Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

Hyggelig med flere innlegg, sånn på kvelden!

 

En oppfordring er å komme med innlegg som ikke nødvendigvis er av stor nyhetsmessig eller aksjedrivende karakter, men som kanskje bidrar til å holde moralen oppe!!

 

Siden jeg ble med i forumet her, vedr. Tomra, må jeg si at jeg at jeg har blitt ganske imponert over kvaliteten på inlegggene.

 

Vedr. nyhetstørken!

 

Noe av det som gjør Tomra så spennende er at man ikke vet hvor det kan komme noe "stort" nytt!

 

Det kan jo godt komme i andre store land! Kjenner noen til hvordan det går i, Kina,Russland, Sør-Korea, India,Canada og Mexico.

 

Mulig noen vet litt om disse landene her?

 

Jeg nevner dette fordi det er større land og meg bekjent, ikke markeder Tomra er mye inne på idag.

 

Personelig er jeg sikker på at Tomra kan dobble kursen iløpet av 05, for å si det litt forsiktig!

 

GOD KVELD!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

Hei Zoonic :)

 

Mens vi venter på Tyskland / Japan m.mere........

 

Av de land du nevner, så har jo flere delstater i Canada pant allerede, og pant er under innføring i Sør-Korea. Tomra er jo godt representert i Canada, mens det er sparsomt med uttalelser på hva Tomra tenker om Sør-Korea.

 

Pant er jo aktuelt i en rekke land, men prosessene går som kjent tregt. I Australia er det pant i en delstat, og de er nå oppe til debatt om dette skal utvides til å gjelde alle delstatene. Også på New Zeeland skjer det saker og ting. Så vidt jeg vet er ikke Tomra inne i bildet her, ikke enda i hvertfall. Men mye skjer i mange land.

 

Så mens Tyskland og Japan rykker nærmere og kan komme når som helst, så kan man jo lese litt om andre markeder mens man venter.

 

Her er en artikkel fra i dag om Australia/New Zeeland og pant :

 

http://www.ashburtonguardian.co.nz/index.asp?articleid=4477

 

Og her er en link fra februar:

 

http://au.news.yahoo.com/050208/21/syn9.html

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig med flere innlegg, sånn på kvelden!

En oppfordring er å komme med innlegg som ikke nødvendigvis er av stor nyhetsmessig eller aksjedrivende karakter, men som kanskje bidrar til å holde moralen oppe!!

 

Hei Zoonic!

Har du sjekket ut traders pit ?

Der er det litt "løsere snipp"..... :)

Aksjeprat tråden er nok beregnet på mer fakta og nyheter.

Derfor det kan være litt stille her til tider......

(selv om det nok har blitt litt "løsere" her inne den siste tiden)

 

Er somregel mere liv på Pit`en....

Hilsen

Northern Lights

Link to comment
Share on other sites

att: Northern Lights

 

Jeg for min del er fundamentalt teknisk når det gjelder aksjer.

 

Når det gjelder aksjer som Tomra er nettopp den tekniske analysen avgsjørende for å avdekke både det fundamentale og Psykologiske i aksjen.

 

Forøvrig kunne man lese en nedadgående kile, nettopp som teknisk tegn for oppgang, i forkant av meldingen som resulterte i at aksjen steg. Ikke det at det tekniske er årsak til stigning, men heller at det er alltid noen som vet noe. Disse vil gradvis få "overtaket" i en aksje, (husk dette er de forsiktige pengene) noe som resulterer i nettopp det teknisk analyse kan avdekke.

 

Har flere ganger tjent penger på Tomra med utgangspunkt i det tekniske. Det som er bedre i situasjonen nå enn jeg har observert tidligere, er at nettopp det fundamentale i aksjen er tryggere nå, enn på lenge.

Link to comment
Share on other sites

Hei Tekniker`n! :D

 

Takker for meget god info! Argentina da? Bare fleiper.....

 

Har ellers lest litt om Orwak idet siste. Det morsomme er at jeg kjenner faktisk en kar ganske godt, som jobbet der for 6-7 år siden.

 

Oppkjøpet virker meget gjennomtenkt!

 

Uansett, spennende er dette her!

 

Jeg føler meg komfortabel, selv med et MEGET synelig papirtap!

