Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

Det skulle vel tilsi at Orkla har økt med en kvart million aksjer i uken 2. til 9. mai? De laster stort, men de laster i det stille.

 

Med dette rykker Orkla stadig nærmere en plikt til flagging. En slik flagging vil helt klart være et positivt tegn. Flagging rykker i alle fall stadig nærmere, de er nå kun 1.9% unna!

39809[/snapback]

 

Kvart million aksjer i det stille er imponerende:) Det er ikke som LBI:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Gullpinnen

Øyløsningene og problematikken rundt disse har vært debattert og diskutert til det uvennlige, utenkelige og etterhvert kjedsommelige på Aksjeforumet.

Det som er mer interessant nå er å få et enhetlig system på plass og allerhelst iløpet av mai. :rolleyes:

 

 

 

Personlig liker ikke jeg dette, og det skulle ikke forundre meg om reporteren fra danmark får riktig. Etter at mine C calls gikk ut i null, et tap som tilsvarer halve av min netto inntekt. Har min tiltro til det som blir sagt her blitt redusert Når man spør om det ligger flere hindringer i veien (etter den 17 desember), er det å forvente at man får et ærlig svar. At de såkalte øyeløsningene var et problem var noe jeg ikke fikk noe beskjed om, det var bare å tut å kjør. Noe som resulterte i at undertegnede solgt 3400 aksjer til en kurs på rundt 33-34 for å sette alt i C calls og warrants.

 

Men jeg vil gjerne si at Tomra har kjempepotensiale (hvis alt går i boks). Men for meg har det vært et eneste stort sluk noe jeg må betale på lenge:( Så "hvis" jeg skal tjene igjen det tapte må det bli slutt på vis det skjer og når det skjer!

 

Løsninger og kontrakter er det eneste som betyr noe ..........

39820[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Orkla og Nordstjernen

 

På et annet forum er det spurt om Orkla plikter å ta med Nordstjernens aksjer ved en evt flagging. Rasket sammen dette om temaet:

 

********

 

Fra verdipapirhandelloven:

 

§3-2.1 Flagging av erverv av større aksjeposter og rettigheter til aksjer

 

Fører et erverv til at erververens andel av aksjer og/eller rettigheter til aksjer som er notert på norsk børs2 når opp til eller passerer 1/20, 1/10, 1/5, 1/3, 1/2, 2/3 eller 9/10 av aksjekapitalen eller en tilsvarende andel av stemmene i selskapet, skal erververen melde ervervet til børsen.

 

Første ledd gjelder tilsvarende for den som ved avhendelse endrer sin andel av aksjer slik at andelen reduseres til eller passerer de fastsatte grensene.

 

Som rettighet til aksjer regnes i denne paragraf lån som nevnt i aksjeloven 3 §11-1 og allmennaksjeloven 4 §11-1 , tegningsretter, opsjoner på kjøp av aksjer og tilsvarende rettigheter.

 

Innlån av aksjer og tilbakelevering av aksjer til utlåner skal regnes som erverv og avhendelse i forhold til denne bestemmelse.

 

Melding etter denne bestemmelse skal gis straks avtale om erverv eller avhendelse er inngått.

 

Like med erververens eller avhenderens egne aksjer eller rettigheter til aksjer, regnes aksjer eller rettigheter til aksjer som eies eller i tilfelle erverves eller avhendes av nærstående som nevnt i §1-4 .

 

Første til sjette ledd gjelder tilsvarende for grunnfondsbevis.

 

Departementet kan i forskrift5 gjøre unntak fra reglene i denne paragrafen for verdipapirforetak.

 

****

 

§1-4. Nærstående

 

Som noens nærstående menes

 

(...)

 

 

3. selskap innen samme konsern som vedkommende,

4. selskap hvor vedkommende selv eller noen som er nevnt i nr. 1, 2 eller 5, har slik innflytelse som nevnt i aksjeloven 3 og allmennaksjeloven 4 §1-3 annet ledd eller selskapsloven 5 §1-2 annet ledd,

 

 

 

****

 

Fra allmennaksjeloven:

 

§1-3.1 Konserner

 

(1) Et morselskap utgjør sammen med et datterselskap eller datterselskaper et konsern.

