Jump to content

QFR - Q-Free - Klar for fremtiden


Pirelli

Recommended Posts

Det var det jeg trodde. Derfor gikk jeg inn i Q-free. Mange firma henter inn emisjoner i tider og utider. Snakker om å kjøpe/utvide nye virksomheter og diverse. Har ikke sett så mye av det.

 

Du kan ha rett i det at det kan være at de må ut med en emisjon for å få inn mer kapital.

 

Sorry det var opsjoner.Du hadde rett. Det jeg synes er merkelig er: De kan ikke henter inn en ny emisjon som du refererte til, når de ikke har hentet inn den første.

 

Jeg har troen på de og jeg sitter.

 

Ønsker deg en riktig god dag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Re: Zico

 

Å TIPPE at QFR går under 2,50 til sommeren, er vel ikke akkurat saklig aksje-informasjon. Det ligner mer på et skudd fra hoften og forsøk på ”baissing”.

Når du skriver i innlegget kl 13:21 at ”det kan føre til ny emisjon” får du det til å høres ut som de har hatt emisjoner før, men som du korrigerer i innlegget kl 14:33: De har ikke hatt emisjoner siden de gikk på børs.

 

Jeg vil ikke råde noen til kjøp eller salg, men forventningene til selskapets 2003 resultat syntes å være reflektert i kursen i.h.t. lite reaksjon på meldingen i går. Det er mulig at aksjen kan ha noe nedside, men oppsiden kan være større.

 

Siden du anbefaler salg før Q1, er det noe spesielt du vet som vil påvirke Q1mer negativt enn forventet?

 

Et annet spørsmål: Siden du skriver at "de taper penger på kontrakter", har du dokumentasjon eller pålitelig informasjon om på at de går med tap på sine leveranser?

Link to comment
Share on other sites

Til Zico

 

Jeg synes det er dårlig svar på de 2 sistnevnte spørsmål fra Dow Johnson.

 

Når du skriver at de taper penger så det griner på alle kontrakter. Så regner jeg med at du har pålitelige kilder å vise til.

 

Jeg kaller det dessverre ikke at det er gode råd når det eneste som står er SELG, uten noe mer forklaring på hvorfor med saklige kilder.

 

Det er fantastisk at de ikke har hentet inn mer emisjon. Mange firma må hente inn emisjon før de går på børsen. Det er en av kravene. Så Q-free er ikke noe unntak.

 

De gikk på børsen 03.04.02

 

Ha en fortsatt god kveld.

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Rogaland Kollektivtrafikk har valgt Q-Free til leverandør

av nytt elektronisk billetteringssystem i Rogaland fylke.

Avtalen har en verdi på over 30 millioner kroner, inkl.

vedlikeholdstjenester.

 

Q-Free skal levere komplett elektronisk billetteringssystem

til 400 busser. Systemet skal være i drift innen utgangen

av 2005. Løsningen er basert på standard komponenter

(touch skjerm, billettskriver, kortleser, etc.) med

en buss computer som systemets hjerne. Dette gir en

fleksibel løsning som kan oppgraderes og utvides etter

behov. F.eks. kan sanntids informasjon og

posisjoneringssystem integreres i løsningen.

 

Fra før har kollektivselskaper i Trøndelag, Troms, Oppland,

Hedmark, Vestfold og Telemark valgt tilsvarende løsninger

fra Q-Free. I tillegg har svenske kollektivselskaper valgt

å benytte Q-Free.

 

- Vi er i ferd med å sette en standard i markedet. Vi

setter stor pris på at løsningene våre er ettertraktet. Det

inspirerer hele virksomheten når våre løsninger tas i bruk

av toneangivende aktører. Det er en anerkjennelse, sier

konsernsjef Kai Bogen!

 

Prosjektet er en del av et større samarbeid mellom de tre

Fylkeskommunene Rogaland, Hordaland og Sogn & Fjordane.

Intensjonen for samarbeidet er å gjøre det lettere for de

reisende å kjøpe billetter med samme type elektroniske kort

både over fylkesgrensene og på tog, båter og busser. Neste

prosjekt er Hordaland som trolig kommer ut på anbud i løpet

av april 2004.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk altså Q-free en ny kontrakt. Skal bli spennende å se utviklingen til Q-free fremover.

 

De hadde en litt høyere driftskostnader enn driftsinntekten iht. årsrapporten-2003, men dette retter de opp igjen med å skaffe små og store kontrakter. Bankinnskudd pr 31.12.03 er på 78.127.623 Ikke værst bare det. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må vel skriver litt om hvorfor driftskostnader for 2003 var større enn driftsinntektene.

