Jump to content

Episode 1083 - Tirsdag 15. juli 2008


Hoff@

Recommended Posts

Zoonic:

 

Det er vel ikke noe særlig pålitelig kjøpssignal i seg selv at mange er negative. Spørsmålet er om de har gode grunner for å være det. Når flertallet er negative, vil kursene nødvendigvis gå nedover. Vendepunktet inntreffer først når flertallets markedssyn snur. Neste spørsmål blir derfor om det har inntruffet noe som skulle rettferdiggjøre en endring i sentiment.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

I dag har såvidt jeg forstår Tandberg lagt fram et resultat som var bedre enn forventet. Analytikerne skriker kjøp. Allikevel straffes aksjen med en nedgang på drøyt 5%. I dagens marked holder det altså ikke å innfri. Jeg ser med gru fram til Tomras tall i morgen... :sad:

Link to comment
Share on other sites

Det som er bra med børsfall er at aktiviteten tar seg opp her på forumet. Nå er det vel bare et tidsspørsmål før Basura og RoRu dukker opp igjen. :biggrin::biggrin:

 

Heldigvis er jeg ikke for tungt inne i markedet om dagen da jeg jo i det site har vært blant de som fryktet dette fallet i sommer. men at vi snart får en korreksjon oppover igje er temmelig sikkert. men den kan nok bli kortvarig. Da er det "bare" å time riktig! :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

I dag har såvidt jeg forstår Tandberg lagt fram et resultat som var bedre enn forventet. Analytikerne skriker kjøp. Allikevel straffes aksjen med en nedgang på drøyt 5%. I dagens marked holder det altså ikke å innfri. Jeg ser med gru fram til Tomras tall i morgen... :sad:

 

Hei

 

Dersom du ser på kursutviklingen i TAA, ja så ser du at kursen har holdt seg godt. I og med at markedet genrelt har gått bra ned i det siste, ja så var det kanskje greit med en liten justering. Det er nok mange som hadde håpet på enda bedre nyheter eller som også ser at det nå finnes alterntaive plasseringer med større oppsids.

 

Dersom du ser på kursutviklingen i TOM, ja så ser du at aksjen har blitt straffet hardt. Slik jeg ser det er aksjen nå gunstig priset med langt større oppside enn i TAA. Så spørs det om Skarholdt for en gangs skyld i det minste kan gjøre et helhjetet forsøk på å "selge inn selskapet". Personlig likte jeg svært, svært lite at TOM ikke var særlig imøtekommende overfor den potensielle tyske kunden som ville kjøpte ARC-automater og ville plassere dem ut på parkeringsplasser i Tyskland.

 

  • Jeg forventer at TOM kommer til å si noe om:
  • Hva som skjer og forventes og skje i Japan. Det bør være planer for fortgang her, og det bør være noe konkret her i og med at TOM inngikk et formalisert samarbeide med S...
  • Hva som skjer og forventes og skje i UK med utrulllingen for Tesco. Det bør være planer for fortgang her
  • Hva som skjer og forventes og skje i USA med utrulllingen av ARC. Det bør være planer for fortgang her
  • Mulig salg av ARC til andre land
  • Mulige ordre i Tykland. Nå som den ene av de to store gjenstående kjedene har fått ny eier bør det være tid for en avgjørelse

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

God ettermiddag,

 

Se paa sentimentet i markedet og faa opp 0ynene for hva som er i ferd med aa skje i USA. Tror ikke folk fatter hvor gravalvorlig situasjonen er der borte i verdens st0rste 0konomi paa kanten av stupet.

 

Naar det gjelder her hjemme ville jeg sett paa siste ukers resultater, og da drar jeg kun frem seri0se selskap, som tjener gode penger:

 

ACY - Kanon inntjening, men guider litt forsinkelser og h0yere kostnader. Aksjen gruses fra 111 til snart under 80 kroner

NHY - Rekord-inntjening i aluminiumpriser paa ATH, men kostnadene trekker ned pga h0yere energipriser, en av b0rsens st0rste og beste aksjelokomotiv knuses 13% paa en dag, og faller videre idag.

