Jump to content

GOD - Goodtech


Carlos

Recommended Posts

Goodtech har idag den 12.02.2003 lagt frem Q4 resultatene. Jeg har samlet en del fakta som jeg har sakset fra forskjellige kilder som Yahoo og Goodtech sine årsreporter, pressemeldinger og hjemmmsiden.

 

Selskap: Goodtech ASA

Ticker : GOD

EPS (ttm) = 0,09

P/E = 13,33

Børsverdi = 79,0M

adresse: http://www.goodtech.no

 

Bakgrunn

GOD er an aksje som er nesten usynlig i oslobørs. Aksjen har liten omtale i pressen og det er noen få investorer som følger med aksjen hvis man skal dømme etter omtale i HO eller andre kjente børsforum. Men hva er det som gjør at aksjen er lite omtalt? Er det det dramatiske kursfall fra ca 2000 kr. i 1996 mot 0,33 kroner i 2003 som gjør at investorene er lite intresserte? Se 10 årsgrafen under.

 

graph?security_oid=158&period=120

 

Selskap beskrivelse (sakset fra 2002 raporten)

 

Goodtech ASAs primære forretningsområde er produkter og systemer knyttet til rensing av drikkevann og behandling av avløpsvann. Konsernets hovedprodukter inkluderer Fluidtec® membranbaserte drikkevannsanlegg, Biovac® SBR-baserte avløpsrenseanlegg og Aquacare® UV aggregat. Gjennom konsernets finske datterselskap, MRAB, leveres andre, tradisjonelle teknologier for rensing av drikkevann og avløpsbehandling.

Kundene er primært kommunal sektor og mindre private enheter, men selskapet ser en økende interesse fra det private næringsliv. Goodtech ASA opererer i et marked i vekst, og selskapet har en dominerende markedsandel i sitt marked i Norge. Selskapet har også en god posisjon innenfor vann- og avløpsbehandling i Sverige og Finland. Det arbeides målrettet mot å videreutvikle markedene i Sverige, Finland, Danmark, Storbritannia, Irland og Baltikum.

 

Goodtech har gjennomført emisjon senest i desember 2003. Emisjonen var, i følge goodtech, ment for å styrke selskapets arbeidskapital i forbindelse med gjennomføring av kontrakter og for å bedre selskapets bankbetingelser. Dette kan sees som en del av det internasjonale satsing som var annonsert i Q3 2003 raporten.

 

Utdrag fra Q4 reporten:

VIRKSOMHETEN I 4. KVARTAL 2003

Konsernets omsetning per 4. kvartal var på MNOK 124,7, mot MNOK 144,1 i tilsvarende periode i 2002. Konsernet viste et underskudd per 4. kvartal på MNOK -1,2, mot et underskudd på MNOK -2,7 i tilsvarende periode i 2002. I omsetningsoppgaven for 2002 inngikk 2 datterselskaper som ble avhendet i fjerde kvartal i 2002.

 

Konsernets egenkapital ved utgangen av 4. kvartal utgjør MNOK 21,1. Selskapet gjennomførte en rettet emisjon den 9. desember på 6 190 000 aksjer tilsvarende MNOK 6,8. Den finansielle strukturen i selskapet er i løpet av 2003 vesentlig bedret. Konsernets egenkapital har økt med MNOK 21,2. Etter dette har selskapet en egenkapitalandel på 42 %. Konsernets ordrereserve er økende.

 

FREMTIDIG UTVIKLING

Virksomheten i Norge har et godt potensiale for fremtidig vekst. Datterselskapet MRAB deltar i flere store anbud dels i det tidligere Øst Europa og dels lokalt i Finland. Med utgangspunkt i virksomheten i Finland og det 50% eide selskapet i Polen, bearbeides markedet i de nye EU landene.

Goodtech ASA har intensivert sine markedsaktiviteter i andre internasjonale markeder. Konsernet har allokert betydelige ressurser i eksportfremstøt mot Storbritannia og Irland og Norges hovedsamarbeidsland for bistand. Konsernet har fått bekreftet behovet for selskapets solide renseanlegg i disse markedene.

Styret vurderer utsiktene for 2004 som positive. Gjennomførte investeringer i organisasjon og marked gir sammen med konsernets styrkede egenkapital nødvendig handlefrihet.

Graphen under viser sakte forbedring men veien fremover er lang.......

graph?security_oid=158&period=12

Anbefalinger:

Det eneste anbefaling som jeg har sett er denne: Forskningssjef Linløkken og Investtech.com har i siste oppdatering (10.2.04 )av ØRs aksjeporteføljer blant annet plukket ut Goodtech som en intressant aksje.