 

Å komme inn i markedet for 2 år siden med relativt nytt produkt og konsept, samt å jobbe med å komme inn som en av de beste leverandørene i markedet koster. Produktene til Q-free hevder seg godt i den internasjonale konkurransen. Når kundene sier at Q-free er gode på å levere totale løsninger" forteller mye. Bergen Kommune er jo en av de.

 

Det at Datatilsynet er innblandet vedr hvordan systemet fungerer av hensyn til personvern i Bergen har ingenting med produktene til Q-Free og gjøre, men Statens veivesen som i samarbeid med Bro og Tunnelselskapet i Bergen, som ikke har tenkt over det da de bestilte.

 

Bergen kommune kan få dette endret. Q-Free er i stand til å levere begge deler, men så er dette med økonomien da.

 

Det andre systemet fungerer slik. Brikkene vil fungerer slik som det er på kontantkort på mobil telefon. Forskudd betaling. Og ikke registrert på bil nr.

 

Da er jeg redd for at mange bil ruter blir knust og hvem som helst kan stjeler brikkene til sitt bruk.

 

Fordelen med å velge Q-Free frem for andre konkurrenter, er nettopp ” totale løsninger” Og det er det som har gjort at de har en høy driftskostnader. Nå er jo produktene ferdig utviklet så da vil den biten av kostnader være mindre.

 

De har brukt mye tid for å finne en løsning som tilfredstiller kundene, og som kunder så hadde jeg bestilt alt hos en leverandør enn å måtte henter inn 5 forskelige leverandører for å få samme produkt. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blander meg inn i QFR diskusjonen fra sidelinjen, jeg har ikke noen posisjoner i QFR men vurderer selskapet på litt sikt. Grunnen til at jeg muligens vil investere selskapet er basert på markedsmulighetene selskapet har bevist at de har over hele verden.

 

Tollsystemene som Q-Free har utviklet kan rulles ut omtrent uendret hvor det skulle være i verden

 

FoU utgiftene til Q-Free ble redusert med 4 millioner i 2003 til 18 millioner. Samtidig økte markeds og salgsutgiftene betraktelig i tråd med oppsvingen i markedet for tollsystemer. Selskapet ser for seg at man i 2004 vil fortsette det sterke markedsfokuset men vil styre mot ett positivt resultat i 2004.

 

:idea: Market Cap er 356 millioner på kurs 7,78-

 

:idea: Selskapet hadde pr. 31.12.03 77 millioner i kontanter. 81 millioner skal fakturerers i 1Q04, for AutoPASS prosejektene i bl.a. Tønsberg. Å påstå at det er emisjonsfare i Q-Free er rimelig 'out-there'.

 

:idea: Egenkapitalen oppgis til 252 milloner.

 

Dersom selskapet lykkes vil driftsutgiftene synke og driftsinntektene stige på sikt, ett drømmescenario for investors. Men noen garanti fins desverre ikke ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Enig når det gjelder markedsmulighet selskapet har bevist , for ikke å snakk om konsept som er relativt nytt, og det ligger vekst mulighet der.

 

Selskapet hadde iht. årsrapporten 2003

Kundefordring på kr. 58.018.284

Opptjent fordring, ikke fakturert på 91.958.270

Bankbeholdning på 78.12.7.623

 

Når det gjelder fremtids emisjon i Q-free så vet også jeg at de ikke har behov for det.

Jeg prøver å være litt diplomatisk. :roll:

 

Som du også skreiv” . Men noen garanti fins dessverre ikke”

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Q-Free har en markedsandel på ca. 55 prosent (Frost & Sullivan), målt i antall solgte brikker i Europa og har levert landsdekkende systemer til Portugal, Sveits, Østerrike og Norge. Andre større leveranser er gjort til Kina, Malaysia, Australia og Brasil. Fremtiden vil Q-Free ytterligere styrke sin ledende posisjon i det norske og europeiske markedet.

 

Selv om tap av Taiwan kontrakten tok knekken på mange, og de fleste har gitt opp håpet vedr. Q-Free, så håper ikke jeg at Q-free har mistet håpet. Q-Free har i sin tid vunnet kontrakten med å levere utstyr til 63 bomstasjoner i og rundt den spanske hovedstaden i Madrid. Det var sterk konkurranse om den kontrakten.

 

Jeg synes det er viktig å fokuserer på det som er positivt og negativt, og ikke bare på det som er negativt. Det at de fikk kontrakten i Madrid betyr jo at de er konkurranse dyktige, og det er helt umulig å vinne alle kontraktene. Det som har skjedd har skjedd. Det er fremtiden som teller, og den er ukjent. Ingen kan spår. Så jeg håper at Q-Free gjør sitt ytterste for å vinne tillitten til aksjonærene tilbake.

