Jump to content

QFR - Q-Free - Klar for fremtiden


Pirelli

Recommended Posts

Det norske bomstasjonsselskapet Q-free inngår i det nye bomstasjonsprosjektet rundt Stockholm. Det er klart etter IBM har valgt Q-free og Geir Ove Kjesbu som partner.

 

Artikkel på imarkedet.no

 

Hyggelig for Q-Free og deres aksjonærer etter at den nye lederen har gjort en massiv opprydding i tallene. Dette er nok startskuddet for en ny positiv era for Q-Free... Trur eg ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Den 22 juli legger Q-free frem Q2. Det skal bli spennende. Jeg vet ikke hvordan resultatet bli, men verre enn Q1 –04 er det ikke. Den oppryddingen som ble gjort i Q1 2004 tror jeg er en stund til vi får opplever det igjen.

 

Med Geir Ove Kjesbu som ny konsernsjef, samt nye ledelser og Stockholm kontrakt i havn kan dette være begynnelsen på at Q-free i fremtiden kan levere gode resultat. Det gjenstå nå å se hvor stor Stockholm kontrakten består av i kroner og øre. Hordaland tror jeg vi får bekreftelse på nå i høst.( men den er ikke på mer enn ca 30 mill.) Ellers så håper jeg på som jeg tidligere har sagt, et kontrakt fra et av de store asiatiske landene hadde gjort seg. Frankrike hadde ikke vært så dumt heller.

 

Det skal bli spennende å se hva Q-free starte på i dag. På slutten av gårsdagen gikk den opp med 11,64%. Sist omsatt 8.15. Jeg stiller spørsmål til hvorfor den gikk opp så mye. Er det kontrakt på gang eller forventninger til Q2 som er årsaken til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si det gjør meg glad å se at Q-free har klart å snu skuta.

Resultat etter skatt er 1 604000 mot -3 312000 i samme perioden i fjor og :( -73 034000 i Q1-04 :(

 

Driftsresultat pr. aksje 0,07 mot samme periode som i fjor -0,08-

Driftsmargin 4,37 % mot -4,90 %

Fortjeneste pr. aksje, før skatt 0,05 mot -0,10

Fortjeneste pr. aksje, etter skatt 0,03 mot -0,07

Fortjeneste pr. aksje, utvannet 0,03 mot -0,07

 

Driftsinntekter har økt med 14017000 fra 81 867000 mot 67 850000 i samme perioden som i fjor

 

Kundefordring på 85 mill.

 

Kundefordring ikke fakturert 25 mill.

 

Ingen tvil om at Q-free i fremtiden kan klare å levere bra resultat. Jeg sitter med aksjen enda og håper på flere store kontrakter. Spesielt etter at IBM har valgt Q-free som partner og leverandør av teknologi og delsystemer til veiprisingsprosjektet i Stockholm. Det forteller også mye om teknologien og produktene til Q-free. Når det gjelder produktene til Q-free, så kan dere leser i tidligere innlegg som har blitt skrevet her på forumet.

 

 

Dessverre tror jeg vi trenger flere store kontrakter og enda bedre resultat før vi kan få en skikkelig oppgang i Q-free.

Link to comment
Share on other sites

Hei Corvus. jeg har prøvd å ringe til Bjørn Erik Nilsen idag men han tar ikke telefon. Det var en del informasjon jeg trenger ifm resultatet. Jeg er ikke helt sikker. Derfor kan jeg dessverre ikke svarer deg vedr. ditt spørsmål nå. Har en liten formening om det, men jeg må være sikker først.

Link to comment
Share on other sites

Børsmelding idag:

 

Länsretten i Sverige har mottatt begjæring om overprøvning

av den offentlige anbudskonkurransen som resulterte i valg

av IBM som leverandør av trengselsavgiftsystemet i

Stockholm stad. Q-Free er teknologileverandør til IBM i

denne leveransen .

 

***********

 

Overprøvning er begjært i henhold til Svensk Lov for

Offentlig Upphandling (LoU). Länsretten pålegger Vägverket

i en midlertidig beslutning å ikke videreføre det

offentlige innkjøpet til Länsretten har kommet med en

avgjørelse i saken. Q-Free er gjort kjent med at begjæring

om overprøvning er ført for Länsretten av to parter, Efkon

AG og Combitech Consortium ved Kapsch Trafficom AB,

Transurban og ATOS. De nevnte parter deltok i samme

anbudskonkurranse. Det svenske Vägverket er motpart i

saken.

 

Q-Frees erfaring er at det ikke er uvanlig at denne type

økonomiske og strategiske viktige prosjekter påklages etter

valg av leverandør, da regelverket åpner for en slik

mulighet.

 

Q-Free vil informere markedet når en avgjørelse fra

Länsretten er kjent.

 

Kontaktpersoner:

 

Konsernsjef Geir Ove Kjesbu, mobil +47 905 59 404

Finansdirektør Bjørn Erik Nilsen, mobil +47 913 59 417

Link to comment
Share on other sites

Corvus, jeg har i dag snakket med Geir Ove Kjesbu. De er ikke i skatteposisjon. Det som kom frem som skatt for Q1 og 2 på resultat posten, er de 28% flat oversikt over skattekostnader.

