Jump to content

QFR - Q-Free - Klar for fremtiden


Pirelli

Recommended Posts

Til Zico.

 

Du skriver at det er sjelden at volumet er så stort som i dag. Det jeg mener er at når en studerer handelsloggen så ser jeg at den er dominert av små poster fra 1000 til 5000. Av total handelen på 203 var det kun ca. 30 handler på over 10000 aksjer.

 

Du skriver at ordrereservene var mindre pr. Q1-04 enn pr. Q1-03. Disse tallene har jeg ikke funnet i rapporteringen fra Q-free. Mener du ordrereserve pr. hhv. 31.12.02 og 31.12.03, eller har du Q1- 04 tallene?

 

Jeg stilte deg spørsmål om riktig prising av aksjen, men synes ikke jeg har fått et helt fullgodt svar. Du vurderer aksjens verdi på bakgrunn av ordrereserve og penger på bok. Du sammnsligner kursen pr i dag med kursen for ett år siden uten å ta hensyn til børs-indeksen som for ett årsiden var litt over 100. Jeg selv mener det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder prising av en aksje. Det kan i tillegg være: forventninger til utvikling i markedet, fremtidig inntjening og tro på selskapets styre og ledelse. Har du synspunkter på disse siste faktorene, så kan jo det være interessant å få vite. Når jeg skriver at bunnen er nådd, er dette min vurdering. Det er umulig å foutsi nøyaktig når bunnen er nådd og alle må gjøre sin egen vurdering.

 

Ja, jeg trodde faktisk at Q1-04 skulle bli bedre enn Q1-03 på bakgrunn av selskapets guiding som ble gitt i Q4-03 rapporten. I Q4-03 rapporten skrives det at resultatet er preget av forberedende arbeid med noen større prosjekter, og det presenteres forventninger til mange prosjekter i størrelseorden 10-50 mill. Nå vet vi at disse forventningene ikke vil bli oppfylt i Q1 i år. Her har det kommet inn uventete faktorer som: terminering av kontrakt i London og ny ledelse som har realisert ekstraordinære nedskrivninger og avsetninger på 57 mill samt restruktureringskostnader på 15 mill. Dette kunne vi ikke vite tidligere uten å ha innside informasjon. Jeg presiserer igjen at jeg kun støtter meg til faktisk informasjon fra Q-free.

 

Du skriver at jeg egentlig ikke vet så mye om selskapet og at jeg forsøker å hausse opp aksjen. Vel, i den forstand at jeg ikke har inside informasjon, og må forholde meg til det som Q-free publiserer, kan du ha rett i det første. Når det gjelder påstanden om at jeg hausser QFR, er jeg ikke enig. Jeg bare formidler fakta om hva som er positivt og hva som er negativt, og det er opp til hver enkelt å ta sin egen vurdering.

 

Du skriver at du sitter med betydlig inngående kjennskap/informasjon om selskapet, og i tidligere innlegg skrev du at vi burde selge rundt 7,5. Vi som leser dette vet imidlertid ikke noe om din bakgrunn og hvilken informasjon du sitter med. Selv om vi nå i ettertid ser at kursen har gått ned, ville det i prinsippet være helt feil å selge på et slikt usikkert grunnlag. Med andre ord: Før du har opparbeidet deg bedre troverdighet på forumet, eller dokumenterer dine påstander om Q-free, kan du ikke regne med at lesere på forumet skal blindt følge dine anbefalinger. Du skriver som om du sitter på betydlig innside informasjon. Kan jeg spørre om du er ”innsider”, indirekte ”innsider” eller tidligere ”innsider” ?

 

Jeg gjør også oppmerksom på at jeg sitter med innside informasjon om andre selskaper, men jeg ville aldri med mine fulle fem og uanset hvor mange cognacer jeg har fått, turd å gå ut med informasjon om disse selskapene. Jeg vil ikke en gang nevne hvilke selskaper det gjelder av hensyn til de kontakter jeg har og jeg lar også være å blande meg i diskusjoner om disse aksjene.

 

 

Du innrømmer selv at det var du som var inne som gjest på HO, og korrigerte meg vedr. mine opplysninger om QFR og deres avdeling vedr. Tolling Access, Ticketing og Mag Com. på HO. Jeg har takket deg for det, og korrigerte med en gang dette på Aksjeforumet. I ettertid kommenterte du det med at det er et selskap som jeg egentlig ikke vet så mye om, pga feilen jeg gjorde vedr. ovennevnte avdelinger.

 

I ovennevnte hendelse fra HO spurte jeg deg da du var inne som gjest på HO om du er en og samme person som Zico på Aksjeforumet, for jeg synes din påstand om å selge Q-free, han der ”svine Bogen” og at Q-free har aldri tjent penger minnet om noe jeg har lest før. Du svarte meg ikke den gangen på det. En del på HO mente at det var merkelig at du kan påstå at de aldri har gått i overskudd, men at du med 100% sikkerhet visste at ovennevnte avdeling var aviklet. Det var en del spekulasjoner på HO om at du var en av de som har mistet jobben ifm at du visste at ovennevte avdeling var aviklet, men at du ikke visste at de har gått i overskudd. For din påstand var ” løp og SELG. QFR har aldri tjent penger og de kommer aldri til å tjene penger så lenge svine-Bogen er der. Innleggene dine bærer preg av bitterhet og angrep på Bogen og selskapet Q-free.

 

Jeg ser du skriver til Dow Johnson at jeg har fablet om nye markedsområder m.m. Hvilke markedsområder eller evt. innlegg er det du sikter til her?

 

Til slutt: Jeg synes det er merkelig at du først kommer inn på forumet og skriver klare salgsanbefalinger. Når jeg og andre så stiller spørsmål til innleggene dine, sletter du innholdet i disse uten å svare og vi som har lest dette må bare prøve å huske best mulig hva du skrev. Deretter når Q-free har kommet med resultatvarsel kommer du inn igjen og skryter av alt du vet om selskapet. Det virker som du ikke er mann nok til å stå for det du skriver. Hva venter du at vi lesere skal tenke om slike ”si-ræva kyllingfakter”?

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Hei igjen Zico,

Det jeg kaller etterpåklokskap er følgende utsagn fra fredag 16. april når det skuffende resultatvarselet kom. Sitat: ”Ja ja, håper det var noen som solgte mens de fikk en veldig god pris for aksjene.....”. Det er som å skrive ”hva var det jeg sa ?”, og jeg kan ikke oppfatte dette som annet enn ren etterpåklokskap.

 

Du skriver at du har inngående kjennskap til konsernet og deres virkeområder, deres posisjon i markedet, fremtidsutsikter osv. Dette hadde vært interessant hvis vi kunne fått ta del i denne informasjonen. Spesielt det med fremtidsutsikter er en viktig faktor for videre kursutvikling. F.eks. info om den nye ledelsen. Hvis du er innsider, skjønner jeg at du må ligge lavt i terrenget, men hvis det skulle være tilfellet, har du ikke en gang lov til å skrive det du skriver.

 

Du skriver også, sitat: ”Det er vel ikke noe mindre saklig å komme med en salgsanbefaling enn å konstant hevde at aksjen nå er billig.” Nei, det kan du ha rett i, men hvor har noen hevdet at aksjen er billig? Har du en referanse til slikt innlegg?