 

Men nå begynner jeg å lure på om det er bare jeg som har Q-Free aksjer på dette forumet her?

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kursløft etter avgang

Q-Free sjefen takker for seg, og aksjen stiger.

http://hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.asp?id...=144570&cat=100

 

Tidligere i dag kunne vi lese at Q-Frees konsernsjef Kai Bogen har meddelt styret at han ønsker å fratre sin stilling som konsernsjef i selskapet. Visekonsernsjef Geir Ove Kjesbu er konstituert i stillingen fra samme dato som ny konsernsjef i selskapet.

Nyheten har ført til kursoppgang på Oslo Børs. I skrivende stund omsettes aksjen for 7,60 kroner etter en oppgang på 2,70 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Hei Carlos.

 

Bra at du skjønte hintet. :roll:

 

Håper det hjelper litt på tillitten til aksjonærene vedr Bogen avgang.

Tror for at det skal kunne bli oppgang i Q-Free, så må det komme melding om kontrakt først, og den må helst være stor. ( Har Stockholm i sikte).

 

Ser at du er fra Grimstad. Har vært der og seilt. ( Windsurfing) Kjempe bra plass. Bra Vind.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Pantera,

Jeg er ikke inne QFR nå for tiden, men jeg følgte med QFR fem til Taiwan saken, desverre vant de ikke kontrakten og markedet var ikke nådig mot QFR.

Jeg tror og håper (for din del også) at QFR kommer til reise seg å stige igjen etter det som skjedde i det siste, Taiwan kontrakten er ikke verdens ende heller.

 

Om jeg er fra Grimstad, vel, vel, det er et åpent spørsmål, jeg bodde iallfall i grimstad i 20 år og er glad i byen som en ekte sørledning :lol:

R/Carlos.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaja... Her kom resultat varsel......

 

QFR - RESULTATVARSEL

 

Styret i Q-Free ASA har i samarbeid med den nye ledelsen i selskapet gjennomført en omfattende undersøkelse av selskapets prosjektportefølje, balanse samt kostnadsstruktur. Resultatet av gjennomgangen har medført at styret har funnet det riktig å gjennomføre avsetninger og nedskrivninger i selskapet.

 

Videre finner styret det riktig at selskapet gjennomførerer en omfattende restrukturering, herunder kostnadsreduserende tiltak, for i fremtiden å kunne sikre at selskapet igjen kan vise tilfredsstillende resultater.

 

Selskapet har over lengre tid satset store midler for å vinne større annonserte veiprisingprosjekter, herunder Taiwan. Denne satsningen har så langt ikke lyktes. I tillegg er selskapet gjort kjent med at en større kontrakt som var inngått via Thales for leveranser til London Underground er terminert av kunden. Dette vil medføre at selskapets omsetning og resultat for Q1 2004 vil bli svakere enn tidligere antatt.

 

Som følge av overnevnte hendelser og tiltak forventer selskapet å rapportere et negativt resultat i størrelsesorden NOK 94 mill. i Q1 2004. Av det negative driftsresultat kan NOK 22 henføres til driften i Q1 og kan i særlig grad henføres til de overnevnte prosjekter. Videre utgjør ekstraordinære nedskrivninger og avsetninger NOK 57 mill, foruten restruktureringskostnader på NOK 15 mill. Selskapets egenkapital etter Q1 2004 vil være i størrelsesorden NOK 190 mill og en kontantbeholdning på ca. NOK 70 mill.

 

Selskapet vil på berammet kvartalspresentasjon den 29. april 2004 komme tilbake med en nærmere redegjørelse og guiding for selskapets forventede omsetning og resultat for året under ett.

 

Med bakgrunn i de tiltak som er besluttet implementert, anser styret og administrasjonen at konsernet nå er i stand

til å møte de utfordringer som selskapet fremover vil stå ovenfor.

 

Q-Frees teknologiske løsninger er ledende innen sin bransje. De markedsestimater som foreligger gir grunnlag for en fremtidig positiv utvikling for selskapet.

 

For ytterligere opplysninger kontakt:

 

Styrets leder Ole Jørgen Fredriksen, mobil 920 58 777

Konstituert konsernsjef Geir Ove Kjesbu, mobil 905 59 404

Les mer: http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=91683

Link to comment
Share on other sites

I dag kom Q-free ut med resultatvarsel som forventet, altså negativt, markedet var ikke nådig og sendte Q-free ned med over 22%. Huff, og huff. :cry: ( 5,60 som er dagens laveste hittil) Selskapet er ikke noe mindre verdt i dag enn i går, så her er det panikken som råder.

