Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Her er begge.

 

Orginale.

 

Stand vom 24.01.2003

 

Der Streit um das Dosenpfand

Wie wird das Pfandchaos gelöst?

Wie funktioniert die Rücknahme?

Vorbild Skandinavien

 

Dosenpfand: Handel und Industrie ziehen an einem Strang Rücknahmesystem soll innerhalb von zwei Monaten verfügbar sein Innerhalb von zwei Monaten wollen Handel und Industrie ein funktionierendes Rücknahmesystem für Getränkeverpackungen installieren. Das wurde am Freitag (24.01.03) in Köln vereinbart. Außerdem soll es auf den Pfandflaschen eine Sicherheitskennzeichnung geben, die Betrügern das Handwerk erschweren soll.

Getränkeautomat für Pfandflaschen

 

Die Sicherheitskennzeichnung sei eine grundlegende Voraussetzung für die Einführung des Dosenpfands zum 01.10.03, teilte der Verband mit. An dem Zusammentreffen von Handel und Industrie nahmen auch Vertreter des Bundes und der Länder teil.Gemeinsame Lösung für alle angestrebtMit dem Sicherheitsaufdruck sollen auch kleinere Läden in der Lage sein, an einem einheitlichen Rücknahmesystem teilzunehmen. Geräte, die die Aufdrucke lesen können, sind relativ preisgünstig zu erwerben. Diesbezüglich soll eine Arbeitsgemeinschaft, unter Beteiligung von Automatenherstellern und Sicherheitstechnikern, an einem einheitlichen Konzept arbeiten.

 

Forfalskningen.

 

Dosenpfand: Handel und Industrie ziehen an einem Strang

 

Rücknahmesystem soll innerhalb von zwei Monaten verfügbar sein

Innerhalb von zwei Monaten wollen Handel und Industrie ein funktionierendes Rücknahmesystem für Getränkeverpackungen installieren. Das wurde am Freitag (24.07.05) in Köln vereinbart. Außerdem soll es auf den Pfandflaschen eine Sicherheitskennzeichnung geben, die Betrügern das Handwerk erschweren soll.

Getränkeautomat für Pfandflaschen

Die Sicherheitskennzeichnung sei eine grundlegende Voraussetzung für die Einführung des Dosenpfands zum 01.10.05, teilte der Verband mit. An dem Zusammentreffen von Handel und Industrie nahmen auch Vertreter des Bundes und der Länder teil.

 

Gemeinsame Lösung für alle angestrebt

Mit dem Sicherheitsaufdruck sollen auch kleinere Läden in der Lage sein, an einem einheitlichen Rücknahmesystem teilzunehmen. Geräte, die die Aufdrucke lesen können, sind relativ preisgünstig zu erwerben. Diesbezüglich soll eine Arbeitsgemeinschaft, unter Beteiligung von Automatenherstellern und Sicherheitstechnikern, an einem einheitlichen Konzept arbeiten.

 

Hvem gjør slikt og hva skal gjøres med slike?

Link to comment
Share on other sites

La meg være den første til å gratulere den som startet denne tråden på Hegnar Online!

 

Håper vedkommende både har fått mye feriepenger og alt annet enn baksmell på skatten. Dette er i høyeste grad et klart forsøk (et elendig et riktignok!) på å manipulere kursen i Tomra. Belønningen kan bli en klekkelig bot.

 

Jeg søkte litt rundt omkring, men fant ikke igjen saken på den forrige luringen som fikk en klekkelig bot for innlegg på Hegnar Online. Den personen skrev noe som til forveksling lignet på en pressemelding fra Canargo var det vel. Resulatet ble politianmeldelse som ledet til en klekkelig bot og inndragning av fortjenesten.

 

Nettet er langt fra et fristed. Får Hegnar Online en forespørsel fra Økokrim om opplysninger om den som har lagt ut denne meldingen, vil ikke HO nøle med å gi fra seg opplysningene.

 

Samtidig er det grunn til å understreke at det IKKE er noe som helst galt i å hente innlegget fra HO og legge det her. Det er å legge en tilsynelatende feil pressemelding ut på forumet til Hegnar Online som utgjør det ulovlige fra den som la det ut.