 

 

PAPIRTAP ER INTET TAP - IHVERTFALL IKKE I TOM!! <_ : :d>

Link to comment
Share on other sites

Re: TorValdsen....

 

Sikkert riktig det...

Presiserer at jeg ikke mener at teknisk er uviktig eller ikke har noe for seg.

Vurderer vel imidlertid TOM til å kunne utvikle seg litt på tvers av TA i tiden som kommer.

Har faktisk skaffet meg et par bøker om emnet, så jeg leser litt om; teknisk analyse, metode, psykologi, risiko og strategier.... osv....

 

Kjøpte meg inn i høst og så da muligheter for å ta ut en betydelig gevinst ca. høst-05.

Tidsplanen er nok litt utvidet...... :) , men har fortsatt stor tro, faktisk større nå, selv etter raset i februar.

Igrunn hadde jeg ikke planer om å følge aksjen særlig, før jeg skulle høste "fruktene" ett år senere....

Men har jo blitt revet litt med, for å si det pent.... :rolleyes:

 

Northern

Link to comment
Share on other sites

Sjekker ut Tomra-forumet med jevne mellomrom så derfor står jeg stort sett aktiv hele dagen.

Har fortsatt mange opsjoner og warrants.

 

Prøver meg litt kortsiktig på olje/oljeservice.

Tomra er mest på vent.

 

Er det noen som kjenner saken nedenfor?

 

Dosenpfand und der Fall "Vamos"

 

Berlin/Koblenz, 26.02.2005: Das Landgericht Koblenz will am 18. März über eine von der Deutschen Umwelthilfe e.V. (DUH) beantragte Einstweilige Verfügung gegen den kürzlich im rheinland-pfälzischen Weißenthurm eröffneten Getränkeshop "Vamos" entscheiden. Der am Standort des Weißblechdosen-Herstellers Ball Packaging Europe ansässige Laden hatte Dosenbier und andere importierte Einweggetränke pfandfrei verkauft und dafür landesweit offensiv geworben.

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Northern L.

 

Kunne sendt dette som PM, men antar det er av generell interesse da utgangspunktet til dialogen ligger i denne strengen, og poster det derfor her:

 

Tror nok ikke vi er så ulike i vår vurdering av selskapet. Kanskje tanken som resulterte i at jeg handlet Tomra ikke er den samme tanken som avgjorde ditt valg. Dette er forøvrig uinteressant, da vi begge ser ut til å ha vurdert Tomra til å ha et potensiale, som for begges del har resultert i 100% vekting.

 

Tror jeg også kanskje kan ha blitt "revet litt med" (forøvrig en god beskrivelse for mange Tomraaksjonærer den siste tiden).

Tror min "svøpe" i det at jeg blir revet med ligger i det faktum at jeg agerer hurtig på faktorer jeg analyserer meg frem til. I den sammenheng er det lett og glemme å legge riktig vekt på tidsfaktoren psykologien i aksjen legger opp til.

 

For min del er det slik at jeg vurderer alle aspekter i forhold til Fundamental, Psykologisk og Teknisk analyse, før jeg handler. Regner med det er slik for deg og enkelte andres del også.

 

Når det gjelder det fundamentale er det greit å vektlegge regnskap, rapporter, kontrakter etc.

 

Det psykologiske sier seg selv: Men samtidig kreves nettopp det at man forstår emnet (psykologi)), ikke bare fra et økonomisk ståsted.

 

Min forståelse av grunnlaget for Teknisk analyse sammenfaller, men spriker kanskje også noe, i forhold til mange andres. Dette da jeg ser:

 

Teknisk analyse som et mål på historie i en aksje.

 

Videre at : Noen vet alltid noe, og det vil gradvis reflekteres i aksjen.

 

Dette kan også forklares fra et atferdteoretisk begrep som lyder som følgende: "behaviour reflects personality".

Forsiktige pengers "personality" ser ut til å bestå i at de sakte å beveger seg i pengesammenheng. Disse pengenes "Behaviour" er følgende:

Forsiktige penger kan stort sett sammenlignes med begrepet " gamle penger". Dette betyr at noen har forvaltet disse over tid, og at denne tidsfaktoren har gitt forvalteren en viss kunnskap om hvordan å bevege pengene med minst mulig risiko.

 

Dette resulterer i at formasjonene i teknisk analyse manifesterer seg over tid.