 

Konklusjon: Goodtech har gjennomført en vellykket snuoperasjon i bedriften og er i ferd med å snu det negative trenden. Selv om GOD har en del internasjonale aktiviteter, er hoved kundene fremdeles (det fattige) kommunene i norge, noe som er reflektert i at dagens aksje pris reflektere kommunenes økonomien...

Ledelsen i goodtech presiserer at de har lagt betydelig innsats for internasjonal utvidelse .

Sitat:

Goodtech ASA har intensivert sine markedsaktiviteter i andre internasjonale markeder. Konsernet har allokert betydelige ressurser i eksportfremstøt mot Storbritannia og Irland og Norges hovedsamarbeidsland for bistand. Konsernet har fått bekreftet behovet for selskapets solide renseanlegg i disse markedene.

Sitat slutt

Å har store vellykket kontrakter utenfor norges grense er etter min mening en viktig forutsetning hvis GOD vil lykkes fremover.

 

Finner du feil informasjon i dette innlegget, eller har du noe å dele med oss andre, så er det bare å hive seg på. Alle kommentarer er velkommen.

R/Carlos.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Er du på jakt etter an aksje med et enormt oppside? så les videre

 

Det ser ikke så bra ut nå for tiden for GOD, men jeg tror at Goodtech er an aksje for fremtiden.....

Etter min mening, det er nå veldig gunstig å komme inn i GOD. Kurset er latterlig lav i forhold til fremtidsutsiktene som GOD selskapet har.

Menneskene (også dyr ) trenger rent vann for å overleve og GOD har utviklet teknologien som renser disse dyrbare dråpene. Jeg har ikke problemer med å se det enorme stroe potensiale i denne bransjen og er villig til å investere i et selskap som hjelper mennesker og er miljøbevist.

 

Selvfølgelig, vi som investorer ser på mulighetene til å få avkastning på våre investeringen, og spørsmålet er om det er noe penger å tjene på GOD?

Min påstand er, Ja, vi kan tjene penger på GOD, og dette bygger jeg på følgende:

:arrow: Kompetansen i selskapet er blant det beste i verden. De har utviklet avansert metoder til å resne vannet og deres produkter er merke registrert.

:arrow: Goodtech har gjennomført en vellykket snuoperasjon i selskapet og er i ferd med å snu det negative trenden som preget selskapet det siste årene. Resultatetene er på vei mot pluss siden, og markedet har startet å gjenvinne troen på selskapet og selskapets produkter. Dette er reflektert i at GOD har steget ca 180% det siste 12 månader.

:arrow: Vann rensing er ikke bare aktuelt nå for tiden men også i fremtiden. Her i Europa, ser vi at EU er i ferd med å skjerpe kravene til renere vann, spesielt etter utvidelsen øst over fordi vann kvaliteten i det fleste øst blokk landene er ikke midltsagt ikke til å skryte av. Dette åpner et enormt marked.

:arrow: Det er enormt behov for vann rensing i det tredje verden og Afrika specific. Landene er stort sett fattige, men det mye av bistand som kan brukes i slike projekter. GOD har uttalt i sin Q4 report følgende: Konsernet har allokert betydelige ressurser i eksportfremstøt mot Storbritannia og Irland og Norges hovedsamarbeidsland for bistand. Konsernet har fått bekreftet behovet for selskapets solide renseanlegg i disse markedene

 

Muligheter:

Jeg oppfatter selskapts report som meget lovende og vil gjerne understreke noen av lys punktene som har kommet i reporten:

- :lol: Virksomheten i Norge har et godt potensiale for fremtidig vekst.

- :lol: Datterselskapet MRAB deltar i flere store anbud dels i det tidligere Øst Europa og dels lokalt i Finland.

- :lol: Med utgangspunkt i virksomheten i Finland og det 50% eide selskapet i Polen, bearbeides markedet i de nye EU landene.

- :lol: Goodtech ASA har intensivert sine markedsaktiviteter i andre internasjonale markeder.

- :lol: Konsernet har allokert betydelige ressurser i eksportfremstøt mot Storbritannia og Irland og Norges hovedsamarbeidsland for bistand.

- :lol: Konsernet har fått bekreftet behovet for selskapets solide renseanlegg i disse markedene.

