Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

Kjekt at det for ein gong skyld er Tomra-aksjen som stig, og det på greit volum medan resten av børsen synk. Aksjen har ikkje vore med på oppgongen til resten av børsen, og slepp difor óg delar av ein eventuell nedtur. Greit å ha i bakhovudet.

Link to comment
Share on other sites

Kraftig børsfall

 

Oslo Børs opplever i dag sitt største fall på over tre måneder.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (10.3.05 11:42)

 

Relaterte artikler

- Oljen senker børsen - Rentesjokk på Oslo Børs

 

I dag er det fem år siden Nasdaq-børsen og IT-indeksen på Oslo Børs nådde all time high. Dagen blir markert med kraftig børsfall. Ved lunsjtider står hovedindeksen i minus 1,3 prosent til 258,04 poeng. Børsen har ikke falt mer siden 2. desember 2004.

Det er først og fremst oljesektoren som tynger etter svak utvikling i USA i går kveld og en skuffende milliardsprekk for Statoil på Kristin-feltet.

 

Statoil faller 2,4 prosent til 110,50 kroner, mens Hydro er ned to prosent til 528 kroner. DNO er ned 6,1 prosent til 41,80 kroner etter at det ble kjent at gass- og oljeforekomster i en brønn i Jemen ikke er utvinnbare.

 

Offshore-aksjer som Smedvig A og B og Stolt Offshore faller fem-syv prosent.

 

Bare to av de 25 mest omsatte papirene stiger i verdi. Det er Schibsted og Tomra, som er opp rundt én prosent. Nutri Pharma gjør det best med en oppgang på fem prosent til 3,78 kroner, men volumet er syltynt.

 

Det er omsatt verdipapirer for 2,2 milliarder kroner.

Link to comment
Share on other sites

REXAM (boksprodusent) uttalte på sin Q4-presentasjon 25.februar at boksene vil komme tilbake i hyllene i tyske butikker. Rexam deltar aktivt i dette arbeidet, jfr. slide nedenfor hentet fra Q4-presentasjonen.

 

Slide12.gif

 

 

REXAM

Link to comment
Share on other sites

Ser at REXAM opererer med mai 2006. Det er vel da overgangsperioden går ut og altså siste frist for kjedene. Loven innføres vel vitterlig i mai 2005? Det er vel denne passive holdningen "om at vi har god tid" som gjennomsyrer hele systemet. Mange av oss har vel undervurdert dette, mens andre har sett det klarere (noe som gjenspeiler seg i kursen).

 

TING TAR TID!

Link to comment
Share on other sites

Bottle Bill Proposes 4 Cents Back On 5-Cent Deposit

Stores Would Be Required To Accept Bottles

 

POSTED: 8:21 am CST March 10, 2005

UPDATED: 8:35 am CST March 10, 2005

 

DES MOINES, Iowa -- A new version of Iowa's bottle bill has surfaced in the Legislature.

 

A House committee approved a measure that would give Iowans only 4 cents back on their 5-cent deposit when they return empty cans and bottles for recycling.

 

Wednesday's action keeps the bill alive for more debate.

 

Under the measure, the penny collected on each bottle or can -- estimated at up to $18 million a year -- would go to grocery stores and redemption centers to help cover the cost of recycling. In exchange, grocery stores that sell beer, pop and other beverages covered by the current law would be required to accept empties for recycling.

The issue resurfaced late last year when some grocery stores stopped accepting empty cans and bottles, saying they're unsanitary and unsafe.

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Now finally we've broken "motstanden" at 28 NOK.

And we've broken it on a desastrous day for nearly all other stocks! :P

After the terriffic breakdown 16/17.02., this has been a very hard line.

The first days, we have could hope, "motstanden" at 28 would be broken very quickly. So for example Tekniker'n had expected this break-through already about two weeks ago. But motstanden at 28 has been much harder than expected.

On 2/3.03, we've come a first time over that line. But that wasn't really countable: we had news about the new CEO in those days.

Today we've come over 28 WITHOUT SPECIAL NEWS. And that's very important. Market finally seems to rate TOM more independent from the Q4-results and more realistically.

To be really glad, we'll still have to wait for the next days: "28" has to be confirmed the next days.

But if that should succeed, than "28" will be a real hard support for the future.

 

One of the best days since long time! :lol:

(- longer than only 16/17.02 : even one and a half month or more, TOM has been falling BEFORE Q4).

 

So let's hope, this will really be the starting of a turn around! :D

Link to comment
Share on other sites

Israel - Butikker får betaling for å ta imot tomgods

 

Dette kan vel føre til at flere kjøper RVM.

