Jump to content

QFR - Q-Free - Klar for fremtiden


Pirelli

Recommended Posts

Her kommer en skrivebordsanalyse av Q-Free. Under mottoet bruk helgen til noe fornuftig kikker jeg på dette selskapet, som jeg ikke kjenner til utover at det er notert på OSE og at de tjener penger på myndighetenes iver etter å suge avgifter av bilistene.

 

Om selskapet

Selskapet ble børsnotert i april 2002. Q-Free systemet inkluderer en serie av enkelt produkter som utgjør komplette systemer for bompengeavgift, trafikk informasjon, parkering, innkreving, adgangskontroll, logistikk systemer for produksjon og annet. Den første bomstasjonen som ble levert av Q-Free var Ranheim (beskrivende) utenfor Trondheim i 1988. Den første bomringen var Fjellinjen, eller bomringen i Oslo som den også kalles. Den ble åpnet i 1990. Siden har det blitt mange i Europa, Kina, Brasil og Australia. Hjemmesiden til Q-free har en komplett referanseliste

 

Prising

Børsverdien av QFR ved kurs 10,- er 455 millioner. Dagen det gikk på børs ente aksjen på 16,40- og det er ATH. Siden mars 03 har QFR gått med en 3 gangern. Etter min mening bør selskapet tjene mellom 30 og 40 millioner pr. år for å forsvare denne prisingen.

 

pplot.php?paper=QFR&exchange=OSE&from=20010715&to=20040130&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

 

Tallene

Jeg baserer alle tall her på Q303 rapporten, årsomsetningen vil da bli 274 millioner. Resultatet før skatt og avskrivninger gir ca. 10 millioner i minus for samme periode. Selskapet har god utvikling på topplinjen, samtidig som marginene går mot null. Hvis tendensen fortsetter bør selskapet snart levere positive resultater. Egenkaptialen ved utgangen av Q303 er oppgitt til 333 millioner. Langsiktig gjeld er oppgitt til 17 millioner, og kortsiktig gjeld 50 millioner i Q303 rapportern. Ordrereserven pr. Q303 var 485 millioner.

 

Største aksjonærer

Ble litt overbevist når jeg så aksjonæroversikten, Skagen og Gambak står for meg som gode aksjeplukkere:

Q-Free International AS 38.09 %

Andresen, Lars 11.04 %

Decibel AS 6.19 %

Datum AS 5.95 %

Telenor Venture II ASA 5.48 %

Odin Norge 5.01 %

Odin Norden 4.31 %

Skagen Vekst 3.29 %

Gambak 3.06 %

Orkla ASA 2.54 %

 

Konklusjon

Selskapet har alltid gått underskudd, og må nok helt klart øke topplinjen for å møte forventningene dagens trading har priset inn. I årsrapporten for 2002 står det at selskapet venter økt konkurranse i tiden fremover. Men selskapet har vært i en oppbygginsfase og er nå etablert som leverandør for store markeder i hele verden, det er derfor vanskelig å vite hvor store marginer selskapet har på sine kontrakter. Personlig ville jeg avventet med investering i QFR til resultatene viser pluss, men nå er jeg også risikoavers.

 

Aksjekursen tok helt av i romjulen når QFR sendte ut en melding om at de var en av tre som var valgt til å lever anbud på en kontrakt i Taiwan. Så dette er nok en aksje som kan nå nye høyder dersom selskapet annonserer kontrakter fremover.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Kjempe god innlegg Pirelli, jeg tar av meg hatten og bukker.... :D

Din skrivebordanalyse belyser det som er nødvendig for å kunne ha oversikt over bedriften. Prising, aksjonærene, og historikk er dekket og grafen viser tydelig utviklingen.

 

En liten uklar ting for meg: Du sier: Siden mars 03 har QFR gått med en 3 gangern. Etter min mening bør selskapet tjene mellom 30 og 40 millioner pr. år for å forsvare denne prisingen.

