyske markedet.

 

- Boksen er tilbake. Kunden har bestemt seg, sier Netto-sjefen Juel Jensen til avisen Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. "

 

Nå vet vi jo at panten er kommer for å bli, det enhetlige systemet er kommet for å bli og clearingsystemen samler seg under en felles løsning !

De eneste som kanskje blir stående utenfor i starten her er Lidl og Aldi .

 

Westpfand er ferdig testet og integrert med Tomra sine automater, jeg antar at DSD har startet dette arbeidet og venter på å fullføre det i disse dager.

 

Så spørs det da hvem som kommer først ?

 

Uansett hvem det blir så er Tomra med på løpet , de har jo som de selv har antydet , "satset på flere hester" .

Link to comment
Share on other sites

Intet er enda bekreftet, men det lovmessige grunnlaget er lagt, og enkle beregninger tilsier at hele den tyske butikkbransjen sliter hvis de venter lengre enn toppen en måned eller to fra idag.

 

Et eksempel: En butikk mottar 1000 flasker per dag. Dette er et middels volum og P-systems omtrentlige grense for butikker som skal automatiseres i første omgang. Skal dette volumet håndteres manuelt vil man i en butikk som er åpen ti timer daglig motta omtrent 100 flasker i timen, dvs 1,67 per minutt. Det vil kreve nesten en hel ansatt hver eneste dag for å motta og registrere disse flaskene, samt stue dem på et bakrom. I tillegg vil 1000 flasker/bokser av forskjellig størrelse oppta minimum 2 kvadratmeter med lagerplass hver dag. Hentes dette hver dag er det dyrt, hentes det hver uke mister man lagerplass, og dette er også et stort tap. Med en panteautomat kan en butikk som vanligvis får hentet returnerte engangsflasker annenhver dag vente en hel måned mellom hver gang de hentes.

 

Regnestykket er enkelt: den "smarte" kjeden som vil vente et år vil bruke minst et halvt årsverk i arbeidskraft, samtidig som man vil oppta mellom 2 og 10 kvadratmeter lagerplass som man ellers kunne brukt for å effektivisere lageret. Prisen de betaler for dette dekker fint inn en panteautomat på et år.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli skrev:  

Angående perspektivet til aQru så er det høyst uforutsigbart. Jeg tror ikke han klarer å holde en tanke i hodet mer en noen timer, men det er jo stor underholdning  

 

 

hehehehehhe  

 

ser folk snakker om tomra nå på pitten....har de bekreftet ordre fra Tyskland? Jeg skjønte ikke helt det som stå på tysk i aksjeprat-strengen.....

 

Mo

Hvilke aksjer er det du har investert i. Du er veldig flink til å kritisere, og le av andre, men jeg begynner å lure hva du egentlig gjør her.

Dette er et aksjeforum, og med din arroganse, som passer bedre på Hegnar Online sitt forum, burde du holde kjeft om andres handlinger, hvis du ikke har noen selv.

 

Og når det gjelder deg Pirelli. Jeg anbefalt Stolt Nielsen for noen dager siden da den var på bunn. Jeg solgte meg ut, men du som er så flink kunne jo bli sittende, men neida. Du solgte deg ut, så om du er bitter på at du gikk glipp av en del tusen lapper, ser jeg helst til at du holder dine spydgiheter for deg selv :D

 

Når det gjelder JiN, så kan jeg skjønne at dere er kritiske. Dere kom jo ikke inn selv på slutten. Det ligger over en mill på kjøp på 20,30 så om denne ikke skal til 25 eller 30 driter vel jeg i. Jeg kmmer til å tjene penger, så om den bare går til 21 på manda. BRA. Har jo tjent da 7500kr.

Har dere ikke noe "smart" å si, hold munn. :)

 

Nå har Hoff@ lagt inn et innleg på Aksjeprat. Det omhandler at Engahboy eller hvem enn det var som skulle ha "lokket" meg til å kjøpe JiN.