 

 

http://www.globes.co.il/serveen/globes/doc...=892886&fid=942

 

Recycling co to offer retail chains NIS 3m service fee

The amount is based on the NIS 0.03 fee per container ELA currently pays to collectors of cans and bottles.

 

Dalia Tal 10 Mar 05 18:57

 

Sources inform “Globes” that ELA (Eesuf Le'ma'an Ha'Sviva or Collecting for the Environment), the recycling corporation, will offer retail chains NIS 3 million a year as a service fee for helping collect and sort bottles and cans for recycling.

ELA has prepared this proposal for a hearing on the Can and Bottle Deposit Law (2001) on Sunday at the Ministry of the Environment. Executives from ELA, retail chains, and beverages manufacturers will participate, but represent themselves separately.

 

The NIS 3 million amount is based on the NIS 0.03 fee per container ELA currently pays to collectors of cans and bottles that are collected in large quantities. ELA plans to pay the handling fee to grocery stores and other small food retailers, which must also refund deposits.

 

ELA figures indicate that retail chains collected 72 million cans and bottles in 2004, while millions more were returned to grocery stores and other small food retailers - 23% of all cans and bottles collected. The remainder were collected by collection contractors.

Link to comment
Share on other sites

Hawaii - Bensinstasjon har kjøpt 2 RVM

 

Dette er faktisk en milepæl.

Når de andre butikkene ser at dette blir servicevennlig kan det komme mange ordrer.

 

http://www.kpua.net/news.php?id=4757

 

Maui retailer offers bottle redemption

 

Posted: Thursday, March 10th, 2005 5:51 AM HST

By Associated Press

 

KAHULUI, Hawaii (AP) A Maui gas station owner has become the first retailer in Hawaii to start offering a place for people to redeem their deposit containers under the state's recycling law.

 

Paul Hanada has installed two reverse vending machines at his Aloha Shell and Ilima Shell gas stations in Kahului. The machines take the empty deposit containers and redeem the cash value.

 

Under the state's so-called bottle bill, consumers pay a nickel deposit for each glass, plastic and aluminum bottle and can they purchase.

 

But the only place to get that nickel back is a state redemption center, but people have complained about short hours and long lines.

 

Most Hawaii supermarkets and other retailers have balked at having redemption centers at their stores.

 

(Copyright 2005 Associated Press. All rights reserved.)

 

 

:blink: :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Mustica!

 

 

Int. dette med Hawaii!

 

Ellers må man kunne si at aksjen viste styrke idag.

Opp nesten 2% på en ellers blodrøddag.

 

Dette viser nok at Tomra vil kunne greie seg meget godt selv om markedet

ellers får en kraftig korreksjon.

Det kan faktisk være en fordel med et litt "bear" marked. Da vil fort "friske"

penger settes inn i aksjen.

 

Får vi se 29.- imorgen?

 

Den som har lever får se!![/b]

 

:( <_ src="//content.invisioncic.com/i284571/mellow.png" alt=":mellow:"> ;) :) :D

Link to comment
Share on other sites

Hawaii

Det at butikker ikke har kjøpt inn RVM kan være for å forhindre loven.

Når først noen begynner for å være litt mer servicevennlig vil nok resten følge etter.

Det er vel snakk om ett totalmarked på nærmere 1000 automater.

 

Kursutviklingen de siste dagene

Selv om ratio endrer seg hele tiden mener at jeg at den er en viktig indikator for å observere interessen blandt investorene. Generelt har ratio for Tomra den siste tiden utviklet seg positivt og det ser ut som det er lite som skal til før oppgangen kommer.

 

Veldig hyggelig at Tomra gikk opp på en blodrød dag som denne.

Jeg tror årsaken til stigningen er at Tomra kan bli å betrakte som en nødhavn når markedet faller og Tomra er så lavt priset som nå. Denne teorien er vel ikke helt ukjent, men vi får se.

 

Ellers begynner vi å nærme oss utgangen av mars og Q1 er snart ferdig.

Det som vi vet kommer i Q1 er en avtale med Sumitomo og sikkerhetsmerkingen i Tyskland.

Etter hvert som tiden går vet investorene at dette vil skje og de posisjonerer seg.

 

Foreløpig mangler det en større kjøper som ikke lemper ut igjen med en gang.

Kommer det en slik en i morgen blir det å lene seg tilbake.

 

Jeg har posisjonert meg ytterligere for tiden som kommer og har forhåpninger om B) .

Link to comment
Share on other sites

UNO!!

 

 

Denne nye UNO automaten, er noen som vet noe mer om den?