 

Jeg er helt enig med deg, du er inne på en vesentlig poeng. Jeg tror heller ikke at Q4 kommer til å være så solide (som du peker på). Men samtidig, jeg tror ikke at dette kommer til å svekke aksjen fordi bedriften ser litt lengere fremover. Se hva de sier i Q303:

..................... referense start

I Q3 03 har konsernet inngått noen mindre kontrakter i Norge, bl.a. Kristiansand og Trondheim. Fortsatt er det stor aktivitet på markedssiden hvor det arbeides med flere prosjekter. De største prosjektene er Taiwan (J/V med Acer) og Stockholm (Bomring), samt flere betydelige prosjekter i Asia og Sør Amerika. Dette er omfattende og tidkrevende prosjekter som belaster regnskapet for Q3 og Q4 03 med betydelige kostnader, men som representerer store potensialer.

På bakgrunn av de investeringer som gjøres i markedet forventer ikke konsernet større endringer i driftsresultat for Q4 03, sammenlignet med de tidligere kvartaler i 2003.

Styret vedtok i Q2 03 en endring av strukturen i konsernet. Denne endringen er nå gjennomført og selskapene Q-Free Products AS, Q-Free Systems AS og Q-Free Services AS er etablert. Konsernet forventer at strukturendringen vil få full virkning fra 2004 med økt fokus på produktsalg og reduserte kostnader, bl.a. i forbindelse med FoU.

..................... referense slutt

Kan man tolke det slik at kostnadene som er relatert til det langsiktig projektene (understreket over) er egentlig "inntjening" men er usynlig i det regneskapet fordi pengene er investert i fremtidig planer.. Jeg bare lure om det kan tolkes slik eller er jeg helt på vidda... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Selskapet er som du sier i en oppbyggingsfase, og har ekstrordinære kostnader. Når driften normaliserer vil nok QFR ha gode marginer, systemene kan rulles ut tilnærmet uendret hvor det skulle være...

 

Jeg antar at marginene vil bli veldig bra etterhvert, innlegget mitt er basert på nåværende situasjon.

 

For en bruker ser jo autoPASS ut til å bli veldig behagelig, bilister kan passere alle bomstasjoner vist i kartet med samme brikke...

kart.gif

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

QFR har enormt potensiale på verdens maked. Det er ikke bare elktronisk Toll systemer (ETC) som er hoved business. QFR har en rekke andre produkter og er i leder posisjon internasjonalt.

Her er en liten beskrivelse avQFR:

 

This is Q-Free

The Q-Free system includes a series of single products that makes complete systems for tolling, traffic information, parking, ticketing, access control, railway, container management, logistics systems for production and others.

 

The first ETC toll plaza delivered by Q-Free ASA, was Ranheim Toll Station on the motorway east of Trondheim in 1988. The first ETC toll cordon was the Oslo Tolling System (Fjellinjen) opened in 1990. The Oslo Tolling System is still one of the world's largest toll collection systems with more than 265.000 payment transactions per day. In 1995, Q-Free ASA supplied the worlds first nationwide ETC system to Portugal's leading concessionaire BRISA - Auto-Estradas de Portugal, S.A.

 

The Ecopoint system was supplied to Austria in 1997 and set into commercial operation in January 1998. This system is the world's first large scale information system based on the new standards for transport telematics from CEN.

 

In 1998, Q-Free ASA was awarded the contract for the electronic ticketing system to be implemented in the county of Sør-Trøndelag, Norway. This system is the first integrated payment system to be launched in a large scale in Norway. The system utilizes the most advanced security mechanisms available and can be expanded to cover other fields than ticketing in the future.

 

Q-Free ASA's QA-system is certified in accordance with the ISO 9001 standard.

Participation in international Research and Development is an important part of our activity. The company is currently participating in the European Union's 4th Framework Research and Development program. Q-Free ASA holds central positions in international standardization through our participation in ISO and CEN.

Link to comment
Share on other sites

Melding fra Q-Free.

23 January, Q-Free Australia has been awarded the contract to supply the Electronic Toll Collection System for the Cross City Tunnel Project in Sydney, Australia.

