Jump to content

Episode 1052 - Fredag 30. mai 2008


Hoff@

Recommended Posts

Siden torsdagens pit er stengt er det vel bare å starte fredagen :rolleyes:

 

Enga :rolleyes:

 

Jeg er fullt klar over at skal en regne på hva forsinkelsene koster blir ikke det så mange milliarder. Men en skal være klar over at selskapet har solgt unna produksjonen til 2016 og spørsmålet blir nå om det kan levere i tide?

Men det var ikke mitt poeng, poenget er at selskapet ikke varsler markedet om forsinkelser og det er noe aksjemarkedet hater. For investors lurer på hva mer som kommer etter dette og denne usikkerheten vil få kursen nedover. Nå får jo selskapet oljeprisen og analytikere også i mot seg i ettermiddag, så nedgangen ble større en jeg hadde trodd.

 

Det at kursen var 180 for en uke siden eller 300 for noen måneder siden har ikke så veldig mye å si, den var 120 for 2 måneder siden også.

 

Så her er det jeg elsker med aksjemarkedet, masse psykologi.

Link to comment
Share on other sites

___

 

Ja, dette er et stor felt, Hoff@, altså børs og dette med psykologi... :wink:

 

Men det kan se ut som du forsøker å forklare REC og nedgangen med fundamentale forhold og det blir ofte feil etter min mening.

 

I svært mange tilfeller er både større oppganger og nedganger intet annet enn ren trading og business as usual. Aktører ønsker ofte å få mange til å tro det ene eller det andre ut fra kursens bevegelser. Ofte ser vi det med REC og andre volatile aksjer.

 

Selvfølgelig kan det kan være "noen" som vet noe, men oftere er det intet annet enn en naturlige bevegelser...

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

___

 

 

 

Selvfølgelig kan det kan være "noen" som vet noe, men oftere er det intet annet enn en naturlige bevegelser...

 

 

____

 

Nå var jeg ikke særlig flink å få frem poenget mitt, men det var akkurat dette, at det er noen som vet noe, og når resten får vite vil kursen gå ned. Men dette er ofte bare av midlertidig karakter, kursene har en tendens å hente seg inn igjen.

 

Og det er vel slike bevegelser vi kikker etter :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Enig, Hoff@.. :smile:

 

___

 

 

Ellers er DELL markert opp i AH etter at de guider opp ikveld og vi ser at endel oljeaksjer også er klart opp etter slutt...

 

 

 

Nå var jeg ikke særlig flink å få frem poenget mitt, men det var akkurat dette, at det er noen som vet noe, og når resten får vite vil kursen gå ned. Men dette er ofte bare av midlertidig karakter, kursene har en tendens å hente seg inn igjen.

 

Og det er vel slike bevegelser vi kikker etter :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Nå var jeg ikke særlig flink å få frem poenget mitt, men det var akkurat dette, at det er noen som vet noe, og når resten får vite vil kursen gå ned. Men dette er ofte bare av midlertidig karakter, kursene har en tendens å hente seg inn igjen.

 

Og det er vel slike bevegelser vi kikker etter :rolleyes:

Nå må du ikke glemme hvorfor REC falt i dag. Det var ikke fordi "noen" har snakket med kompisen din på gølvet i Kristiansand. Derimot var det fordi Merrill Lynch lagde en analyse basert på en "nyhet" om at Tyskland skal redusere sine subsidier av solceller de nærmeste årene. Dette kommer for det første ikke som lyn fra klar himmel, og for det andre har som du sier REC allerede solgt produksjonen sin for flere år framover. Handelsmønsteret i dag bar forøvrig tydelig preg av at noen aktører jobbet hardt for å presse kursen nedover. Etter en akkumuleringsfase på lavere kurser skal aksjen garantert tilbake til 170-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes:

 

Jeg prøver en gang til!

 

Jeg shortet REC i går for jeg venter på at selskapet skal melde om forsinkelser i regi av fluor som ferdigstiller fabrikken i Kristiansand.

Dette har ennå ikke skjedd, og som jeg skrev i går så falt kursen mye mer enn jeg trodde på grunn av analytikerne nedgraderte selskapet + at dem fikk markedet i mot i går ettermiddag.

Og det blir for dumt å skrive for mye om slikt her inne, men det er ikke bare snakk om gutta på gulvet, men nok om det.

 

 

Etter en akkumuleringsfase på lavere kurser skal aksjen garantert tilbake til 170-tallet.

 

 

Det er ingenting som er sikkert og når det gjelder Q-cells og REC er det vel knapt noe selskap som er så avhengig av statlige subsidier på Solceller, så om oljeprisen skulle falle en del og subsidiene bortfaller i Tyskland ser vi heller 100 enn 170

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hva i all verden skjer i AWO, den er opp over 15 pst.? Skal ikke OSE stoppe handelen? Er det oppkjøp på gang?

 

Mvh,

 

Patetisk... Se på respons-/reaksjonstida til OSE. AWO gikk amok og det tok lang, lang tid før OSE reagerte...

 

30/05-2008 10:06:28: (AWO) OSLO BØRS - MATCHING HALT

Oslo Børs is investigating movements in the share

price.Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=211786

 

 

Nyheten er levert av OBI.

Link to comment
Share on other sites

Fra HO: Oslo Børs har iverksatt børspause i Awilco for å undersøke kursutviklingen. Aksjen er opp 16,1 prosent til 69,30 kroner.

 

Reuters viser til rapporter om at kinesere vil kjøpe opp selskapet.

Link to comment
Share on other sites

Dagens us-makro:

 

__

 

- USA:Jobless claims kl 14:30

- USA:BNP foreløpig 1.kv kl 14:30

- USA:Personlig forbruk 1.kv kl 14:30

- USA:Kjerne PCE 1.kv kl 14:30

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Fra Nordnet

 

Børsene i Oslo, Stockholm, København og Helsinki (OMX og OSE) innfører såkalt Post Trade Anonymity fra og med mandag 2. juni 2008. Dette innebærer at informasjonen om hvilke banker og meglerhus som har gjort handelen på børsene vil være skjult i transaksjonstickeren.

 

Bakgrunnen for dette er at de større internasjonale børsene tilpasser seg samme praksis.

Link to comment
Share on other sites

Har vi tro på at AWO budet kommer? I så fall virker jo kursen fortsatt ganske lav. Den var jo i 68kr for et par uker siden hvis ikke jeg husker helt feil. Kanskje det er på tide og hamstre litt til før helgen?

Link to comment
Share on other sites

dårlig med case nå om dagen. Er NEC noe å vurdere i disse dager?

 

Så avgjort vil jeg si. Riktignok har kursen gått bra iår, men selskapet sitter midt i smørøyet både i USA og Brasil. Bør avgjort ha mye å gå på ennå. :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

.....men det var akkurat dette, at det er noen som vet noe, og når resten får vite vil kursen gå ned. Men dette er ofte bare av midlertidig karakter, kursene har en tendens å hente seg inn igjen.

 

Det kan være at noen tror at noen andre vet, og forteller det til en kompis som igjen distribuerer nyheten på hegnar - nå som en sannhet og ikke spekulasjon. Så ruller ballen.

 

REC er vel kanskje ikke det værste selskapet i så måte, men jeg husker mye rykter rundt andre selskaper - Når Nothern Oil hadde ticker NOI for eksempel, men nå er det vel NEC. Og selskapet har blitt langt ryddigere.

 

 

Vel, moro er det uansett ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...