 

Den endelige oppgjøret om de betale skatt eller ikke ser du i Årsrapporten for 2004 når den kommer.

 

De betalte nesten ikke skatt i fjor heller. 196.281,-var betalbar skatt utenlandske selskaper.

 

Betaltbar skatt for Q1 var på 74.000,- og for Q2 var på minus 243.000,-

Link to comment
Share on other sites

Dette fikk jeg av Geir Ove Kjesbu da jeg jeg snakket med han. Interessant å se hva som ble sagt i Sveriges Radio.

 

 

 

Vägtullar i Stockholm överklagas av företag från Jönköping.

 

Försöket med trängselavgifter i Stockholm nästa år riskerar att försenas.

Orsaken är att två företag, bland annat Kapsch Traffic Com i Jönköping, har begärt att länsrätten ska pröva om allt gick rätt till när datorföretaget IBM vann upphandlingen.

 

Anders Dahlbäck är områdeschef på Kapsch i Jönköping som tillverkar biltullar. Han ser överklagandet som en viktig markering, men har begränsade förhoppningar om att upphandlingen ska göras om. :evil:

 

Legger også ved oversikt over de 15 største aksjonærene i Q-free

 

Q-Free International AS 34.54%

Odin Norge 9.01%

Lars Andresen 8.65%

Telenor Venture II ASA 7.55%

Decibel AS 5.59%

DatumAS 5.38%

Skagen Vekst 3.58%

Wega AS 2.07%

Delta Management AS 1.97%

Firstnordic NorgeVekst 1.74%

Norsk Hydro Pensjon 0.86%

Kikut AS 0.70%

Tore Traaseth 0.69%

Leif Hubert D.Y. 0.59%

Vital Forsikring ASA 0.56%

 

Total antall aksjer: 50.490.940

Link to comment
Share on other sites

Her er et artikkel som ble skrevet på HO. Jeg håper de har rett. Hadde ikke vært meg imot at aksjen hadde doblet seg.

 

http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.as...=154734&cat=110

 

Aksjen kan doble seg

 

Handelsbanken Capital Markets forteller kundene at Q-Free-aksjen kan doble seg.

 

Reuters kan fortelle at Handelsbanken Capital Markets gjentar sin kjøpsanbefaling på Q-Free etter selskapets kvartalsrapport i forrige uke. Analytikeren tror aksjen vil nå en "fair trading range" på 12-15 kroner i løpet av seks måneder.

I går sluttet Q-Free-aksjen på 7,60 kroner, noe som betyr at analytikeren mener aksjen bør kunne doble seg i verdi.

Handelsbanken mener mange er skeptiske til Q-Free på grunn av selskapets brokete historie de siste par årene, men påpeker at bruttomarginene er høye, produktene konkurransedyktige og at selskapet var lønnsomt gjennom hele 1990-tallet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Q-Free kan miste Stockholmskontrakt

 

 

Fredag 13. august 2004 kl. 15:12

Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet

Q-Free kan komme til å miste en viktig kontrakt i Stockholm, etter en dom i dag.

 

Länsretten i Dalarna har i ettermiddag slått fast at behandlingen av kontrakten for bompengeringen rundt Stockholm må gjøres på nytt, melder dn.no, som siterer Sveriges Radio.

 

Årsaken er at saksbehandlingen kan ha skadet selskapet Combitech, som ikke vant frem. Kontrakten gikk til IBM og Q-Free.

 

Länsretten har bestemt at den tekniske utbyggingen skal stoppes for en ny vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Dagensmelding var ikke noe kjekt å lese på en fredagskveld. Hvis behandlingen i første runde kan ha skadet selskapet Combitech. Hva med behandlingen i andre runder?

 

Nå må de for f….. bestemmer seg disse svenskene. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

QFR:ANKE I STOCKHOLM AVVISER KRAV OM NYTT ANBUD -SVERIGES RADIO

 

Published: 12:26, 9.sep.2004

 

Oslo (TDN Finans): Sveriges Radio melder at Kammerretten i Stockholm anser avtalen mellom Vegverket og Q-Free som bindende og avtalen kan ikke brytes.

 

 

Det melder Sveriges Radio torsdag.

 

 

Overprøving av anbudsprosessen i Stockholm tas dermed ikke til følge. Tidligere har lansretten besluttet at anbudsprosessen skal gjøres om, noe som ble anket inn for Kammerretten.

 

 

"Q-Free, vil så snart det er klarlagt hva dette betyr for prosjektet i Stockholm med Vegverket og IBM, komme med ytterligere informasjon", heter det i en børsmelding fra Q-Free torsdag. --

 

TDN Finans

 

BPO

 

22 00 11 55

 

finans@tdn.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bedre sent enn aldri. 120 mill. Hadde håpet på litt mer jeg da. :lol:

 

 

 

QFR - BEKREFTET OPPSTART I STOCKHOLM

22.09.2004 09:37

 

IBM har meddelt Q-Free at bomveiprosjektet i Stockholm er

satt i gang. Initiell verdi for leveranse av bomstasjoner

og brikker utgjør for Q-Free en omsetning på ca. NOK 120

mill. IBM vil i nær fremtid avgjøre ytterligere

bestillinger av utstyr og tjenester. Etter planen vil

utbyggingen av systemet være ferdigstilt i løpet av

sommeren 2005.