YAR - Enorm resultatvekst, nok et rekordresultat, fyrt opp av ekstremt lukrative markedsutsikter og priser paa gj0dsel. Guider litt 0kte energikostnader, aksjen brekker fra 414 til 385 paa 30 minutter etter aapning

TAA - Kjempehausset aksje fra anlytikerne og meglere som har sagt "kj0p" hele dette kvartalet og slaar estimatene. Aksjen ned 6% saa langt.

 

Og dere t0r aa sitte over TOM-resultatet ?? Tror dere er hakke galen. 0nsker dere ihvertfall lykke til! Og vaer saa snill og ikke doble long-posisjonen deres f0rste dagen, hvis den skuffer kommer den til aa falle i minst 3 dager.

 

---

 

Til dere som tror at h0y oljepris skal redde oss, see pa Statoil siste par uker naar den r0d-gr0nne regjering kj0pte paa topp og frem til naa. En annen paa forumet her sa "lurer paa hvem som gaar til 150 f0rst, oljeprisen eller STL". Det BESTE som kunne skjedd med oljeprisen var om den falt til 100 saa snart som mulig.

 

B0rsklimaet er saa raattent at jeg har veldig problemer med aa forstaa hvorfor dere skal sitte long paa veien ned, naar bankkrisen blir vaerre og st0rre, og ser ut til aa spre seg som termitter i et raattent hus i USA. Jeg blir nesten lei meg naar jeg ser idiotene paa CNBC sitte og dysse dette ned, og si at Bernanke og Paulsons "interventions in the market" er en POSITIV ting! Og paa toppen Jim Cramer som sitter og hausser aksjer paa sin patetiske "Mad Money". Makan til frekkhet skal du se lenge etter. Blir nesten deprimert av at de sender saa ukritiske vinklinger dagen lang paa CNBC, for folk tror jo faktisk paa dette svadaet.

 

Vi har ikke sett bunnen paa dette markedet, selv om de "teknisk analyse" grafene viser at her det st0tte. Hvis noen virkelig tror paa det, saa synes jeg (nesten) litt synd paa de :blink:

Link to comment
Share on other sites

Folkens.... :mellow:

 

Ta dere nå litt sammen, når indekser og børser faller 20% +/- på noen få uker, er det rent historisk og statistisk nok og oppsiden er klart større enn nedsiden om dagen.

 

Dere roter fælt nå, muligheten for at OSE er i 450 er 87% større enn at vi ser 350.... :smile: Da snakker vi om fra 6-7 uker....

 

 

Sånn er dette og vi ser sterke rapporter, det løfter ikke aksjer nå, men vi er meget nære!

 

 

Sånn, skjerpings! :wink:

 

_______

 

Gleder meg til TOMRA-rapporten imorgen!

Link to comment
Share on other sites

God ettermiddag,

 

....

 

Hei

 

Mange interessante betraktninger her, MEN dommedag er slik jeg ser det ikke så nær som du tror...

 

Du snakker om at USAs økonomi er i ferd med å tryne. Det er den ikke. Det viktigste målet er arbeidsledigheten, og den er ikke høy i USA.

 

Jeg er enig i at oljeprisen bør ned, og den vil gå ned. Det er kun snakk om litt tid. Det skal ikke mer til enn at hedgefondene som har vært med på å presse opp kursene skjønner at oppsida er større og nedsida mindre andre steder. Slik jeg ser det er det ikke forenlig at USA "krakker" og "oljeprisen går i taket" samtidig.

 

Det en ser i USA er problemer i kredittmarkdet. Spørsmålet er hvem som skal ta tapene. Når det er gjort, er det ikke lenger krise. Myndighetene i USA kommer uansett ikke til å la de største bankene gå over ende, enda aksjeeierne må ta tap. Det skyldes at dette alternativet er altfor kostbart for hele økonmien.

 

Tror du skal ta deg et glass isvann og kjøle deg ned...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

___

 

Min påstand er følgende:

 

Kjøp i blinde så og si alt på hovedindeksen og du vil få en avkastning på 10-20% på 6-7 uker. Jeg har kjøpt både STL/TAA og YAR idag.

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

FUNCOM får skikkelig juling i dag. Det var mange ute å kritiserte Thorsen i dnbnor for kursmålet på 25, nå omsettes den til 21.5. Denne aksjen må jo være underpriset nå. Selv dnbnor mener de skal ligge på 25 med 300 000 kunder. Jeg kan ikke tro annet enn at dem må ha minimum 300 000 kunder, ellers så vil jeg kalle hele age of conan for misslykket.