 

Risker:

Er det kun GOD som har monopol på vannrensing eller er det mange andre konkurrenter som puffer GOD ut av markedet (nasjonal og internasjonalt)?. Denne risken er alltid tilstede, men så vidt jeg kjenner til så er det kun en liten bedrift i skandinavia som utforsker balnt annet vannrensing (eller nøyktig fjerning av Humus). Dette selskapet (Alfsen og Gunderson) er ikke trussel for GOD hvor man kan se det i referense listen. http://www.ag.no/V-teknikk/V-teknikk.htm

På verdensbasis, finnes sikkert noen selskaper som har liknende spesialitet, men pr. idag kjenner jeg til et amrekansk selskap som driver vannrensing men hovedsaklig "medical water". Dette selskap heter "O2waterclean". http://www.o2waterclean.com/

 

Min konklusjon:

:arrow: GOD har fått penger gjennom siste emisjon til å markedsføre sine produkter i de nye markedene.

:arrow: GOD tjener ikke penger akkurat nå (2003), men det er forventet å komme i pluss innen Q1/Q2 2004.

:arrow: GOD er i vekst og kontrakter fra utlandet ventes å komme snart. dette er et av satsing områdene til det nye ledelsen.

:arrow: GOD er meget billig aksje nå for de som vil satse langsiktig. Oppsiden er enormt.

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Ja, den ser faktisk veldig pen ut, til tross for et stort underskudd Q4 som sendte hele året i underskudd. Dette er forklart ved at en kontrakt om levering av renseanlegg tok lengre tid enn planlagt, og dermed ikke gav like god avkastning. Anlegget er nå levert, og kan gi gode inntekter utover '04. Kortsiktig gjeld er kraftig redusert, egenandelen er høy, og selskapet har lite langsiktige lån. Egenkapitalen er på MNOK 21,1, kortsiktig gjeld er på MNOK 26,7. Dette betyr at en økning i lånerenta vil kunne være svært negativt, mens en videre nedgang i styringsrenta er meget positivt og støtter opp om et positivt resultat Q104. Pass på renta! Ellers ser GOD ut som en fin kjøpskandidat, vil nok gå i overskudd de tre første kvartalene i år, som i fjor og forfjor.

 

Happy trading!

Link to comment
Share on other sites

Dette er hentet fra CAR,s morgen report 16/2-2004

Sitat:

Goodtech - spekulativt kjøp

Goodtech leverte tall og falt tilbake til støttenivå rundt 1,10 Aksjen er kortsiktig oversolgt og det ser ut til at dette nivået vil holde. Det er derfor en svært god trading mulighet i aksjen ved å kjøpe på dagens nivå med kortsiktig potensiale til forrige topp på 1,45 og sette stop loss hvis aksjen bryter under 1,00 Brytes også forrige topp på 1,45 har aksjen minimal motstand før 2,00 og 2,50

Sitat slutt.

Jeg tror at ledelsen i Goodtech har i sin siste report (Q4 2003) prøvd å fortelle os om femtidsutsiktene til selskapet gjennom satsing i Storbritania, Irland, Norges hoved bistand landene + det det øst europieske landene som er nye i EU.

Dette tolker jeg som om GOD sin teknologi er allerede meget fremme og at produktene de tilbyr har det hotteste teknologi.

Jeg tror at GOD ledelsen har i sin sterk målrettet snuoperasjonen som startet for vel et år, har innsett at de har teknologien som er nødvendig og at inntektsvikten var i salgsdivisjonen. Ta for eksempel Q4, Da ser man at de har rett og slett bommet på en spesific projekt og dermed har inntjeningen uteblitt. (Se Q4 report for mer detaljer).

Men for all del, det betyr ikke at GOD sover på gammel teknologi uten at de utforsker videre. De gjør de i høyeste grad, men i parallell med salgs aktivitetene.

Jeg tror ikke at kurset kommer til å ta av med det samme, men jeg er overbevist i at kurset kommer til å stige langsomt og hele 2004. Bare se stigning i 2003, den er enormt.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om GOD har startet klatringen allerede idag (1,25 akkurat nå), det var kanskje litt uventet (iallfall for meg) at den starter bare 3 børsdager etter Q4 resultatene.

Jeg visste at oppgangen ville komme. men at den kommer allerede nå var det jo veldig hyggelig..

Lykke til alle de tålmådige GOD aksjonærene. Dette er ikke haussing, men vil bare utrykke glede over det som skjer idag.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Idag viste GOD styrke og klarte å holde 1,22 nivå. Aksjen har klatret opp mot 1,25 men gikk ned tilbake til start punktet 1,22 før børs stopp.

Det betyr at aksjen er iferd med å bygge et nytt støøte nivå på 1,20 - 1,25, dette er i tillegg til støtten på 1,10.