 

NEW CONTRACT IN AUSTRALIA

Q-Free Australia has been awarded the contract to supply the Electronic Toll Collection (ETC) System for the Cross City Tunnel Project in Sydney, Australia. The contract is estimated to be NOK 25-30 million and will be delivered in 2004.

The Sydney Cross City Tunnel Project will run between the eastern edge of Darling Harbour and Kings Cross. The motorway tunnel will link the Western Distributor to New South Head Road, and connect to the Eastern Distributor and Domain Tunnel. The length is approximately 2.1 km.

The contractor of the project is the Cross City Motorway Consortium (CCM), comprising Baulderstone Hornibrook, Bilfinger Berger, Deutsche Bank, Cheung Kong Infrastructure Holdings and DB Capital Partners; and has sub-contracted design and construction to the Baulderstone Hornibrook Bilfinger Berger Cross City Tunnel Joint Venture (BHBB CCT JV).

In strong competition with other ETC suppliers, Q-Free Australia has been selected to supply the complete free flow tolling system, the first Electronic Toll Collection System (ETC) to be installed in a tunnel environment. The contract also includes an option for supply of the casual user back office system; this offer is currently being considered by CCM and BHBB CCT JV.

Q-Free recently signed a similar contract in Chile. In a short period of time the company has become a major player in the free flow market. Both contracts will be used as reference for the ETC project in Taiwan. Phase 2 of the Taiwan ETC project is a multilane free flow system.

This contract in Australia is of great significance to us and confirms our focus. We will continue to focus in the multilane free flow market, says President and CEO Kai Bogen.

Earlier references for Q-Free regarding free flow multilane are projects such as Ecopoint Austria, LSVA Switzerland, Rekeningrijden Netherlands and Chile.

___________________________________________________________________

For further information:

Kai Bogen, President & CEO, cellphone: +47 900 21 500

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ikke alltid at teknologien fungerer som den skal......

Det gjenstår å se om dette kommer til å påvirke aksjekursen.

Bergenstidende skriver følgende artikkel http://bt.no/trafikk/article234136

Her er artikklen

Autopass-lysene!

Lysene i Autopass-stasjonene i bompengeringen i Bergen løper løpsk. Ledelsen for pengeinnkreverne ber deg overse lysene de nærmeste to ukene!

 

Kjell Stigen på Bønes forteller til Bergens Tidende at han undrer seg over hva som er galt med lysene i Autopass-systemet.

 

- Jeg kjører gjennom Autopass-stasjonen i Fyllingsdalen hver dag. En morgen stilte jeg meg opp og fulgte med lysene. Da oppdaget jeg at lysmastene gir ulike signaler til biler med brikke på plass på frontruten. Enten kom det grønt lys, hvitt lys eller ikke noe lys i det hele tatt. På meg virker dette lite tillitvekkende. Fungerer ikke brikkene? Er det noe galt med sensorene som skal lese av brikkene? Er det noe galt med hele det tekniske opplegget, spør Stigen.

 

System uten kontroll?

I morgenrushet i går stilte Bergens Tidendes medarbeidere seg opp på Autopass-stasjonen i Helleveien. Også her oppførte lysene seg slik Stigen har observert i Fyllingsdalen. Mange bilister fikk grønt lys. Mange bilister fikk hvitt lys selv om de hadde montert brikke i bilen. Noen ganger kom det ikke lys i det hele tatt, selv med biler med brikke på korrekt plass på frontruten bak speilet. Og stadig vekk passerte biler uten at det kom lys fra lysmastene.

 

Ordningen med Autopass skal etter planen fungere slik: Når du har fått brikke, har forhåndsbetalt og er registrert som kunde, skal du få grønt lys når du passerer stasjonen. Etter at du har kjørt en stund og kontoen nærmer seg null, vil det komme hvitt lys ved passering av stasjonen. Dette skal minne deg om at kontoen din nærmer seg 0 og at du igjen må forhåndsbetale.

 

- Overse lysene!

Men nå ser det ut til at hele lyssystemet er gått ut av kontroll. Det virker som det er tilfeldighetene som går i Autopass-systemet.