 

Prosjektet gjennomføres nå som planlagt og konsernsjef Geir

Ove Kjesbu sier seg meget tilfreds med dette. Vi har store

forventninger til dette prosjektet og samarbeidet med IBM

og ønsker å utvikle dette videre. Vi ser flere prosjekter i

fremtiden hvor det vil være naturlig å samarbeide med

større aktører, og dette er i tråd med selskapets nye

strategi som teknologileverandør, sier Kjesbu.

 

Q-Free er partner og teknologileverandør til IBM og skal

levere tjenester og utstyr til dette prosjektet, som er

basert på Q-Frees Multilane Free Flow løsning (MLFF -

helautomatiske bomstasjoner). Den totale størrelsen på

prosjektet for Q-Free er først og fremst avhengig av antall brikker som skal leveres i løpet av 2005.

 

Kontaktperson:

 

Konsernsjef Geir Ove Kjesbu, mobil +47 905 59 404

Link to comment
Share on other sites

Ja, aksjer er egentlig noe "herk" !

 

Ikke kan man selge dem når de går til bunns pga tapet, og heller ikke når de stiger - siden de da kan stige enda litt til !

 

Det fine med QFR akkurat nå er at aksjen ligger i en mellomlang stigende trend. Så lenge den opprettholdes vil det si stadig høyere topper og bølgedaler.

 

Dette i motsetning til like etter Taiwan - da det motsatte gjaldt !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som sagt (dvs hva var det jeg sa :lol: )for et par uker siden , i en stigende trend ser vi høyere topper og høyere bunner !

 

Enkelt, ikke sant !

 

Hilsen 8)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt (dvs hva var det jeg sa  :lol: )for et par uker siden , i en stigende trend ser vi høyere topper og høyere bunner !  

 

Enkelt, ikke sant !

 

Hilsen  8)

 

Hmmmmmmm Hammers.

 

Høyere topper og høyere bunner? Jeg håper da virkelig på høyere bunner. :oops:

 

Er ute av QFR nå… Litt tidlig kanskje :frustrated: :stupidme: , men dessverre jeg hadde ikke nok nerver til å sitte med den før Q3.

 

Er resultatet for Q3 dårlig så tør ikke jeg å tenke på hva som kan skjer.

Link to comment
Share on other sites

Det er trolig "like greit" å være ute akkurat nå.

 

Q3 blir trolig dyster lesning, og det kan deretter komme en dypere bunn.

 

Uten store kontrakter renner vel pengene stort sett ut av selskapet. Da jeg selv gikk inn i QFR FØR Taiwan lå kursen lenge rundt 7-9 kr, som da var betraktet som en "fair pris" til tross for at storkontrakten lå i bunnen som en mulighet.

 

Umiddelbart etter Taiwan var denne opsjonen borte, og kr 9,- var derfor en urimelig høy pris. Markedet fant ut dette etter hvert. Hva som I DAG gjør at aksjen prises til kr 10,- skjønner ikke jeg !

 

Kanskje det er noe nytt på gang ?

 

Hilsen 8) som FAKTISK er imponert over nervene dine - etter hardkjøret mitt den gangen !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Vel jeg hadde liksom ikke tenkt å svare på disse 2 innleggene dine R` feller, men det kan være riktig å få på plass noen facts her: :lol:

 

Det er riktig nok at leveranse av Sentralsystem til Svinesundsforbindelsen gikk til Bro & Tunnelselskapet i Bergen. 8)

 

I.h.t artikkel på IT-avisen 9. September 2004, gikk kontrakt på leveranse av Autopass til spanske Tescidel. :evil: For første gang har et konkurrerende selskap fått leveranser i Norge. :? Jeg antar at dette henger sammen med at det er Statens Vegvesen som står for innkjøp og installasjon av utstyret, og at det dermed har det vært offentlig anbud i.h.t. EU regulativet som Tescidel har vunnet på pris. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hey, hey Pantera! Long time...

Slit'an med ny avatar. Stilig !

 

Har dessverre solgt Q-free for tidlig.

Vel, vel tjente noen få kroner på FAST i stedet, men jeg skulle hatt mer tålmodighet med Q-free.

 

Men det kan være litt farlig for Q-free med konkurransen fra aktører som Tescidel.

 

Ha en fortsatt fin Jul !

 

Dow J.

Link to comment
Share on other sites

Svinesundsforbindelsen var en åpen EU anbuds/tilbudsrunde. Det har i etterkant vært en ny runde på driftingen av samme bompengesystem, men der er ikke beslutning om leverandør tatt ennå, så vidt jeg vet. Men Vegdirektoratet har plukket ut finalekandidatene. Siden B&T i Bergen fikk leveranse av Sentralsystemet, vil jeg anta at de ligger bra an mht å få driftingen også.

 

Bare sånn til info.

 

Forøvrig et riktig godt nyttår til dere alle.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...