 

Reaksjoner som f.eks. aktiv tradervirksomhet i en aksje, eller kursnedgang i forbindelse med meldingen om Thorsen sin avgang - blir teknisk/analytisk for meg som støy å regne. Dette da brå og uventede meldinger/hendelser kun gir endringer i de korte bildet.

 

Det er nettopp etterhvert evnen til å forstå og tolke det strategispillet aksjemarkedet er, som har gjort meg interessert i aksjer - både når det gjelder kjøp og salg av aksjer, men også handel av verdipapirer som fenomen.

 

Som du sikkert også kan lese av dette dokumentet er jeg en grundig "faen" B). Dette har resultert i at jeg sjelden gjør en feil uten at eventuelle årsaksforhold analyseres grundig etterpå. Dette har nok resultert i at jeg innimellom har tapt penger ("papirmessig" i Tomra for øyeblikket), men samtidig at jeg går i pluss generelt over tid.

 

Hilsen Tor Valdsen som er Tomralastet til ripa, og helt tilfreds med det. :D

Link to comment
Share on other sites

Videre at : Noen vet alltid noe, og det vil gradvis reflekteres i aksjen.

 

Noe upresist formulert. For eksempel støtter ikke kursutviklingen i DIAG i forkant av kursoppgangen akkurat ditt utsagn. Kan nevne ørten lignende eksempler.

 

Forsiktige penger kan stort sett sammenlignes med begrepet " gamle penger". Dette betyr at noen har forvaltet disse over tid, og at denne tidsfaktoren har gitt forvalteren en viss kunnskap om hvordan å bevege pengene med minst mulig risiko.

Dette resulterer i at formasjonene i teknisk analyse manifesterer seg over tid.

 

Javel. Det du kanskje forsøker å si her er at institusjonelle investorer i en del tilfeller støttekjøper aksjer på tekniske signaler. Men igjen så varierer det veldig.

Link to comment
Share on other sites

Spår Tomra nord og ned

 

- Skjønner ikke at aksjen kan være verdt mer enn 20 kroner, sier megler.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (4.3.05 08:07)

 

 

I et intervju med Finansavisen avslører Carnegie-megler Gaute Eie at han har én stor salgskandidat på Oslo Børs.

- Tomra. Denne tror ikke jeg er verd mer enn 20 kroner. Tomras selskapsverdi er på 4,2 milliarder kroner, noe jeg ikke skjønner det kan være verdt. Ser vi på de to siste årene har de hatt enn snittinntjening per aksje på 0,81 kroner. Det gir en P/E på over 30, og da skal Tyskland bli en supersuksess for og regne seg til over 20 kroner aksjen, sier han.

 

Tomra-aksjen sluttet i går på 28,10 kroner på Oslo Børs, etter et fall på 50 øre.

Link to comment
Share on other sites

Har du en kommentar til dette innleget Tekniker'n? Vet du hvem det er og om han har bakgrunsmateriale til disse påstandene?

 

 

Spår Tomra nord og ned 

 

- Skjønner ikke at aksjen kan være verdt mer enn 20 kroner, sier megler. 

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (4.3.05 08:07)

 

 

I et intervju med Finansavisen avslører Carnegie-megler Gaute Eie at han har én stor salgskandidat på Oslo Børs.

- Tomra. Denne tror ikke jeg er verd mer enn 20 kroner. Tomras selskapsverdi er på 4,2 milliarder kroner, noe jeg ikke skjønner det kan være verdt. Ser vi på de to siste årene har de hatt enn snittinntjening per aksje på 0,81 kroner. Det gir en P/E på over 30, og da skal Tyskland bli en supersuksess for og regne seg til over 20 kroner aksjen, sier han.

 

Tomra-aksjen sluttet i går på 28,10 kroner på Oslo Børs, etter et fall på 50 øre.

Link to comment
Share on other sites

What Gaute Eie from Carnegie is MEANING is apparently clear, if you're looking at what Carnegie is DOING: they buy TOM.

They just needed good prices.

 

Ja, det stemmer chercheur....

Trist at mange muligens går på slike utsagn.

Det er jo så lett å gjennomskue.

Northern

Link to comment
Share on other sites

Do they ?

I,m not so sure...