 

Administrerende direktør Tore Skulstad i Bro- og Tunnelselskapet beroliger alle som lurer på hva som er galt med lysene.

 

- De nærmeste to ukene behøver folk ikke bry seg om lysene. Bilistene skal overse Autopass-lysene og bare kjøre gjennom stasjonene uten å bekymre seg for hva lysene viser, sier Skulstad.

 

- Dette virker forvirrende?

 

- Ja, det kan jeg forstå. Årsaken til de forvirrende lyssignalene er sammensatt. Noen har betalt og er registrert som kunde. De får grønt lys. Så har vi de mange som har bestilt brikke, men ikke betalt. De er ikke registrert som kunde og får hvitt lys. Så er det mange som har betalt, men som vi ikke har rukket å registrere som kunde. De vil også få hvitt lys. I tillegg til disse, har vi de som ennå verken har bestilt brikke eller betalt. De får enten hvitt lys eller ikke noe lys i det hele tatt, sier Skulstad.

 

- Vil gå seg til

- Snakker vi om begynner-problemer?

 

- Dette er et overgangsfenomen som vil vare til systemet er kommet i gjenge. Når alle brukerne har fått på plass brikker og betaling og når det tekniske systemet er innkjørt, vil dagens forvirrende lyssignalisering bli historie. Inntil da må folk ha tålmodighet. Og som sagt: De nærmeste to ukene trenger kundene våre ikke bekymre seg for hvilket lys som vises idet de passerer Autopass-stasjonene, sier Skulstad.

 

- Alle som har kjørt inn i bompengeringen etter 2. februar i år er blitt og blir fotografert, registrert, avregnet og krevd for betaling for passering av Autopass-stasjonene. Det gjelder også de som ennå ikke er registrert som kunde. De vil få regning ettersendt, mens kundene våre får fradrag på den forhåndsbetalte avgiften, sier Skulstad.

 

Gratis for utlendinger?

- Kjører utlendinger og folk fra andre deler av landet uten Autopass-ordning gratis gjennom bompengeringen i Bergen?

 

- Nei, det er ikke noe som heter gratis kjøring forbi Autopass-stasjonene. Som operatør, har vi fått i oppdrag å kreve inn bompengene. Vi har fått beskjed om at ingen skal kjøre gratis, enten de er utlendinger eller ikke. Hvis det vil koste mer å kreve inn bompengeavgiften enn den summen vi har til gode, skal vi ikke sende krav til bilisten. I praksis vil det likevel si at om en utlending kjører inn i bompengeringen en enkelt tur, vil hun eller han ikke få ettersendt krav om å betale. Ellers vil jeg minne om at alle som ikke er kunder - innen- eller utenlandske - kan etterskuddsbetale på en av bensinstasjonene som tar imot penger for oss, sier Skulstad.

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Skrevet: Tor Feb 19, 2004 12:58 pm Tittel: QFR - Taiwankontrakt ???

 

Det opplyses fra Taiwan at det den 26.2 skal bekjentgjøres hvem myndighetene på Taiwan skal starte kontraktsforhandlinger med i forbindelse med den "store" ETC-kontrakten. Forhandlingene gjelder operasjon av ETC-systemer og ikke systemleveranser. En kontrakt på ETC-operasjonen skal inngåes innen 27.4 iflg opplysningene. Endelig valg av ETC-system vil komme senere. Implementering av system skal ikke skje før i 2006. Skal bli spennende¨å se hvordan dette influerer QFR. Der er andre store med i denne kampen

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra morgen reporten til CAR (20/2-2004)

Q-Free - bryter opp på høyt volum

Aksjen startet i går oppturen som vi har skrevet om tidligere. Oppgangen de sistet dagene har vært på høyt volum samtidig som aksjen også har gitt kjøpsignal på glidende 10/30 dagers gjennomsnitt. Det er noe motstand opp mot 11,- men med det momentumet det er i aksjen nå vil bruddet komme rask. Det utløser et nytt kjøpsignal med kortsiktig potensialet til 13,50 Kjøp nå med stop loss hvis aksjen bryter under 9,30

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Ny kontrakt for QFR.....