Det er jo kjent at den skal koste rundt 30 000 NKR og skal produseres i Øst-Europa. Har hørt Tjekkia, bare rykter muligens?

 

Thorsen nevnte 15.02 at automaten er tiltenkt mindre butikker/bensinstasjoner/storkiosker osv. Potensiale 100 000 stk.

 

Har de startet salget av denne?

 

Hadde jo vært en trigger om det skulle komme en nyhet om SPLITTER NYTT ANLEGG I TJEKKIA!

Link to comment
Share on other sites

Har følgt med på TOMRA trådene siden jeg startet her på forumet, men har aldri lagt inn en kommentar.

 

Jeg synes at det er bra at folk er optimister, men det går grenser. Det virker som om ikke en eneste av dere som elsker denne aksjen over alt på denne jord har jobbet med noen av disse apparatene før. Jeg har vært borti dem flere ganger som lagergutt på Meny og har ikke vært borti noe verre. Det er rom for 100vis av forbedringer, spesielt det med automatisering. Synes det er latterlig at maskinene er såpass avhenginge av mennesker, og at de faktisk ikke greier å stable tomflasker i tomkasser automatisk.

 

Hvis de forbedrer apparatene har de faktisk noe å selge, et skikkelig produkt butikker ikke kan si nei til.

 

Kommer nok til å bli slaktet for dette innlegget, men jeg mener forsatt at TOMRA har utrolig dårlige produkter. Har aldri vært inne i aksjen selv, men vet at man kan tjene penger på "luft" og TOMRA er kanskje en god askje å trade i, men hvis man ikke har tro på produktet firmaet leverer, ikke invester. Det er i hvertfall filosofien min.

 

Forundrer meg ikke om aksjen stiger med 100%, nå som det er et enormt marked for resirkulering og TOMRA er en av de ledende innenfor denne sektoren, men jeg ville heller ikke blitt sjokkert om noen asiatiske(japanske, eller kinesiske) produsenter leverer et helautomatisert apparat. Det vil bety døden for TOMRA.

Link to comment
Share on other sites

Roman:

Trodde engangsemballasje ble komprimert og "dumpet" i kasser jeg?

Tyskland dreier seg mye om engangs iallefall........

Dessuten tror jeg ikke dette er noe problem, da butikkene ikke har så mange andre valg.... :)

Du får søke jobb i utviklingsavdelingen til TOM, kanskje de trenger noen innspill.... B)

Link to comment
Share on other sites

.

 

Noen som vil ha automatikk for stabling av flasker? <_>

 

Bare å bestille og betale det.

 

Bottle-to-Crate system

The fully automatic Bottle-to-Crate system transfers bottles of the same type quickly and efficiently into crates. It saves time and money by eliminating the need for both manual sorting and manual crate filling. The system is based upon proven technology used in breweries and incorporates a pneumatic lifting system. Quiet and reliable in operation, the system is designed to fully automate backroom operations for single or multi-machine installations, giving store personnel more time to focus on customer service!

 

Individual-return.jpg

 

 

 

Selges selvsagt av Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Noen som husker dette bildet?

 

NY_TNY.jpg

 

Det sier seg selv at bak denne veggen av automater, så ligger det et stort bakrom.

 

Eller hva tror man f eks ligger bak denne veggen?

 

4972_web.jpg

 

Bakromsløsningene kan tidvis være meget, meget omfattende. Personlig har jeg sett eksempler med samlebånd som har gått over et par etasjer med mange parallelle sport i store bakrom på flere hundre kvadratmeter. Dessverre har jeg hatt litt problemer med PCen i det siste, slik at en del linker har gått tapt. Dermed kan jeg uheldigvis ikke lime inn bilder som illustrerer det jeg beskriver.

 

Tomra leverer hva enn det skulle være kunden måtte ønske. For eksempel mener jeg å huske å ha lest at en del automater levert til Sverige i forbindelse med Coop-ordren var utstyrt med komprimatorer av en annen type enn de som vanligvis kommer med automatene og knuser bokser og flasker og pakker de i poser. Det ferdige resulatetet var rett og slett en massiv aluminiumsklosse på ca 1 m3 når det ble tatt ut av komprimatoren.

 

Mulig det er slike komprimatorer man ser på dette bildet, til venstre? Dette tror jeg f eks Kjello3 vet langt bedre enn meg.

bakrum2.jpg

 

I forlengelsen av dette, kan man jo spekulere på hva Tomra skal med svenske Orwak Group. Den som har fulgt med, vet jo hva den gruppen lager av produkter.

 

 

***

 

 

Mener å ha lest noe på tråden om at Tomra ikke var representert på en messe i Tyskland. Ser de har vært representert på en messe i Sverige.