Here is the list showing the current status:

Nettohandel

Megler Volum Verdi

KNO 54 600 1 507 500

MSI 34 400 949 200

LBI 31 489 868 526

SO 30 000 827 500

FIP 28 000 775 340

ASC 20 000 552 000

NEO 14 600 402 160

ND 14 240 395 410

FT 7 870 216 485

TER 3 600 100 820

PA 3 000 82 000

HA 2 000 56 200

UBS 1 000 27 600

CSB -100 -2 770

CA -7 800

NTF -5 000 -132 160

DDB -5 400 -149 040

CSA -7 000 -194 600

NON -8 381 -226 444

AB -9 000 -248 800

NO -10 000 -276 000

ORS -13 600 -375 720

ESO -17 600 -486 680

SBN -29 418 -813 892

DNM -69 300 -1 918 075

FS -70 000 -1 928 760

 

What Gaute Eie from Carnegie is MEANING is apparently clear, if you're looking at what Carnegie is DOING: they buy TOM.

They just needed good prices.

Link to comment
Share on other sites

In the early morning, CA indeed has sold 42.500 shares.

But in the following hours, they've bought again 42.500 shares, where they've lost 7.800 NOK.

 

A Norwegian broker I've written to, has answered: "I disagree with him (nb: Eie!) - remember he is just another broker." (written bold by me)

Which means: he has his very own interests!

Link to comment
Share on other sites

Well - they are using the same methods as I do

First I sell a lot of shares in the morning - then I write something negative at AF and then in the next hours I buy them back with profit ...

Clever isn,t it ? :P

In the early morning, CA indeed has sold 42.500 shares.

But in the following hours, they've bought again 42.500 shares, where they've lost 7.800 NOK.

 

A Norwegian broker I've written to, has answered: "I disagree with him (nb: Eie!) - remember he is just another broker." (written bold by me)

Which means: he has his very own interests!

Link to comment
Share on other sites

naja - "man soll den Tag nicht vor dem Abend loben" :

 

at 13:47:51 CA has really started selling: 2.000 shares to KNO (27.60) and 98.000 shares to ESO (27.60). ESO now is the biggest buyer (87.600), KNO has place four (48.000)

Link to comment
Share on other sites

More buyers than sellers in Germany:

 

Frankfurt:

TOMRA SYSTEMS ASA AKSJER NK 1

WKN: 872535 ISIN: NO0005668905 Branche: Entsorgung / Umwelttech... Land: Norwegen

 

Times & Sales

Uhrzeit Kurs letztes Volumen kumuliert

13:54:56 3,39 600 7.177

13:46:16 3,39 650 6.577

13:36:56 3,39 250 5.927

12:49:30 3,35 1.100 5.677

12:30:32 3,33 100 4.577

10:01:40 3,37 1.900 4.477

09:42:46 3,47 2.017 2.577

09:08:36 3,47 500 560

09:01:26 3,41 60 60

 

avarage volume Frankfurt

1 week.....8.251

4 weeks....8.848

52 weeks..4.602

 

München:

13:33:38 3,39 240 240

 

XETRA:

13:27:25 3,45 1.140 1.140

 

http://aktien.onvista.de/kurse.html?ID_OSI...SELECTED=245807

Link to comment
Share on other sites

Germany gets a new garbage monster

 

04. März 2005 A new market leader has formed in Germany's waste collection sector. Germany's federal cartel office gave waste disposal and recycling group Remondis the green light for its planned acquisition of roughly 70 percent of RWE Umwelt. Remondis used to operate under the name of Rethmann. Through the purchase, it has become the largest provider of waste disposal services in Germany. The authority had imposed certain conditions for the transaction, which forced Remondis to part with certain activities, including its 15 percent stake in competitor Interseroh. syl

 

link http://www.faz.net/s/Rub9E75B460C0744F8695...n~Scontent.html

 

I wonder if they need the services and machines from Tomra ??

Link to comment
Share on other sites

Jau jau, warrants'n sank litt idag, og hva var vel bedre enn å benytte anledningen til å laste videre?

 

Dupper er til å kjøpes før opprykket kommer.

 

Skulle gjerne likt å vite hvorfor Carnegie er så konstant negativ til Tomra? Det har de vært siden juli ifjor, og gir seg altså ikke.