Februar 2004 er det store "eksamen" til GOD aksjonærene. Det forventes ikke noe vesentlig stigning av kurset, men tvert imot vil aksjen pendle opp og ned rundt 1,20 og tester tålmodigheten til det kortsiktige aksjonærene.

 

Hvis man studerer GOD aksjen i 2002 og 2003 , ser man at aksjen stiiger i perioden 3-4 uker før Q1-Q3 resultat fremlegging. Mens aksjen synker i perioden 2-3 uker før Q4 resultatene.

Ser man dette i prespektiv med det som har skjedd i selskapet i form av utvidelsen av kapitalen gjennon emisjonen og den meget vellykket snuoperasjon av økonomien mot det positive, og signalene som ledelsen gitt i sin Q4 report, så er det kun en konklusjon man kan trekker: nemlig at selskapet er i skinner igjen etter noen år i mørke.

Det skjemtes lys i enden av tunellen som er i ferd med å forbipasseres.

 

Figuren under viser grafisk at resultatene av snuoperasjonen er i ferd med å bli synlig og at kursen har steget over 180% i løpet av 2003 er ikke tilfeldig.

graph?security_oid=158&period=24

 

GOD aksjen er ifølge CAR research, en aksje for kortsiktig aksjonærer som vil ha rask gevinst i løpet av kort tid med kurs mål mot 2,50. Men GOD er også aksjen for langsiktig aksjonærer og aksjen kan mangegdobler seg.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Jada folkens, enda en dag med relativt lite volum og lite bevegelse. Det kan virker litt kjedelig for day-tradere og andre som er lite tålmodige, men jeg velger å se dette som en tegn på stabilitet etter Q4 resultat og gleder meg at kursen holder stand og styrke seg.

Februar 2004 er det store "eksamen" til GOD aksjonærene. Det forventes ikke noe vesentlig stigning av kurset, men tvert imo vil aksjen pendle opp og ned rundt 1,20 og tester tålmodigheten til det kortsiktige aksjonærene

 

Ja, Dette var fra gårsdagen innlegg og den er fremdeles gjeldene idag. Det er bare å vente på melding om en kontrakt fra selskapet, da blir det fart på sakene.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke mye dramatikk denne uken i kurs utvikling. Det var forventet en del bevegelse i kurset etter at CAR anbefalte GOD som en trading kurs opp mot 2,50.

Det har vært også stille når det gjelder informasjon fra selskapet. Det var ikke noe spesielt var har ventet på, men vi håpte på en pressemelding om et eller annet kontrakt som gir kurset et rykk.

 

GOD er etter min mening en uoppdaget perle i aksjemarkedet. Fremtidsutsiktene slikdet var formulert i Q4 meldingen i forrige uke forteller om store muligheter for å lykkes. Selskapet har vært igjennom en betydelig omstrukturerinsprossess fra slutten av 2002 og frukten av denne prossessen er iferd med å bli synlig. Dette er faktisk gjenspeilet i at kursen steg over 180% i det siste 12 mndr.

 

Jeg tror at det er betydelig oppside i denne aksjen. Vi får nok et rykk opp før Q1 fremlegges, men også hvis en melding om en kontrakt kommer.

Avslutnings kurs på fredag var 1,17 som er nesten lik avsluttning i forrige fredag.

 

graph?security_oid=158&period=1

Aksjen egner seg som langsiktig aksje, men også til trading som CAR anbefaler.

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Fin start denne uke. Aksjen er i gang med etablering av støtte nivå på 1,20 - 1,25 og fortsetter klatring oppover. Vii venter spente på en gledelig melding om en eller annen utenlands kontrakt spesielt fra en av det øst europeiske landene som skal in i EU. Dette kan nemlig åpner hele markedet.

Aksjen fortsetter å stige mot dobling hvis trenden fortsetter. Det er ingenting som tyder på det motsatte, tvert imot, Q4 reporten ga en klar bilde av at ledelsen ser meget positivt på fremtiden.

 

Et årsgrafen taler for seg..... Jeg tror at vi ser GOD i 2,50 til høsten.

R/Carlos

ticker.ose.GOD1YEAR510300.png

Link to comment
Share on other sites

Har sakset følgende informasjon fra Goodtech sin hjemmeside. Legg merke til følgende:

:arrow: Selskapet har gjennomført restrukturering og nedbemanning i 2002. Dette har skapt grunnlag for veksten i 2003 (opp 180%, se grafen i forrige innlegg).

