Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

Angående avgiften på engangsemballasje i Norge

 

Det er litt fram og tilbake fra bryggerienes side. Noen har vel alt vedtatt å stenge, mens i kveld ble det klart at et annet velger å frede arbeidsplassene til etter stortingsvalget til høsten. Dette ble vel sagt på NRK sine nyhetssendinger nå i kveld. Bryggeriene prøver altså å gjøre denne avgiften til valgkampsak. Dream on...

 

Avgiftene er vel antakelig uansett konkurransevridende og må også av den grunn fjernes.

 

Virkningene av at avgiften fjernes, blir at det blir langt mer lønnsomt å tappe på engangsemballasje.

 

Om avgifen sier Norsk Resirk:

 

Avgiftssystemet for PET flasker består dels av en statisk grunnavgift (kr. 0,91 pr. enhet) og dels av en miljøavgift (kr. 2,69 pr. enhet) som reduseres i takt med returandelen.

 

Norsk Resirk dokumenterer årlig returandelen for PET flasker (og bokser) til Statens Forurensningstilsyn (SFT). Den dokumenterte returandelen blir direkte gjenspeilet i den avgiftsreduksjon som gis. For PET flasker er det en godkjent returandel på 78%.

Når returandelen kommer på 95% så bortfaller miljøavgiften.

 

Den effektive miljøavgiften på PET er p.t. kr. 0,59 pr. enhet når produktet er innmeldt i Resirks pantesystem.

 

Vi presiserer at miljøavgiften fortsatt vil gjelde og at fjerning av grunnavgiften kun gjelder for PET, ikke for boks.

 

 

En større andel av drikkevarene vil bli tappet på engangemballasje sannsynligvis. Som kjent har de mer moderne panteautomatene komprimatorer som moser denne emballasjen ganske så effektivt. Dermed tar tomgodset opp mindre plass på bakrommet.

 

Om bakrommet sier Norsk Resirk:

 

Sparer tid og penger

Informasjonsansvarlig Synnøve Castillano i Norsk Resirk påpeker at riktig sortering og håndtering av tomgods vil spare butikkene for både tid og penger.

– Et effektivt og godt utnyttet pantesystem sparer butikkene for penger, og miljøet for unødvendig belastning. Dersom de butikkansatte følger tomgodsrutinene, vil de også slippe hyppige alarmer fra panteautomaten. Slik får de en mindre stressende hverdag, og yter bedre service overfor kundene, sier Castillano.

 

Samtidig har jeg merket meg at boksen er i ferd med å bli "in" i noen butikker.

 

Ta f eks en kikk på denne avisen fra Rimi (øverst på side 2) Blant annet har de startet import av produkter fra produsenten Rauch (høres tysk ut?). Boksene er selvsagt utstyrt med pantemerke. Jeg kan ikke huske å ha sett mange Olden-bokser før...

 

Vel. Har jeg et poeng med dette? Muligens...

 

Øker volumet engangsemballasje, kan det tvinge butikkene som har gamle og til dels utslitte skranglekasser av noen panteautomater til å omsider bytte disse ut. Det finnes vel noe slikt som 2500 installasjoner i Norge. En hel bråte av disse er moden for utskifting. Den kan komme raskere nå.

 

For butikkene er vel ikke interessert i å kjøpe inn kjevler og hyre Trond Kirkevaag til å stå på bakrommet og banke flasker og bokser flate? (Den som har linken til den videoen, vennligst lim den inn :) ).

 

Hvor mange automater det er snakk om som er høymodne for utskifting, er noe usikkert. De med dreieskive står vel plassert i en hel del butikker. I tilegg var det veldig mange som ikke byttet ut automaten da pant på engangsemballasje kom, men i stedet kjøpte en egen automat for engangsemballasje. Disse begynner nå å bli gamle og slitte og modne for utskifting.

 

Til sammen dreier det seg helt sikkert om mange, mange hundre automater her til lands som snart må byttes. Kanskje i en automat i 800-serien? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Takk til New Kid for igjen å poste meget interessante innlegg! Jeg er fullt ut enig med deg at alt står og faller på CSU/Stoiber både hva gjelder det nye Bundestag og det eksisterende Bundesrat. Hvis det skulle komme tvetydige signaler fra den kanten (Bayern), kan pantefarsen i Tyskland ta en ny utvikling. Jeg tror ikke dette skjer, men jeg forventer stillstand i pantesaken til etter valget.