Link to comment
Share on other sites

Her er en oversikt kredittilsynets dommer i forbindelse med børsrett. Canargo saken er nevnt i dette dokumentet, her er referat: "Sunnmøre politidistrikt utstedte 10. august 2004 et forelegg på kr 25 000 for overtredelse av vphl § 2-6 (kursmanipulasjon), som senere ble vedtatt. En liten privat investor la ut en falsk pressemelding på Hegnar Onlines børsforum i tilknytning til Canargo-aksjen, som medførte at kursen steg med 13%."

 

Link til dokumentet

 

Stuntet denne gangen fikk såvidt jeg kan se ingen kursdrivende effekt. Tomra er vel så godt som immun mot tyske artikkeler...

Link to comment
Share on other sites

Endelig!

Så der er jeg på nett igjen og fikk med meg de siste timers oppdateringer på årets 2nde falske melding fra H.O.

Jeg fikk bare med meg det i farten da jeg skulle avslutte handlingen idag. Likte ikke umiddelbart det jeg så og slengte ut en noe negativ kommentar i farten!

Håper jeg bidro til at noen ikke hoppet på sånn uten videre.

Det er utrolig viktig å se på klokka når slike meldinger kommer. Bevisst kursmaniupulasjon etter min mening.

Forrige var jo en forfalskning av Dr. Niggemann sin mail fra AF.

Admin på HO har nå 2 slike forhold å ta tak i og det er meget merkelig at noe ikke skjedde etter forrige gang. Jeg kan jo nå avsløre at undertegnede og D.Niggemann anmeldte det forholdet til Admin på HO og ba om at vedkommende ble identifisert omgående! Det skjedde ikke og er etter min mening meget alvorlig da Dr. Niggemann skriftlig i en mail til meg underrettet om at man ønsket å forbeholde seg retten til å gå til rettslige skritt i denne saken! Dette ble også Admin på HO underrettet om men ingenting har skjedd! Ikke en gang et svar på henvendelsen har kommet.

Så får dere dømme selv. Dette er ihvertfall fakta om HO og hvordan det forumet beskytter enkelte av sine medlemmer og deres åpenbare haussing og oppdiktede historier!

Håper noen har lært etter dette og også nå kanskje i større grad settter pris på VÅRE innlegg på AF selv om de noen ganger kan oppfattes som ensidige ...

Her får man ihvertfall vite sannheten!

Link to comment
Share on other sites

Denne lille artige saken har jeg klippet fra Tagesspiegel idag:

http://www.tagesspiegel.de/kultur/index.as...005/1880847.asp

 

Regierungserklärung

 

Was ist Rot-Grün? Was könnte verschwinden? Was wird von den sieben Jahren bleiben? Ein politisches Glossar in 23 Punkten

 

Her er det ene:

DOSENPFAND

 

Wer auf Grüne schimpfen will und gerade kein Windrad zur Hand hat, greift zum Dosenpfand. Pfand auf Büchsenbier und Plastikflaschen – kann nur ein Spinner wie dieser Trittin drauf kommen. Indes, gemach. Die Idee stammt von Klaus Töpfer, ins Gesetz geschrieben hat sie Angela Merkel. Für die Umsetzung können beide nichts. Für die Idee des Handels, den Pfand-Gedanken zu boykottieren, kann der Umweltminister auch nichts. Dass anfangs jeder Kiosk nur seinen eigenen Müll zurückzunehmen wollte, hat das Projekt ruiniert. Die Deutschen trennen Müll, aber nicht in 27 verschiedene Fächer. Zu wenig gewürdigt worden ist der Beitrag des Dosenpfands zur Gesundung des Einzelhandels: Der hat das Pfand kassiert, aber höchstens jede zehnte Bierbüchse zurücknehmen müssen. Die andern neun hat der konfuse Bürger weggeschmissen. bib

Link to comment
Share on other sites

Enig i det men det var ikke det jeg mente..

