Jump to content

Episode 1047 - Fredag 23.mai 2008


Ståle

Recommended Posts

______

 

Grei oppgang i USA og oljen endel ned. Oljeaksjer er derimot ikke mye ned i USA ikveld(snitt 0,7%), men det borger nok for at STL starter i rødt imorgen om ikke us-futures er meget sterke f.eks og at oljen stiger pent igjen.

 

Mitt tips er at Oslo Børs åpner temmelig flatt på fresdagen og at ny ATH er innen rekkevidde..

 

Vi får se, men ikke mange trodde på dette cenarioet i jan/feb, neste ikke jeg heller...paint.gif

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Oslo Børs generelt og STL spesielt opplever nå et positivt Catch-22 scenario: Børsfall i USA ignoreres når oljeprisen stiger, mens fallende oljepris kompenseres av stigende USA-børser. I begge tilfeller er resultatet kursløft over hele fjøla på fjellapebørsen. STL stiger nok en ny tikroning i morgen og ATH er et faktum. :cool:

Link to comment
Share on other sites

God morgen!

 

Tar gjerne en oppgang på 10 NOK i STL idag, Enga, men det er nok litt meget(men du mente vel dette litt på fleip)....JPN opp rundt 1% i øyeblikket.

 

_____

 

Er dette historisk...? Fra 24.03 til 22.05 har Oslo Børs steget 32%.....altså på 2 mnd... :mellow:

 

Dette er helt ekstremt og har noen "seriøs" børs i moderne tid opplevd maken...?

 

Jeg tror ikke det... :ohmy:

 

Oslo Børs generelt og STL spesielt opplever nå et positivt Catch-22 scenario: Børsfall i USA ignoreres når oljeprisen stiger, mens fallende oljepris kompenseres av stigende USA-børser. I begge tilfeller er resultatet kursløft over hele fjøla på fjellapebørsen. STL stiger nok en ny tikroning i morgen og ATH er et faktum. :cool:
Link to comment
Share on other sites

Ja, Zoonic, det var nok en litt ironisk undertone, dog ikke uten alvor. Grunnen er at aksjen så til de grader har gruset andre store oljeselskaper i det siste. For meg virker det åpenbart at "noen" vil ha kursen opp så raskt som mulig, mens et eventuelt salgspress synes å være totalt fraværende. Ta i går for eksempel, hvor kursen begynner på 206-tallet (fair pris på morgenkvisten ifølge markedet), men løftes til 216-tallet i løpet av dagen. Da USA åpnet var STO opp over 5%, mens XOM var ned! Gadd vite om Statens tilbakekjøp har noe med dette å gjøre. Nedgang i STL tror jeg altså ikke på før jeg ser!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt plentraktor, men istedet har jeg solgt min beholdning i ELT. Med en utgang nesten 2 kroner dårligere enn inngangen for ca et halvt år siden har dette ikke vært noen høydare. Men når jeg tenker på at den var nede i under halvparten underveis så føles det ikke så galt likeve.

 

Da sitter jeg kun igjen i NEC, DIAG og KIT samt noen bjørner. De to siste er også vært begredelige, men heldigvis tar NEC inn langt mer enn "tapet" på disse. NEC har riktignok falt tilbake en del i det siste, men sitter fortsatt med godfølelsen her. Denne skal det mye til før jeg selger. Skal jeg kjøpe noe mer nå blir det flere bjørner. Sitter med en følelse at vi skal en god del nedover utover sommeren :unsure:

 

 

Hadde ikke før skrevet det så kom det en godmelding fra DIAG :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hvis olja fortsetter oppgangen som der ser ut til så tror jeg nok ikke USA kan ende i blått i dag. Sitter over helgen med STL noe ufrivillig. Oppgangen på slutten som jeg ventet på ble brått forandret til nedgang mye grunnet den lille "kollapsen" i oljeprisen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte at USA holder stengt på mandag, grunnet Memorial Day og junaiten faller "alltid" før en laanghelg....Laie_98.gif

 

Hvis olja fortsetter oppgangen som der ser ut til så tror jeg nok ikke USA kan ende i blått i dag. Sitter over helgen med STL noe ufrivillig. Oppgangen på slutten som jeg ventet på ble brått forandret til nedgang mye grunnet den lille "kollapsen" i oljeprisen.
Link to comment
Share on other sites

30 % stigning på omlag 2 måneder, fra påske og frem til i dag. Snakk om stigning inn i himmelen.

 

ATH-syka rir i norge nå om dagen :-)

Olja har vel omlag steget fra 100 - 130 på samme tid?.

 

Dollar i +/- 5 kroner.

Usa har flere og flere usolgte hus. Med dagens tempo tar det 11 måneder å selge alle hus som er lagt ut for salg, og det uten at nye kommer til.

Flere og flere store firma melder om oppsigelese i 1000-tall.

 

Ser ut til at vi i tiden som kommer beveger inn i et område som kan beskrives som catch 22..

Høyere oljekurs vil senke utlandet, slik at vi etterhvert blir dratt med ned.

Eller oljekursen synker og vi blir dratt med ned.....

 

Sell in may and stay away??

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...