Jump to content

Episode 1061 - Torsdag 12. juni 2008


felis

Recommended Posts

God morgen!

 

Åpner en ny episode på en dag som nok strater i solid rødt. En god del fall i USA igår ble fulgt opp på samme måte i Asia inatt. Selv om oljeprisen er nær rekord tror jeg ikke dette vil redde oss fra en rød dag. Skal vi tippe vi åpner 1,5 % ned for så å snu litt oppover igjen utpå dagen. Men jeg er redd vi ender i rødt idag også.

Link to comment
Share on other sites

Mornings :laugh:

 

Jeg tror ikke at vi skal så mye lenger nedover, med en oljetung børs tjener selskapene penger som gress for tiden.

 

Men er glad jeg sitter i oljerelaterte papirer :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Mornings :laugh:

 

Jeg tror ikke at vi skal så mye lenger nedover, med en oljetung børs tjener selskapene penger som gress for tiden.

 

Men er glad jeg sitter i oljerelaterte papirer :rolleyes:

 

Jeg kan ikke heller se for meg at vi skal smelte fullstendig bort som vi har sett tidligere i år. Hovedgrunnen er STL, høy oljepris og statens oppkjøp. I tillegg har vi Yara der alt bare ser fantastisk ut!

 

Men Hoff@: har du noen kommentar til at REC smelter fullstendig bort? Vet du lå short og har sett for deg dette som skjer.... jeg skjønner det ikke, peers i usa går bra og det har ikke kommet noe melding fra selskapet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke heller se for meg at vi skal smelte fullstendig bort som vi har sett tidligere i år. Hovedgrunnen er STL, høy oljepris og statens oppkjøp. I tillegg har vi Yara der alt bare ser fantastisk ut!

 

Men Hoff@: har du noen kommentar til at REC smelter fullstendig bort? Vet du lå short og har sett for deg dette som skjer.... jeg skjønner det ikke, peers i usa går bra og det har ikke kommet noe melding fra selskapet.

 

Ikke annet enn det jeg har flagget før at selskapet har solgt produksjonen t.o.m. 2016 og derfor er det ikke så mange "nyheter" på gang, når vi i tillegg "vet" at anlegget i Kristianand er 1 år forsinket er det ikke en positiv trigger i allefall :sad: Og selskapet har ikke meldt om denne forsinkelsen til markedet

Link to comment
Share on other sites

22. mai toppet REC på 181 og AKSO på 159. Nå sliter begge med å holde seg over 130. Min påstand er at det i begge tilfeller i liten grad kan forklares med fundamentale selskapsspesifikke forhold. Derimot er begge aksjene typiske spekulantaksjer som alltid er utsatt for "kurskjøring". For tre uker siden moret disse kreftene seg med å se hvor høyt de kunne kjøre kursene i et klima hvor alle siktet mot all time high på Oslo Børs. F.eks. steg AKSO 10% på en dag basert på en vag melding om at Petrobras kommer til å trenge mye offshore-kapasitet de neste årene. Nå er situasjonen snudd på hodet. De samme kreftene presser nå kursene nedover, mens ingen har finansielle muskler eller baller til å ta imot. Utviklingen i USA har med god grunn snudd optimisme til pessimisme.

Link to comment
Share on other sites

Ikke annet enn det jeg har flagget før at selskapet har solgt produksjonen t.o.m. 2016 og derfor er det ikke så mange "nyheter" på gang, når vi i tillegg "vet" at anlegget i Kristianand er 1 år forsinket er det ikke en positiv trigger i allefall :sad: Og selskapet har ikke meldt om denne forsinkelsen til markedet

 

Skjønner... men åssen anlegg har de egentlig på vei i Kristiansand? Trodde det som var av "sol" her nede var under Ork!?

Link to comment
Share on other sites

Ang. REC

 

Jeg sitter ikke i aksjen idag, men vurderer å gå inn. Dagens oljepris og forventningene om at den vil forbli høy er og blir bull for alternativ energi. Det er netopp hva som trengs for yttligere fokus på solenergi. Tror bestemt det er fremtiden, men har problemer med å vurdere hva som ligger innbakt i dagens kurs av forventninger.

 

For at fremtiden er lys for solenergi føler jeg meg overbevist om.

Link to comment
Share on other sites

OBX 15 dagers Glidende Gjennomsnitt krysser OBX 30 dagers glidende gjennomsnitt nedover i dag.

For endel tradere anses et slikt kryss som et kjøpssignal, ala MACD sitt "cross of death".