 

Jeg holder meg for tiden unna Tomra fordi jeg forventer at industrien sitter på gjerdet. Faktisk er jeg overrasket over at Tomra holder seg såpass bra kursmessig tatt i betraktning det forestående nyvalget og manglende enighet om sikkerhetsmerking.

 

Hvis sikkerhetsmerkingen kommer på plass, har vi beviset for at ingen vil røre den nye panteloven. Jeg venter til denne kommer.

 

Alternativt vil en krystallklar uttalelse fra Stoiber/CSU om at et nytt Bundestag etter nyvalget ikke vil endre CSU sitt syn på den nye panteloven gjøre samme nytten.

 

Origo

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår de som står utenfor Tomra og deres syn reflekterer jo også det.

Men jeg minnes også ifjor vår,sommer og høst hvor man sto over flere stormer og ditto nedturer uten å være så negativ som noen av dere er nå?

Faktisk så har vi en lov som er banket igjennom, industrien har akseptert loven mer eller mindre, investeringer er gjort innenfor bryggerinæringen som samsvarer med den forventetede utvikling,det er klargjort et enhetlig mottaksystem(DSD) som også har tegnet avtaler med flere store kjeder, testingen av samtlige leverandørers datainterfacer er gjennomført mot de clearinghus som er aktuelle, AGVU har et pågående prosjekt hvor bl.a Interseroh og Tomra deltar aktivt. I tillegg skriker nå industrien ut at man må bli ferdige med valg av sikkerhetsmerking og få et enhetlig system igang snarest. De forventer faktisk dette de nærmeste fremtid (uker).

Jeg tror ikke noe på at tyskerne vil drite seg ut nok en gang med en pågående pantefarse. I tillegg har vi EU og den 4de forpakningsloven som sier noe om hva som skal være målsettingen fremover. Boksene kommer og det ser vi også her hjemme, deretter kommer automatene som er nødvendig for å få en lønnsom behandling(komprimering) av boksene. Andre gevinster er jo også den helautomatiserte clearingen som tilknyttes automatene. Det eneste som butikkene behøver å gjøre er å vaske maskinene av og til.

Nei her er det så mange momenter som tilsier at fornuften og flertallet seirer. 3/4 av tyskerne ønsker pant!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Dette sier Petra på diskusjonsforumet til FDP:

 

Es liegt doch klar an jedem selbst, wo er seinen Müll hinwirft. Eine Glasflasche schreddert sich innerhalb kurzer Zeit durch Witterungseinflüsse ( Wasser und Frost ) von allein. Eine Kuststoffflasche braucht dazu mehrere Jahrzehnte. Soweit mir bekannt, werden von Aldi die PET-Flaschen wieder in der Kuststoffindustrie wieder aufgearbeitet.

 

Selbst wenn sie nur in der Müllverbrennungsanlage landen, ist das immer noch besser als die Bruchlandung im Wald.

 

Es wird viel über das Dosenpfand geredet, hätten die Leute ihren Müll nicht einfach auf die Straße gekippt, hätte sich wohl auch niemand über die Einwegverpackungen Gedanken gemacht.

 

Herr und Frau Punk, die früher die Aldi-Sterbehilfe pattenweise in die Fußgängerzonen geschleppt haben sind weitgehend verschwunden. Aldi verkauft kein Dosenbier mehr, das Bier in der PET Flasche ist unhandlicher und kostet auch noch Pfandgeld. Nach dem Saufgelage, so es denn doch noch stattfindet, verlassen die Akteure ihren Platz ohne das Leergut zurückzulassen. Das nächste Saufgelage will schließlich finanziert werden.