 

Her er utskrift fra sluttauksjonen :

16:04:26 6 600 27.60 Main Auto trade DNM DDB

16:04:26 5 400 27.60 Main Auto trade NTF DDB

16:04:26 4 600 27.60 Main Auto trade NTF DDB

16:04:26 5 000 27.60 Main Auto trade NTF DDB

16:04:26 9 400 27.60 Main Auto trade NON DDB

16:04:26 2 600 27.60 Main Auto trade NON DDB

16:04:26 200 27.60 Main Auto trade NTF DDB

16:04:26 1 000 27.60 Main Auto trade TER DDB

16:04:26 8 400 27.60 Main Auto trade NTF DDB

16:04:26 5 400 27.60 Main Auto trade MSI DDB

16:04:26 2 000 27.60 Main Auto trade NON DDB

16:04:26 5 400 27.60 Main Auto trade MSI DDB

16:04:26 2 400 27.60 Main Auto trade MSI CSB

16:04:26 9 000 27.60 Main Auto trade MSI CSB

16:04:26 2 600 27.60 Main Auto trade NEO CSB

DDB solgte 3400 aksjer. I løpet av hele dagen netto.

43806[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Frankfurt i går.

TMR.F Jun 17 3.50 0.04 +1.16% 30,580

 

3.50 Euro = Nkr. 27,62 (18/6 – 2005 Saxo Bank valuta omregner)

 

Oslo i går.

Siste handler

Klokka Pris Volum Kjøper Selger

16:04:26 27.60 6 600 DNM DDB

 

Dette er da hyggelig i alle fall Kurs Frankfurt tilnærmet lik kurs Oslo og

volum Frankfurt 30 580, det er høyere enn på lenge. Ja da jeg vet det ikke er noe volum å snakke om, men allikevel.

I alle fall, dette er konkrete tall og ikke som det jukset jeg trodde på, på HO i går.

 

God helg.

Link to comment
Share on other sites

Det blir spennende med avstemmingen i New York i morgen. Legger ut en link til pantesystemet i USA, "Bottle Bill". Mye bra info, også om Canada.

 

KLIKK PÅ KARTET:

 

USAmap.gif

 

colorkey.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hentet dette innlegget fra H.O som får mye bank av "vår" Kris !

 

"Jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe reelt potensiale for kursstigning i Tomra. Aksjen kan kanskje få en kortsiktig opptur på rent psykologisk grunnlag, hvis det meldes noen store ordre til neste år, men noen varig oppgang i kursen er det vanskelig å se.

 

De meste optimistiske tror omsetningen kan doble seg til neste år, og at de i tillegg sitter igjen med hele 20% av omsetningsøkningen på bunnlinjen. Det høres helt villt ut med en slik fortjenestemargin, men uansett vil det bare bety kr 2,20 per aksje. Legger man til den fortjeneste de nå har, kommer man maks opp i et forbigående overskudd (forbigående, fordi denne økningen må komme fra store engangsordre) på kr 2,50 pr aksje. Kanskje kan de klare 3 kr hvis de også klarer å redusere kostnadene merkbart.

 

Dette er altså "best case", men etter min (og de fleste analytikeres) mening altfor høyt og helt urealistisk. Med "best case" kan det dermed være en mulig oppside til kr 30 (P/E på 10), men så går kursen langt ned igjen når effekten av engangsordrene er over i 2007 ("best case" forutsetter at det tyske markedet mettes til neste år). Mitt råd er derfor å bare trade aksjen etter større kursfall (det er alltid noen større tullinger der ute, som vil kjøpe aksjen litt opp igjen)."

Kris svarer:

Man kan si Tyskland er innbakt; men husk, hver gang tidligere når det har vært som svartest, både med EU bot, og nyheter om at tysk pant ikke ble noe av, så var aksjen aldri lenger nede enn 22,9. Jeg tviler på den går noe særlig under 20, selv uten Tyskland. Tomra er spesielt; de har potensiale for enorm vekst på kort tid når ett land innfører pant. I dårlige tider, aksjen ned mot 20, i bedre år, opp mot 40-50-60?!.

 

Uansett; Du, Vegard? mener at alt er innbakt og aksjen ikke er noe godt kjøp. Tiden vil vise; men husk 3 ting:

 

1: First, kjenner Tomra svært godt, og har fulgt firmaet i en årrekke. Anbefaller kjøp!

 

2: Orkla som er kjent for sin svært gode merittliste angående investeringer og industrielleoppkjøp har økt eksponeringen i Tomra nylig med mange prosent.

 

3: Den danske bank har plutselig kjøpt seg opp med 4,1%

 

 

Derimot har Pareto for eks salg på Tomra; men de har nettopp begynnt å følge aksjen.