:arrow: Nedbemanning var gjennomført med tanke på å beholde spisskompetansen i kjerneteknologien.

Mer info. i denne link: http://www.goodtech.no/page?id=1094

Historikk

Goodtech ble etablert i 1913 under navnet Norsk Elektrisk kabelfabrikk A/S med virksomhet innen konstruksjon, produksjon og salg av lavspentkabler i Norge og fra 1980 internasjonalt. Selskapet endret senere navn til NEK Kabel AS. I 1991 ble det besluttet å avvikle kabelproduksjonen, noe som ble gjennomført i perioden 1992-1994. Selskapet ble børsnotert i 1984 og er i dag notert på SMB listen på Oslo Børs.

 

I 1993 skiftet selskapet navn til Goodtech ASA. Samtidig med navneskiftet ble det besluttet at all aktivitet som ikke var basert på miljøorientert teknologi skulle avvikles. På dette tidspunkt i 1993 eide Goodtech ASA 100 % av aksjene i Isoterm AS og 36 % av aksjene i Biovac AS.

Eierandelen i Biovac AS ble økt til 100 % i løpet av 1994. I perioden frem til 1997 ble totalt 10 selskaper etablert eller overtatt. Samtidig utviklet markedet seg i retning av økt etterspørsel etter totalentrepriser som stilte krav til prosesskompetanse. Goodtech satset i perioden frem til 2001 svært bredt i markedet for miljøteknologi, og hadde som strategi å være en totalleverandør til vann- og avløpsmarkedet i Norge og internasjonalt.

 

Goodtech har i årene 1998 - 2001 opplevd svake økonomiske resultater. Gjennom restrukturering og nedbemanning i 2002 ble det lagt til rette for videre lønnsom drift i selskapet.

 

Visjon og fremtid

Goodtech har definert Norden, Baltikum og Storbritannia som primærmarkeder. Selskapet skal vokse organisk gjennom lønnsom virksomhet. Det er et hovedmål å bli markedsledende innenfor kjerneteknologien i hele det definerte hjemmemarked, med særlig vekt på Fluidtec membranrenseanlegg og Biovac SBR teknologi. Innen begge disse produktlinjer har selskapet en unik kombinasjon av konkurransedyktig teknologi, referanser og kjennskap til kundens behov.

 

Høy kompetanse er et viktig og vesentlig konkurransefortrinn. Goodtech skal besitte all nødvendig spisskompetanse innenfor kjerneteknologien til selskapet.

 

Goodtech leverer miljøteknologi som skaper nye miljøvirksomheter. Vi vil tydeliggjøre Goodtech ASAs rolle som en viktig bedrift i vårt samfunn.

Link to comment
Share on other sites

Goodtech leverte Q4 resultater forleden og falt tilbake til støttenivå rundt 1,10. Aksjen har vist styrke og vil i første omgang stiger til forrige topp på 1,45- 1,50. Brytes forrige topp på 1,45 har aksjen veldig lite motstand før 2,00 og 2,50.

 

Det blir ingen GOD rally på kort sikt, men ser ikke bort ifra at en kan få et pent løft mot 1,50 i neste uke.

De pessimister som trodde at aksjen vil falle etter resultatfremleggelsen har nok nå innsett at resultatet var bra og at fremtiden ser lys ut. Jeg tror at kursen vil bevege seg mot 1,50 uten noen form for nyheter. Skulle en melding om kontrakt komme, vil da en rally sarter.

R/Carlos.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Egentlig det er ikke så mye som skjer i GOD i disse dager og har veldig lite nytt å skrive. men ønsker å holde tråden "i live" frem til ting begynner å skje.

Det siste uken, volumet var liten og bevegelsen i kursen er ikke stor heller, kurset holder seg stort sett rundt 1,15 - 1,25.

Jeg har virkelig tro på at GOD kommer ut av dette uføre snart fordi selskapet har satset enormt mye for å ruste bedriften for fremtiden, og som alle vet, man kan høste iår det som var sådd året før.

Det er lite interresse for selskapet i markedet nå for tiden, men dette vil forhåpentligvis endre seg i løpet av april måned og før Q1 legges frem.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Goodtech er etter min mening er en veldig billig aksje. Dette begrunner jeg ved at selskapet har snudd en negativ trend og har gjennomført en vellykket snuoperasjon. Dette er i ferd med å gi resultater selv om det går saktig nå for tiden.