 

(2) Et allmennaksjeselskap er et morselskap hvis det på grunn av avtale eller som eier av aksjer eller selskapsandeler har bestemmende innflytelse over et annet selskap. Et allmennaksjeselskap skal alltid anses å ha bestemmende innflytelse hvis selskapet:

1. eier så mange aksjer eller andeler i et annet selskap at de representerer flertallet av stemmene i det andre selskapet, eller

2. har rett til å velge eller avsette et flertall av medlemmene i det andre selskapets styre.

 

****

 

Det er en forutsetning for konsernmessig konsolidering etter aksjelovene § 1-3 (2) første punktum ("bestemmende innflytelse") at et selskap gjennom eierskap eller avtaler kontrollerer mer enn 50 % av stemmene i et annet selskap, eller alternativt rett til å velge eller avsette styrets flertall.

 

Det blir vel etter dette et spørsmålet om forholdet mellom Orkla og Nordstjernen. Begrunnelsen for reglene, er vel å unngå at man kan komme unna flaggplikten ved å legge aksjene inn i forskjellige juridiske personer når man selv har kontrollen over disse også. Derav ordlyden i meldinger "X og selskaper kontrollert av X har etter dette Y aksjer i Z"?

 

Tror muligens saken du tenker på dreier seg om nettopp Orkla og Nordstjernen: http://www.dn.no/arkiv/article40362.ece Da var Nordstjernen eid av flere og Orkla hadde mindre enn 50% eierandel.

 

 

Men problemet har løst seg etter denne børsmeldingen fra 2003.

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=80937

 

"Investeringsselskapet Nordstjernen Holding AS blir et

heleiet datterselskap av Orkla ved at Orkla etter børsslutt

onsdag 18. juni 2003 kjøpte ut de andre eierne (Skandia

35%, Elkem 20% og DnB 10%). Verdiene i Nordstjernen består

av 520 NOKm i kontanter og 440 NOKm i aksjer

(markedsverdi). Virksomheten i Nordstjernen vil

forretningsmessig integreres i Orklas øvrige

investeringsvirksomhet"

 

*******

 

Dermed skulle det være åpenbart at Nordstjernen er et datterselskap under Orkla og de to skal behandles som om de var samme juridiske person ved børsmeldinger.

 

Orkla mangler altså 1.9% for å måtte flagge.

Link to comment
Share on other sites

I de siste månedene har det vært mye snakk om disse øyeløsningene ja, men frem til løsningen i desember (da skulle alt klart til at kontrakter skulle komme). Jeg hadde ikke jeg peiling på at det kom til å bli en politisk prossess for å få til et nytt system i stedenfor øyeløsningen. Hadde jeg vært klar over dette hadde jeg IKKE kjøpt C calls. Det er vel kjent av de fleste at politikere ikke gjør vedtak over natta.

 

Når man spør i desember om alt er klart eller om det finnes flere hindringer, og at man da ikke nevner øyeløsningen synes jeg er dårlig gjort.....Jeg ser Tomra som en langsiktig invistering, og da er det jævla surt å bare ha kastet bort så mye på et slikt tips.

 

Men slik er det kanskje bare, når man ikke skjønner seg på aksjemarkedet og trodde man hadde skutt gullfuglen når man først gikk inn :(

 

 

 

 

 

 

Gullpinnen

Øyløsningene og problematikken rundt disse har vært debattert og diskutert til det uvennlige, utenkelige og etterhvert kjedsommelige på Aksjeforumet.

Det som er mer interessant nå er å få et enhetlig system på plass og allerhelst iløpet av mai.  :rolleyes:

39835[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at kronekursen nå er på sitt høyeste nivå på 2 år (ref dagens Finansavis).

 

Er det noen av dere som vet hvordan dette slår inn på bunnlinja til TOM ?

Jeg antar at salget foregår i "annen valuta" - og da fører vel dette til marginpress for selskapet ? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Gullpinnen

Ikke for at jeg skal forsvare AF men dette har også vært et STORT tema før 17nde Desember. tillegg står det klart i lovteksten som har vært tilgjengelig for alle som har vært interessert i å følge med på hva som skjer.

At du åpenbart ikke har fått med deg dette kan ikke forumdeltaerne på AF være ansvarlig for :)

Sjekk trådene tilbake i tid så finner du også en del interessant på temaet pant i Tyskland.