 

Jeg har benyttet denne dagen til å handle mer.

 

DET ER EN SLIK DAG MAN KJØPE OG IKKE SELGE :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Selskapet har over lengre tid satset store midler for å vinne større annonserte veiprisingprosjekter, herunder Taiwan. Denne satsningen har så langt ikke lyktes. I tillegg er selskapet gjort kjent med at en større kontrakt som var inngått via Thales for leveranser til London Underground er terminert av kunden. Dette vil medføre at selskapets omsetning og resultat for Q1 2004 vil bli svakere enn tidligere antatt. Som følge av overnevnte hendelser og tiltak forventer selskapet å rapportere et negativt resultat i størrelsesorden NOK 94 mill. i Q1 2004.

 

Han fikk rett vedr. å selge Q-free før Q1 jo før, jo bedre, men jeg tror de fleste visste at Q1 2004 vil være dårlig pga kostnader og utgifter som de har brukt for å vinne diverse kontrakter, og at dette kan få et kursfall. Jeg visste at kostnader på Taiwan kontrakten skulle være kalkulert i Q1, men ikke det vedr. London. Zico påstå at selskapet går med dundrende underskudd på sine leveranser/kontrakter så de griner av er litt drøyt, spesiell når det ikke var pålitelig innformasjon å vise til. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Re Pantera.

 

Selskapet er ikke noe mindre verdt i dag enn i går, så her er det panikken som råder.

 

Snedig vinkling det der. Det er godt mulig det men det er tydelig at mange tar feil av hva selskapet er verdt. Problemet er at gårsdagens prising var helt på trynet og det er også dagens....Q-Free aksjen var i begynnelsen av 2003 priset til rundt 3 kr og da var tilstanden i selskapet faktisk mye bedre enn dagens situasjon.

 

Jeg har benyttet denne dagen til å handle mer.

 

DET ER EN SLIK DAG MAN KJØPE OG IKKE SELGE

 

Tror slettes ikke dette var en kjøpsdag dersom du tenker å sitte langsiktig. Muligheter for kortsiktig rekyl kanskje, men Q-Free skal videre ned på dette resultatvarselet.

 

Zico påstå at selskapet går med dundrende underskudd på sine leveranser/kontrakter så de griner av er litt drøyt, spesiell når det ikke var pålitelig innformasjon å vise til.

 

Som jeg jeg sa så var det et tips, "Take it or leave it". Om dere tar til dere tipsene er meg revnende likegyldig, men det som da er drøyt er at dere forlanger at jeg oppgir mine kilder for informasjon, noe som jeg slettes ikke har til hensikt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Vel Zico,

Det er alltid lett å være etterpåklok og det imponerer lite.

Når det gjelder tipsene dine om videre kursutvikling for QFR er det mulig at de kan være gode nok, men de mangler enhver troverdighet når du ikke vil referere til kilder eller dokumentere dine påstander. Troverdigheten din ble ennå dårligere når du slettet innholdet i noen av dine egne innlegg som du har skrevet tidligere.

 

I siste innlegg skriver du igjen at kursen skal videre ned, igjen uten å begrunne det på noen måte. Uten noen form for begrunning, blir dette en verdiløs påstand for lesere på forumet.

 

Nei, det er selvfølgelig ingen som kan forlange at du skal oppgi kilder, men det er helt naturlig, og ikke for drøyt å etterspørre dokumentasjon for såpass bastante påstander som du serverer. Det er saklig og dokumentert informasjon som er interessant å lese her på forumet.

 

Du skriver at det er deg revnende likegyldig om forumets lesere tar tipsene dine eller ikke. Hvorfor skriver du tips på forumet da ?

Link to comment
Share on other sites

Re Zico.

 

Selskapet er ikke mindre verdt i dag enn i går, men børsverdien er, samt markedsverdien på aksjen.

 

De små volumene som ble omsatt idag, beviser at det er små aksjonærer som i panikk styrer ned kursen.

 

Hvis du mener at aksjen er feil priset , kan du vennligst gir meg grunnen til hvorfor den var mer korrekt priset da den låg på 3,- og feil priset på dagens kurs, evt hva som er inkludert og som en må ta hensyn til når det gjelder prising på en aksje?

 

For å si det helt ærlig. Q-free var en knall kjøpsdag på 5,80 og ut på 6,50. Gevinst er gevinst. Det er akkurat i dag den var bra å trade i.