R/Carlos

 

QFR - NEW CONTRACT IN MALAYSIA

 

 

Q-Free Malaysia Sdn. Bhd. is awarded a contract for upgrading the manual toll collection (MTC) system for the Kuala Lumpur - Karak Toll Highway. This is a subcontract for Alloy Toll Management Sdn. Bhd., the turnkey contractor for MTD Prime. The contract has a value of NOK 12 million and will take place in 2004.

 

We are pleased to announce that we are awarded this contract in hard competition with our competitors in the Malaysian market, says CEO and President of Q-Free ASA, Mr. Kai Bogen. This is also our second contract with this group of customers, and we are very satisfied with them choosing us again. This indicates our growing position in the Malaysian market.

 

Q-Free is to upgrade the already existing toll collection system for the Kuala Lumpur - Karak Toll Highway. The existing system is delivered by one of Q-Free`s competitors in the Malaysia market.

 

The Malaysian toll collection market is still dominated by manual systems. Q-Free Malaysia has developed a complete system for manual toll collection in cooperation with other Q-Free companies and has a strong position in the market. Q- Free has also delivered electronic toll collection (ETC) systems to Malaysia, and expects a gradually transition to more ETC systems in the future.

Link to comment
Share on other sites

Kilde: OBI - 26.02.04 14:01

 

QFR - FAREAST INNSTILT SOM NUMMER ÉN I TAIWAN

 

FarEast Consortium med Efkon og Fela som http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=89713 teknologileverandører er innstilt som nummer én til å få oppdraget med å levere et helautomatisert bompengeanlegg i Taiwan. Konsortiet Taiwan YuTon Information Tech. Company med Raytheon som teknologileverandør er innstilt som nummer to og kan komme i leveringsposisjon hvis testingen av utstyr fra Efkon og Fela feiler.

 

Konsortiet FarEast skal nå gjennomføre en test av tilbydd løsning og vil inngå endelig kontrakt hvis konsortiet tilfredsstiller de tekniske og kommersielle krav som stilles.

 

- At vi var med helt til finalen bekrefter vår internasjonale posisjon, sier konsernsjef Kai Bogen. Selvfølgelig skulle vi gjerne hatt dette prosjektet. Det er ikke noe hyggelig å tape og jeg skal ikke late som jeg er en god taper, sier Bogen.

 

Q-Free har hatt en positiv utvikling de siste månedene og en voksende ordrereserve. I løpet av de siste tre månedene har Q-Free vunnet kontrakter for over NOK 150 mill. Utfallet av kontrakten i Taiwan har ikke økonomiske konsekvenser på kort sikt, men vi har gått glipp av en stor mulighet. Fortsatt er det flere større og mindre prosjekter å kjempe om, og det viktigste vi tar med oss fra Taiwan er anerkjennelse gjennom samarbeidet med IT giganten Acer og at Q-Free var med helt til slutt. Dette viser at Q-Frees løsninger er i stand til å konkurrere i verdenstoppen.

 

Dette er Q-Free første erfaring med et såkalt BOT (Build, Operate and Transfer) prosjekt, og anbudsrunden i Taiwan har gitt selskapet en viktig kompetanse for fremtidige prosjekt av samme type. - Prosjekter som innehar både leveranse og drift av bompengesystemer vil utgjøre en større del av vårt marked i fremtiden, sier Bogen.

 

For ytterligere informasjon:

 

Kai Bogen, Konsernsjef, mobil: + 47 922 19 599 Geir Ove Kjesbu, Vise konsernsjef, mobil: + 47 905 59 404 Bjørn Erik Nilsen, Finansdirektør, mobil: + 47 913 59 417

*********************

Håper ikke for mange av dere har QFR idag.

Synd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde og fremdeles har stor tro på QFR. Det er ikke verdens undergang om en bedrift taper en kontrakt, men den vil sikkert setter sin spor siden kontrakten var av stor verdi og meget prestisje fullt.......

Etter dagens katastrofe så er jeg meget glad at jeg hadde ingen cash for å handle i forrige uke, nesten alt var allerede investert og det har reddet meg.

