Jump to content

Traders Pit - Episode 02


Pirelli

Recommended Posts

MEC er i positivt terreng, og ser sterk ut for øyeblikket. Vurderer salg hvis den nærmer seg 12,50-

 

Jeg håper AKVR har mer å gå på, hvis vi ser bort fra utvanningen i forbindelse med Aker Yards får vi eierskap i to selskaper som logisk sett bør kunne prises til mellom 15 og 20 mrd.

 

Vektingen slik jeg har forstått det blir at dagens AKVR aksjonærere eier:

55% av Nye Aker Kværner ASA

30% av Aker Yards ASA

15% av Kværner ASA (gamle AKVR).

 

Hvis dette er riktig, og man i tillegg kan velge om man vil bytte til bare en av de to nye eller sitte med 100% i gamle AKVR vil dette bli mye større verdier enn det vi har i dag. Bytteforholdet hvis man f.eks. bare velger Nye Aker Kværner ASA er ikke bestemt ennå.

 

Emisjonene skal gjøres i Nye Kværner ASA, og vil ikke vanne ut aksjonærene i AKVR. Dessuten er 2 mrd. i emsjon kroner som kommer inn i selskapet, og selskapet blir tisvarende 2 mrd. mer verdt... Logisk sett hvertfall. Tror dette selskapet kommer til å kjøre store utbytter i nær fremtid.

 

Se forøvrig AKVR tråden for mer spekulasjonsanalyse ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Re: Laphroaig

 

Det er CA og HA som selger mest AKVR aksjer i dag, CA har vært nettoselger en stund. CA rullerere stadig poster internt og det kan se ut som om de flytter papirene fra en klient konto til en annen og så legger dem ut i markedet. Det skal bli spennende å se om de snart har solgt det se skal ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli..

 

Jeg har litt betenkeligheter omkring det som antaes å bli restruktureringen av AKVR.

 

Nye AKVR ASA tror jeg blir Røkkes omtrent helt og holdent, synes jeg så et sted at han blir sittende på 80-89% der. - Dersom dagens akjser legges inn i dette vil de utgjøre 11-20% og dagens akjsonærer kommer inn i denne lille sitsen sammen med 2 milliarder nye kroner som går til utbytte i Røkkes lomme....? Dagens aksjer blir da bare maks 1/5 av det nye selskapet. - Liker ikke den tanken, men jeg kan ha tolket signalene helt feil. Vi må ikke glemme at Røkke sitter på 50% av dagens aksjer og det nye selskapet starter med en annen grunninnvistering av kapital, en kapital beregnet etter Røkkes gitte verdier i Aker Yards, og sannsynligvis dagens aksjekurs i AKVR og legger vi så to milliarder på bordet i tillegg er utvanningen formidabel mens gevinsten forblir hos hovedaksjonær.

 

Holdingselskapet trenger nødvendigvis ikke å være så innteksorientert fremover, de kan legges til de nye selskapene. Utbytte fra dem, og det blir det, fordeles blant aksjonærene, og her tenker jeg Røkke ser seg om for å plasere det i det selskapet hvor han selv har størst eierandel.

 

Mye usikkerhet her, ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Ombyttingen er helt frivillig, derfor kan jeg som aksjonær fremdeles sitte i Kværner ASA som blir det nye navnet på dagens AKVR. Den eneste utvanningen vi får i dette selskapet er at Aker Yards kommer inn i bytte mot 10,59 millioner AKVR aksjer, noe som tar Aker Maritime's aksjepost opp i nær 60%.

 

Dette selskapet skal eie minimum 50% av de to andre selskapene, samt videreføre 'problemområdene'. Eneste forskjellen dersom man velger å fortsette eierskapet i moderselskapt er at store deler av virksomheten legges inn i to nye børsnoterte selskaper hvor det ene av disse skal emittere 2 mrd.

 

Jeg tror dette blir kanonbra for kursutviklingen på kort sikt :D Men jeg skal innrømme at jeg ble skremt i går etter å ha kikket såvidt på presentasjonsmateriale. Jeg brukte 3 timer på å gå gjennom alt i går, og er blitt voldsomt optimistisk. Det hjelper også at aksjekursen stiger selvfølgelig...

 

Vel, vi får se, men jeg tror ikke Røkke prøver seg på en ny runde med misfornøyde småaksjonærer. Hvis det jeg har forstått er riktig gis faktisk småaksjonærene her en fantastisk mulighet til å øke sine verdier.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som om CA ligger med skjulte salgsodre på 142,- i AKVR... De har snart solgt 1% av alle aksjene i AKVR, eller nær 2% av alle aksjene i omløp. Ingen tvil om at det må være en stor aktør som skal ut.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper du har rett her.

 

Men den måten som det nå splittes på er relativ komplisert selskapsmessig i forhold til dagens aksjonærer.

 

Hvorfor tar ikke Røkke og Co bare å lager to nye selskap for så å la dagens AKVR eie dem med over 50% og deretter en emisjon i hver? Da hadde "vi" fortsatt hatt den andelen prosentvis av selskapet som vi har nå.

 

Jeg føler at det ligger noe mer bakenfor som kan sette dagens aksjonærer kraftig tilbake. Ikke kan jeg heller forstå behovet for nye 2 milliarder annet enn at de havner hos Røkke for nedbetaling av gjeld. Hans gjeld, og det vil jeg ikke være med på.

 

Derfor vil jeg heller se utviklingen an videre fremover våren. Både med splitt og kurs.

 

Kan godt være at du har rett Pirelli og da hopper jeg raskt inn igjen. Men i øyeblikket ser jeg ikke dette selskapet som noen klar dobblingskandidat lenger.

 

Overbevis meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tar ikke Røkke og Co bare å lager to nye selskap for så å la dagens AKVR eie dem med over 50% og deretter en emisjon i hver? Da hadde "vi" fortsatt hatt den andelen prosentvis av selskapet som vi har nå.

 

Men det er jo nettopp det som gjøres...! For at selskapene skal kunne børsnoteres må det foregå enten ett spredningssalg eller emisjon for å få inn nok aksjonærere som kreves for noteringen. Olje/Gass/Eng/Const. skal kjøre en emisjon, og Aker Yards gjør spredningssalg. I tillegg vil muligens en del aksjonærer i dagens AKVR velge å 'bytte' til en av de to nye isteden for å sitte i moderselskapet.

 

Det skal IKKE emitteres 2 mrd. i dagens moderselskap, det er det nye Aker Kværner som skal emittere.

 

Moderselskapet blir prosentvis utvannet når Aker Yards fusjoneres inn, men spredningssalget i etterkant vil bytte aksjeposten i Aker Yards mot kontanter.

 

Jeg tror som sagt at når dette synker inn vil AKVR reprises ;) Men vi behøver ikke å være enige Laphroaig. Det kan godt hende jeg tar feil, det har jeg gjort mange ganger før.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...