 

Goodtech er i horisontal bevegelse mellom 1,20 og 1,30 innen en stigende trend. Dette kommer til å fortsette en stund til fremover, muligens ut denne måned. Videre jeg tror at kurset vil få et lite puff i forkant at Q1 resultat presentasjon. Om resultatet er bra, vil ikke aksjen seile i medvind fremover, og dette vil forhåpentligvis sitter aksjen mer på dagsorden.

 

Jeg tror ikke at GOD venter på en kontrakt til å reise seg, men for all del, en kontrakt er god nyheter og vil gjelpe aksjen fremover.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

What a bloody day på børsen og utenfor (madrid explosjonen)..... OSEBX passerte -3% ila dagen men tatt seg igjen endte på -2,40%.

Det var mange aksjer som konkurrerte for å komme med på topp 10 listen, mens på vinner siden var det faktisk ledig plass på vinner listen (selv om det var 2 vinnere med 0,20% i listen).

Statistikken fra Oslo børs viser følgende:

:arrow: Antall aksjer opp: 9

:arrow: Antall aksjer ned: 125

:arrow: Antall aksjer uendret: 30

GOD var en av aksjene som klart å stå imot presset idag. Først falt litt (ca 6-7%) i likhet med det fleste aksjene på OSE, men etterhvert viste aksjen styrke og endte til slutt blant vinnere som nummer 2 på vinner listen med oppgang på 3,60%.

 

Aksjen er rå sterk, og vil ila året stiger mot dobling i forhold til dagens nivå. Selvfølgelig jeg kan ta feil, men utsiktene fra tidligere reporter og spesielt fra Q4 reporten viser at aksjen skal gå en vei og det er oppover. Derfor jeg er helt sikker på at GOD kommer til gi meg og alle de andre aksjonærene mye glede.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Idag kom enda en megleranbefaling. Denne gangen er det CAR som gjentar sin anbefaling. Her er et utdrag av hva som står i morgensreporten 12/3-2004:

 

Korreksjon –Hva nå?

 

Oppgangen i det norske aksjemarkedet det siste året har vært rekordsterk, både relativt til utenlandske markeder og sammenlignet med tilsvarende rally tidligere. De klassiske kjennetegnene har imdlertid vært der; da markedet snudde for et år siden var det utpregede value-case (selskaper med god inntjening i dag) som outperformet. Eksempler på dette er DnBNor, Storebrand, Elkem, Schibsted, Hydro og RCL. Utover at de er value-aksjer har de felles at de har høy markedsverdi, og det krever således stort volum og tunge investorer for å flytte kursene.

 

Utover høsten hadde disse aksjene hentet ut mye av sitt potensiale. Samtidig fikk man et stadig større innslag av privat-investorer i markedet, og fokus ble nå rettet mot vekst-aksjer, samt restruktureringscase. Eksempler her er Aker Kværner, Tandberg’ene, Opticom, Fast, Eltek og Ementor.

 

Tredje og siste bølge i rallyet kom i utpregede small-cap selskap som Jinhui, Canargo, Blom, Inmeta, Birdstep og Goodtech.Felles for disse er høy volatilitet og en markedsverdi som gjør dem uinteressante for flertallet av institusjonelle investorer. For de fleste av disse har det imidlertid vist seg at de har bygget opp verdier og potensialer til sterkt bedret inntjening som i lang tid ble oversett av markedet.

......

Goodtech har støtte på 1,07, og stochastics indikerer at aksjen nå er kraftig oversolgt. Vi anbefaler kjøp ned mot 1,07.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Endlig en god nyhet ang. GOD

:)

 

Goodtech ASAs heleide datterselskap Goodtech Biovac AS, har

i dag inngått lisensavtale for levering av Biovac®

biologiske avløpsrenseanlegg til Kina. Avtalen innebærer i

første fase markedsføring og salg av Biovac® i tre

kinesiske provinser. Avtalen anses som strategisk viktig,

og er i tråd med Goodtechs planer om vekst i utvalgte,

internasjonale markeder.

 

Kilde:

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=90490

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Goodtech prises til 75 millioner på børsen på dagens kurs (1,07-) Aksjen har korrigert ned noe de siste ukene, jeg kjøpte ett par poster i dag og putter de i long porteføljen min. Hvis aksjen faller under 1,- skal jeg kjøpe noen poster til.

 

Nå er det bare å vente på gode Q'er fremover :)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Må bare berømme Carlos for mye GOD informasjon i denne tråden, hvordan ser du på den siste tids utvikling? Det ble ihvertfall en anledning for meg å bli med på denne turnaround prosessen. Jeg er villig til å være tålmodig med denne :D

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at Pirelli gjorde klokt ved å kjøpe GOD nå som prisen er meget gunstig. GOD er etter min mening er et selskap som må prises etter det enorme potensiale som bedriften har, og ikke etter fjorårets omsetning. Selskapet er idag (som Pirelli påpeker) priset til 75 mill, noe som er laterlig billig hvis man ser på bedriftens fremtidsutsikter.

