Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

Gå inn på enten http://www.freetranslation.com eller http://babelfish.altavista.com og oversett. Jeg synes Freetranslation virker best, ihvertfall på franske oversettelser.

 

Her er en freetranslationoversettelse av chercheurs innlegg:

 

The unification over a Clearingsystem is the PREREQUISITE for the order of automatic withdrawal systems: as long as I do not know as a retailer, how the Clearing-procedure expires individually, so long I know also not really, which requests I must place at the vending machines. Therefore there will be no large orders BEFORE the unification on a Clearingsystem. The later such a Clearingsystem is created, the larger the time pressure becomes - and the slighter my chance than a retailer to obtain favorable prices for the vending machine systems. Therefore the retailer has an interest on that to come as soon as possible to a Clearingsystem. That is that, what said the AGVU as an association of retailers: for the retailers in the association, it would be the best, already in the 1st quarter to a solution to come. In the AGVU, however also representative of the recycling-industry are. These have an interest in one as late as possible appointment: for its available products, they can obtain better prices - and it can improve its offer with regard to the competition (Tomra). Because of the different interests in the AGVU, the AGVU can say, it would strive a Clearingsystem in the 1st quarter at - however it thoroughly can be that it more long lasts. Is certain only that there must be until May 06 a functioning Clearingsystem and that it must give until withdrawal systems functioning there there.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

Tomra er "Ukens selskap" i Finansavisens lørdagsutgave. Tre analytikere vurderer aksjen:

Bengt Kirkøen i Fondsfinans sier "hold". - Etter vår oppfatning er Tomras hovedutfordring lav vekst i tradisjonelle panteautomatmarkeder kombinert med økt konkurranse (..), sier analytikeren. Han viser til at selskapet er høyt priset, men at en tysk ordre vil kunne gi kursoppgang på kort sikt.

Ketil Skjåk og Atle Vereide i Enskilda opererer med en svak kjøpsanbefaling. - Vi tok Tomra opp fra reduser til en svak kjøpsanbefaling tidligere denne uken med basis i en mer attraktiv verdsettelse etter at aksjen har falt kraftig (..), sier analytikerne.

Knut Erik Løvstad i Handelsbanken har en "akkumuler"-anbefaling. Han tror ansettelsen av Amund Skarholt som ny konsernsjef er et godt valg for Tomra. Handelsbanken er positive til aksjen på kort og mellomlang sikt da en betydelig ordreinngang fra Tyskland vil drive aksjen til et høyere nivå.

Tar med den friheten å åpner en ny en :-D

gir meg ikke med å poste TOM nytt jeg :)

Link to comment
Share on other sites

[B]Hei og god lørdag![/b]

 

Clearingsystemet i Tyskland skal være ferdig innen Q1. Altså om ca. tre uker.

DSD, P-system og Interseroh står for organiseringen og sikkerhetsnivå og merking.

 

Flere meglere og andre, påstår at når dette systemet er helt klart, så vil kjeder/butikker først kunne bestille automater.

 

Dette står det noe om idagens FA. Erik Thorsen sier også i denne artikkelen at bestillinger godt kan komme i H1, uten at det kan påvirke tallene før i H2.

 

Hva mener dere? Kan man forvente bestillinger så fort clearingen er klar? Analytikere i Enskilda og Handelsbanken mener det i dagens FA.

 

Så, det er sikkert mange meniger om dette. Det er vel logisk at systemet og spesifikasjoner, må være klart. Er dette en av grunnene til stillheten og "ordretørken"

Så, hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic

 

Ordrer kommer og de kommer snart. Mange har misforstått beskjeden fra Thorsen på Q4 presentasjonen. Det at første halvår blir svakt, er ikke det samme som at det ikke kommer ordrer i H1. Det betyr bare at de ordrer som kommer, ikke får resultat-effekt før i H2.