 

Elmia Food Mart

 

 

Elmia Food Mart har blivit mötesplatsen för de skandinaviska livsmedelshandlarna/livsmedelsbranschen. Såväl besökare som utställare på mässan utgörs av både nationella och internationella grossister, leverantörer, tillverkare, handlare och agenter mfl. Elmia Food Mart som hålls vartannat år, är mässan för allt inom dagligvarubranschen; produkter, utrustningar och inredningar. Senast mässan hölls år 2003 kom 6.656 st besökare.

 

Tomra Systems AB har en monter på 48 m2 på Elmia Food Mart. Där kommer vi att visa våra alldeles nya TOMRA produkter som tex T-820, en helt ny automatklass och TOMRA UNO, returautomaten speciellt designad för att täcka behoven av returhantering i närbutiker, bensinstationer och kiosker. Besök oss i monter nr. A04:19.

 

Mer information om Elmia www.elmia.se/foodmart/

 

.

Link to comment
Share on other sites

It's rather strange, indeed, that even people who are writing in this forum and who are financially engaged in TOM have such a small knowledge about what Tomra is and sells.

What a small knowledgebase must all those have, who are chattering at other fora, as HO for example!

 

One should know what a company does, BEFORE one buys it's shares.

If I didn't know what Tomra really is, I'ld never sit as "rolig" as I do on my immense paperlosses of 16/17.02 - "paper-" losses, which would be immediately enormous real losses, if I'ld go out today or tomorrow: at the average, I've bought my TOMs at much higher prices than I could get now back.

 

But of course I know - I've known, when I bought - the quality of Tomra products - and so I can sit as "rolig" as I do.

 

Some weeks ago, I've told here a little story about "my" EDEKA shop. The manager wants to automatize "Pfand" next summer, combined with a rebuilding of his shop. He wants to buy Tomra machines. Does anyone think, he would buy just Tomra, if these machines weren't fully automatizised? Why should he do that? He wants to save "human costs". What would it help, if there would be a machine at the front side - and in the background are working "brownies, "little people", "trolls"?

The whole automatization of "Pfand" in Germany only makes sense, if it's possible to save "human costs".

We could bury all our hopes on a German market for Tomra, if Tomra wouldn't offer fully automatizised solutions.

 

Until today, I'd thought, this was basic knowledge for each shareholder of TOM!

Link to comment
Share on other sites

Just one more word:

 

Though I'm (of course) highly interested in rising prices for TOM, I'm always endeavoured to keep a critical distance to TOM - and I think, I've shown that here several times.

 

So, for example, I'm not sure, that TOM will really leave that "valley of tears" within a real short time - even if it's going better perhaps the very next time.

 

But at the same time, I'm quite sure, that TOM will reach "tre-siffret" regions on long term. That's why I do have TOM shares!

Link to comment
Share on other sites

Gjennomsnitt of the rating of 14 analysts

 

3 weeks ago.....2.0

2 weeks ago.....2.15

1 week ago.......2.57

currently..........2.43 ( :rolleyes: )

 

Strong buy = 1.0

Hold = 3.0

Sell = 5.0

 

Number of analysts, who in the last 4 weeks have set their rating of TOM

down....3

up........2 ( :D )

 

Source:

http://aktien.onvista.de/empfehlungen.html?ID_OSI=87253

Link to comment
Share on other sites

Hei chercheur

 

Når det gjelder kunnskap om Tomra kan man ikke forvente at alle vet alt om de selskaper man handler i.

 

Det må være forholdsvis store mottak av tomgods som har økonomi til å benytte seg av de største løsningene som pluss201 viser på bildet.

Normalt er det jo produksjonsbedrifter som benytter seg av palleteringsløsninger med roboter.

 

Den vanlige butikk benytter nok langt enklere løsninger hvor bokser blir komprimert.

Link to comment
Share on other sites

gud jeg er borte en natt og det er flere poster under denne topicen. Utrolig aktivitet noe jeg synes er kult.

 

Hehe kan tenke meg at den robot arm koster en del, men jeg tenkte meg noe mye enklere enn det, hva med å bare lage en "etasje" til over flaskebordet, så har du bare noe som skiller dem ned til forskjellige kasser. Det kan ikke bli så utrolig stort.

Ser at de har prøvd på flere utgaver, de skal ha all honnør for det, men det skal gå ann å lage noe enda bedre enn det.

 

Som Pirelli sa; hvis man går bort fra tomflaskene og kunne har boksene og plastikken som knuses i emballasjen så vil TOMRA komme på en helt ny høyde.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...