For det første, det er et enormt potensiale i dette markedet siden ALLE trenger rent vann for å kunne overleve. GOD ledelsen har ifølge Q4 reporten satset mye på internasjonale relasjoner som kommer til å bære frukt i 2004. Satsings området var i det østeuropeiske landene innen "nye"EU, England, Ireland i tillegg til landene i det 3dje verden.

Siste uke kom en melding fra bedriften om mulig gjennombrudd i det kinesiske markedet.

Vil bar nevene at evt. suksess i det kinesiske markedet betyr MANGEDOBLING av GOD.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Goodtech har sendt ut følgende børsmelding den 16.03.2004:

Goodtech ASAs heleide datterselskap Goodtech Biovac AS, har i dag inngått lisensavtale for levering av Biovac® biologiske avløpsrenseanlegg til Kina. Avtalen innebærer i første fase markedsføring og salg av Biovac® i tre kinesiske provinser. Avtalen anses som strategisk viktig, og er i tråd med Goodtechs planer om vekst i utvalgte, internasjonale markeder.

Hva innebærer det at Goodtech får tilgang til det kinesiske markedet?

Er dette noe å juble for eller er det kun en vanlig avtale?

Hva betyr dette for oss aksjonærene?

 

Først det kan det være lurt å se på organisasjonsstrukturen i Goodtech ASA.

 

binary?id=26537

 

Avtalen er inngått med Goodtech Biovac (3dje boks fra venstre) som drives som eget selskap og eies 100% av Goodtech ASA.

Fakta om Goodtech Biovac:

Goodtech Biovac leverer små og mellomstore avløpsrenseanlegg basert på biologisk rensing.

Biovac har høy markedsandel for alle sine produkter som også selges i Sverige, Polen og Ungarn. Polen og Ungarn via Biovac Polen.

Selskapet er lokalisert på Sørumsand i Sørum kommune. http://www.biovac.com/

 

Goodtech konsernet har i det siste tiden allokert betydelige ressurser i eksportfremstøt mot internasjonale markeder (se Q4 reporten). Lisensavtalen i det kinesiske markedet er et resultat av denne eksportfremstøt som er i ferd med å bære frukter som vil håpentligvis modnes i løpet av året og gjenspeiles som positiv inntjening i års resultat for 2004.

Avtalen gjelder i første omgang 3 provinser i kina (?mange millioner mennesker?) om lisensen til å selge og markedsføre goodtech produkter i disse provinsene. Dette er et enormt mulighet for Goodtech for å footfeste seg i det meget lukerative kinesiske markedet og fortsette med å vokse i internasjonal nivå. Ledelsen er klar over hvor intressant denne avtalen og skriver følgende: Avtalen anses som strategisk viktig, og er i tråd med Goodtechs planer om vekst i utvalgte, internasjonale markeder.

Utfordringene ligger nå på skuldrene til ledelsen i goodtech. De må lykkes i å skape tillit og bevise kineserne at goodtech produkter er det mest avanserte og den rette til å løse problemene og skaffe mennesker og dyr rent vann.

Hvis ledelsen lykkes med å selge sine produkter i disse provinsene, og hvis markedet tar dem imot som en suksess produkt, så antar jeg at goodtech kommer til å tjene enormt mye penger i disse provensene og at aksjen kommer til å nå store høyder, samtidig jeg vil tro at dette vil gi åpning til at flere provinser vil kjøpe produktene.

Jeg tror (og håper) at goodtech vil lykkes i sin strategi, og at selskapet vil ila året begynne med å høste frukten av det målrettet omstrukrurering og langsiktig innsats som var gjennomført ifjor. Videre, jeg tror at GOD kommer til å stige mot 2,50 kroner i 2004 uten noen form for meldinger (goodtech har tradisjonelt gjort det bra i det 3 første kvartaler). Men aksjen vil stige bratt oppover hvis det kommer melding om salgskontrakt i kina eller i andre internasjonale marked.

GOD er etter min mening en aksje for de langsiktige. Er du tålmodig og har litt is i magen, så anbefaler jeg at du satser på GOD. Selvfølgelig jeg kan ta feil i min analyse, og at aksjen kan vippe den andre veien også fordi den er en høy risk aksje, men for all del, er det ikke slik med det fleste "sikre" aksjer også!!!.......