 

Når det gjelder ordrer, så viser jeg bl.a. til min dialog tidligere med daglig leder i Joerg Veil i P-System. Han har i intervjuer, pressemeldinger o.l. helt klart sagt, at P-System starter automatiseringen i sommer. Dette har han gjentatt i mail til meg så sent som for få uker siden. Og det sier seg jo selv, at skal P-System starte å automatisere fra i sommer, så må ordrer settes i god tid før dette.

 

Når det gjelder antallet som P-System skal installere fra sommeren 2005, så spurte jeg Veil om dette. Dette er hva han svarte om antallet i 2005:

 

 

----------------------

 

Sehr geehrter Herr XXXX,

Aus dem Kundenkreis der Vfw, die ebenfalls am P-System teilnehmen,

erwarte ich je nach Lauf der Akquise zwischen 1000 und 5000

Rücknahmeautomaten in 2005. Aus dem Kreis der von uns belieferten Convenience-Verkaufsstellen werden in 2005 nur wenige hundert automatisiert.

 

 

---------------

 

Tallene over er hva P-System tenker å installere i 2005. Langt flere kommer i 2006. Jeg tviler på at andre systemer tenker så veldig forskjellig fra P-System. Vi vet at P-System kun har ca 10% av markedet. Hvis andre systemer tenker som P-System, så er det et betydelig antall automater som skal installeres alt i 2005.

 

Tomra aksjen kommer, og den kommer hardt. Og det er ikke lenge til !

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen Tekniker`n!!

Dette er bra!

 

Er helt enig i dette forholdet om misforståelser. Folk er utrolig

rastløse og leser ikke innholdet fra Q4 engang! Det er tross alt Tomra som som sitter inne med særdeles viktig info.

 

Et godt råd er sette seg grundig inn i det materiale som Tomra gir ut. Det være seg i media eller som ved kvartalene.

DET ER SAKLIG OG GRUNDIG og DE HVERKEN BAISER HAUSER!

 

Tipper at vi allerede til uken vil få se at større aktører, posisjonerer seg og at kjøpersiden tar seg opp!

 

 

:D :rolleyes::blink:

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Håper du har rett angående kjøpere. Jeg tror for min del at vi må vente en stund før vi ser de store kjøperne. Det første som må være i orden er direkte kontrakter i tyskland, først da tror jeg at aktørene på kjøpersiden kommer inn.

 

For min del har jeg vært tålmodig så lenge nå at jeg ikke kommer til å selge meg ut før vi ser minst to nuller bak 1 tallet :P :P

Link to comment
Share on other sites

.

 

Mars var bare drøye ni timer gammel da den første triggeren kom. Mulig vi får flere til uka? Den som venter får se.

 

Mens man venter, kan man jo nyte synet av denne veggen (i New York). Måtte dette synet blir mer og mer vanlig rundt omkring og også i Tyskland. :rolleyes:

 

NY_TNY.jpg

 

 

Det er mørkest like før det lysner og andre klisjeer.

Link to comment
Share on other sites

Dere har vel alle lest om ånden i flasken som var ukens selskap i Finasavisen på lørdag.

Thorsen var som vanlig veldig forsiktig med samtidig veldig forklarende om det som vil kunne skje i løpet av kort og litt lengre sikt.

Min konklusjon er helt klar, vi står overfor et selskap som er i startgropa til noe stort.

- Den tyske modellen kan være til inspirasjon for andre EU land

- Resirkuleringsdirektivet til EU vill etter vært legge press på medlemslandene

- Større fokus på kunder og posisjoner. (Et kundeforhold er ikke bare salg)

- Ansettelse av ny konsernsjef kan se ut som er vellykket.

- Ser på fler oppkjøp av teknologiske resirkuleringsbedrifter

- Utvikler et konsept for innsamling av emballasje i automatiserte utendørs resirkuleringssentere. Konseptet under utprøving i England og Japan.

 

Det som forbauser meg, er at dette har teknikeren snakket om mange ganger men

som ikke blir tatt med når en megler uttaler seg om Tomras potensiale fremover.

Er det meg som tar feil ?

Link to comment
Share on other sites

Hei svei-gus

Ikke så rart egentlig - at meglerhusene ikke har villet snakke stort om dette all den tid de meler sin egen kake !