 

Kanskje de tror at det bare bor et par tusen mennesker i Tyskland, Japan, England og USA? :wacko:

 

Min erfaring er at meglere og analytikere er villige til å si hva som helst for å få aksjen enten ned for å ordne god inngang eller å få aksjen opp for å selge. Jeg stoler ikke på meglere og analytikere, og foretar fullt og helt mine egne vurderinger.

 

Vel vel, så lenge noen sier selg og andre sier kjøp har vi et likvid marked. Og det er vel hele poenget?

Link to comment
Share on other sites

Til RoRu!

 

Man skal ALLTID lytte til disse "guttehvalpene" i diverse meglerhus. Når de uttaler seg så har de en agenda. De sier en ting for å opnå noe.

 

Og i denne forbindelse ville de ha "gratis"aksjer og det fikk de!

 

Altså: Når større aktører kommer på banen, så er de "på sjekker`n!

 

De forsøker å snakke noe ned for så å snakke aksjen opp!

 

DETTE ER BØRSEN OG AKSJER DET!

 

Og de har økonomiske muskler til drive en aksje også!

 

Dette har man etter mitt skjønn sett i Røkkeselskapene det siste halvåret. Om det er beviste manipulasjoner er farlig å si. Men jeg har brukt litt tid på å sjekke ordreloggene og det har vært mye "rart".

Link to comment
Share on other sites

FRa hegnar 4.3.04

 

I et intervju med aksjemegler Gaute Eie i Alfred Berg spør Finansavisen om det snart skal løsne for aksjen.

- Tomra er den eneste viktige aksjen som er ned siste 12 måneder, og det virker som folk har gitt opp Tyskland-caset totalt. Vi mener at nok er nok. Resultatrapporten den 22. april kan bli en trigger. Tallene blir neppe dårligere enn hva resultatvarselet indikerte, og vi regner aksjen lett hjem på 35 kroner - uten Tyskland, svarer Eie.

Link to comment
Share on other sites

Bra oppsummering for de som har mistet oversikten over det som skjer i Tyskland (hentet fra http://www.hk24.de/)

 

 

Dosenpfand, Pflichtpfand

 

Dosenpfand bisher:

Seit dem 1. Januar 2003 gilt die Pfandpflicht für Einweg-Getränkeverpackungen. Am 19. Juni 2003 hat das Bundeskabinett beschlossen, die Pfandpflicht zu vereinfachen. Diese neue Regelung ist am 1. Oktober 2003 in Kraft getreten. Lesen Sie dazu bitte die Hinweise zur Umsetzung des "Zwangspfandes". Neben Fragen & Antworten erhalten Sie dort Adressen von Anbietern für Rücknahmesysteme, Rücknahmeautomaten und Pfandlabeln.

 

Dosenpfand ab 2005:

Das Dosenpfand wird in zwei Schritten einfacher.

Schritt 1:

Ab dem 7. Mai 2005 wird es zunächst keine unterschiedlichen Pfandsummen mehr geben. Für Bier, Wasser und Erfrischungsgetränke mit Kohlensäure in Dosen und Einwegflaschen werden einheitlich 25 Cent berechnet. Das Drei-Liter-Party-Bierfass wird pfandfrei. Die sogenannten „Insellösungen“ der Discounter haben 2005 noch Bestand.

 

Dosenpfand ab 2006:

Schritt 2:

Ab 2006 gilt: Jeder, der Einwegverpackungen verkauft, muss auch alle Einwegverpackungen zurücknehmen. Ab Frühjahr 2006 entfallen auch die verwirrenden Ausnahmen für Eistee und Sportgetränke ohne Kohlensäure sowie Alcopops. Sie alle sind dann ebenfalls pfandpflichtig (25 Cent), wenn sie in Einwegbehältern verkauft werden. Pfandfrei bleiben Getränke in Kartons, Schlauchbeuteln und großen Partyfässern. Weiterhin pfandfrei bleiben Milch, Säfte, Wein, Spirituosen, Fitness- und Diätdrinks.

 

Fragen & Antworten rund um die Pfandpflicht

1. Wofür muss Pfand gezahlt werden?

Das Pfand betrifft bisher die Getränkebereiche Bier, Mineralwasser und Erfrischungsgetränke mit Kohlensäure. Es gilt unabhängig vom Verpackungsmaterial, das heißt für Dosen, Einweg-Glas- und Einweg-Plastikflaschen, so genannte Partydosen (5-Liter-"Fässer bzw. Großblechdosen) oder 5-Liter-Kanister.