Det må være litt tungt for de som handlet nå i det siste.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

QFR gikk kraftig opp den siste uken og kom opp på et alt for høyt nivå som neppe kunne forsvares selv med en avtale på Taiwan.

 

Selskapet er nå priset til en halv milliard kroner. Det er mye for et selskap som taper penger hvert eneste kvartal.

 

Nå er det lys i tunellen for QFR. Ordrereserven er bra. Selskapet har en høy egenkapital og har ingen likviditetsproblemer. Kanskje klarer selskapet et lite overskudd i 2004 eller får en positiv kontantstrøm.

 

Kortssiktig (innen en uke) så er jeg pessimistisk for QFR. Idag lastet netmeglerne store poster, mens de "tradisjonelle" meglerne solgte. Erfaringsmessig så er investorene som bruker netmeglere langt mer kortsiktige. Derfor tror jeg på stor salgsinteresse på stadig fallende kurser i dagene fremover.

 

Tror på fortsatt fall i QFR fredag og mandag. Rekyl vil trolig først komme etter at QFR har testet 8 kroner. Anbefaler å vente til at aksjen har stabilisert seg og viser tegn til oppgang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror vi sitter på trygge verdier her. Kursen har faktisk fallt fra 11kr. pr 03/01-04. Ingen av meglerhusene har solgt seg ut ( ikke som jeg vet )etter fallet da vi ikke fikk Taiwan. Husk at det da ble omsatt store poster på 12,50+ . Egenkapitalen er 5,69 pr aksje og i tillegg er det inngått kontrakter for 120 mill de 3 siste mnd og de er i forhandlinger om 8 nye kontrakter i størrelsen 10-50 mill. Dette sett i forhold til omsetningen i hele 2003 på 281 mill.

Jeg håper at meglerhusene snart vil begynne å anbefale kjøp av q-free.

Leser nå på http://www.q-free.no/ir/publiseringer/pdf/...4_03_report.pdf og sitter å smiler over dagens kurs. Her kan det gå fort opp igjen og etter kr. 14 er det ingen motstand. Merk også at når de har fått en kontrakt så er det mye lettere å selge produktene til alle nærliggende områder. Får vi Stockholm ligger det ca. 4 kr. pr aksje bare her. :oops:

Link to comment
Share on other sites

I 1999 var markedet for bompenger systemer på 4 mrd dollar., og markedet hadde en veks rate på 26% pr. år.

 

http://www.intelligenthighway.com/ITS/ETCsummary.asp

 

Vedr. kontrakt til Malaysia: Q-free har fått kontrakt på å oppgradere det eksisterende bompenger systemet som er tidligere levert av en konkurrent.

Dette er et godt tegn på at Q-free er konkurranse dyktige. Selv om regnskapet for Q4 er dårlig, så må vi tenker på at de er i en utviklingsfase. Har handlevognen fullastet med Q-free.

Venter på gode meldinger på flere kontrakter. Dette er bare spørsmål om tid. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Konsernets markeder har utviklet seg positivt i 2003, med flere større og mindre prosjekter enn tidligere. Disse er nå i en fase hvor de skal tildeles og Q-Free har inngått nye kontrakter i Q4 03, bl.a. i Kroatia, Chile og Norge.

Denne utviklingen har fortsatt i 2004 og selskapet har også inngått flere nye kontrakter i Q1 04. I hjemmemarkedet har selskapet sikret viktige kontrakter innen elektronisk

billettering og har i starten av 2004 inngått to kontrakter innen elektronisk billettering utenfor Norge. Selskapet forventer en forsatt vekst innen dette segmentet. Med dagens ordrereserve, forventer konsernet en omsetning for 2004 på nivå med 2003.

 

Q-Free har også levert inn tilbud på ny bomring i Stockholm. Det er den de fleste venter på. Dette er en kontrakt som skal tildeles i løpet av første halvår 2004 med oppstart til høsten.