De har konsekvent benyttet ALLE negative triggere til å drive kursen nedover med det formål å få en billigst mulig inngang. Dette så vi flere ganger ifjor.

Med den kapitalen de har til rådighet forstår man at dette ikke er så vanskelig !

Vi så det sist forut for Q4 hvor bl.a DNM bevisst solgte store volum og kursen seg nedover. Resignasjonen begynte å spre seg, varsel lampene ble tent og TA,ene florerte med varsel om nye bunner (32,50 , 27 og enda lavere) omtrent hver dag.

Når så endelig Q4 kom var det ikke mer som skulle til en et litt svakt resultat for å virkelig senke skuta .

Fra sist notete før Q4 : 33,50 til 26,50 er et fall på nesten 30 prosent !!

Men da fikk også DNM panikk og anbefalingen kom umiddelbart, fallet var altfor stort osv...

 

Tekniker,n , pluss201 , Origo , og mange fler har i hele fjor sørget for en nyhetsflom fra Tyskland uten sidestykke i norsk børshistorie !

Uten denne daglige nyhetsflommen tør jeg påstå vi hadde sett 20 tallet rimelig fort ifjor. Så det hjelper selv om det ikke alltid ser slik ut ! :D

 

Å joda de vet nok våre "venner" i meglerhusene - og dette takket være bl.a Tekniker,n for å nevne den mest profilerte isåmåte. Jeg antar de alle var på hans mailingliste hver gang det var en nyhet av interesse ! Faksen sto nok ikke heller vil jeg tro !

 

Jeg vil nok tro at meglerhusene så snart kontraktene er et faktum , tilsynelatende gjør en helomvending og varmt anbefaler Tomra og ikke nok om det - de vil nok også si at vi vil se en tresifret kurs i 2005.

Men ikke før de selv har fått sitt - først da og ikke før !

Men det vet vi jo alle som kjenner spillet . B)

 

Selv er jeg ganske rolig og langsiktig når det gjelder Tomra - jeg har brent alle broer og ta meg faen på at dette skal jeg få til !

Og det er det flere som mener her på forumet - selv om det innimellom ser litt "surt" ut her. :(

Men det er jo lov å men det man vil sålenge man tror på det man sier ! ;)

Inntil det motsatte er bevist - Tomra i 3-sifret før Julaften er mitt tips !

 

Lykke til !

 

:D

Link to comment
Share on other sites

New Zealand - Five cent refund on glass 'great idea'

 

Det kommer stadig nye innspill vedr. pant i både New Zealand og resten av Australia.

 

http://www.ashburtonguardian.co.nz/index.asp?articleid=4477

 

By Sue Newman

A five cent refund for used bottles would solve New Zealand’s glass recycling problem overnight, says Ashburton recycling expert Sheryl Stivens.

She is calling for the Government to adopt the South Australian practice requiring breweries and drink manufacturers to make a five cent payout on all returned bottles.

“If we could do that here it would be great. The big manufacturers wouldn’t like it, but at the moment they’re walking away scot-free. Since 1973 in South Australia the manufacturers have had the responsibility of supporting the processing and transportation costs and they’re not allowed to use bottles that cannot be recycled,” Mrs Stivens said.

In New Zealand the only bottles currently in use that can be recycled are large beer bottles.

A spin-off from the bottle deposit scheme was the decline in litter.

Ashburton Wastebusters is footing the bill for transporting used glass to Auckland at the moment, in an effort to clear the product from Mid Canterbury.

But the recycled glass market is one few people want to know much about, Mrs Stivens said.

“The market price is falling so it’s a cost to us, doing this, but it’s an even greater cost if we dump it,” she said.

Increasing use of stubbies and designer alcoholic drink bottles created an escalating problem in terms of the massive amounts of glass that could not be recycled, she said.

The South Island faced the biggest problems when it came to transporting unwanted glass to the recycling market because of freight costs.

Mrs Stivens is calling for Mid Canterbury people to exert pressure on Environment Minister Marian Hobbs to adopt the South Australian bottle deposit programme.

