Jump to content

OPERA - Opera Software


Vibbe

Recommended Posts

Forumet trenger virkelig en OPERA topic. :wink: Nå er det ikke mange dagene igjen dere! Torsdag er første handledag for opera på oslo børs.

 

Har sett frem til dette lenge nå. Ikke fordi jeg har så forbanna mye peil på det fundamentale i dette selskapet, men fordi jeg har erfaring med Opera's produkter (browseren til windows først og fremst)... og jeg kan forsikre alle uvitende om at produktene til opera er av en helt annen verden :D

 

I tillegg har selskapet overbevist (meg i allefall) ved å inngå samarbeid med blant annet verdens ledende produsenter av mobilteknologi. Jeg nevner i fleng:

-Nokia

-Motorola

-Sony Ericsson

-Kyocera

andre samarbeidspartnere:

-Symbian OS

-Sharp

-IBM

-Google

-Macromedia

-Adobe

-Linux

-NDS

-Benq

 

Spørsmålet er allikevel hva slags utvikling Opera vil få når det endelig slippes løs på Oslo børs... Personlig tror jeg selskapet kan få en ganske kraftig stigning grunnet de lyse fremtidsutsiktene og det faktum at de faktisk klarer å stjele markedsandeler fra f.eks. Microsoft. Det er unektelig en skikkelig tillitserklæring at Opera blir brukt på nesten alle de nyeste mobiltelefonene på markedet. Slike ting tror jeg vil appelere sterkt til spekulantene.

I tillegg har Opera et positivt resultat å vise til. Dette var hovedkravet for at selskapet var villige til å gå på børs i utgangspunktet...

 

Hadde vært arti om noen andre synsere kom med kloke innspill :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei Vibbe og andre Opera Software investorer!

 

Jeg er enig at vi må få en egen OPERA topic nå når OPERA blir notert på OSE fra torsdag. Vil også vise til at selskapet finnes på topic for unoterte her på forumet.

Jeg er med på emisjonen og er spent på mottagelsen selskapet får i markedet. Selskapet er særdeles spennende og har alle muligheter til å bli en ny børsyndling. Produktene som er norske, verdensledene (kansje verdens beste), og frem for alt ett enormt mobilmarked burde være faktorer som gjør dette mulig.

 

Vil minne om IT-seminaret som skal være i Oslo i morgen, der er også nøytrale analyseselskaper ringside som vil stille 5 utvalgte selskaper spørsmål. Opera Software er ett av selskapene og jeg regner med solid mediedekning etter seminaret :D

Er her noen som vil være med på emisjonen, er det deadline ons. 10 mars kl. 12,00, gå inn på opera.com

ha klar VPS nr om du vil være med.

 

Mer informasjon kommer etterhvert

Link to comment
Share on other sites

Hei Hoff! :D

 

Må nok innrømme at jeg er i samme situasjon som deg... vurderer å bli med på børsnoteringen, men jeg er fortsatt usikker. Har aldri vært i denne posisjonen før og vet ikke hvordan et nytt selskap pleier å bli mottatt på børsen... Mener å huske at f.eks. NextGentel fikk et heller dårlig møte med børsen.

 

For meg som trader er Opera et usedvanlig spennende selskap, men jeg tror vel egentlig at jeg ikke kommer til å tegne noen aksjer før børs...

 

Men det skal bli spennede å se hva de priser aksjen til. Skulle være mellom 8 og 10 kroner tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det bestemt at kursen ved emisjonen ble 10 kroner, blir spennende å se åpningskursen i morgen.

 

 

Opera sought to issue between 10 and 12,5 million shares in the IPO, and indicated a price range between NOK 8 to NOK 10 per share. The price per share has now been set at NOK 10. 560 million shares were subscribed for at this price, implying that the IPO was oversubscribed by a factor of more than 20. Around 83 percent of the subscriptions are from international institutional investors.

 

"We are pleased with the interest from investors, especially from abroad," says Christian Thommessen, Chairman of the Board, Opera Software ASA. "The interest in our IPO and listing is an endorsement from the marketplace that Opera's technology is playing a significant role in the evolution of the Internet."