 

a) Bier:

Auf alle bierhaltigen Getränke einschließlich Biermischgetränke muss Pfand erhoben werden. Dazu zählen auch alkoholfreies Bier, Mischungen von Bier mit Cola oder Limonade, Bier mit Sirup (wie Berliner Weiße mit Schuss), Bier mit einem anderen alkoholischen Getränk (zum Beispiel Bier mit Wodka) oder aromatisiertes Bier (zum Beispiel Bier mit Tequila-Aroma). Auf die Einhaltung des Reinheitsgebots kommt es nicht an.

 

B) Mineralwasser:

Alle Wasser-Getränke, also Mineralwasser mit und ohne Kohlensäure, Quellwasser, Heilwasser, Tafelwasser und auch andere Wässer, wie zum Beispiel "Near water -Produkte", unterliegen unabhängig von Zusätzen der Pfandpflicht (u.a. aromatisiertes Wasser, Wasser mit Koffein oder Wasser mit Sauerstoff).

 

c) Erfrischungsgetränke mit Kohlensäure:

Alle kohlensäurehaltigen Getränke, die keine oder nur sehr geringe Mengen Alkohol enthalten, sind ebenfalls zu bepfanden. Hierzu gehören neben Cola und Limonaden auch

 

- Mischungen von Fruchtsaft und kohlensäurehaltigem Mineralwasser (wie Apfelschorle),

- diätetische Getränke mit Kohlensäure,

- Sportgetränke mit Kohlensäure,

- sogenannte Energy-Drinks mit Kohlensäure,

- Tee- oder Kaffeegetränke mit Kohlensäure,

- Bittergetränke mit Kohlensäure und andere Getränke mit Kohlensäure.

 

Wichtig: Die Kohlensäure ist hier das entscheidende Kriterium für die Abgrenzung.

 

2. Was ist pfandfrei?

Fruchtsäfte und andere Getränken ohne Kohlensäure, Wein, Sekt, Spirituosen und Milch sind pfandfrei. Nach geltendem Recht wird aber zum 1. April 2005 die Pfandpflicht auch bei Fruchtsäften und anderen kohlensäurefreien Getränken ausgelöst. Joghurt- und Kefirgetränke sind ebenfalls pfandfrei. Spirituosen-Misch-getränke (wie zum Beispiel Wodka-Lemon) werden - nach derzeit geltendem Recht - wie Spirituosen behandelt. Sie sind daher von der Pfandpflicht ausgenommen.

 

3. Wie hoch ist das Pfand?

Das Pfand für Einwegverpackungen bis zu 1,5 Liter beträgt 25 Cent. Über 1,5 Liter sind 50 Cent Pfand zu zahlen. Das Pfand für Einwegverpackungen ist also höher als das Mehrwegpfand.

 

4. Müssen Händler alle Einweg-Getränkeverpackungen zurücknehmen?

- Nur dem Ladensortiment entsprechende Verpackungen müssen zurückgenommen werden (gleiche Art, Form, Größe; unabhängig vom Hersteller).

- Achtung: Kioske und Läden unter 200 qm dürfen alle Flaschen und Dosen der Marken ablehnen, die sie nicht verkaufen.

Grafik: Das Dosenpfand ab 1. Oktober

 

Weiter soll ein einheitliches Rücknahmesystem und eine Clearingstelle eingerichtet werden. Eine Clearingstelle ist nötig, weil ein Händler nicht zwangsläufig genauso viel Pfand an die Kunden auszahlt, wie er zuvor von ihnen eingenommen hat. Den Ausgleich der Zahlungsströme soll dann eine Verrechnungsstelle (Clearingsstelle) eingerichtet werden. Die angebotenen Rücknahmesysteme betreiben ein internes Pfandclearing. An einem systemübergreifenden „Inter-Clearing“ wird derzeit gearbeitet.

 

5. Wie wird mit importierten Getränken verfahren?

Die importierten Einweg-Getränkeverpackungen unterliegen der Pfandpflicht ebenso wie die in Deutschland abgefüllten Getränkeverpackungen. Das heißt, die Vertreiber müssen sie auch bepfanden, zurücknehmen und verwerten.