Trøsten nå får være at du er ikke alene om å ha tapt på denne aksjen, der finnes mange inkl. undertegnede som tilgomed har fått med seg det meste underveis :)

I de siste månedene har det vært mye snakk om disse øyeløsningene ja, men frem til løsningen i desember (da skulle alt klart til at kontrakter skulle komme). Jeg hadde ikke jeg peiling på at det kom til å bli en politisk prossess for å få til et nytt system i stedenfor øyeløsningen. Hadde jeg vært klar over dette hadde jeg IKKE kjøpt C calls. Det er vel kjent av de fleste at politikere ikke gjør vedtak over natta.

 

Når man spør i desember om alt er klart eller om det finnes flere hindringer, og at man da ikke nevner øyeløsningen synes jeg er dårlig gjort.....Jeg ser Tomra som en langsiktig invistering, og da er det jævla surt å bare ha kastet bort så mye på et slikt tips.

 

Men slik er det kanskje bare, når man ikke skjønner seg på aksjemarkedet og trodde man hadde skutt gullfuglen når man først gikk inn :(

39854[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Hammers

 

Har ikke regnet på hvordan valutaen påvirker resultatene i Tomra, men sterk krone er ikke spesielt positivt.

 

På den andre siden står dollaren for ca. 50% av omsetningen til Tomra, og den har styrket seg noe, men har langt igjen.

 

Litt irriterrende at vi optimister til Tomra, ikke snart får knust argumentene dine skikkelig ned i støvlen.

 

Tomra er og blir et interessant selskap. Selskapet er overanalysert, og mange har troen på selskapet, noe som gjør at den kanskje har en noe høyere aksjepris, enn det nåværende resultater skulle tilsi, men.... aksjekursen skal reflektere fremtidig inntjening. Og hvis du ikke tror at fremtiden er resirkulering, så bør du ta en titt i The Economist for to uker siden og deres artikler vedrørende verdens olje situasjon og fremtiden.

 

Tomra kan spille en viktig brikke i dette spillet, men om det blir noe penger i kassa. Det får tiden vise.

Link to comment
Share on other sites

Google translation av Tekniker'n's link under:

 

The experts of "fox letter" recommend the share of Tomra of system (ISIN NO0005668905/WKN 872535) to courageous investors. The society manufactures the automats which can be found in many German supermarkets, which would take pledge bottles and glasses back by machine. Tomra expects primarily of a pledge decision of the Upper House of Parliament in November a new thrust, because Germany is the most important market for Tomra. The title is suitable as turn around speculation for risk-conscious investors, who would seize 2.50 EUR after (meanwhile as those which can be secured regarded) the soil formation within the range again courage. To obtain on a long-term basis to 6 EUR. around these heights the profits would have to develop the charttechnische Aufwaertspotenzial rich at short notice to 4.50 EUR in such a way "only", as posed by the Analysten in prospect at present: +54% in 2005 and +64% in 2006 (consent). The experts of "fox letter" guess/advise to buy the Tomra share to courageous investors limited under 3,50 EUR. Stop courses should be set between 2,50 and 3 EUR.

Link to comment
Share on other sites

The experts of "fox letter" guess/advise to buy the Tomra share to courageous investors limited under 3,50 EUR.

39884[/snapback]

 

 

Så de anbefaler kjøp av aksjen på kurser under 3,50 EURO (ca 28,33 NOK) ?

 

Ble litt dårlig engelsk når ordene oversettes ord for ord....

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er sterkere $$$ i hovedsak kun positivt for Tomra. Den har vel steget fra å ligge når kr 6 blank i Q4.

 

Nå husker jeg ikke i farten de eksakte tallene som står gjengitt i årsrapporten. Røffly var det vel noe slik at 10% endring i valutakursene, førte til at resultatet ble flyttet 20-25?

 

Den som har tid, kan finne fram det eksakte. Det ligger i årsrapprten tror jeg og i alle fall lengre ned på tråden.

 

Husk også det er langhelg. Mye positivt kan skje i Tyskland mens vi gasser oss i fridager. Eller? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vedr USD styrket den seg gjennom 2 viktige barrierer mot EURO idag, og brøt 2 stop-loss nivåer (1,2650 og 1,2625)

 

Dollaren viser svært friske takter for tiden, og stiger 0,53% mot EURO bare idag.

