Jump to content

626 Mandag 11. September 2006


Hoff@

Recommended Posts

God kveld, eller morgen blir det vel nå?

 

Jeg hadde ikke tenkt å starte noen ny pit, men hadde ikke noe valg ifølge adm.

 

Jeg kunne ikke dy meg angående diskusjonen angående damer.

 

Hva med sist betalte restskatt?

Jeg sliter såpass med det at jeg tror jeg hadde skremt bort enhver dame med kalkulatoren i behold.

 

 

N.B. Siste datoen er 25 september

Link to comment
Share on other sites

631.1 NRK1 10. Sep

OLJE/METALLER 08.09 23:42

Navn Siste Lav Høy +/-

Aluminium 2642.0 2627.5 2682.5 -38.00

Gull 608.6 606.9 619.1 -7.40

Sølv 12.1 12.0 12.6 -0.48

Brent 66.1 65.8 66.9 -0.47

Brent Okt 65.3 65.2 66.9 -1.18

Brent Nov 66.6 66.4 68.3 -1.21

Brent Des 67.6 67.4 69.2 -1.14

 

 

I USA meldes det nå om en storm som er i ferd med å bygge seg opp til orkan: "Florence". Hva vil den potensielt gjøre med oljeprisen på mandag?

 

Time will show.

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er interessant aa lese diskusjonen angaaende fremtidig vekst/fall i verdensoekonomien. Jeg er blant dem som ikke tror paa ressesjon.

 

Slik det ligger an naa kan jeg vaere enig i at veksten har vaert for sterk. Oekonomien har overperformet i kanskje saa mye som tre aar, og det er aapenbart at den ikke kan fortsette slik i evigheten. Men hvis vi sier at oekonomien har potensiale til aa klare en aarlig vekst paa f.eks. 2%, er det ikke saa usannsynlig at vi vil faa en periode paa tja, 1-5 aar med 1,5% vekst. Men det vil fremdeles vaere vekst, og man kan ikke snakke om ressesjon.

 

For aa sette det litt paa spissen. De her som tror vi staar foran en stoerre resesjon har ikke tiltro til sentralbankene og politikerne i de stoerre industrialiserte landene. Jeg syntes det foreloepig ser ut som disse gjoer en god jobb med aa kontrollere inflasjon. Og det virker som det fremdeles er en ganske smal sak aa hente kapital i markedet. I Norge tror jeg tilgangen paa kloke hoder kan bli en avgjoerende faktor i en evt. resesjon. Saa lenge husbyggingen i Norge er relativt lav, mens velstanden oeker boer boligmarkedet holde seg godt fremdeles. Er det spekulanter eller huskjoepere som holder boligmarkedet oppe? Tilbud/etterspoersel vinner til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Bosun - bare det at du bruker ordet "Recession" er nok til av hele verdensøkonomien er på vei inn i en lav konjunktur.

 

Kan du huske at du har gjentatt dette ordet i perioden 2004-2006. Nei, og det har heller ikke internasjonale medier, men nå nevnes ordet oftere og oftere. Hva massen (du og jeg og alle) tenker og sier, det er slik det blir....

 

 

-----------

Kan være et godt tips å legge inn kjøpe på PAN i dag på 5,60. Det er her den har en av sine aller sterkeste støtter.

Link to comment
Share on other sites

der tok jeg tapet i PAN

 

dette er virkelig småpenger da, men kjipt alikevel. Kjøpte på 6,12 gadd ikke å sitte å bli med hele veien ned, kanskje jeg går inn igjen senere.

 

Hva tror dere om PAN?

 

Var det rett å realisere på ca 4% tap? Eller burde jeg hatt mer tålmodighet og ventet?

Link to comment
Share on other sites

Oppgangssyklusen for råvarer som olje og gull kan være over etter fem år, mener investeringsbank.

 

Kan kutte oljeproduksjonen

Laveste oljepris på fem måneder

 

Av Sigvald Sveinbjørnsson Vil en nedkjøling av verdensøkonomien sørge for at den fem år lange oppgangstrenden for råvarepriser blir brutt?

 

NA24 - din næringslivsavis

 

Det mener Stephen Roach, sjeføkonom i Morgan Stanley, som ifølge Bloomberg News mente at prisoppgangen for olje og metaller var en boble som var i ferd med å sprekke. Dette sa han først i mai, og siden den gang har Reuters/ Jefferies CRB sin råvareindeks falt 12 prosent.

 

Men alle er ikke enig med dette. James Gutman, som er seniorøkonom i Goldman Sachs, mener nedgangen i råvareprisene siden mai bare er et utslag av syklisk fluktrasjon, melder Bloomberg News.

 

- Vi er helt klart ikke ved enden av et langsiktig bullmarked. Om det er noen kortsiktige korreksjoner så ser vi på dem som en kjøpsmulighet, sier Gutman til Bloomberg News.

 

Sukkerprisene har falt ned 40 prosent fra toppnivåene i februar, mens gullprisen har falt under 600 dollar de siste dagene. Dette er det laveste nivået på 10 uker. Soyaprisene har falt 15 prosent fra toppen i juli og råoljeprisen har falt 15 prosent fra toppen.

 

Frederic Lasserre, som er leder for råvareanalyse i den franske storbanken Societe Generale sa at en prisnedgang på 50 prosent er sannsynlig. Den Hong Kong-basterte investoren Marc Faber, som er kjent for den kjente Gloom, Boom & Doom Report, tror også på nedgang for råvarer som følge av lavere global økonomisk vekst.

 

- Noen industrielle råvarer kan ha nådd toppen for godt, mener Faber som også mener at kornprisene sammen med prisen for edle metaller kan fortsette å stige da de ikke er knyttet opp mot økonomiske sykler.