 

Selskapet har i 2003 gjennomført omfattende omorganisering av virksomheten med økt fokus på kjerneområdene. Basert på erfaringene og tilbakemeldinger fra markedet så langt anser

selskapet å være godt posisjonert for en forventet bedring av markedet i 2004. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke vært så mye diskusjon vedrørende Q-free konkurrenter på forumene.

 

Så vidt jeg kan finne ut har de et relativt lite antall konkurrenter forskjellige steder i verden. For å nevne noen, så er bl.a. Bosch, Siemens, Alcatel og Ascom aktører i denne bransjen.

 

Fra en av Q-free sine kunder fikk jeg høre at Q-free hevder seg godt i den internasjonale konkurransen. De er god på å levere totale system-løsninger. De har også bygget kompetanse på å drifte systemer.

Link to comment
Share on other sites

Tallet fra årsrapporten 2003 var ikke så mye og skryter av. Det var ikke mer enn forventet. men når man ser på helheten, så er den bransjen Q-free er i og det de lager er bra. Relativt nytt marked med relativt nytt konsept, og som jeg tror vil ha en voksende marked fremover.

 

For at Qfree skal ha sjanse til å overleve i markedet er det helt klart at de får fotfeste seg skikkelig, og tidlig. Konkurrenter har de som du sier Dow Johnson, og det kommer flere. Det koster penger å markedsføre, utvikle produktene. Å konkurrere om å bli en av de ledende leverandøren innen markedet er ikke gratis. Hvis Qfree får etablert seg skikkelig i markedet vil pengene begynne å rulle inn, og dette kan de klare ved å skaffe kontrakter. Store som små.

 

Jeg også har hørt at

Q-free hevder seg godt i den internasjonale konkurransen. Det var ikke for ingenting at de fikk kontrakten fra Malaysia. Der var det jo snakk om å oppgradere det eksisterende bompenger systemet som er tidligere levert av en konkurrent.

 

Land som Q-free er etablert i: Australia, Austria, Brazil, Canada, China, France, Germany, Iceland, Ireland, Malaysia, Norway, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland og USA.

 

Systemer så vidt jeg har lest og hørt alle i.h.t. europeisk / internasjonal standard, baseres på 5.8 GHz frekvensbåndet i dag. Det gjør også Q-free sitt system.

 

Foruten de konkurrentene som du har nevnt Dow Johnson, så tror jeg FELA Management AG,Traficon NV,Roke Manor Research, Magnetic Autocontrol, JAI PROVIDA 2000,PAT GmbH også er med, men da tror ikke jeg det er flere som jeg vet om. Dette er konkurrenter på verdens basisk. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

God morgen zico.

 

Hvorfor skal jeg selges Q-free, og helst før Q1 er levert. Jo før, jo bedre???

 

Jeg er fullstendig klar over at Q1 resultat er dårlig, men at den er bedre enn samme perioden ifjor er jeg ikke i tvil om. Dessverre er de ikke alene om å leve et dårlig resultat i Q1. Som jeg skreiv tidligere. De er i et relativt nytt marked med nytt konsept.

 

Forresten, det er ikke nå man bør selge Q-free, men kjøper. Bunnen er nådd. Mesteparten av nedgangen er tatt ut, så hvorfor selg? Jeg kjøpte mine ganske langt nede.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Dette er mitt innlegg nr. 699 og jeg har fremdeles ikke gitt noen anbefalinger her på forumet :D

 

Derimot prøver jeg å fokusere på fakta, så får hver enkelt selv vurdere om man skal kjøpe eller selge. Om QFR skal ned eller opp er det ingen som vet.

 

Zico, jeg håper du kan fortelle ditt grunnlag for at QFR bør selges.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Zico.

 

Takk for svaret du. Jeg har leitet på nett, men jeg finner dessverre ikke noe særlig med emisjoner som de har hentet. Fant en den 4/2-04 på 16.667 aksjer til kurs 4,35. Intern for de ansatt. Ellers så har det vært innside emisjon og opsjoner.

 

Kan du eller noe andre her hjelper meg hvor mange emisjon de har hentet inn fra 1999 til 2004 hittil?

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...