“The Government needs to take a stand. We have people who are making a profit out of using non-recyclable glass such as the breweries and Coke people, whereas there is a small brewery in Wanaka that is importing reusable bottles from overseas, while the big companies are getting away with it.”

While bottle deposits were once commonplace in New Zealand, the last of the reusable bottles disappeared when glass milk bottle production ceased in 1996.

Locally, Wastebusters has been investigating options for the reuse of glass and has already chalked up one success with its crystal sand beach at Lake Hood.

Link to comment
Share on other sites

Et lite apropo til mitt forrige innlegg :

Hvilket kursmål vi kan se fremfor oss når kontraktene (ordrene) kommer er meget godt reflektert i dette innlegget på HO ifjor:

 

Tomra i 45 kroner?

 

Meglerhus tror Tomra kan stige til 45 kroner. Aksjen kan være i ferd med å utløse et sterkt kjøpssignal.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (18.11.04 12:15)

 

 

Tomra-aksjen har lenge konsolidert rundt 28-29 kroner etter at pant ble innført i Tyskland.

- I går så vi for første gang et skikkelig forsøk på brudd opp fra dette nivået, skriver Handelspartner Securities i dag.

 

- Etablerer aksjen seg over 30 kroner, vil det utløses et sterkt kjøpssignal. Verdien av Tyskland er betydelig større enn det som er tatt ut i aksjen og oppsiden er dermed fremdeles stor, skriver meglerhuset.

 

Det er lite motstand før 34 kroner. Brytes dette, er neste klare motstandsnviå helt opp ved 47 kroner. Dersom aksjen klarer å etablere seg over 30 kroner, kan det dannes en ny bunn som gir støtte.

 

- Vi anbefaler kjøp av Tomra rundt disse nivåene hvis aksjen klarer å etablere seg over 30 kroner, konkluderer HPS.

 

Seks måneders kursmål på 45 kroner opprettholdes. Stop loss anbefales satt til 29 kroner.

 

 

ref.: <http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=166004&cat=116>

 

 

Ifølge siste artikkel på HO vedrørende Tomra finner vi følgende anbefaling:

 

Knut Erik Løvstad i Handelsbanken har en "akkumuler"-anbefaling. Han tror ansettelsen av Amund Skarholt som ny konsernsjef er et godt valg for Tomra. Handelsbanken er positive til aksjen på kort og mellomlang sikt da en betydelig ordreinngang fra Tyskland vil drive aksjen til et høyere nivå.

 

 

 

 

 

Legg merke til at man snakker om ORDREINNGANG , ikke kontrakter eller gode resultater....

Snakker vi fortsatt om 45,- , ja jeg tror det ! B)

Link to comment
Share on other sites

Er import av utenlandske drikkevarer untatt pant ?

 

Ihvertfall mener drikkevareindustrien og handelsnringen i Tyskland dette og har brutt gjeldende regler systematisk siste tiden.

 

En viktig rettsavgjørelse på dette får vi allerede den 18nde Mars fra Coblenz !

 

Mer på:

 

http://www.rbi-aktuell.de/Wirtschaft/05032...5032005-02.html

 

 

Her en dårlig oversettelse til engelsk:

 

The Dosenpfand are "gone arround" always yet of resourceful entrepreneurs

 

Of Falk Hornuß

 

For two years there has been the violently disputed Dosenpfand in the Federal Republic of Germany. Next to Germany, Norway (since 1999) and Sweden (since 1984) control solely a similar regulation. Since the introduction of the Dosenpfand, one-way packagings disappeared out of almost all German supermarket shelves. According to expert the number of the annually sold doses of about seven billions was due to approximately 400 million. At the leading German drinks doses manufacturer, Packaging Europes form into a ball used to full capacity the units since then only to 50 percent. The produced quantity broke there doses in spite of the doses export into other European countries of 3.6 on 1.4 billion on. The revenue halved itself at the same time on approximately 200 Million Euro. All like a real success story sounds, but much lies in truth in the Dosenpfand yet in the bad. Parts of the trade and the drinks industry operate obviously systematically offences against the packaging ordinance.