 

Når du synes jeg og andre ”hakker” på tipsene dine er det vel fordi du anbefaler salg og sier at kursen skal videre nedover mot 2,50 uten at vi får en begrunnelse for det. Helt ærlig Zico... Du kan vel ikke vente at investorer skal ta til etteretning en kjøps- eller salgsanbefaling uten noen form for begrunnelse? Ingen oppegående investorer handler i blinde, men prøver så godt de kan å tilegne seg mest mulig informasjon om selskapet. Denne type ubegrunnete tips minner mest om det som gjester skriver på HO.

Link to comment
Share on other sites

I en børsmelding i dag var det følgende.

 

Nylig mistet bombrikkeselskapet to store kontrakter, og i forrige uke kom resultatvarselet som meldte om millionunderskudd i første kvartal.

 

Nå opplyser selskapet i en børsmelding at et meglerhus er i markedet og undersøker muligheten for en emisjon på rundt 25 millioner kroner.

Selskapet styre vil avgjøre saken på styremøtet i kveld. Melding om eventuelle vedtak vil bli sendt Oslo Børs før kl. 10.00 onsdag 21.april 2004.

 

Hvis så forslaget skulle bli vedtatt så er det mulig å kunne stille spørsmål. Hva slags planer har den nye ledelsen? Hvorfor henter de inn emisjon?

 

Etter restrukturering og nedskriving iht resultatvarsel skulle selskapets egenkapital etter Q1 2004 vil være i størrelsesorden NOK 190 mill og en kontantbeholdning på ca. NOK 70 mill.

 

Selskapet hadde iht. årsrapporten 2003

Kundefordring på kr. 58.018.284

Opptjent fordring, ikke fakturert på 91.958.270

Bankbeholdning på 78.12.7.623

 

Jeg må ærlig si jeg aldri med mine fulle fem hadde trodd selskapet skulle hente inn emisjons i nærmeste fremtid iht tall fra årsrapporten 2003.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering om Q-free hendelser 2003 og frem til nå.

 

Fra å være inndelt i fire selvstendige enheter med eget ansvarsområde: Tolling, Ticketing, Access og Drift har konsernet nå organisert seg med fokus på Produkter, Systemer og Drift. I Q-Free Products AS ligger utvikling og salg av produkter fra alle de tidligere områdene. I Q-Free Systems AS er systemintegrasjon fra de samme områdene samlet og i Q-Free Services AS ligger drift av betalingssystemer, samt service og vedlikehold.

 

Selskapets økonomiske resultat har ikke vært tilfredsstillende. Markedssignalene har imidlertid vært positive mot slutten av året. For områdene veiprising og elektronisk billettering samt drift av slike systemer, er selskapet ledende når det gjelder teknologiske løsninger til konkurransedyktige betingelser.

 

Etter strukturendringen i september 2003 representerer de heleide datterselskapene Q-Free Products AS, Q-Free Systems AS og Q-Free Services AS kjernevirksomheten i konsernet. Disse selskapene utnytter en felles plattform av teknologi og kompetanse innen konsernets hovedområder. I tillegg til kjernevirksomheten i Norge eier konsernet selskapet Noca AS med 53,5 %. Andre selskaper internasjonalt er de heleide datterselskapene i Portugal, Malaysia, Brasil og Australia, som i dag er lokalisert i konsernets viktigste markeder. Konsernet er i tillegg representert i Kina, Nederland og Hellas.

 

Kursutviklingen i 2003 har vært preget av en dårlig start med en gradvis forbedring utover året. Flere strategisk viktige kontrakter ble tildelt konsernet i andre halvår 2003. Dette førte aksjekursen fra NOK 4,60 til NOK 9,25 i 2003, med laveste notering i mars 2003 med NOK 2,50. Høyest notering hittil 2004 NOK 15,00. Dette var før vi fikk info at at de hadde mistet Taiwan kontrakten.

 

Selskapets kunder er hovedsaklig offentlige organisasjoner eller private aktører som driver under offentlig konsesjon. Distribusjons- og salgsstrategien går ut på å bygge opp nettverk gjennom sterke lokale partnere og et utvidet samarbeide med selskapets kunder.

 

Konsernet har økt fokus på allianser og samarbeide med større aktører. Selskapet signerte en distribusjonsavtale med amerikanske Raytheon i 2003 og ser at allianser og samarbeidsavtaler vil bli mer aktuelt i tiden fremover. Markedet har det siste året utviklet seg positivt og flere større prosjekter skal avgjøres i nær fremtid. Dette gjør at de større aktørene nå finner dette markedet interessant og ønsker samarbeide med Q-Free som teknologi-leverandør.

Q-Free har fokusert på kostnadsreduksjon relatert til produksjon av volum produkter og har i første omgang satt i gang produksjon av brikker i Brasil. Konsernet vurderer løpende outsourcing som en del av sin forretningsutvikling.

 

I 2003 ble det inngått mindre/større kontrakter i Kina, Tyskland , Australia, Malaysia og Kina

og Irland. Q-Free leverte også sin første produktleveranse til det Spanske markedet i juni 2003 ( rundt Madrid). Dette ble fulgt opp av leveranser til Norge innen både veiprising og billettering i august 2003. På slutten av året inngikk konsernet flere kontrakter, bl.a. innen billettering til Hedmark og Oppland og en første veiprisingkontrakt i Chile i samarbeide med Raytheon.

 

Billettering Markedet for elektronisk billettering er i vekst. Q-Free har inngått flere nye kontrakter i Norge i løpet av året, og fikk i januar 2004 sin første kontrakt utenfor Norge. Norrbotten og Umeå i Sverige valgt Q-Free som leverandør av et nytt elektronisk billetteringssystem.

 

Det store tyske prosjektet med veiavgift for tungtransport har utviklet en løsning ved bruk av GPS. Dette prosjektet fungerte ikke tilfredsstillende og ble forløpig stanset av de tyske myndighetene vinteren 2003.

 

Det har vært sterk fokus på de større prosjektene i 2003. ( Eksp Taiwan )Q-Free inngikk i juni 2003 en joint venture avtale med det taiwanske IT-selskapet Acer med hensikt å by på bomveisprosjektet på Taiwan. Dette var det første større BOT (Build, Operate and Transfer) prosjektet selskapet har deltatt i. Det ble lagt ned en betydelig innsats fra både Acer og Q-Free i anbudsperioden for å by på denne kontrakten. J/V selskapet ble valgt som 1 av 3 tilbydere som leverte endelig tilbud i desember 2003, men lyktes ikke med å vinne prosjektet, samt prosjekt som var inngått via Thales for leveranser til London Underground er terminert av kunden. Som en følge av de betydelige kostnader som ble nedlagt i prosjektet har Q-Free gått med underskudd i 2003.

 

Markedet for elektronisk billettering er i vekst. Q-Free har inngått flere nye kontrakter i Norge i løpet av året, og fikk i januar 2004 sin første kontrakt utenfor Norge. Norrbotten og Umeå i Sverige valgt Q-Free som leverandør av et nytt elektronisk billetteringssystem. Med bakgrunn i et voksende markedet forventer Q-Free og inngå flere kontrakter i 2004.