 

6. Was gilt beim Export von Einweg-Getränkeverpackungen?

Exportware sind Getränkeverpackungen, die außerhalb Deutschlands an den Endverbraucher abgegeben werden. Exportware ist pfandfrei. Dagegen sind Getränke in Einwegverpackungen, die der Endverbraucher im Inland erwirbt, pfandpflichtig. Dies gilt auch, wenn sie direkt nach dem Kauf ins Ausland gebracht werden.

 

7. Was geschieht mit „alten“ Dosen?

Einweg-Getränkeverpackungen, die vor dem 1. Januar 2003 verkauft wurden, müssen Händler nicht zurücknehmen. Für sie wurde noch kein Pfand erhoben, deshalb ist keine Rückzahlung möglich. Sogar beschädigte Verpackungen müssen zurückgenommen werden, sofern die Marke erkennbar ist. Im Laufe des Jahres 2003 sollen Einweg-Getränkeverpackungen mit einem Kennzeichen versehen sein. Die Rücknahme durch Automaten kann dann nur mit unversehrtem Kennzeichen erfolgen.

 

8. Welche Rücknahmesysteme für Dosen und Einwegflaschen gibt es?

Die wichtigsten Rücknahmesysteme

 

9. Was kann bei Verstößen gegen die Pfandpflicht passieren?

Die Verbraucherzentralen fordern Verbraucher zur Kontrolle auf. Verstöße sollen mit einer Musterbeschwerde an die zuständigen Stellen weitergeleitet werden. Bußgelder können drohen.

 

10. Wie wird das Dosenpfand steuerlich behandelt?:

Steuerrechtlich ist das Pfandgeld Teil des Entgelts und unterliegt der Umsatzsteuer. Das Dosenpfand (25 Cent bzw. 50 Cent) wird nach § 8 Verpackungsordnung als Bruttopfand (also inklusive Umsatzsteuer) bezeichnet. Bisher berechnen die Einzelhändler diesen Betrag dem Kunden inklusive Mehrwertsteuer und rechnen monatlich bzw. vierteljährlich bei der Umsatzsteuervoranmeldung darüber ab. Dadurch verbleiben derzeit positive Pfandsalden bei den Einzelhändlern. Die im Pfandgeld enthaltenen Mehrwertsteuerbeträge sind anzumelden und abzuführen.

 

Ertragssteuerlich sind Pfandzahlungen mit Betriebseinnahmen gleichzusetzen. Für fällige spätere Pfandrückzahlungen ist eine Rückstellung in Höhe der tatsächlich zu erwartenden Zahlung zu bilden.

Link to comment
Share on other sites

At HO, there's been that very rare case of a serious discussion in a forum ("Ingen feil med Tomra") - and I've written for that forum the following text, which I want to post here, too:

 

 

Die Einigung über ein Clearingsystem ist die VORAUSSETZUNG für die Bestellung automatischer Rücknahmesysteme: solange ich als Einzelhändler nicht weiß, wie das Clearing-Verfahren im Einzelnen abläuft, so lange weiß ich auch nicht wirklich, welche Anforderungen ich an die Automaten stellen muss.

Deswegen wird es VOR der Einigung auf ein Clearingsystem keine großen Orders geben.

Je später ein solches Clearingsystem geschaffen wird, desto größer wird der Zeitdruck - und desto geringer meine Chance als Einzelhändler, günstige Preise für die Automatensysteme zu erzielen. Deswegen hat der Einzelhändler ein Interesse daran, möglichst bald zu einem Clearingsystem zu kommen.

Das ist das, was die AGVU als ein Verband von Einzelhändlern gesagt hat: für die Einzelhändler im Verband wäre es am besten, schon im 1. Quartal zu einer Lösung zu kommen.

In der AGVU sind aber auch Vertreter der Recycling-Industrie. Diese haben ein Interesse an einem möglichst späten Termin: für ihre vorhandenen Produkte können sie bessere Preise erzielen - und sie können ihr Angebot im Hinblick auf die Konkurrenz (Tomra) verbessern.

Wegen der unterschiedlichen Interessen in der AGVU kann die AGVU sagen, sie strebe ein Clearingsystem im 1. Quartal an - aber es kann durchaus sein, dass es länger dauert.

Sicher ist nur, dass es bis Mai 06 ein funktionierendes Clearingsystem geben MUSS und dass es bis da hin funktionierende Rücknahmesysteme geben MUSS.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...