Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

Når det kommer en helt ny leder inn i organisasjonen, som er ansatt for å effektivisere selskapet og rydde opp i "gamle syn", er det HELT NATURLIG at noen er uenig og søker seg andre plasser.

 

Husk at Thorsen og Johannesen har hatt sin måte å gjøre ting på i lang tid nå, og har "grodd fast" i måten å tenke på. At det derfor blir uenigheter når en ekstern leder kommer for å effektivisere er derfor helt naturlig, og det er naturlig at deler av den gamle ledelsen da søker nye utfordringer når den nye lederen med utvidede fullmakter kommer for å rydde opp.

 

Jeg ser det derfor som mer naturlig enn unaturlig at noen personer som sto Thorsen's lederstil nære velger andre utfordringer. Sånn er det bare.

 

Tror derfor ikke markedet reagerer negativt, men heller positivt. Dette er et bevis på at Skarholt er i gang med effektiviseringen. Som han sa på 1Q05: Jeg vil komme med redegjørelse for effektiviseringen og tiltakene vi skal ta tak i når vi skriver august/september, men vi vil naturlig nok ikke vente til da med å foreta tiltak.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

TOM:VIL SELV TA OVER JOHANNESSENS ANSVARSOMRÅDE -SKARHOLT

 

Oslo (TDN Finans): Konsernsjef Amund Skarholt i Tomra vil selv ta over

konserndirektør (COO) Morten Johannessens ansvarsområde etter hans avgang.

Selve COO-stillingen i Tomra forsvinner.

 

Det sier Skarholt til TDN Finans onsdag.

 

-Vi ønsker å posisjonere lederstillingene litt annerledes basert på at vi

nå ønsker å ha en annen struktur på toppen, og Morten fant da ingen jobber

han synes var relevante, sier Skarholt.

 

Johannessen, som var i Tomra i syv år, sier til TDN Finans at han mener det

var helt riktig for ham å bytte jobb når det skjer et sjefsskifte.

 

-Får du noen sluttpakke med deg?

 

-Det har jeg overhodet ingen kommentar til.

 

Johannessen sier det allerede har kommet mange "føringer og henvendelser",

men han har ingen konkrete planer fremover og vil bruke noe tid på å

vurdere hva han vil gjøre.

 

Tomra opplyste tirsdag ettermiddag at "Med bakgrunn i endringer i

ledelsesstruktur i Tomra har konserndirektør Morthen Johannessen valgt å si

opp sin stilling pr 31. mai 2005".

 

--

 

Eg tippar Johannessen får ei sluttpakke på mellom to og tre millionar kr. Det kostar å kvitta seg med sjefar, og dei restruktureringane Skarholt bestemmer seg for vert heller ikkje gratis.

Link to comment
Share on other sites

Og VM i venting fortsetter....

 

Litt Tomralektyre imens:

 

 

Brukte drikkbeholdere består av verdifullt stoff som aluminium, plast og glass. Når disse stoffene resirkuleres og brukt som råstoffer, får vi nye produkter og vi sparer energi og CO2 utslipp sammenliknet med å produsere nytt stoff fra urørt råmatriale.

 

crushed_cans.jpg

 

Eksempler:

 

A. Å resirkulerer de brukte drikkbeholdere som TOMRA samler på EN TIME sparer man den samme mengden av CO2 utslipp som skapes av å drive en

bil 17 ganger rundt equator!

 

B. Å resirkulerer den brukte aluminiumen som TOMRA samler inn så sparer det energien som svarer til hva det tar å forsyne 400 husholdninger med elektrisitet i et år.

 

C. Å resirkulerer bare to prosent av beholderne som er samlet inn av TOMRA RVMs oppveier det hele det direkte CO2 utslipp som er skapt av Tomra organisasjonen world wide!