 

Det tidligere avlyste prosjektet med bomring rundt Stockholm er kommet ut på anbud og tilbud ble levert i februar 2004.

 

Ved utgangen av 2003 var det 217 ansatte i konsernet. Disse fordeler seg med 129 ved hovedkontoret i Trondheim, 40 i Noca AS, 6 i Oslo og 42 i utenlandske selskaper

 

Q-Free ASA hadde ved utgangen av 2003 758 aksjonærer. Pr. 23.03.2004 hadde selskapet 1.123 aksjonærer. Største aksjonær var konsernsjef Kai Bogen, som eier 38,0 % av selskapet gjennom sitt 100 % selveide selskap Q-Free International AS. Lars Andresen, som også er ansatt i selskapet, eier 9,7 %. Øvrig eierstruktur domineres av norske institusjonelle aksjonærer.

 

De 10 største aksjonærene i Q-Free ASA pr. 23.03.2004:

 

Q-Free International AS* 17 364 140 38,0%

Lars Andresen 4 433 600 9,7%

Odin Norge 2 860 018 6,3%

Decibel AS 2 824 920 6,2%

Datum AS 2 715 280 5,9%

Telenor Venture II ASA 2 500 850 5,5%

Skagen Vekst 1 650 000 3,6%

Gambak 1 300 000 2,8%

Wega AS 1 045 900 2,3%

FirstNordic Norge 800 200 1,8%

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i...show_object_nau

 

Natt til torsdag ble det inngått et politisk kompromiss som bringer bomringprosjektet i Stockholm et skritt videre. Q-free-ledelsen bekrefter overfor iMarkedet at de byr på prosjektet.

 

Det brygget opp til en poltisk krise om innføringen av en bomring rundt den svenske hovedstaden Stockholm. Det store problemet i Sverige er at bomringen er definert som en skatt og ikke en ordinær avgift. Dermed må prosjektet opp i den svenske riksdagen.

I natt nådde de tre koalisjonspartiene Miljøpartiet, Ssosialdemokraftene og Venstern et kompromiss natt til torsdag, skriver den svenske avisen Dagens Nyheter. Dermed ligger det an til at saken skal opp til votering i løpet av juni.

Kompromisset torsdag innebærer at prøveordningen med avgifter i Stockholmstrafikken starter den 12. juni 2005 og avbrytes 31. juni 2006.

Byr på prosjektet

Konstituert konsernsjef Geir Ove Kjesbu i Q-free sier til iMarkedet at Q-free er med på prosjektet.

- Vi er med på å by på prosjektet, sier han til iMarkedet.

Kjesbu har fulgt den politiske prosessen rundt Stockholmsprosjektet tett, og er fornøyd med at det nå ser ut til at man har tatt et skritt videre.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok like godt en telefon til Q-free i dag for å forhøre meg litt om Q-free fremtidsutsikter, produkt og hva de har tenkt å gjøre for å få ned driftskostnader. Fikk snakket med finansdirektøren. De leverer total løsninger. Jeg nevnte blant annet bompenger systemet i Bergen. Han bekrefter at det er de som har levert alt. Tok også opp det der vedr datatilsynet, og han bekrefter at det har ikke noe med deres produkter å gjøre. Veivesenet i samarbeid med Bergen Kommune må finner ut en felles løsning på hvordan de vil ha det. Q-free produserer og leverer produkter etter kundens ønsker og behov.

 

Q-free har også et annet system som de kaller Todelt brikker. Dvs de fungerer som kontant kort på mobil telefon, som jeg også har skrevet tidligere på dette forumet. Dette systemet er ikke vanlig i Norge, eller Europa, men veldig vanlig i Asia. Det var dette systemet de hadde tenkt å bruke vedr. Taiwan.

 

Når det gjelder driftskostnader, så produseres det i dag litt i Trondheim, og litt i Brasil, men at de i nærmeste fremtiden vil også fokusere produksjonen i Kina. De har funnet ut at det er veldig mye penger å spare bare ved at en del av sine produkter er nå produsert i Brasil.

 

På lang sikt vil det ikke være produksjon i Norge.

 

Når det gjelder produkter, så var det mye teknisk forklaring som jeg ikke forstår. Du vet kvinnfolk og biler. Men at de er konkurransedyktige i markedet er ikke jeg i tvil om.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Del 3 av 3

 

Det asiatiske markedet

Det asiatiske markedet er relativt umodent når det gjelder ETC. Det finnes omtrent like mange AVI kjørefelt i Asia som i Europa og Nord-Amerika, men langt færre har konvertert til elektroniske systemer for bompengeinnkreving. Japan har overlegent flest veiprisingsfiler i regionen, men har ikke kommet langt i å konvertere til elektroniske veiprisingssystemer. Kanskje i enda større grad enn USA, er det japanske veiprisingsmarkedet lukket og proteksjonistisk. I likhet med USA bruker Japan ikke de europeiske standardene, men benytter sine egne proprietære løsninger. De landene som hittil har tatt i bruk ETC er Malaysia, Singapore, Filippinene, Japan, Australia, Thailand, Kina, Hong Kong, Taiwan og Sør-Korea. Malaysia og Singapore var tidlig ute, og hadde i 1999 installert flest AVI-kjørefiler.

 

Konkurransesituasjon

Konkurransesituasjonen er preget av lokale forhold, slik at dersom man er først ute med et prosjekt i et land, er det erfaringen til Q-Free at man får en tilnærmet 100% markedsandel i dette landet. Det er derfor kritisk å vinne anbudskonkurranser i nye markeder.

 

Andre produkter og tjenesteområder

Q-Free har i dag et produktspekter som strekker seg fra tradisjonelle adgangskontrollsystemer til avanserte sporingssystemer.(Access & logistcs)

Typiske produkt- og tjenesteområder er adgangskontroll for personell og kjøretøy, personregistrering for tunnel og gruve-/anleggsområder, buss og taxi pooling- (Ticketing),

flåtestyringssystemer, bredt spekter av produkter innen registrering og sporing av objekter. Alle systemer er utviklet og basert på “tradisjonell” Q-Free-teknologi med trådløse kommunikasjonsløsninger. I de tilfeller Q-Free ikke har tilgjengelige delkomponenter for å kunne levere en totalløsning, benytter Q-Free underleverandører for å komme i leveranseposisjon. Disse delkomponentene anskaffes fra tredjepartsleverandører.

 

Adgangskontroll/sikkerhetssystem til tunnel og gruver

Q-Free tilbyr delsystem for adgangskontroll i tunneller basert på teknologi innenfor UHFbåndet. Bakgrunnen for utvikling av system for adgangskontroll til tunneller er offentlige krav om at entreprenører skal ha oversikt over hvem som befinner seg hvor innenfor anleggsområdet. Q-Free har utviklet brikker som bæres av den enkelte anleggsarbeider og som blir lest av strategisk plasserte lesere. Brikkene vil bli avlest selv om flere anleggsarbeidere befinner seg inne i et kjøretøy og passerer et leserpunkt. En egen programvare er utviklet for vedlikehold og overvåking av brikkeinnehavere.