 

Several test buyers of the German environment aid (DUH) assessed several hundred offences against the Dosenpfand in Berlin, Dusseldorf, Cologne and Hamburg since the new year just in little outlets and admonished this also usually immediately. Until today, one obtained in 42 court decisions so-called strafbewehrte omission explanations. Especially frightening let the missing it consciousness of many newsstand operators, that would be attracted very obviously by its retail trade association into juristic adventures, be. Above all in Berlin is offended apparently systematically against valid German right. Through all trade step are brought abundant pfandfreie drinks in priority over so named little outlets on the market. Entire TRUCK-loads of illegal ware arrived in this manner into the trade.

 

Of all things on a webpage promoted by the federal ministry of economics (www.einzelhandel.de) the principal director of the head association of the German of retail trade (HDE), Holger Wenzel explains, under the heading „import-doses immediately pfandfrei“: „foreign one-way drinks pfandfrei in Germany can want to become decide from immediately sold.“ the regional court Coblenz therefore on the 18 March over a temporary decree against the Getränkeshop opened recently in the Rhineland-Palatine Weißenthurm „Vamos“. That at the location of the white tin can-manufacturer form into a ball had sold Packaging Europes resident store doses beer and other imported one-way drinks pfandfrei and offensively advertised for that nationwide. The dealer calls himself at the same time on European right. For it imports its drinks doses from the Netherlands. And because the European court (EuGH) middle had decided December 2004, that foreign makers are handicapped and offends the German Pfandsystem therefore against EU-right, may seized raised become in its eyes also no on doses out of foreign countries.

 

However also the groceries group REWE (in addition belong under other Penny, HL market and minimally) always not yet adjusted its battle against the Pfandpflicht. The former REWE-Chefjustiziar, lawyer Dr. Meier, represents the group now as ever in several procedures. Meier placed in January 2005 in the OVG Berlin with reference to the EuGH-decisions again Anträge against the Dosenpfand. It placed moreover Berlin in the district attorney's office punishment notice against a chairperson judge at the regional court Berlin because of alleged right bending. This judge had prohibited on the 22 December 2004 a retailer to sell one-way drinks contrary to the legal status pfandfrei. The entire theater will go on therefore another while.

 

Pantefarsen i Tyskland fortsetter ....

Link to comment
Share on other sites

Åtte aksjetips

 

Her er ukens åtte aksjetips fra DnB Nor Markets.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (7.3.05 09:57)

 

Relaterte artikler

- Anbefaler seks aksjer - Spår børsoppgang

- - Perle på Oslo Børs - De beste aksjene

 

DnB Nor Markets velger denne uken å ta Fjord Seafood ut av sin portefølje. Følgende aksjer får fornyet tillit:

RCCL

Farstad

Fred. Olsen Energy

Schibsted

Statoil

Fast Search & Transfer

Tandberg Television

Tomra

Link to comment
Share on other sites

Fjord ut av favorittlisten

 

Mandag 07. mars 2005 kl. 10:28

Skrevet av: Inge Berge - iMarkedet

 

Her får du en gjennomgang av meglerhuset DnB Nor Markets favorittaksjer denne uken. Sjekk ukesporteføljen her:

Hver uke er meglerhuset DnB Nor Markets ute med sin liste over favorittaksjene. Disse samles i ukesporteføljen.

Denne uken velger DnB Nor Markets å gjøre kun én endring. Oppdrettsselskapet Fjord tas ut av favorittlisten.

- Vi tar Fjord ut denne uken. Det er fortsatt politisk usikkerhet i forbindelse med EU, og lakseprisene falt noe sist uke, heter det i ukerapporten til DnB Nor Markets.

 

Dette er DnB Nor Markets-porteføljen denne uken:

 

* RCL

* FAST

* Farstad

* Fred. Olsen Energy

* Schibsted

* Statoil

* Tandberg Television

* Tomra

 

Avkastning:

 

Porteføljen: 1,5 % sist uke, 15,6 % hittil i år

OSEBX: 1,9 % sist uke, 11,5 % hittil i år.