 

MAN KAN TRYGT SI AT TOMRA

 

helping2.jpg

Link to comment
Share on other sites

HO har også fått med seg nyheten... :) :) :P

 

 

 

Tomra-sjef gjør det selv

 

 

Tomra-sjefen vil ikke hente inn noen erstatter for Morten Johannessen.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (11.5.05 15:15)

 

Morthen_Johannessen__64544a.jpg

 

 

I går ble det kjent at konserndirektør Morten Johannessen slutter i Tomra. Han får ingen erstatter. Tomra-sjef Amund Skarholt vil ifølge TDN Finans selv ta over Johannessens ansvarsområde, slik at COO-stillingen i Tomra forsvinner.

 

 

- Vi ønsker å posisjonere lederstillingene litt annerledes basert på at vi nå ønsker å ha en annen struktur på toppen, og Morten fant da ingen jobber han synes var relevante, sier Skarholt.

 

 

Johannessen sier til nyhetsbyåret at ikke har noen konkrete planer om hva han vil gjøre videre.

Link to comment
Share on other sites

Disse kan bli ny Orkla-sjef

 

 

Fra Pepsi via Tomra til Orkla?

Partner og hodejeger Per-André Marum i Orion Search International nevner Morthen Johannessen, viseadministrerende direktør i Tomra, som en sterk kandidat.

 

 

 

Morthen Johannessen.

- Morthen Johannessen er en god kandidat. Han har bakgrunn som sjef for Pepsico i Vest-Europa og har ledet salgs- og markedsføringsdivisjonen i Mars Inc. Han er cv-messig spennende og interessant, med en morsom bakgrunn, mener Marum.

 

 

 

http://www.orion-search.no/index.aspx?docid=75&pid=34

Link to comment
Share on other sites

Info fra Tyskland

 

Dette bør vel leses

 

Grüner Punkt, KKR und die merkwürdigen Wandlungen eines Handelsmanagers - Wer sind die Heuschrecken beim Müllgiganten?

 

Link

39648[/snapback]

 

Om du kunne oversette det grovt så hadde jeg vært glad:)

Link to comment
Share on other sites

Hei Coban, her er en "grov" utgave på norsk! Ganske interessant.. :mellow:

 

 

Grønn punkt, KKR og de bemerkelsesverdige forandringene av en handelsjef - er som gresshoppene i rubbish kjempe?

 

Forfatter: Criticon

 

Bonn – i dets neste utgave, magasinet Criticon kommer (paginere 185, fram slutt Kan) rapporterer Tyskland over det ugjennomsiktige eierforhold i Duale systemKORPORASJON. (DSD). DSD formann av tavlen Erich Greipl, medlem av Metro-Ledelsen og personlig formuesgjenstandsjef av Metro-Grunnlegger Otto Beisheim, ser seg som en viktig lederskapfigur i den grønne punktet: "flyttet jeg meg allerede for tiår i cartel kontor. Det var grunnen hvorfor jeg mottatt oppgaven av å lede samtalene. Og samtidig visste jeg sannsynlig, hva målet av disse samtalene er. Det er ved forblien også oppgaven av en oppsynstavle av purporting sikkert grunndirektiv for forretningspolitikken", beskrevet Greipl vis-a-vis kolonialhandelavisen motiveringen for dets prosedyre. Den grønne punkt-grupperer en overraskende forandring utholdt i de forløpene årene. "Slutt det 'Selbshilfeunternehmen av økonomien' (Greipl, 2001) og det 'blir gemeinwohlorientierten selv-hjelpeforretning av økonomien med 'non-profit-prinzip' (Repnik, 2003) en forretning med hard utbytteorientering", skriver "Criticon".