Foruten identifisering av personer, kan brikken også plasseres på andre gjenstander som ønskes overvåket. Systemet er basert på samme nettverk og database som benyttes til adgangskontroll for personer og kjøretøy. De strategisk plasserte antennene tilkobles nettverksnoder og for hver node kan det tilkobles to antenner slik at det er mulig å retningsbestemme den enkeltes bevegelse i tunnelen. Foruten benyttelse av systemet i tunneller, vil økt krav om registrering av personer i andre type anleggsområder og bygninger åpne opp for nye markeder. Gjennom å regulere effekt på senderenheter og benytte forskjellig type antenner vil dette systemet kunne tilpasses de fleste behov for identifisering av personer og gjenstander som passerer et gitt leserpunkt og holde oversikt over hvem eller hva som befinner seg hvor.

 

Ticketing Ønsket om å samkjøre kollektivtilbudet mellom flere operatører, presser frem elektronisk billettering. Gjennomgående billettering er et meget sentralt tema innenfor kollektivtransporten i dag. Dette innebærer utskifting av eksisterende billetteringsutstyr til smartkortlignende teknologi, samt en sterkfokus på leveranse av totale gjennomgående standardiserte systemer for bruk i denne næringen.

Innenfor billettering vil selskapet utvikle en produktserie av billetteringsutstyr som skal styrke Q-Free i konkurransen mot konkurrenter som p.t har mindre fokuserte produkter og i større grad benytter generell elektronikk og hardware. Selskapet vil aktivt utnytte denne muligheten og satser gjennom egen produktutvikling på å utvikle løsninger som er spesialtilpasset kundenes behov innen transportnæringen. Ved å utvikle egen hardware til billetterings- og informasjonsløsningene skal også Q-Free kunne redusere varekostnad tilknyttet sine leveranser og derigjennom styrke selskapets konkurransekraft.

 

Fra tidligere å ha en typisk produktfokus preges markedet nå av at kundene, det vil i stor grad si myndighetene, har langt sterkere fokus på operasjon og pris. Dette fører til at den store utfordringen er å kunne levere optimal funksjon sammen med en konkurransedyktig pris. Denne utfordringen skal Qfree møte ved å tilby kostnadseffektive totalløsninger basert på egenutviklet teknologi og hardware som møter behovene innen transportnæringen.

 

ITS (Intelligente Transport Systemer) .

Utgangspunktet for ITS er å forbedre transport og trafikkavviklingen i byområder gjennom bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) for innhenting, bearbeiding og spredning av informasjon som kan effektivisere trafikk og transport. Q-Free Ticketing vil posisjonere seg i forhold til utviklingen innen ITS gjennom aktivt å styre produktutvikling mot denne typen systemer. Eksempler på ITS-systemer er felles reisekort, sanntidsbasert trafikkinformasjon, styring av kjøremønster og bildeling.

Link to comment
Share on other sites

Del 2 av 3.

 

Selskapets rammebetingelser, markedsforhold og konkurransesituasjon.

 

Rammebetingelser og utviklingstrekk

I takt med den teknologiske utviklingen har det blitt økt fokus på elektroniske veiprisingssystemer. Det europeiske markedet for veiprisingssystemer forventes å utvikles i retning av sone- og distansebasert betaling. I tillegg til teknologiske fremskritt, er økt fokus på så lite infrastruktur som mulig i forbindelse med veiprisingssystemet noe av bakgrunnen for denne utviklingen. Et bompengesystem for en firefelts motorvei vil normalt forgrene seg ut i vifteform like ved betalings- og kontrollpostene og dermed legge beslag på store landområder. I tillegg er konstruksjon og bygging av selve bomstasjonene kostbart.

Det vil fortsatt være et stort marked for de klassiske brikkeproduktene med veikantutstyr i Sør-Amerika, Sør-Øst Asia og Australia. Bakgrunnen for dette er forskjellen i kostnadsnivået mellom denne løsningen og sone-, tids- og distansebaserte betalingssystemer. I tillegg har ikke disse geografiske områdene samme fokus på effektiv utnyttelse av landområder.

 

Endring i markedsstruktur

Markedet for veiprisingssystemer har delvis endret karakter de siste 2-4 årene. Trenden er å sette hele avgiftsinnkrevingen for en vei ut på anbud. Eksempler nedenfor er utviklingen i England, Tyskland og Østerrike de siste årene. Bakgrunnen for denne utviklingen er at myndighetene ønsker å utnytte markedets kompetanse innenfor bygging og drifting av veiprisingssystemer, samt redusere de offentlige kostnadene. Disse kontraktene er store i omfang og konsesjonen for å foreta avgiftsinnkrevingen går over perioder på opp til ti år, med mulighet for forlengelse i ytterligere faste tidsperioder.

 

 

TRADISJONELL ORGANISERING ( les nedenfra og opp)

 

Myndigheter/konsesjonsgiver

Konsesjonshaver

Operatør ( Bomselskapet)

Produktleverandør ( Q-free )

 

NY ORGANISERING ( les nedenfra og opp)

Myndigheter/konsesjonsgiver

Konsesjonshaver (Konsortium/ operatørselskap)

 

I en slik løsning er konsesjonshaver ansvarlig for å installere og drifte hele avgiftsinnkrevingsystemet over en tidsbegrenset periode, med mulighet for forlengelse. Dette systemet benevnes PPP (Public Private Partnership). PPP innebærer at en gruppe selskaper og offentlige myndigheter gjennom et konsortium, og vanligvis et operatørselskap, installerer og opererer et veiprisingssystem på grunnlag av konsesjon fra

myndighetene i en tidsbegrenset periode, med mulighet for forlengelse. Dette innebærer at det tradisjonelle mellomleddet mellom myndigheter/konsesjonsgiver og produktleverandører i realiteten har forsvunnet, slik at de ulike produktleverandørene og operatørene må samarbeide om å levere et felles anbud på hele oppbyggingen og driftsløsningen for avgiftsinnkreving direkte til myndigheter/ konsesjonsgiver.

 

Markedsforhold:

Overgangen fra manuelle til elektroniske veiprisingssystemer begynte for alvor på 1990-tallet. I 1994 var cirka 15.000 kjørefiler tollbelagt, men kun cirka 1.100 av disse var utstyrt med såkalte AVI (automatic vehicle identification) antenner. I 1997 hadde andelen kjørefelt utstyrt med AVI-antenner vokst til 36% og i 1999 til 44% (kilde: Transport Technology Publishing). Målt i trafikk, er markedet mindre automatisert. Kun 24% av det totale antall tolltransaksjoner var AVItrafikk i 1999. Resten av transaksjonene foregikk ved manuell betaling fra bilen. Den automatiserte andelen vil øke etter hvert som man får interoperabilitet mellom ulike anlegg, og antall brikker i sirkulasjon vil høyst sannsynlig vokse raskere enn antall AVI-kjørefiler. I sin sist utgitte rapport fra 1999, anslo Transport Technology Publishing LLC (TTP) at antall kjørefiler utstyrt for AVI ville vokse fra i underkant av 9.000 i 1999 til i overkant av 18.000 i 2004 og til cirka 23.500 i 2009. Gjennomsnittsveksten i perioden anslås med andre ord til litt over 10% per år. Veksten i brikkesalget ventes å bli noe høyere og å fortsette noe lenger enn veksten i antall kjørefiler. Når det gjelder det akkumulerte salget av AVI-brikker, anslo TTP at dette ville vokse fra 14,7 millioner brikker i 1999 til 36,5 millioner i 2004 og 58,9 millioner i 2009. Målt i akkumulert antall solgte brikker, er markedet mindre penetrert, og det er potensiale for mer vekst.