 

Blir sittende i bjørnene en stund til ser det ut til. :cool:

 

 

Ha en fin dag i oljelandet norge.

Link to comment
Share on other sites

Det var et solid fall på BDI

 

Noen som sitter med JIN og GOGL?

Sitter og vurdere hvor langt ned GOGL kommer til å gå. Jeg tipper rundt 26-26.5kr i første omgang i morgen. Der ser vi kanskje en bunn.

 

Kanskje jeg kjøper snart....

Link to comment
Share on other sites

OSLO, 12 juni (Reuters) - Tørrbulkrederiet Golden Ocean(GOGL) forklarer det ni prosent store fallet i Baltic Dry Index dels med at tunge kunder som Rio Tinto og BHP Billiton forsøker å dra ned markedet.

 

- Det er reaksjoner i markedet på at det er visse segmenter som går ned, på capesize på malm fra Australia og opp til Kina forsøker både Rio og BHP å kjøre markedet ned, så sender de noen rare signaler til markedet, sier befraktningssjef Jon Flaaten i Golden Ocean.

 

Tørrbulkindikatoren Baltic Dry Index har falt fem dager på rad og torsdag stuper indeksen 8,7 prosent til 10.142 poeng.

 

- Det er litt manipulering, på panamax er det flatt på transatlantiske ruter, sier Flaaten.

 

- At man får en reaksjon i et volatilt marked med masse laster er naturlig, og særlig når noen vil prøve å påvirke markedet negativt, sier Flaaten.

 

Fortsatt volatilitet er å vente, men det skal opp igjen, tror han.

 

- Dette er noe vi har sett over lengre tid, det er store svingninger, personlig tror jeg det kommer opp igjen, kommenterer Flaaten.

 

- Det er ikke kaotisk i det hele tatt, det er noen båter i spot som aksepterer lavere rater, så det påvirker hele markedet.

 

- Periodemarkedet er ikke påvirket, sier Flaaten.

 

Han legger til at den siste periodeslutningen for et capesize-skip på 180.000 tonn over fem år, hvor levering av skipet skjer i 2010, er gjort til 51.000 dollar per dag, mot 55.000 dollar sammenlignet med forrige tilsvarende slutning.

 

Flaaten forklarer at slutningen til 51.000 dollar per dag er gjort med Shinwa.

 

- Det er den rabatten folk akspeterer for en god signatur, sier Flaaten.

 

- Man kan ikke se på markedet med bare ett øye.

 

- De langsiktige forretningene er ikke påvirket, sier Flaaten.

 

((Ole Petter Skonnord: 22 93 69 72, e-mail: redaksjonen@reuters.no))

Link to comment
Share on other sites

___

 

 

Vi har vært inne i en noe urolig periode på børsene og jeg tror(gir meg aldri... :smile: )vi nå er på vei inn i noen bedre dager. Ellers er juni, statistisk en svak måned på Oslo Børs, de siste 25 årene er kun september dårligere(mao. mai og okt er bedre...)

 

Ellers skal vel TOMRA endel opp nå, siden nettløker som TorValdsen for ente gang er ute og kaster penger ut av vinduet.....

 

Den satt tenker jeg....! crazy_pilot.gif

 

 

______

Link to comment
Share on other sites

Jeg så også den "meldingen" pluss og jeg har tygt litt på den og finner ikke et enkelt ord som beskriver en slik melding, tror ikke det finnes på norsk, men det nærmeste er muligens et ord som begynner med f......og slutter med se.......og man får kjøpt det i kjøttdisken.... :mellow:

 

Og det hele hadde jo blitt fulkomment om REPANT hadde landet en ordre på rundt 2000 RVMs i slutten av måneden(f.eks Plus), det har jeg svært lite tro på, men det har vel skjedd større mirakler enn det, kanskje......

 

Noen som har lest kveldens melding fra Repant, og ikke flirt? :mellow: Ord blir fattige i slike stunder, så tror jeg skal la være å si noe akkurat nå.
Link to comment
Share on other sites

___

 

 

Vi har vært inne i en noe urolig periode på børsene og jeg tror(gir meg aldri... :smile: )vi nå er på vei inn i noen bedre dager. Ellers er juni, statistisk en svak måned på Oslo Børs, de siste 25 årene er kun september dårligere(mao. mai og okt er bedre...)

 

Ellers skal vel TOMRA endel opp nå, siden nettløker som TorValdsen for ente gang er ute og kaster penger ut av vinduet.....

 

Den satt tenker jeg....! crazy_pilot.gif

 

 

______

 

?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...