 

Gjennom salget av DSD på den Tyske miljøinvesteringsKORPORASJON kommer den Amerikanske finansinvestorkålfjell Kravis Roberts & Co. Ltd. (KKR) inn i spillet. En KKR-Tochterfirma er den Tyske miljøinvesteringsKORPORASJON. Gjør "står det spørsmålet, som er nå det såkalte 'Port-Vakt' den DSD? Den nye DSD-SJEFEN Peter Zuhlsdorff plasserte ikke søkt er sikker på at debatt på en pressekonferanse som en reaksjon til gresshoppene tydelig, som investoren KKR DSD, men temmelig DSD søkt en investor, nominelt ikke funnet det imidlertid i Tyskland. Gjorde bare han som søker kjøperen og er dermed KKR-FIRMAjeger-metodene ausgehebelt?", skriver drar "Criticon", og spørsmålet på grunnen: står i USA KKR iÅ revis i midtpunktet investigativer undersøkelse. I bildet som tegnet av SPD-SJEFEN Franz Muntefering det da "gresshopper" kalt anfall utenlandsk investor KKR i. I adskillige bøker i tillegg til "Bearbeider Pengene" av Sarah Bartlett eller "Kjøpmenn av Gjeld" av George beskriver annerledes hvordan KKR kraft og profitt organiserer. Han som forfalsker med KKR allianser, tjener godt. Akseptanseforretningene forstår i at Toppledelsen av fordelen mottatt ryddet firma og sjefene slik til entrepenører i forretningen blir: editorships anmoder den komplette rapporten pr. E-POST. Den periodiske Criticon kommer fram kvartårlig. Den enkele notisboka koster 8.20 Euros. Rekkefølger pr. fax under: 0228 – 620,44,75 eller E-POST: redaktion@criticon.de.

Link to comment
Share on other sites

I går kveld var det en artikkel i tysk presse, som omtalte en av Tomra`s konkurrenter og et prosjekt de arbeider med:

 

Link til tysk sak (se mitt forrige innlegg)

 

Jeg har i dag vært i kontakt med Tomra, og jeg spurte om Tomra hadde tilsvarende løsninger. Svaret jeg fikk var at Tomra hadde en tilsvarende kortløsning de kunne tilby sine kunder, men at de ikke forventet at akkurat denne løsningen ville bli brukt i stor skala.

 

Det er jo betryggende å vite at Tomra allerede har disse løsningene, som konkurrentene nå prøver å lage sine egne prototyper av.

Link to comment
Share on other sites

1. Den danske journalisten har fått ny informasjon vedrørende endelig dato for et enhetlig tysk pantesystem, dvs. 1. mai 2007.

 

2. Den danske journalisten har fått med seg feil dato.

 

 

Skal ikke være bombastisk, men mye tyder på at journalisten har skrevet feil dato, gitt all annen informasjon vedrørende Tyskland og pant.

Link to comment
Share on other sites

Hei Basura

 

Hverken punkt 1 eller 2 i ditt innlegg er riktig. Det korrekte er:

 

Dette har ingenting med dato for fjerning av øysløsingene å gjøre, som er lovfestet til å være i mai 2006. Det det gjelder, er en unntaksbestemmelse som fritar turister for pant.

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe regjeringen vedtok forrige uke, etter press fra handelsnæringen i Nord-Tyskland, som har mye salg til reisende skandinaver. Og som alle andre lover, må de ut på en høringsrunde i EU. Det er derfor det tar tid med ikrafttredelsen.

 

Dette påvirker jo ikke utsiktene for Tomra , ei heller øyløsningene. Saken er derfor ikke spesielt interessant.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler 10 aksjer

 

Orion Analyse anbefaler 10 aksjer til sine kunder. Her er listen.

 

 

 

I dagens rapport fra Orion Analyse kan vi lese at analytikeren tar inn Otrum i den anbefalte porteføljen. Det skjer på bekostning av Global Geo Services. Nyheten ble i går varslet via SMS.