Opera at www.opera.com.

Link to comment
Share on other sites

The price per share has now been set at NOK 10. 560 million shares were subscribed for at this price, implying that the IPO was oversubscribed by a factor of more than 20.

 

...Vel... da tror jeg opera får et blidt møte med børsen i morra :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg var heldigvis med på emisjonen, jeg vet ennå ikke hvor mange aksjer jeg ble tildelt.

Men etter en svært blodig og vanskelig børsdag, så var børsåpningen til OPERA klart dagens lyspunkt.

En overtegning på 20 ganger og en stigning på 14% første dagen er jo strålende. :wink:

Regner med solid oppgang videre om bare verdensfreden senker seg igjen.

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at jeg har solgt ut mye av porteføljen, men jeg holder på OPERA Software.....men vi må vente å se. Jeg er litt utenfor om dagen......Har fått spell ny PC i dag... er uvant, mistet mye SIN aksjer i stresset i dag. litt OK men litt Kjedlig også, jeg venter til mandag for å se.........

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke bry seg med hva Opera er verdt nå. Det som fastslår prisen er hvor mye man forventer at selskapet er verdt om et år eller no. Det finner man ikke ut før man dykker ned i årsrapportene og samtidig prøver å anslå hvor mye selskapet vil tjene det neste året...

Link to comment
Share on other sites

Etter noen turbolente dager så kom en glamelding fra OPERA, uten at dette utløste den store kjøpelysten. Vi må vel ha roligere dager på Nasse en tid før utlendingene (86%)

slår seg til ro, jeg kan ikke forklare dagens utvikling annerledes, se melding.

 

Opera Software kan fortelle at Nokia har benyttet Operas browserteknologi i standardpakken av den nye Nokia 7610-telefonen som ble lansert på CeBIT-messen i Tyskland onsdag. Den finansielle betydningen av avtalen vil være avhengig av salget av telefonen.

 

– Det var ikke automatikk sett fra vår side i at vi ble valgt på den nye telefonen. Hver ny telefon er gledelig fra vår side. Vi har ikke indikert noe inntektsnivå fra dette, men det er viktig med flest mulig nye telefoner, sier finansdirektør Christian Jebsen i Opera til Reuters.

 

Nyheten har ført til et aldri så lite kursløft for Opera. I skrivende stund omsettes aksjen for 10 kroner, opp 0,70 prosent.

 

Nå sklei den tilbake på slutten i dag!! :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke talmodighet med OPERA og solgte 18.03,

på 9,60. Jeg valgte å ta ett lite tap etter å ha vært med på emisjonen til 10,00.

Etter å ha lest CAR,s morgenanalyse i dag er jeg glad for dette, CAR anbefaler salg med kursmål 6,50????

Jeg mener dette var veldig brutal prising av OPERA for produktene er det ikke noe å si på, men markedet bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

det viktige her er at markedet generelt har blitt overpriset innen IT, og når et sunt, veletablert og godt selskap som SUO verdsettes til rundt 420 mill, kan vel neppe et vekstselskap med håp/tro om fremtidig fortjeneste prises til over 1 mrd (og selv med fall til 6,50 vil Opera fortsatt prises til over 650 mill, mer en 50% mer enn SUO....)

 

Macaroni (som nå syntest det var like greit at jeg ikke tegnet meg....)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har vært stille om dette selskapet på forumet ei god stund nå.

 

Kursmålet som ble antydet rett nedenfor, er nå nådd.

 

Kan vel bli litt mer oppmerksomhet rundt selskapet framover.

 

La f eks merke til at selskapet har fått en grei promotering her:

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/05/13/398239.html

 

- Pensjonér Internet Explorer

 

Nye Opera er fullspekket med innhold, men likevel lett og rask. Og den anbefales på det varmeste. (...)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 5 months later...

Opera [OPERA], kurs 8.90

 

Opera viser ingen klar trend. Aksjen tester motstanden ved ca 9.00 kr. Dette bør gi en reaksjon ned, mens et brudd opp gjennom 9.00 kr vil utløse et kjøpssignal. Aksjen anses teknisk negativ på middels lang sikt.