 

Det ventes med andre ord fortsatt god vekst for dagens ETC-systemer og brikkeprodukter. Dette gjelder spesielt Sør-Amerika, Sør-Øst Asia og Australia.

 

Geografisk sammensetning av markedet

Det er betydelige geografiske forskjeller med hensyn til hvor langt overgangen til elektroniske betalingssystemer har kommet. Når det gjelder den installerte basen av AVI-kjørefiler, er Nord-Amerika klart ledende. I 1999 var omtrent halvparten av verdens AVI-kjørefiler i Nord-Amerika.

 

Hvis en måler markedsstørrelsen i akkumulert antall solgte brikker, utgjorde Nord-Amerika i 1999 54% av markedet, Europa 24% og Asia 17%.

 

Det nord-amerikanske markedet

Det er flere grunner til at veksten i veiprisingssystemer har vært høy i Nord-Amerika. Regionen hadde i utgangspunktet en høy konsentrasjon av bompengeanlegg både i byområder og i tilknytning til broer og tunneler. Høye trafikkvolumer generelt og mange sterkt trafikkerte hovedveier ut og inn av bysentra er forhold som har favorisert elektroniske veiprisingssystemer. For eksempel i New York/New Jerseyområdet.

Delstatene Illinois og Florida er også områder med stor AVI-utbredelse.

Det er ikke etablert noen teknologistandard i dette markedet ennå, og Q-Free har ikke gjennomført leveranser til dette markedet.

 

Det europeiske markedet

I Europa har overgangen til elektroniske systemer hatt en jevn utvikling, men veksten har ikke vært fullt så rask som i Nord-Amerika. Da ETC-penetrasjonen er lavere i Europa, kan potensialet for fremtidig vekst være bedre. Frost & Sullivan (November 2001) estimerer at det er 4,3 millioner AVI-brikker i det europeiske markedet per Q3 2001 og forventer en vekst opp til 14,3 millioner AVI-brikker frem 2006.

Link to comment
Share on other sites

Viser til tidligere innlegg når det gjelder produkter til Q-free. Når det gjelder produkter, så var det mye teknisk forklaring som jeg ikke forstod da jeg snakket med de fra Q-free. Dere vet kvinnfolk og biler. :lol:

 

Nå har jeg brukt fredagen til å lese om produktene og teknologien. Her har dere ruble og bit. Jeg håper dere ikke sovner.

 

Med vennlig hilsen

En trøtt Pantera

 

Informasjonen fra følgende innlegg er utdrag fra prospekt ifm. børsintroduksjonen 2002 inneholder en del interessant informasjon om produkter og teknologi som fortsatt er aktuell. Det er gjort noe endringer for at innholdet skal være oppdatert. Innlegget er delt inn i 3 deler. ( del 1 av 3)

 

Teknologi

Q-Free er totalleverandør hvor strategien er å inneha spisskompetanse innen Selskapets markedssegmenter og ledende teknologiske produkter. Dette impliserer et bredt teknologisk spekter. Selskapets kjerneområder innen teknologi er følgende:

 

- Wireless (Mikrobølge, Radiobølger)

- Sikkerhets sanntids elektronisk betaling

- Sanntids programvare for kommunikasjon og prosessering

- Signal- og videobildeprosessering

- Databasesystemer

- Digital design (ASICs, FPGAs, etc)

- Industrialisering av intelligent og avansert elektronikk

- Smartkort/betalingskort (ISO 7816 / 14443)

- Nettverksteknologi

- PDA mobiltelefonteknologi

- Intelligente programvareapplikasjoner for mobiltelefonindustrien

- Design av nye standarder (CEN, ISO)

 

Q-Free har egen ingeniørstab, som arbeider med produktutvikling innen de nevnte områdene. De fleste av disse teknologiene benyttes av de forskjellige virksomhetsområdene, men et fellestrekk og fokus er Wireless (det vil si mikrobølge og radiobølger) og sikkerhet tilknyttet sanntids elektronisk betaling. Wireless og sikkerhet tilknyttet elektroniske betalings,- adgangs,- og øvrige systemer Selskapet leverer, er en teknologi som benyttes i alle nisjeprodukter (brikker, betalingskort, antenner, infrastruktur, etc) som leveres av selskapene i Q-Free Gruppen. Betalingssystemene Q-Free leverer i dag, tilfredsstiller dagens og fremtidens sikkerhetskrav. I tillegg til at disse systemene er offentlige betalings- og innkrevingssystemer, integreres de også i bankenes

betalingssystemer. Dette stiller store sikkerhetskrav til systemene i de forskjellige land.

Selskapets produkter markedsføres under varemerket Q-Free. Registrering av varemerket Q-Free (i tillegg KØFRI for Norge) er gjort for de aktuelle jurisdiksjoner.

 

 

Helhet:

Selskapet skal være en totalleverandør med kontroll over alle leddene i verdikjeden. Q-Free skal til enhver tid inneha egne produkter og ledende kompetanse innen Selskapets kjerneområder. Selskapet fokuserer på å ha en bred plattform av standardiserte produkter som basis i hvert prosjekt, for deretter å skreddersy løsningen i hvert enkelt prosjekt.

Produktutvikling har vanligvis funnet sted ved at Selskapet gradvis utvikler nye produkter finansiert i forbindelse med løpende prosjekter. Dette har medført at Q-Free ikke har gjennomført egne større produktutviklingsprosjekter uten at det er en kunde og leveranse tilknyttet det aktuelle produktet. Det forhold at Selskapet har vært lønnsomt mens det vokser, underbygger at Selskapet har lykkes med denne strategien.

Q-Frees største volumprodukter er i dag brikker for bilinstallasjon (KØFRI-brikker). Denne teknologien er i sterk utvikling og den mest avanserte versjonen har muligheter for å foreta trådløs betaling via et betalingskort i bilen (Smartkort). GSM-teknologien antas å være den teknologien som er mest sammenlignbar med Selskapets teknologi, med unntak av at Selskapets teknologi (DSRC) er designet for best ytelse ved kort kommunikasjonstid med et objekt i høy hastighet. Q-Free skal videreutvikle. Selskapets teknologiplattform i forhold til markedets krav og utviklingstrekk med hensyn til teknologi og ytelse. Neste generasjon enhet for plassering i kjøretøy vil være en Open Blackbox Platform, som vil supplere dagens brikke. Dette er den største teknolgiinvesteringen som skal gjøres i Selskapet fremover.

Dette produktet er tilpasset de strukturendringene Selskapet observerer i markedet med hensyn til teknologi og ytelse.

 

Selskapets produkter og teknologi har en sterk Wireless profil. Wireless kompetanse og produkter er kjernen i Q-Frees løsninger, og vil også være det i fremtiden. Q-Free er kjent for å utvikle innovative og industrielt gode løsninger. Selskapet har spesielt vært sterk på å demonstrere det ”umulige” og deretter på en innovativ måte industrialisere og produsere dette i store volum. Q-Free er i dag Norges største produsent av elektronikk målt på antall brikker per år (cirka 1 million enheter i 2001).