Link to comment
Share on other sites

der tok jeg tapet i PAN

 

Var det rett å realisere på ca 4% tap? Eller burde jeg hatt mer tålmodighet og ventet?

 

Det å kunne ta tap på børsen er like viktig som å sikre gevinst av og til.

 

Spørsmålet du stiller minner meg om hva et klokt hode lærte meg en gang:

 

Han satte alltid stopLoss på 1% under kjøpskurs. Dette syntes jeg var tåpelig lavt da aksjer ofte svinger ned et par prosent for å riste ut eventuelle SL aksjer. Til da hadde jeg alltid satt SL på 5-10% på grunn av dette.

 

Til dette svarte han: Om aksjen virkelig er på tur ned kan jeg bomme 5 til 10 ganger med min strategi før jeg har tapt like mye som deg.

 

Den syntes jeg var værdt en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Aerlig talt Basura, det er et av de taapeligste argumentene jeg har hoert. En ressesjon er to paafoelgende kvartaler eller mer med negativ vekst i inflasjonsjustert nasjonalprodukt.

 

Forklar meg heller hvorfor du tror dette skal skje. Og kom med konkrete eksempler som viser at det er i ferd med aa skje. Slik jeg forstaar det mener du at det er media som bestemmer utviklingen i oekonomien.

 

Aa komme med argumenter som f.eks. at oppgangssykluser vanligvis varer i fem aar blir verdiloest, for statistikken viser at det er altfor stor feilmargin, og altfor uklar korrelasjon til aa forutse fremtidig oekonomisk utvikling ved hjelp av historiske chart. Spesielt naar resesjoner som utvikler seg til depresjoner tas med i beregningen ser man at en slik statistisk modell ikke holder.

 

Dette er kanskje noe av grunnen til at teknisk analyse ikke er saa mye verdt i det lange bildet, fordi baade oekonomisk utvikling og aksjekurser bestemmes av fundamentale forhold over tid. Det at man kan utnytte psykologien i markedet paa kort sikt er glimrende for aksjespekulanter, men la meg poengtere at naar kvartalet er over er det verdien av hva bedriftene produserer som utgjoer bestemmer om oekonomien vokser eller ikke, ikke hva aksjekursen viser.

Link to comment
Share on other sites

der tok jeg tapet i PAN

 

dette er virkelig småpenger da, men kjipt alikevel. Kjøpte på 6,12 gadd ikke å sitte å bli med hele veien ned, kanskje jeg går inn igjen senere.

 

Hva tror dere om PAN?

 

Var det rett å realisere på ca 4% tap? Eller burde jeg hatt mer tålmodighet og ventet?

Som Bartender sier så er det viktig å kunne ta tap. Der har jeg selv mye å lære...

Jeg har fortsatt veldig tro på PAN, og det kan se ut som om fallet i denne omgang stanser rundt 5,80. PA og CDV kjøper stort rundt dette nivået, og bremser videre fall.

Men, blir selgersiden for sterk her kan det nok være vi ser teste av støtten på 5,60 før dagen er omme :ohmy:

Link to comment
Share on other sites

hehe, jeg er ganske flink til å ta tap men ikke så flink til å ta gevinst.

 

For det første veldger jeg ofte feil akskje, kjøpte TOM for 10 000 på 42,9. Senere den dagen var den oppe på 43,4 - og da burde jeg solgt. (selv om dette da ikke er så mye gevinst etter fratrukket kurtasje) nå ligger TOM ned på 40,9 og det ser ut på ordredybden som det ikke er mye som tar imot før ned mot 40. CA og Terra driver å selger ut flere hundre tusen akskjer på 41 og 40,9.

 

Men jeg bommet altså, kanskje fordi jeg brukte teknisk analyse? Trudde TOM brøt opp sists da den steg 6% på godt volum.

 

Jeg startet dette med 11 tusen kroner, dette er jo selvfølgelig bare for å lære. Hadde tenkt å bli litt mer seriøs når jeg blir ferdig med mastern neste år, men jeg har da på ca 2 uker nesten tapt 1000 kroner, og det begynner å nærme seg 10 prosentern (var bortom NHY og solgte med et par prosent tap der og).

 

det viktigste er å vel å være like god å ta gevinst som tap, men å passe på at det blir mer gevinst en tap på sikt.

 

Men vanskelig er det, selv for en med "høy" økonomisk utdannelse.

 

--

Kanskje trisket er å droppe Wintraden og slikt og rett og slett bruke en "vanlig" megler med rådgivere og alt?

Link to comment
Share on other sites

der tok jeg tapet i PAN

 

dette er virkelig småpenger da, men kjipt alikevel. Kjøpte på 6,12 gadd ikke å sitte å bli med hele veien ned, kanskje jeg går inn igjen senere.

 

Hva tror dere om PAN?

 

Var det rett å realisere på ca 4% tap? Eller burde jeg hatt mer tålmodighet og ventet?

 

 

Lakseprisen skal kraftig ned. Short PAN!

Link to comment
Share on other sites

Helt klart pyton ja..........

Men det er microvolum...... og en knallrød OSE..... :biggrin:

 

ah, godt å høre. Hvordan ser man hva historisk volum er i aksjen?

Bare sånn på husken de siste dagene så virker det på meg som volumet er høyt i dag???

 

ellers, så frister det å hoppe ut av TOM nå, men kan hende jeg gjør den klassiske nybegynner tabben.

Tar alle tapene uten å ha tålmodighet for gevinst. Og hvis jeg får litt gevinst så hopper jeg ut med en gang, hehe.

 

Snakk om å sende pengene sine frivillig til andre :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...