 

 

 

Modellporteføljen:

 

Lithuanian Telecom – kjøp

Active 24 – kjøp

Star Reefers – kjøp

TTS Marine – kjøp

Kitron – kjøp

Tomra – kjøp

Aktiv Kapital – kjøp

Consorte Group – kjøp

Crew – kjøp

Otrum – kjøp

 

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=182217&cat=116

Link to comment
Share on other sites

Jeg er long i tankegangen og posisjonene mine, men kan likevel se for meg et scenario jeg tror blir en realitet i det korte bildet:

 

Når offentliggjøringen av sikkerhetsmerkingen kommer, vil det bli en meget sterk trigger for aksjekursen. Dette fordi mange nå sitter og venter på denne avgjørelsen og er av den oppfatning av ordrene ikke kommer FØR denne avklaringen.

 

Derfor vil nok en del som sitter nå og foretar andre grep i påvente av avklaringen begynne posisjonering for ordrer straks sikkerhetsmerkingen blir avklart.

 

Vi kan nok derfor se tildels store utslag i kursen når ting først blir avklart i Tyskland.

 

Til gjengjeld venter jeg ikke de helt store bevegelser inntil avklaringen foreligger (man kan likevel kanskje oppleve at noen større aktører foretar posisjonering a la DBL og LBI)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ett innlegg den 10.5 om dette men fikk ingen kommentarer da...

 

Im Grenzhandel weiterhin pfandfreier Verkauf von Getränken !

 

 

Kiel/Flensburg (dpa/lno) - Im Grenzhandel können weiterhin Getränke in Dosen und Flaschen pfandfrei an Skandinavier verkauft werden. Schleswig-Holstein wird auch nach in Kraft treten der deutschen Novelle zur Verpackungs-Verordnung Ende Mai die Landkreise vorerst nicht anweisen, Pfand für solche Getränke zu erheben, die sofort nach Dänemark ausgeführt werden, teilte das Umweltministerium am Dienstag in Kiel mit. Das Kabinett habe einem Vorschlag von Minister Christian von Boetticher (CDU) zugestimmt.

 

dpa/regioline vom 10.05.2005 16:27

Dette er noe regjeringen vedtok forrige uke, etter press fra handelsnæringen i Nord-Tyskland, som har mye salg til reisende skandinaver.  Og som alle andre lover, må de ut på en høringsrunde i EU. Det er derfor det tar tid med ikrafttredelsen.

 

Dette påvirker jo ikke utsiktene for Tomra , ei heller øyløsningene. Saken er derfor ikke spesielt interessant.

39756[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Interseroh fester grepet.....

 

DUALES SYSTEM INTERSEROH wächst weiter: Feststellung in Berlin 11.05.2005 (08:20)

Köln, 10. Mai 2005. Berlin hat als viertes Bundesland nach den bereits vorangegangenen Feststellungen in Hamburg, Bayern und dem Saarland INTERSEROH (News/Board/Kurs/Chart) als duales System zugelassen. Die Feststellung wird mit der Veröffentlichung im Amtsblatt wirksam. Inklusive der rund 3,4 Millionen Einwohner Berlins erreicht das DUALE SYSTEM INTERSEROH (DSI) derzeit rund 22,6 Prozent der deutschen Bevölkerung. Ziel von INTERSEROH ist, bis Ende 2005 in allen Bundesländern die Anträge gestellt und so viele Feststellungen erhalten zu haben, dass mit dem DUALEN SYSTEM INTERSEROH mindestens die Hälfte der Bevölkerung erreicht wird.

 

Der Markt für die dualen Systeme umfasst mehr als fünf Millionen Tonnen zu verwertende Verkaufsverpackungen und wird auf ein Umsatzvolumen von bis zu 1,5 Milliarden Euro geschätzt.

 

Mit der wachsenden Zahl an Zulassungen für das DSI und für andere Wettbewerber der Duales System Deutschland AG kommt immer mehr Bewegung in den Markt für das Verpackungsrecycling. INTERSEROH hat bereits erste Verträge mit der Industrie geschlossen, die Verpackungen in Verkehr bringt und zur Rücknahme verpflichtet ist.