 

Würde der Handel, der vollmundig versprochen hat ein einheitliches Pfandsystem aufzubauen, sich an sein Versprechen halten, wäre die ganze Angelegenheit längst kein Diskussionspunkt mehr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter trygt med Tomra. Sitter trygt med at det ikke kommer noen meldinger, sitter trygt med at det ikke er innside handel og sitter trykt med at ting tar tid. Tomra har vært med i dette spillet i lang tid, høyt opp og langt nede som nå. De har lært av sine feil og har nå gjort fornuftige disponeringer ved oppkjøp, slik at de har fått flere ben og stå på. Samtidig som de har blitt en makt faktor innen for sitt marked generelt. De er globale, de går ikke ned for eksempel hvis noe skulle skje et sted, men arbeider videre med markedet og tjener penger andre steder. De arbeider i et markedet ikke ut fra trend, men ut fra behov og nødvendighet for markedet og markedet er globalt og behovet er stigende. Det at innsidere ikke selger ser jeg som positivt. Stillheten ser jeg som positivt, tror at med så mange involverte som Tomra har ville noe ha lekket ut hvis tingene så litt svart ut. Særlig etter Skarholdt startet sin omstrukturering. I lille Norge og med Janteloven er ikke det til og unngå. Så stillheten for meg betyr fremskritt og gode tider i Tomra, men tid vil det selvfølgelig ta. Jeg er ingen modig mann så ute av Tomra våger jeg ikke å være. Så langsiktighet er lik nødvendighet hvis du vil være i Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Hei svei-gus! Tandy sover ikke alikevel...Men det er helt riktig som du skriver i ditt innlegg.

 

Denne loven blir ikke rørt, prosessen lar seg ikke stoppe og vil bli fullført.

Alt annet er vidløftige spekulasjoner fra pantemotsndere og de som har trukket seg ut av Tomra med stygge tap!

 

Jada, den satt.. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Sover nok ikke...

 

 

edit, så ikke spørsmålet før nå

 

Petra sier at hvis handelen (HDE/BVE) holder sine ord om å lage et enhetlig system så vil det ikke være noen diskusjon om panten lenger.

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

NEW YORK:

MOT FULL PLENUMSAVSTEMNING I "NEW YORK STATE ASSEMBLY" ALLEREDE I MORGEN

 

Etter vedtaket i "Ways & Means" komiteen i går, ser det ut til at panteloven kommer opp til plenumsavstemning i morgen i "The House"

 

Jeg har fått følgende mail (utdrag) fra min kontakt i USA, som er er en insider i prosessen:

 

 

After four years, the "Bigger, Better, Bottle Bill" is finally close to a

full vote in the New York State Assembly. The floor vote will likely take

place tomorrow.

 

-

Link to comment
Share on other sites

.

 

Hei Zoonic

 

New York er Tomra`s største markedet i USA. New York står for omtrent 15% av Tomra`s totale omsetning.

 

Vedtas den sterkt utvidede panteloven, så medfører det at Tomra`s viktigste markedet i USA (New York) blir nesten dobbelt så stort.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare i Tomra det byttes sjefer!

 

Joachim Eilert tritt als CFO in die Geschäftsführung

der Bundesdruckerei ein

 

Berlin, 16. Juni 2005 - Die Aufsichtsräte der authentos und der Bundesdruckerei haben in ihrer heutigen Sitzung Joachim Eilert (47) mit Wirkung zum 1. Juli 2005 als Geschäftsführer Finanzen (CFO) in die Geschäftsführung berufen. Zusammen mit Ulrich Hamann (CEO) und Klaus-Dieter Langen (CPO) wird Eilert die Unternehmensgruppe leiten.

 

Eilert war zuvor mehr als 20 Jahre im TUI Konzern tätig, zuletzt als CFO der Hapag-Lloyd AG. Eilert hat in dieser Zeit umfangreiche Erfahrungen im Bereich internationaler Kapitalmärkte, Unternehmenstransaktionen und in der Führung privatisierter Unternehmen gesammelt.

 

La oss håpe han bringer oss go'saker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic

 

Ifølge min kontakt, (som jeg ikke har tillatelse av til å si hvem er) , så er strategien å først få et vedtak i plenum i "The House of Representatives" (Assembly) i morgen. Dette vil øke sannligheten for å også få et vedtak i Senatet før fristen den 23.juni, da lovgiverne tar sommerferie. Guvernør Patakti kan etter et slikt vedtak signere loven, noe som vil medføre at loven kan tre i kraft.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kabura

 

Sannsynligheten er økende etter at "Ways & Means" komiteen vedtok loven i forgårs. Tre komiteer har vedtatt loven med stort flertall.