Link to comment
Share on other sites

Vel, da anser jeg meg ferdig med posisjoneringen min ihht long-strategien, og vil derfor ta pause en stund fremover mht å følge med. Når mai nærmer seg vil jeg nok komme på banen igjen. Bare tull for min del å følge med i det korte bildet nå, når tankene mine ligger 2-3 mnd lenger frem i første omgang.

 

Lykke til folkens, så skribles vi nærmere sommeren.

 

Mvh

RORU

Av totalbeløp benyttet: 50% aksjer, 10% TOM5F29, 15% TOM5F32, 5% TOMW06F30HA, 20% TOMW06F40HA

Link to comment
Share on other sites

GOD KVELD!

 

 

Mener bestemt at dagen var rimelig posetiv for aksjen. Avsluttet bra, med brukbart trøkk.

Virker som enkelte meglerhus kommer sterkere etterhvert. Vi kunne også lese litt om det i FA i helgen. HA,DNM, MSI OG DBL lastet brukbart opp idag.

Blir interessant å se om trenden holder seg imorgen. Mulig at større aktører starter fokuset mot Tomra nå, de skjønner at ting kan skje når som helst.

Spesielt om ojefesten skulle avta noe så kan pengeflommen meget raskt komme inn i aksjen.

 

Alltid litt gøy å spekulere litt. Det er jo ikke så ofte Erik Thorsen sier eller antyder

noe, så jeg reagerte litt på det han sa i FA på lørdag.

Bla. så sa han "om det skulle komme ordre fra Tyskland i H1, kommer det ikke noen effekt før i H2".

 

Han antyder altså at det kan komme ordre om ikke så lenge og det hadde han vel ikke sagt om det ikke er noe i det eller!?

 

Ok, uansett så vil kunne få større nyheter når clearingsystemet er klart før mars er over.

 

Altså, dette var noen tanker.......

 

DET HADDE JO VÆRT SVÆRT HYGGELIG FOR THORSEN Å AVSLUTTE MED EN SLIK NYHET!!

 

"STORORDRE FRA TYSKLAND!"

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!En ting som jeg glemte. Tomra steg ganske markant, helt på slutten av dagen på Frankfurtbørsen.

 

Rett før stengetid( KL.17,50) gikk aksjen opp til 3,44euro Dette var opp 2,7% iløpet av 10 min. på brukbart volum til der nede å være.

 

Med andre ord, opp ca. 0,80 øre, helt på tampen.

 

NOE PÅ GANG? Vi får sikkert svaret imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Massachusetts - Oppdatering

 

http://www.stamfordadvocate.com/news/local...ines-local-wire

 

HARTFORD, Conn. (AP) - Your empty plastic water bottle could soon be worth a nickel.

 

State lawmakers heard testimony Monday on a bill that would add plastic water bottles to the list of drink containers, such as soda and beer bottles, that are redeemable for cash.

 

Proponents say the original 1978 "bottle bill" needs to be revamped because of the popularity in bottled water. Betty McLaughlin of the Connecticut Audubon Society said too many of the bottles are winding up on the side of the road or in the trash.

 

"Nothing works better than the bottle deposit," she said, adding how the return rate for redeemable containers is 70 to 85 percent.

 

California, Hawaii and Maine now require a deposit on water bottles, said Senate President Pro Tem Donald E. Williams Jr., D-Brooklyn. He said only about 12 percent of plastic water bottles are recycled.

 

But Kevin Diety, a principal with the Massachusetts-based Northbridge Associates, which studied the bill, said proponents are overestimating how many water bottles would be redeemed. He said they would amount to only one half of one percent of the state's waste stream.

 

He estimates it would cost the state about $16 million to extend the bottle deposit program to water bottles.

 

"This is not a good place for Connecticut consumers and businesses to devote their resources," he said.

 

The bill awaits action in the Environment Committee.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...