 

Patenter, lisenser og avsetningsavtaler

Q-Free innehar i dag en rekke patenter som i hovedsak omhandler Selskapets Wireless-produkter. Q-Free tilstreber å beskytte Selskapets løsninger gjennom patenter hvor dette er mulig. Selskapet må i sin patentstrategi hensynta at man opererer i henhold til offentlige anskaffelsesprosedyrer hvor alle grensesnitt og systemløsninger skal være basert på åpne og standardiserte løsninger. I dette bildet beskytter patentene

flere unike implementasjonsmetoder av elektronikk og programvare uten å komme i konflikt med kundenes krav til åpne og standardiserte løsninger.

 

Konsesjoner og autorisasjoner

Q-Free er registrert som Teleutstyrsleverandør (TUA) av Post og Teletilsynet. Autorisasjonen medfører tillatelse til innføring av teleutstyr for innenlands omsetning, samt tillatelse til å benytte en radiofrekvens (RIA) i forbindelse med drift av bomstasjoner m.v. I tillegg er Q-Free autorisert som radioinstallatør. Nedenfor er Selskapets virksomhetsområder presentert.

 

Produkt og Tjenesteområder

De tradisjonelle produkt- og tjenesteområdene for Q-Free er teknisk utrustning og programvare for bompengeselskaper og konsesjonshavere i forbindelse med infrastruktur til veiprisingssystemer. Q-Free er en totalleverandør av hardware og software til elektroniske og manuelle systemer i tilknytning til veiprising. En observert utvikling i markedet, er at markedet delvis beveger seg bort fra prosjekter hvor myndighetene/ konsesjonsgiver selv har kjøpt og installert produktene til prosjekter hvor hele prosessen settes ut til et eget selskap som eier og driver anleggene på vegne av konsesjonsgiver. En slik endring i markedsstruktur påvirker ikke markedets behov for selskapets produkter og tjenester, men innebærer at selskapet må endre sin tilpasning i forhold til markedet. Dette vil bli omtalt senere under avsnittet om Rammebetingelser og Utviklingstrekk.

 

Elektroniske betalingssystemer

Et elektronisk betalingssystem organiseres ved at det blir installert en OBU-enhet (On-Board-Unit) i kjøretøyene. Dette er en brikke som inneholder identifikasjon og diverse opplysninger om eieren. Ved bomstasjonen blir denne brikkens data lest automatisk av en leser som er installert i et bompengesystem. All behandling av data og verifisering av eier/bil foregår elektronisk. Datamengde som utveksles varierer mellom installasjonene. I tillegg inneholder betalingssystemet et automatisk avlesningssystem av bilskilt, slik at det fotograferer de som prøver å unngå og betale.

 

Elektroniske betalingssystemer (Electronic Toll Collection, ETC) omfatter:

Bruk av brikketeknologi for betaling ved passering av et betalingspunkt (bomstasjon). Datautveksling mellom brikke og leserenhet i veikant utføres ved hjelp av radiokommunikasjon på frekvens 5,8GHz som er standardfrekvensen for slik bruk i Europa. (Dette er en relativt ny standard som har medført ekstra kostnader for Q-free) Q-Free tilbyr et bredt spekter av brikker og lesere til slike systemer. Alle produkter utviklet etter 1997 er laget etter Europeisk standard (CEN).

 

Q-Free leverer systemer for automatisk avlesning av bilskilt. Ved hjelp av avansert

kamerateknologi og tekstgjenkjenningsteknologi leverer selskapet komplette systemer for

identifikasjon og avregning av avgift ved gitte innkrevningspunkt.

 

Q-Free leverer systemer for sone-, distanse- og tidsbasert betaling. Dette er avanserte

dataenheter for montering i kjøretøy, som selv registrerer kjørt distanse og kalkulerer avgift. Avgift betales enten ved kommunikasjon til en sentral eller ved hjelp av et smartkort.

 

Manuelle betalingssystemer

Manuelle betalingssystemer (Manual Toll Collection, MTC) omfatter:

 

Oppbyggingen av et manuelt betalingssystem vil i stor grad variere fra installasjon til installasjon. Normal utførelse er at stasjonene er betjente og at det der er manuelle systemer for mottak av kontant betaling eller kredittkort.

 

Halvautomatiske systemer for bruk av Smartkort/nærhetskort hvor den enkelte bruker stopper helt opp for å foreta betalingen ved bruk av et elektronisk medium.

 

Selvbetjente myntmaskiner For manuelle betalingssystemer leverer Q-Free komplette løsninger med følgende utstyr: kjørefeltkontrollere, periferiutstyr, deteksjonsutstyr, klassifiseringsutstyr, videoovervåkning, kommunikasjonsutstyr og sentralsystem for koordinering av data fra veiprisingssystemer.

 

Produktutvikling

Produktutviklingen i Q-Free er kundedrevet og inneholder en stor andel av spesialtilpasninger av selskapets basisteknologi. Utviklingsarbeidet i selskapet er delt inn i følgende produktområder; brikke, lesere, kjørefeltlogikk og sentralsystemer/baksystemer. Cirka 40 – 50 personer jobber direkte og indirekte med produktvikling i selskapet. Selskapet bruker mye tid på å utvikle produkter. Selskapet benyttet nærmere 75.000 interne timer til utvikling i 2000, i tillegg til dette kommer tjenester og timer kjøpt fra diverse forskningsinstitusjoner. Hovedvekten av produktutviklingen er initiert av eksterne leveranser og gjøres på prosjektbasis med tilhørende kostnads- og fremdriftsoppfølging i forhold til kundespesifikasjoner. Dette medfører en svært dynamisk FoU-avdeling som hurtig endrer seg i forhold til markedets krav og betingelser. FoU-avdelingen er gjennom denne organiseringen svært kundeorientert og opptar produktendringer i forkant av kravene i markedet. Dette har vært og er en av selskapets styrker i den eksisterende konkurransearenaen.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei Pirelli!

Det som jeg først og fremst mener at mangler, det er en børsmelding om en kontrakt, og den BØR HELST VÆRE STOR. Jeg håper selvsagt på at det blir en fra det store Asiatiske markedet samt den vi venter på fra Stockholm.

 

Når det gjelder spådommer, så driver ikke jeg med spådommer, men gir gjerne en vurdering om kursutvikling på bakgrunn av selskapets økonomi og fremtidsutsikter i markedet. Jeg har aksjer i Q-free fordi markedet er i vekst, Q-free har gode produkter, og dette gir gode muligheter for øket omsetning for selskapet . (Jeg har gitt antydninger når det gjelder TOM, men det var ut fra historikk, og kun en vurdering ut fra kurs trend. TOM var inne i en fallende trend da det nærmet seg Q1).

 

Jeg har tidligere poengtert at folk må gjøre opp sine egne meninger når det gjelder kursutvikling. Ut fra dagens kurs, samt emisjonskursen på 6,- har jeg lite tro på at kursen korrigerer videre ned, men man skal ikke være for sikker på hva nervøse aktører kan finne på.

 

Det at Q-free får en del av sine produkter produsert i Brasil, samt at de i fremtiden vil produsere i Kina, gjør det også blir lettere for de å få offentlige kontrakter i disse landene.