 

Det er et svært sannynlig flertall i "The House". Vedtar "The House" loven, øker det muligheten for et vedtak i Senatet innen fristen den 23.juni. Men intet er avgjort, og de nærmeste døgn blir svært spennende.

Link to comment
Share on other sites

Sier som Northern, den må bare inn!! fra Imarkedet:

 

Mer pant rykker nærmere i New York

 

 

Lovforslaget om å utvide panteordningen i den amerikanske delstaten New York ser nå ut til å kunne bli vedtatt før delstatspolitkerne tar ferie. Et nytt viktig slag ventes allerede fredag.

 

 

Tidligere denne uken skjøt prosessen med å få ferdig behandlet lovforslaget fart. Forlsaget vil utvide omfanget av pant i delstaten New York kraftig, og ble tirsdag godkjent av den såkalte Ways and Means-komiteen i delstaten representantenes hus med god margin.

 

Det haster for lovforslaget må være ferdigbehandlet i både representanthuset og sentatet for sesjonen er over 23. juni.

 

Kilder nær prosessen opplyser nå til iMarkedet.no at plenumsbehandling i representantenes hus nå kan finne sted allerede i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Disse gutta her diskuterer nok ikke bare avgasser B)

 

Berlin, 16.06.2005

 

 

Trittin lobt Schwarzeneggers Klimaschutzpläne

"Kalifornien Vorreiter im Klimaschutz"

 

Bundesumweltminister Jürgen Trittin hat dem Gouverneur des US-Bundesstaates Kalifornien Arnold Schwarzenegger zu dessen Klimaschutzplan gratuliert.

 

Schwarzenegger hatte Anfang Juni angekündigt, er wolle die Treibhausgas-Emissionen in Kalifornien innerhalb der nächsten fünf Jahre auf das Niveau des Jahres 2000 zurückführen und bis 2020 auf das Niveau von 1990 senken. In einem Brief an Schwarzenegger schreibt Trittin, dieser Plan zeige den Weg auf, den die industrialisierten Länder bis 2050 einschlagen müssten. "Ihr Plan ist ehrgeizig, aber ich habe keine Zweifel, dass Kalifornien diese Reduktion erreichen kann", so Trittin.

 

Kalifornien sei bereits jetzt "ein Vorreiter des Klimaschutzes", so der Bundesumweltminister weiter. "Die erneuerbaren Energien, allen voran die Sonnenenergie, haben in Kalifornien früh Fuß gefasst. Deutsche und kalifornische Unternehmen arbeiten zusammen an der Fortentwicklung der solarthermischen Stromerzeugung. Und mit seinen vorbildlichen Programmen für die Verminderung der Fahrzeugemissionen hat Kalifornien - ähnlich wie Deutschland - bewiesen, dass auch ein Land der Autoliebhaber zum Vorreiter des Klimaschutzes avancieren kann."

 

"Ihre Erfahrungen in Kalifornien und meine in Deutschland beweisen, dass Klimaschutz machbar und bezahlbar ist. Mehr noch, Klimaschutz lohnt sich wirtschaftlich und gibt vielen Menschen einen zukunftsfähigen, sicheren Arbeitsplatz. Deutschland wird für seine frühe und konsequente Förderung der erneuerbaren Energien heute mit den Früchten der Technologieführerschaft in weiten Bereichen der erneuerbaren Energien belohnt. 130.000 Menschen verdanken den erneuerbaren Energien ihren Arbeitsplatz."

 

"Es würde mich freuen, wenn es uns gelänge, weitere Staaten und Länder von der Notwendigkeit und den Vorteilen des Klimaschutzes zu überzeugen und unsere Zusammenarbeit zu intensivieren. Für die Umsetzung Ihrer Klimaschutzpolitik wünsche ich Ihnen weiterhin großen Erfolg."

Link to comment
Share on other sites

.

New York er Tomra`s største markedet i USA.  New York står for omtrent 15% av Tomra`s totale  omsetning.

 

Vedtas den sterkt utvidede panteloven, så medfører det at Tomra`s viktigste markedet i USA (New York) blir nesten dobbelt så stort.

43568[/snapback]

 

Kvarifrå har du at ei utviding av panten i New York vil dobla omsetnaden for Tomra i denne staten? Slik eg har forstått det, gjev det framlagde lovforslaget om panteutvidinga ei auke i omsetnaden, men langtifrå ei dobling.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...