 

For det første, HA HA HA.. jeg gjør mine egne vurderinger, og jeg kjøper SELV. De eneste gangene jeg kjøper basert på hva andre sier her på forumet, er når vurderingene dem sine er logiske med FAKTA og objektive vurderinger fra DEMS egen synsvinkel. FERDIG MED DET!

 

Jeg kan jo nevne Tekniker`n f.eks.. jeg hørte på hans VURDERINGER OG FAKTA OPPLYSINGER om Tomra og kjøpte Tomra. Jeg tjene 30 000..

 

Det er et gammelt ordtak som heter:

"Fei for din egen dør.."

 

jeg foreslår at Engaboy, Mo og Macaroni bl.a flere gjør dette..

 

og måtte JinHui snart bli kjøpt opp............ :)

Link to comment
Share on other sites

aQru, SNI kommer til å gå en kanon uke i møte - Etter at domsavisgelsen i 'antitrust' saken gikk selskapets vei fredag kveld. Selv var jeg ikke engang klar over at SNI ble beskyldt for dette, langt mindre at saken skulle opp på fredag. Jeg tror jeg kan konkludere med at du heller ikke visste noe om dette... Jeg tør også påstå at du bare anbefalte SNI på din egen magefølelse, og at du egentlig ikke helt visste hva du anbefalte.

 

Selv unngår jeg konsekvent å anbefale noe som helst, jeg prøver å delta i diskusjonene uten å rope 'kjøp' eller 'selg'. Grunnen til det er at jeg er en amatør i dette gamet, og kan umulig stå inne for de anbefalingene jeg evt. skulle komme med 100%. Jeg kan deriomot si at jeg syns ett selskap er billig, men det er selvsagt bare min objektive mening.

 

Jeg sa når jeg kjøpte SNI at det var en korttrade, når denne traden ikke gikk den veien jeg trodde den skulle solgte jeg den umiddelbart. Det er min SL filosofi ved korttrader. Grunnen til at jeg kjøpte SNI var ikke fordi du anbefalte meg den, men fordi jeg syns det var pussig at aksjen falt etter en så god løsning med STO salget. I ettertid skjønner jeg at det var frykt for antitrustsaken som fikk aksjen til å falle. Men den gikk altså SNI's vei.

 

Når du skriver at du skal holde STO minst til 07.02, og selger den etter noen dager så må du tåle at vi har det litt moro med deg :D

Link to comment
Share on other sites

yep, jeg anbefalte kjøpt litt p.g.a magefølelsen men også fordi den hadde falt 6-7kr på dagen... da er det som oftest ventet en rekly på noen kr.. som i vårt tilfelle ville blitt 1000kr per 1kr..

 

og det at det var rettsak det var snakk om.. hadde ikke peil, men hadde jeg det, hadde jeg nok sittet. Liker litt risiko =)

 

Vel, jeg hadde nok sittet i Stolt ennå, hadde jeg ikke blitt fristet av volumet på Jin på ferdag. Det som tippet meg over, var inntjeningen ville være større hos JiN enn hos Stolt. Inget annet.

 

..men skulle jeg ha "ønsket" jeg ble sittende i en aksje, så hadde jeg vært millionær nå.

Link to comment
Share on other sites

Tandy

 

Det blir ikke noe etterpåklokskap om Tomra skulle nevne reduserte inntekter pga fall i dollar. Selv om du/dere hadde fortjent det. Jeg har høstet mye kritikk for å komme med akkurat det med dollarfall. 2 uker senere så kom Terra og nedgraderte aksjen pga lavere USD(fra 40 til 38 kr:)..

 

Da synes jeg i det minste at dere ikke skal si "at det er det største tullet dere har lest noengang" hvis det viser seg å bli tilfelle.

 

Macaroni

 

Takk for positive tilbakemelding og støtte:))

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...