Hvis kursen ligger på dette nivået når kvartalsfremleggelsen i august nærmer seg så tror jeg funcom kan være en fin mulighet for å tjene noen kronarsjer

Link to comment
Share on other sites

God nyhet:

 

USA-indeks bedre enn fryktet

Den amerikanske Empire Manufacturing-indeksen kom inn litt bedre enn fryktet i juli.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 15.7.08 14:38)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler

Prishopp i USA

Overraskende USA-tall

 

 

Den amerikanske Empire Manufacturing-indeksen steg fra minus 8,7 i juni til minus 4,9 i juli. Ifølge Bloomberg var det ventet en indeks på minus 8,0.

 

Empire Manufacturing er en regional undersøkelse om forventningene til de amerikanske innkjøpssjefene.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja, så har endelig økte råvarepriser slått ut i økt inflasjon. Dette tok tid. Spørsmålet er hvor "hawkish" Bernanke vil være mht. til å bekjempe inflasjon i sin tale i dag. Er han for "hawkish", ja så kan det være uheldig for hardt prøvede banker. Håper han venter med å dra frem boksehanskene...

 

Slik jeg ser det, er ikke renta i USA det mest egnede virkemiddelet for å få ned olje og matpriser. Det mest effektive er høye priser i seg selv. Det vil føre til redusert etterspørsel og økt tilbud på litt sikt og derigjennom reduserte priser. Mao. la markedet ordne dette.

 

"Henger selv på tauene nå".

 

Mvh,

 

Inflation grows at fastest pace in 27 years

June wholesale prices surge 1.8%, propelled by soaring gas and food costs; biggest monthly rise since November.

 

WASHINGTON (AP) -- Soaring costs for gasoline and food pushed inflation at the wholesale level up by a larger-than-expected amount in June, leaving inflation rising over the past year at the fastest pace in more than a quarter-century.

 

The Labor Department reported that wholesale prices jumped by 1.8% last month, the biggest one-month rise since last November.

 

Over the past 12 months, wholesale prices are up 9.2%, the largest year-over-year surge since June 1981, another period when soaring energy costs were giving the country inflation pains.

 

Core inflation, which excludes energy and food, was better behaved in June, rising by just 0.2%, slightly lower than expectations.

 

Federal Reserve Chairman Ben Bernanke, who was scheduled to deliver his mid-year report on the economy to Congress on Tuesday, was expected to highlight the threat posed by inflation pressures.

 

The central bank at its June meeting brought an end to an aggressive rate-cutting campaign that had been designed to keep a prolonged housing slump and severe credit crunch from pushing the country into a deep recession.

 

The central bank is currently caught between the opposing forces of rising inflation and slumping economic growth.

 

For June, energy prices at the wholesale level shot up by 6%, as the price of gasoline surged by 9% following an even bigger 9.3% increase in May.

 

First Published: July 15, 2008: 8:52 AM EDT

Link to comment
Share on other sites

Prøver å lese NHY for trading, men den lever litt sitt eget liv i dag og er ikke så god å forutse.

 

Ja, ja 1000 kroners spørsmålet er om det snur i løpet av kvelden i USA, er usikker på om jeg vil overnatte med så mange aksjer??

Link to comment
Share on other sites

Da er det 10 minutter til Bernanke-rapport om økonomi og Fed-politikk 16:00, tør vi satse på at han kommer med noen reddende planker, eller slenger han for mye med kjeften slik at panikken brer seg?

Link to comment
Share on other sites

Da er det 10 minutter til Bernanke-rapport om økonomi og Fed-politikk 16:00, tør vi satse på at han kommer med noen reddende planker, eller slenger han for mye med kjeften slik at panikken brer seg?

 

Hei

 

Jeg mener: Lev i håpet, dø i troa!

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Realiserte noen solide tap i AKFP og GOGL og dytta pengene inn i ODIM i stedet på 82,75. Satser på at den får en rekyl opp mot 90 i løpet av en uke eller to :rolleyes:

 

Vurderer å trade litt TAD de neste par dagene. Har mer eller mindre fulgt samme mønster de siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...