Uansett hva du velger, så velg riktig !!! :wink: og husk at den som intet våger intet vinner.... Lykke til alle sammen

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Det er noe spennende som skjer rundt GOD aksjen nå for tiden. Den er i ferd med å blir mer synlig i markedet og flere personer har begynt å vise interesse til aksjen. :lol:

Jeg tror at det er den lave prisen på aksjen som i første omgang trekker oppmerksomheten mot aksjen. Aksjen er virkelig lav priset ift det enorme potensiale som aksjen har etter omstrukturering i bedriften.

Jeg må også si at i det siste måned har det kommet et par anbefalinger fra noen meglere som også har medvirket at det er flere investorer følger nøye med aksjen.

Igår var en bloody dag for hele børsen, men jeg mener at GOD holdt segrelativt bra sammenliknet med mange aksjer i børsen. Idag har støtten på 1 kroner stått imot presset og aksjen steg marginalt til 1,09, riktig nok med liten volum men dette tolker jeg som om det er kun en tids spørsmål før aksjen starter klatring for fullt.

Det er ikke så greit å spå fremtiden, men jeg prøver meg med min spå-kula og tipper at aksjen (uten melding) vil starte klatring mot 1,50 primo april frem til resultat fremleggelsen den 29/4. Positiv resultat av Q1 vil da vise veien videre mot 2 - 2,50.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Det var litt merkelig dag idag. Jeg har litt problemer med å forstår logikken av det som skjedde idag i forhold til normal fornuft....

:arrow: Goodtech er priset til 72,2 Millioner etter dagens aksjepris.

:arrow: Goodtech har fått en kontrakt på 10,4 Millioner idag

Goodtech ASAs 100 % eide datterselskap Goodtech MRAB er

tildelt en kontrakt for prosjektering og leveranse av

renseanlegg til Ryaverket i Gøteborg. Kontrakten er på MNOK

10,4 mill. og skal ferdigstilles i løpet av 2004.

Kontrakt summen er ikke lite i forhold til det totale summen til selskapet. 10 millioner kroner er etter min mening en betydelig sum ift til et sekskap som er priset til 72,2 mill. Dette burde har gitt selskapet et løft isteden for å gå ned 3 øre fra 1,09 til 1,06.

Normalt ville en kontrakt til en bedrift tolkes som en positiv hendelse og en form for bekreftelse for arbeidet som salgs personell i dette selskap har fått til. Selvfølgelig en kontrakt må være lønnsomt og bedriften må tjene penger på. Men det er ingen ting som sier at dette er ikke tilfelle.

 

Jeg har ikke annet forklaring enn at det er det generelle situasjonen i markedet som har absorbert virkning av en slik kontrakt, og at snart når markedet har roet seg vil meglere og investorene ser ettervirkning av kontraktene og vil da aksjen stiger.

Kanskje andre i forumet har en forklaring???

R/Carlos (som var skuffet idag)

Link to comment
Share on other sites

Carlos, som x-AKVR aksjonær er jeg vant til at aksjer faller når kontrakter inngås. Dette var regelen i nevnte selskap nesten ett halvt år. Grunnen i AKVR var at mange ville selge på gode nyheter og dermed ble det salgspress i aksjen. Når aksjen først begynte å synke på gode nyheter ble mange forvirret og solgte de også...

 

Dette behøver nødvendigvis ikke å være tilfelle i GOD, grunnen til fallet i dag var at CA solgte 340k aksjer og fikk snittpris 1,18- for disse aksjene.

 

Det er selvfølgelig merkelig at aksjen synker på en dag som de annonserer en stor (for GOD) kontrakt, men jeg velger heller å glede meg over kontrakten i steden for å gremme meg over kursutviklingen. Mitt kjøp i GOD er basert på at jeg tror snuoperasjonen i selskapet er unnagjort og at de skal levere positvie resultater fremover.

 

Selskapet hadde i 2003 driftsinntekter på 124 millioner, og har indikert vekstmuligheter i 2004. Men det viktigste kortiktig er positiv bunnlinje.

 

I morgen stiger GOD igjen ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke skjedd noe spennende idag som jeg kan skrive om, men jeg vil holde tradisjonen vedlike med å holde tråden "levende".

I dag var det lite handel i GOD og aksjen falt ned til 1,04 (-0,02) på lite volum (260 000). Hoved indeksen har steget marginalt 0,17 og Yar har gjort en god debut i børsen og sluttet på 51,00 kr.

Imorgen er det ny dag og nye muligheter....

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...