 

Se grafen nedenfor av Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

OPERA - OPERA ON THE NTT DOCOMO M1000 3G PHONE I JAPAN

15.04.2005 09:41

 

Oslo, Norway - April 15, 2005 - Opera Software today

announced that the Opera browser is shipped with the new

NTT

DoCoMO M1000 mobile phone on NTT DoCoMo`s network in Japan.

The M1000 is an advanced 3G phone for the business market,

with full Internet and e-mail connectivity through both 3G

and GSM networks, wireless LAN and Bluetooth.

 

NTT DoCoMo is Japan`s largest 3G operator and one of the

world`s leading mobile communications companies, serving

more than 50 million customers.

 

The NTT DoCoMo M1000 is covered by a software licensing

agreement in which Opera Software receives a royalty fee

per

unit sold.

 

Read NTT DoCoMo`s press release at

http://www.nttdocomo.com/presscenter/pressreleases/press/pressrelease.html?param[no]=542

 

See Flash demo of the NTT DoCoMo M1000 at

http://www.nttdocomo.co.jp

Link to comment
Share on other sites

Microsoft-gründer satser på Opera

 

Av TDN Finans | dn.no

 

Opera Software har inngått en avtale med amerikanske Vulcan, der Microsofts medgründer Paul Allen er storeier.

 

Opera skal levere sin nettleser til en nye digital videospiller for kabelmarkedet i USA.

 

Microsofts medgründer Paul Allen startet opp og er ledende eier i Vulcan, som blant annet jobber med å integrere kabeltv med pc, internett og annen hjemmkommunikasjon.

 

Avtalen inkluderer Operas Linux programvareutviklings sett, lisenser, støtte og vedlikehold.

 

Videospilleren Moxi, som nå får Operas nettleser, selges gjennom kabeloperatøren Charter Communication, som også eies av Allen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Svakere fra Opera

 

Opera Software fikk et resultat på -4,7 millioner kroner før skatt i første kvartal

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 29.04.2005 08:45

 

Opera Software fikk et resultat på -4,7 millioner kroner før skatt i første kvartal, mot -2,6 millioner kroner i samme periode 2004.

 

Driftsresultatet ble –5,6 millioner kroner, mot -3,8 millioner, av driftsinntekter på 28,0 millioner kroner, opp fra 21,7 millioner i 2004.

 

Selskapet venter en betydelig omsetnings- og resultatvekst i 2005, og venter at mesteparten av veksten vil skje i andre halvår.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nokia velger Opera igjen

 

Av dn.no

 

Nokia har valgt Opera Softwares nettleser på sin nye Nokia 770 Internet tablet, som den finske mobilgiganten lanserte onsdag.

 

Nokia 770 Internet Tablet- det første produktet i en helt ny produktkategori fra den finske mobilgiganten.

 

Telefonen er laget for å i første rekke gi god trådløs surfing på internett og håndtering av e-post over Wi-Fi.

 

Opera Software undertegnet i mars at Opera mobile nettleser skal inkluderes i flere Nokia-telefoner som lanseres i 2005.

Link to comment
Share on other sites

Avtalene tikker inn for Opera

Av TDN Finans

 

Opera Software er på to dager på track igjen når det gjelder antall nye mobilmodelkler med selskapets nettleser.

 

Opera-sjef Jon von Tetschner har tidligere lovet å ha selskapets nettleser for mobiltelefoner på opp mot 30 nye mobilmodeller i år. Inntil i går var fasit tre telefoner så langt i 2005.

 

Men igår varslet Nokia at Opera er standard nettleser på deres nye Nokia 770 , som er en internett-tablet.

 

Se bildeserie her.

 

I dag kom en ny melding om at Opera Softwares browser har blitt inkludert i tre nye 3G-mobiltelefoner fra KDDI i Japan.

 

Dermed har Opera mer enn doblet antallet nye modeller på bare to dager.

 

Opera signerte i august 2004 en avtale for leveranse av selskapets browser til KDDis 3G-nettverk i Japan.

 

Opera blir betalt pr enhet solgt ifølge lisensavtalen med KDDI.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...