 

Fortsetter denne trenden kan det bli svært hyggelig etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Streit um Pfandpflicht für Dänen und Schweden flammt auf

 

 

Kopenhagen/Flensburg (dpa/lno) - Die Diskussion um eine Getränkepfandpflicht für Skandinavier hat für Verstimmungen zwischen Kopenhagen, Kiel und Berlin gesorgt. Anlass ist ein am Freitag veröffentlichtes Schreiben von Bundesumweltminister Jürgen Trittin (Grüne) an seine dänische Amtskollegin Connie Hedegaard. Dem Brief zufolge sollen Dänen und Schweden künftig beim Kauf von Getränken im deutschen Grenzgebiet Pfand bezahlen.

 

dpa/regioline vom 13.05.2005 14:26

In den letzten 7 Tagen schon 35 mal gelesen - zuletzt am 13.05.2005 um 15:34.

 

 

link

Link to comment
Share on other sites

Pussig, jeg var inne på linken isted, men nå ber man om passord (som jeg naturligvis ikke har)

 

Jeg fikk kopiert noe, og det sto ikke stort men her er noe av det:

 

METRO Group Future Store Initiative Tomra

 

Die Partnerunternehmen der METRO Group Future Store Initiative verfolgen gemeinsam das Ziel, neue technologische Standards im Handel zu setzen und den ...

 

Og det var alt som sto, sammen med Tomra`s logo. Det sto også at siden ville bli oppdatert snart.

Link to comment
Share on other sites

Tomra har samarbeidet med Metro om "Future Store" i et stykke tid. Tomra er valgt som leverandør på panteautomat siden. Men det er viktig å få med seg, at foreløpig gjelder dette kun "Future Store", og ikke alle butikkene kjeden eier.

 

Du vil også finne Wincor Nixdorf sitt navn på hjemmesiden til Metro. De er valgt på kasse/terminalsiden, som tross alt er hovedvirksomheten til WN . Panteautomater er kun en forsvinnende liten del av det store WN konsernet. Det er åpenbart ett pluss at Metro valgte Tomra på automatsiden, tydligvis i konkurranse med WN.

 

På "Euroshop-messa" hadde Tomra stand ved siden av Metro, hvor RFID teknologien ble presentert. Dette er helt nytt, og vil muligens bli en del av panteautoamtene de nærmeste år. Metro og Tomra samarbeidet om dette på den nevnte messa.

 

Oppdateringen som nå er gjort på hjemmesiden til Metro er gjort nylig. Det behøver imidlertid ikke bety at noe er i ferd med å skje, men det er neppe negativt at Tomra er med i planene for Metro for fremtiden. Metro eier kjedene Real og Extra, samt Kaufhof sentrene.

Link to comment
Share on other sites

Teknikeren

 

Det er vel ikke tvil om at sammarbeidet er sterk mellom Metro og Tomra når en leser linken som du la ut. Men det er en ting jeg lurer på ? Hvor stor er Metro i Tyskland i antall butikker ?. Og er det slik at Tomra har instalert panteautomater

i deres utsalg, før den offisielle loven ble vedtatt .

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler 10 aksjer

 

Orion Analyse går ut med 10 kjøpsanbefalinger. Her er listen.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (18.5.05 10:03)

 

 

 

I dagens rapport fra Orion Analyse kan vi lese at analytikeren tok inn Norwegian i modellporteføljen på fredag. For å få plass i porteføljen ble Tomra avhendet.

 

 

 

Modellporteføljen:

 

Lithuanian Telecom – kjøp

Active 24 – kjøp

Star Reefers – kjøp

TTS Marine – kjøp

Kitron – kjøp

Aktiv Kapital – kjøp

Consorte Group – kjøp

Crew – kjøp

Otrum – kjøp

Norwegian – kjøp

Link to comment
Share on other sites

DnB Nors 8 aksjetips

 

DnB Nor Markets er ute med ferske aksjetips. Her er ukens portefølje.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (18.5.05 10:55)

 

 

DnB Nor Markets foretar ingen endringer i sin anbefalte portefølje denne uken. Det betyr at følgende aksjer får fornyet tillit:

 

Fast Search & Transfer

Norsk Hydro

Schibsted

Statoil

Stolt-Nielsen

Stolt Offshore

Tandberg Television

Tomra

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...