 

Ditt første innlegg her på forumet var å anbefale salg av Q-free før Q1, jo før jo bedre. Du påstår jo de går med dundrende underskudd på sine leveranser, og da jeg og Dow Johnson spurte deg etter pålitelig innformasjon fikk vi til svar at det vart et godt råd” Take it or leave it” Der etter slettet du dine innlegg, synes ikke det var så veldig troverdig at det gjør noe.

 

Det virker for min del som om påstanden er hentet ut fra luften. Hvis du sitter med slike opplysninger som forteller at de går med dundrende underskudd på sine leveranser så er du heldig. Det er innside innformasjon. Disse opplysningene der er det få som har tilgang til.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Re Pantera.

 

De små volumene som ble omsatt idag, beviser at det er små aksjonærer som i panikk styrer ned kursen.

 

Det er vel faktisk ganske sjelden at volumet er så stort som i dag.

 

Hvis du mener at aksjen er feil priset , kan du vennligst gir meg grunnen til hvorfor den var mer korrekt priset da den låg på 3,- og feil priset på dagens kurs, evt hva som er inkludert og som en må ta hensyn til når det gjelder prising på en aksje?

 

Jeg har ikke sagt at den var korrekt priset på 3kr i fjor, men at den er helt feil priset pr. idag. I fjor var situasjonen i selskapet en helt annen. Bl.a hadde de betydelig større ordrereserve og betydelig mere penger på bok.

 

For å si det helt ærlig. Q-free var en knall kjøpsdag på 5,80 og ut på 6,50. Gevinst er gevinst. Det er akkurat i dag den var bra å trade i.

 

Helt enig i det. Jeg har heller aldri argumentert imot at det til tider kan være fine intradag- eller kortsiktige trade muligheter i aksjen.

 

Det virker for min del som om påstanden er hentet ut fra luften. Hvis du sitter med slike opplysninger som forteller at de går med dundrende underskudd på sine leveranser så er du heldig.

 

Pantera du trodde Q1-04 ville bli vesentlig bedre enn Q1-03 i fjor. Du trodde også at Q-Free besto av Tolling, Access, Ticketing og MagCom (korrigerte deg på Hegnar og du korrigerte umiddelbart ditt innlegg her på forumet). Det er med andre ord et selskap som du egentlig ikke vet så veldig mye om. Du forsøker å 'hause' aksjen med din overbevisning om at det nå må være et godt kjøp. Og det har du sagt siden 9,50.

 

På den andre siden sitter jeg, med betydelig bedre kjennskap/informasjon om selskapet og sier det motsatte. Jeg sa at dere burde selge da den var rundt 7,50 bl.a fordi Q1-04 ville bli det verste i konsernets historie.

 

Re Dow Johnsen.

 

Vel Zico,

Det er alltid lett å være etterpåklok og det imponerer lite.

 

Hallo....det er snart 4 uker siden jeg anbefalte salg. Det er vel ikke å være etterpåklok ???

 

Du skriver at det er deg revnende likegyldig om forumets lesere tar tipsene dine eller ikke. Hvorfor skriver du tips på forumet da ?

 

Selvfølgelig er det meg revnende likegyldig om dere tar til dere tipsene eller ikke. Hvis ikke hadde jeg gitt tips for å prøve å påvirke aksjekursen.

 

Det er saklig og dokumentert informasjon som er interessant å lese her på forumet.

 

Jeg har inngående kjennskap til konsernet og deres virkeområder, deres posisjon i markedet, fremtidsutsikter osv. Dersom dere følger tipsene mine vil dere etterhvert oppdage det, men dersom dere til stadighet vil hakke på mine tips så skal jeg slutte å skrive på dette forumet.

 

Det er vel ikke noe mindre saklig å komme med en salgsanbefaling enn å konstant å hevde at aksjen nå er billig. Samt som Pantera fable om nye markedsområder og dill og dall når man ikke engang vet hvilke selskaper konsernet består av og deres virkeområder.

 

Var dette mitt siste innlegg på aksjeforumet ? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Zico.

 

Jeg har fulgt debatten fra ditt aller første innlegg. Jeg skjønner at du vet en del om selskapet, og jeg er ikke i nærheten av å røre det selskapet, spesielt etter det du skriver- Sitter bare med OTR nå. Har du sett på den aksjen? Hva består portisen din av for øyeblikket, og har du noen tips, ikke bare short tips(QFR) :wink:

 

Det er viktig at er plass til både bull og bear innlegg for de enkelte selskap, og jeg håper du tåler litt kritikk fra Pantera m fler ang. dine mulige noe svake begrunnelser(er enig i Pantera der), og fortsetter å komme med synspunkter. I OTR- topicen min er du velkommen...

 

Mvh Ivers

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...