 

Seit März 2004 ist der Kölner Systembetreiber bereits in Hamburg, seit Dezember 2004 in Bayern und seit April 2005 im Saarland als duales System entsprechend der Verpackungsverordnung festgestellt. Paragraph 6 Absatz 3 der Verpackungsverordnung regelt die haushaltsnahe Erfassung und das Verwerten von Verkaufsverpackungen. INTERSEROH benutzt das bestehende gelbe Sammelsystem ebenso wie das blaue für Papier mit, so dass sich für die Bürger bei der Sammlung nichts ändert.

Link to comment
Share on other sites

Registered at 9 May, 2005 Number of shares Ownership

 

1. Folketrygdfondet 18 923 100 10,6 %

2. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 9 851 290 5,5 %

3. Orkla ASA 4 275 000 2,4 %

4 Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 901 695 2,2 %

5. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 802 589 2,1 %

6. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 2 927 236 1,6 %

7. VPF DNB NORNorge (I) 2 681 538 1,5 %

8. State Street Bank & Client Omnibus D 2 440 670 1,4 %

9. VPF Avanse Norge (I) 2 106 627 1,2 %

10. Lombard Odier Darier General Dosser 2 032 090 1,1 %

11. Skagen Vekst 1 900 000 1,1 %

12. KLP Forsikring Aksje 1 786 450 1,0 %

13. Skandinaviska Enskil. A/C Clients Account 1 663 784 0,9 %

14. Nordea Avkastning v/Nordea Fondene AS 1 611 853 0,9 %

15. Nordea Bank Finland Ver 1 500 000 0,8 %

16. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA Mellon Nom. 1 451 153 0,8 %

17. Svenska Handelsbanken C/O Handelsbanken AS 1 437 690 0,8 %

18. JP Morgan Chase Bank M.Stanley Norway Equ. 1 330 900 0,7 %

19. Skandinaviska Enskil. (Publ.) Oslofilialen 1 325 313 0,7 %

20. Nordstjernen Holding 1 300 000 0,7 %

 

Total 68 248 978 38,2 %

Other shareholders 110 237 581 61,8 %

Total (16 922 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 123 785 457 69,4 %

 

Shares owned by foreign shareholders 54 701 102 30,6 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vel tilsi at Orkla har økt med en kvart million aksjer i uken 2. til 9. mai? De laster stort, men de laster i det stille.

 

Med dette rykker Orkla stadig nærmere en plikt til flagging. En slik flagging vil helt klart være et positivt tegn. Flagging rykker i alle fall stadig nærmere, de er nå kun 1.9% unna!

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker ikke jeg dette, og det skulle ikke forundre meg om reporteren fra danmark får riktig. Etter at mine C calls gikk ut i null, et tap som tilsvarer halve av min netto inntekt. Har min tiltro til det som blir sagt her blitt redusert Når man spør om det ligger flere hindringer i veien (etter den 17 desember), er det å forvente at man får et ærlig svar. At de såkalte øyeløsningene var et problem var noe jeg ikke fikk noe beskjed om, det var bare å tut å kjør. Noe som resulterte i at undertegnede solgt 3400 aksjer til en kurs på rundt 33-34 for å sette alt i C calls og warrants.

 

Men jeg vil gjerne si at Tomra har kjempepotensiale (hvis alt går i boks). Men for meg har det vært et eneste stort sluk noe jeg må betale på lenge:( Så "hvis" jeg skal tjene igjen det tapte må det bli slutt på vis det skjer og når det skjer!

 

Løsninger og kontrakter er det eneste som betyr noe ..........

 

 

 

 

Dette er noe regjeringen vedtok forrige uke, etter press fra handelsnæringen i Nord-Tyskland, som har mye salg til reisende skandinaver.  Og som alle andre lover, må de ut på en høringsrunde i EU. Det er derfor det tar tid med ikrafttredelsen.

 

Dette påvirker jo ikke utsiktene for Tomra , ei heller øyløsningene. Saken er derfor ikke spesielt interessant.

39756[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...