 

Dette er seriøse foretak alle tre overnevnte, og jeg tror de vil ha bedre teft enn deg. Derfor så kan det virke ryddig å selge nå. Bare Tyskland inntektene begynner å komme på bunnlinjen vil kursen begynne å ta av, selv om de "bare" vil tjene opp mot 2kroner aksjen.

 

 

 

 

 

Det kan jo sies at nivået der er økt noe med Kris sin tiltreden... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at jeg ikke har noenting med innlegget nedenfor å gjøre, trass i at Kris tydeligvis tror det.

 

Han har fått det for seg at jeg plutselig er blitt supernegativ til aksjen og sitter short. Faktum er at jeg ikke ser det helt store potensiale fundamentalt i forhold til andre aksjer på børsen, og dermed har jeg gått ut. Støtter forsåvidt det syn som det røde innlegget beskriver, men jeg er litt mer optimistisk.

Link to comment
Share on other sites

Norges største meglerhus DNBNOR, forsetter med TOMRA. Ja, hvorfor skulle de ikke det, den mest opplagt dobblingskanditat iløpet av 6 mnd, Vegard!

 

Jada, sånn er det med den saken! :)

 

Aker

Norsk Hydro

Statoil

Stolt-Nielsen

Tandberg TV

Telenor

Tomra

 

 

logo.gif

Link to comment
Share on other sites

.

 

NEW YORK , NEW YORK

 

Jeg fikk denne korte beskjeden på mail fra min kontakt i New York i dag:

 

Good morning, it looks like the vote will be today in the Assembly.

 

 

 

 

June 20th - Undecided, unknown, or tentative votes

Long Island:

Andrew Raia ® Suffolk

 

New York City:

William Scarborough (D) Queens

Margaret Markey (D) Queens

Jeffrion Aubry (D) (s) *** Queens

Jose Peralta (D) Queens

Diane Gordon (D) Brooklyn

Steven Cymbrowitz (D) (s) *** Brooklyn

Dov Hikind (D) Brooklyn

Vito Lopez (D) (s) Brooklyn

Darryl Towns (D) Brooklyn

Annette Robinson (D) Brooklyn

Matthew Mirones ® Brooklyn, Staten Island

Vincent Ignizio ® Staten Island

Michael Cusick (D) (s) *** Staten Island

Adam Clayton Powell IV (D) Manhattan

Jose Rivera (D) Bronx

Michael Benjamin (D) Bronx

Carl Heastie (D) Bronx

Carmen Arroyo (D) Bronx

Luis Diaz (D) Bronx

 

 

Hudson Valley/Capitol District:

Louis Mosiello ® Westchester

Kenneth Zebrowski (D) (s) *** Rockland

Ann Rabbitt ® Orange, Rockland

Aileen Gunther (D) (s) Sullivan, Orange

Patrick Manning ® Columbia, Dutchess

Robert Reilly (D) Saratoga, Albany

 

Central New York/Adirondacks:

Clifford Crouch ® Broome, Chenango, Elster, Delaware

William Magee (D) Oneida, Madison, Otsego

Marc Butler ® Herkimer, Lewis, Jefferson

Darrel Aubertine (D) Jefferson, St. Lawrence

Dede Scozzafava ® Oswego, Jefferson

Gary Finch ® Broome, Cayugo, Chenango, Cortland, Tioga

Will Barclay ® Onondaga, Oswego

Robert Oaks ® Wayne, Ontario, Cayuga

Brian Kolb ® Seneca, Ontario, Cayuga, Cortland, Onondaga

 

 

Western New York:

Joseph Errigo ® Monroe, Livingston, Ontario

Susan John (D) *** Monroe

Bill Reilich ® Monroe

David Koon (D) *** Monroe

Francine DelMonte (D) (s) Niagara

Sam Hoyt (D) (s) *** Erie

 

 

(s) = cosponsor of A2517B(Bottle Bill)

 

*** = wavering

Link to comment
Share on other sites

Pantegrunnlaget er foreslått utvidet med nær 30% (hva som er pantepliktig). Videre foreslås "Handeling fee" øket fra 2 cent pr. enhet til 3,5 cent.

 

Summen av disse to gjør at Tomra kan få en omsetningsvekst for "material handling" i New York på ca 40-50% om loven vedtas. New York er fra før av Tomra`s største enkeltmarkedet i USA.

 

Vi krysser fingre for dagens avstemning. Prognosene foran avstemningen er gode ifg min kontakt i New York.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...