De offentlige myndighetene vektlegger at den som gir anbud også skaffer produksjonsoppdrag til landet. Dette gjelder spesielt typiske utviklingsland i Asia og Sør-Amerika.

 

Med vennlig hilsen

En enda trøttere Pantera.

 

Ha en riktig god natt.

Link to comment
Share on other sites

QFR kan fort ende opp som et selskap som kun produserer betalingssystemer, men mister driftingen av dem.

 

Jeg er for mye 'insider' i dette med Autopass og anbudsgiving for drifting til at jeg kan utdype det mer her. Men jeg kan si så mye at anbudene til QFR på drifting har meget små fortjenestemarginer, om noen i det hele tatt. Og når det gjelder Stockholm, så blir driftingen kun satt ut med ett års varighet, noe som kan bety at den som får tilslaget ikke nødvendigvis er den som drifter Stockholm ett år frem i tiden.

 

For ordens skyld vil jeg nevne at QFR mistet driftingen av Nord-Jæren etter å ha vært inne en kort stund.

 

Fremtiden for QFR ligger nok utenfor Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hei R`feller.

 

Saklig nok innlegg.

 

Du skriver at QFR kan fort ende opp som et selskap som kun produserer betalingssystemer, men mister driftingen av dem. Det er riktig nok, men det er også dette som er forretnings ideen deres. Se sitat fra hjemmesiden deres.

 

The Business idea

To be a total supplier of payment and information systems for the transportation industry.

Q-Free ASA is one of the world's leading total suppliers of intelligent transport systems and toll collection systems.

 

Jeg tror det er en riktig strategi når de ikke satser på drifting. Det er viktig for en bedrift å satse på det som den er spesialist på. I dette tilfellet er det produksjon av betalings- og informasjonssystemer.

 

Ellers så er jeg enig i at Q-free sin fremtid ligger utenfor Norge.

Land som Q-free er etablert i er: Australia, Brasil, Canada, Kina, Frankerike, Tyskland, Island, Ireland, Malaysia, Portugal, Spania, Sverige, Sveits. .

 

Eller så kan du leser mine innlegg 23 april kl 11:01 og 10:57

 

En ting til: Er du den Rockefeller som skreiv mye på HO for over et år siden?

 

Ha en riktig god lørdagskveld.

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid postet under R'feller i det gamle forumet, eller Rockefeller i det nye forumet. Og jeg har holdt det gående over et år med mitt gamle nick R'feller i det gamle. Så muligens er jeg den 'gamle' R'feller.

 

Tidligere fikk jeg muligheter til å fremføre mine resonnementer i forumet, men så kom et hav av gjester og sporet meg av. Slik er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Børsmelding Flagging. 21.04.04

 

Telenor Venture II ASA har i forbindelse med emisjon i Q- Free ASA fått tildelt totalt 1.308.976 aksjer. Telenor Venture II ASA eier etter dette totalt 3.809.826 aksjer i Q-Free ASA, tilsvarende 7,58 % av utestående aksjer etter emisjon.

 

Pr. 23.03.04 Hadde Telenor Venture II ASA 2 500 850 5,5%. Altså 6 største aksjonærer i Q-free. De har økt beholdningen med 2,08 %.

 

Da er det vel lov å stille spørsmål til hvorfor Telenor Venture II ASA økte sin aksjer beholdning med 2,08%.

 

Er det fordi Telenor Venture AS har som mål å utvikle nye, lønnsomme forretningskonsepter innenfor IT og telekommunikasjon. Gjennom tilførsel av kapital, kompetanse og nettverk bidrar Telenor Venture til verdiutvikle bedrifter som selskapet har vesentlige eierinteresser i. Telenor Venture arbeider med langsiktig industriutvikling.

 

Rune Rinnan sa den 18.12.03 til i Markedet - Ja vi er fremdeles i investeringsmodus.

 

Hvordan vurderer du investeringer i IT-sektoren nå?

 

- Timingen er særdeles god. Det er mye positivt og investeringsviljen er til stede, sier Rinnan. Han legger til at det er positiv utvikling i det generelle IT-markedet. Likevel tror han ikke at lignende tilstander som under internettboomen i 2000 vil komme tilbake. Rinnan tror at det blir viktig å plukke ut nisjer å investere i. En av disse er telekom-programvare.

 

Uttalelsene er på linje med hva Four Seasons mener om markedet nå. Four Seasons-forvalteren Gunnar Rydning sa til digi.no i forrige uke at han merker god tilgang på interessante prosjekter fra alle de skandinaviske landene. Det viktige for Rydning er imidlertid at prisen på investeringene og vekstforventningen stemmer over ens. Rinnan bekrefter videre at han er i ferd med å overta flere av selskapene i Telenors egen investeringsportefølje. Han ønsker imidlertid ikke å kommentere planene nærmere. Etter det digi.no forstår ligger det imidlertid an til at Telenor vil samle sine investeringsaktiviteter under Rinnans ledelse fra årsskiftet.

 

Har dere tatt over flere investeringer som tidligere ble håndtert at Telenor direkte den siste tiden? Hvis ja, hvilke selskaper ligger inne her?

 

- Vi ser på flere ting i Telenor-systemet, sier Rinnan, som ikke ønsker å utdype dette noe videre.

 

Kommentar: For Q-free er det positivt at Telenor Venture er en seriøs investor og har en stor andel.

Link to comment
Share on other sites

Litt tanker omkring QFR:

 

De er gode på produktutvikling, noe som Autopass er et godt eksempel på.

 

De har også gode forretningsmessige ideer/produkter innen andre automatiske betalingsområder.

 

De er ikke gode innen drifting av spesielt bompengesystemer, noe som havariet av kontrakten med Nord-Jæren vitner om. Den gikk til Bro & Tunnelselskapet i Bergen omsider etter at QFR hadde en del bommerter med den saken.

 

Ang Stockholm-saken så mener jeg at QFR ikke fullt ut vet hva de eventuelt går inn i. Jeg antar at de baserer sitt anbud på lav prising, noe som ikke er gunstig for selskapet om de får kontrakten. Fra mitt ståsted virker det som om QFR forsøker å bredde sitt virkeområde, noe de ikke burde gjøre. De bør etter mitt skjønn holde seg til å være brikkeprodusent i Norden og heller forsøke å haie inn driftskontrakter i utlandet.

 

Inntil jeg ser en klar endring i strategien til selskapet i så måte, så plasserer jeg ikke en krone i aksjer der.

Link to comment
Share on other sites

Hei R`feller.

 

Saklig nok innlegg.

 

Du skriver at QFR kan fort ende opp som et selskap som kun produserer betalingssystemer, men mister driftingen av dem.  Det er riktig nok, men det er også dette som er forretnings ideen deres. Se sitat fra hjemmesiden deres.

 

The Business idea

To be a total supplier of payment and information systems for the transportation industry.

Q-Free ASA is one of the world's leading total suppliers of intelligent transport systems and toll collection systems.

 

Jeg tror det er en riktig strategi når de ikke satser på drifting. Det er viktig for en bedrift å satse på det som den er spesialist på. I dette tilfellet er det produksjon av betalings- og informasjonssystemer.

 

Ellers så er jeg enig i at Q-free sin fremtid ligger utenfor Norge.  

Land som Q-free er etablert  i er: Australia, Brasil, Canada, Kina, Frankerike, Tyskland, Island, Ireland, Malaysia,  Portugal, Spania, Sverige, Sveits. .

 

Eller så kan du leser mine innlegg 23 april kl 11:01 og 10:57

 

En ting til: Er du den Rockefeller som skreiv mye på HO for over et år siden?  

 

Ha en riktig god lørdagskveld.

:oops:  :oops:

 

God morgen R`Feller.

 

Jeg vet ikke om du har fått med deg det jeg skreiv i mitt innlegg til deg lørdag 24/4 kl 20:59:14.

Jeg har svart deg vedr Q-free og forretnings ideen deres.

 

Q-free satser på produksjon av betalings- og informasjonssystemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er nødvendig med litt kommentarer, bl.a til R’feller, når det gjelder Q-free sin fokus og satsingsområder. Som det også fremgår av Pantera sine mange gode og informative innlegg, er Q-free et høy-teknologi selskap som har bygget kompetanse på- og satser på: avansert elektronikk, trådløse systemer, elektronisk betaling, IT-teknologi etc. Det er vel en logisk og riktig satsing at de med denne kompetansen satser på levering av produkter som er basert på ovenstående teknologi. Merk også at disse produktene er mye mer enn plastbrikkene som monteres i bilene. De viktigste produktene er det avasnserte utstyret som de leverer til bompenge stasjonene. Dette er basestasjoner for registrering av brikker og videoprosesserings-løsninger for registrering av kjøretøy uten brikker. I tillegg leverer de billetteringssystemer, adgangskontroll systemer og en del andre produkter som baserer seg på samme kompetanse og teknologi. Dette innebærer at de fokuserer på produkter innenfor den teknologien som de er dyktige på og begrenser nå sin produktbredde og virksomhet til dette. Jeg synes detter er en fornuftig og troverdig strategi og har full tillit til det de gjør nå. Det er også interressant å merke seg at Telenor Venture som også har høy kompetanse på denne type teknologi viser Q-free tillit ved sin store eierandel på 7,58 % i selskapet.

 

Jeg synes videre at det er meget positivt at Q-free ikke lengre satser på drifting av bompengesystemer, for dette har ikke med teknologi å gjøre. Det er greit nok at de har prøvd dette for å skaffe seg erfaring med kunden sine behov og det er sikkert verdifult nok. Drifting av bompengesystemer er vel 99 % regnskap, fakturering og administrasjon og jeg ser dette med drifting mer som en type ”Manpower” oppgave som hvem som helst andre kan ta seg av.

 

Til Pantera:

Det er mye bra stoff du har presentert her og meget nyttig for oss lesere, så takk for god info så langt. Du må ha brukt ganske mye tid på dette tenker jeg.

 

Ha en god børs-dag!

Link to comment
Share on other sites

Til Pantera og Dow:

 

Jeg er helt enig i hva dere skriver. Dere er grundige og beskriver forretningside og produktspekter på en grei og klar måte. Og jeg er helt enig i hva dere skriver om dette. Min lille kommentar er at QFR roter seg bort i anbudsinnbydelser på drifting av bompengesystemer, noe jeg mener de bør holde seg langt unna da det er andre selskaper som er bedre på dette enn dem. Det var i grunnen hele budskapet mitt.

 

Ha en fortsatt god dag begge to.

Link to comment
Share on other sites

Dow Johnson

 

Det stemmer det du skriver om Q-free satsingsområder. Samt deres produkter uten at jeg ønsker å komme mer inn på det.Bra forklaring også.

 

Sitat fra ditt ditt innlegg"Drifting av bompengesystemer er vel 99 % regnskap, fakturering og administrasjon og jeg ser dette med drifting mer som en type ”Manpower” oppgave som hvem som helst andre kan ta seg av".

 

Du får også poeng for forklaring på drifting og hvorfor Q-free ikke satser så mye på det.

 

Jeg hadde ikke mye peiling når det gjelder produkter og teknologien til Q-free, så jeg brukte nesten en arbeidsdag for å lese gjennom det, samt skriving av innlegg. ( fra fredag kl 1900 til lørdag kl 0200 )

 

Nå har jeg også blitt så eple kjekk at jeg har postet et innlegg vedr. Råd om fradrag ifm Ligningen på HO. Nå har jeg også fått spørsmål, så her sitter jeg med Norges Lover foran meg.

 

Ha en riktig god børsdag Dow Johnson

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Q-Free-gründer og nylig avgått konsernsjef Kai Bogen ble 3. Mai valgt inn i styret i teknologiselskapet, mot Odin-fondenes stemmer.

 

Det ble klart etter generalforsamling i selskapet, som nå har satt i gang en kraftig restrukturering etter store tap under Bogens ledelse.

 

Bogen møtte ifølge Dagens Næringsliv på GF med egen rådgiver. Det var Bogen selv som satte frem forslag om å gi han en plass i styret. Det utløste ifølge DN et knusende innlegg fra Odin-fondene ved Jarl Ulvin.

 

Ta deg en pause nå, Kai! Hvil deg på dine laurbær og vær heller en aktiv aksjonær, sa Ulvin ifølge DN.

 

Bogen ble likevel valgt inn i styret, han er største aksjonær i selskapet med omkring 38 prosent av aksjene.

 

Kunne ikke Bogen høre litt på fornuften for en gang skyld å hvile på sine laurbær blader.

 

De nye styrene i Q-free er.

Ole Jørgen Fredriksen

Harald Arnet

Roar Arntzen

Christian Albech

Kai Bogen

 

Odin fondene stemte som iht ovennevnte, men ved unntagen av Kai Bogen. De stemte på Jon H. Nordbrekken. Ulvin som representerte Odin fondene meddelte for generalforsamlingen at det fremsatte forslaget var et resultat av den utfordrende situasjonen selskapet befinner seg i etter et betydelig tap i Q1 2004. På bakgrunn av dette ønsket Ulvin at styret og ledelsen burde få ro til å utvikle selskapet videre, uten tidligere konsernsjef Kai Bogen i styret.

 

Jon H. Nordbrekken ba om ordet og meddelte at han i nåværende situasjon ikke var kandidat til styret i selskapet. Synd, om jeg skal si det selv. Da Jon H. Nordbrekken trakk seg, stemte Odin blank.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fra Investech's analyser:

 

yahoo.php?m=ose&isin=NO0003103103&t=adv

 

Q-Free har brutt den stigende trenden og reagert kraftig ned. Det er foreløpig vanskelig å si noe om den framtidige trendretningen. Aksjen tester støtten ved ca 5.50 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. Volumtopper korresponderer godt med kurstopper og volumbunner korresponderer godt med kursbunner. Dette svekker trendbruddet. RSI divergerer positivt mot kursen, noe som indikerer mulighet for en reaksjon opp. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Q-Free viser en negativ tendens i det korte bildet og nærmer seg et viktig støttenivå ved 5,10 kroner, skriver Delphi Fondene i en teknisk analyse.

Et etablert brudd ned vil innebære at et sterkt teknisk salgssignal utløses. Det vil åpne for et fall ned mot neste støttenivå i overkant av tre kroner.

 

Aksjen har første motstandsnivå ved syv kroner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...