Jump to content

Episode 1113 - Tirsdag 26. august


Hoff@

Recommended Posts

Mornings :rolleyes:

 

Det er vel ikke noe særlig tvil om en blodrød åpning i dag og det kjennes komfortabelt å sitte short i markedet :biggrin: :biggrin: :biggrin:

 

Så får vi se hvordan dagen utvikler seg, men jeg tviler på at jeg finner gode grunner for å dekke inn bjørnene, men den som lever får se.

 

Lykke til med handlene :blink:

 

Dagens viktigeste tall, USA: Nyboligsalg juli kl 16:00
Link to comment
Share on other sites

Vurderer gode plukk med tanke på en mulig rekyl i Statene i kveld. REC er en høyaktuell kandidat. NSG likeså.

 

Hei

 

Gode vurderinger. Hvilke fundamentale forhold skulle egentlig tilsi "dalbanen i går"? Etter det jeg fikk med meg var boligtallene bedre enn ventet.

 

Tok litt SEAP i dag. Kursen har fått altfor mye juling...

 

Merkelig med Skogen forresten. ASC som har bistått NSG med finansiell rådgivning kjøpte for kunder/egen bok store menger aksjer. I dag kom meldingen om at salget i Korea var i boks. I beste fall mistenkelig... Synes et visst Tilsyn burde tatt turen til ASC og sett hva som har skjedd. Dersom dette er kjøp for "husets egen bok", så er det i beste fall merkelig...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet morgenens dipp til å snitte meg ned i YAR, med kjøp på 320,50.

Dersom vi skulle få en rekyl tror jeg denne er en fin aksje å sitte i (på lik linje med bla. REC og NSG som Enga nevnte).

Link to comment
Share on other sites

Nå har CRU omsider kommet seg ned på 2-tallet. Det er vel fortsatt et stykke ned til teknisk støtte, men det overlater jeg til ekspertisen å avgjøre. Spørsmålet er om bunnen vil settes ved denne støtten, eller om det er fundamentale nyheter i pipeline. Bartender?

Link to comment
Share on other sites

Nå har CRU omsider kommet seg ned på 2-tallet. Det er vel fortsatt et stykke ned til teknisk støtte, men det overlater jeg til ekspertisen å avgjøre. Spørsmålet er om bunnen vil settes ved denne støtten, eller om det er fundamentale nyheter i pipeline. Bartender?

 

Det er tørke vedr. fundamentale nyheter.

 

Jeg har sluttet å spå om hvor bunnen kan være. For meg ser dette mere og mere ut som et spill, eller en krig om du vil.

 

Selskapet er nå priset så langt under underliggende verdier at det begynner å bli skremmende. Anlegget ved Lefa er snart værdt mere enn aksjen. Verdiene i bakken og stigende produksjon er priset til null og nix.

 

Selskapet er priset til snarlig konkurs.

 

Jeg tror fortsatt på at dette er en diger shortcase. (Ikke framover, men at det har vært det siste halve året)

Link to comment
Share on other sites

Bartender:

 

Takk for svar! Med utgangspunkt i din teori om at CRU har vært et digert shortcase, så melder det seg flere spørsmål. Hvem har hatt interesse av å gruse CRU og hvorfor? Er det bare normal shorting hvor spekulanter planlegger å kjøpe tilbake billigere? Eller kan det tenkes at de største eierne har hatt interesse av å gruse aksjekursen på kort sikt? Enten for å støvsuge markedet for billige aksjer i kjølvannet av panikkartet tvangssalg eller for å presse igjennom en emisjon på lavest mulig kurs? Eventuelt for å skvise ut Vestrum. Jeg synes det er vanskelig å forestille seg at kursfallet kan ha skjedd uten Ulltveit-Moes velsignelse.

Link to comment
Share on other sites

Enga,

 

Det kan være en coctail av flere av de grunnene du ramser opp. Store deler av markedet har vært negativ til Vestrum, tidligere CEO, og ønsker nok å se ham i ruiner etter at de selv har gått på saftige tap. (Men jeg tror egentlig ikke dette er nok til å gruse aksjen så inn i h.)

 

Volumet i aksjen er litt skremmende om det er en stor shorter i bildet. Selv med såpass lav kurs synes jeg det er lite panikksalg. Det er tross alt 655 millioner aksjer i selskapet om man tar hensyn til gjelden i form av convertible bonds. En dagsomsetning på "panikkdager" på 4-6 mill aksjer er etter min mening nokå lite. En stor shorter må synes at dette er alt for lite til å starte inndekking. Alternativet blir da å skru kursen enda lavere. Ett sted på nedsiden MÅ volumet ta seg opp.

 

Umoe's rolle i spillet er vanskelig å lese. Han har først kjøpt seg voldsomt opp for deretter å garantere for siste emisjon på 6,50. (Merkelig om dette ble gjort for å få kursen ned til nivå hvor oppkjøp av hele selskapet blir interessant ?)

 

Men om samme Umoe skulle ha startet sitt oppkjøp (om det er det som ligger i løypa) på vanlig måte over børs, må dette meldes fra første aksje siden han sitter innside. I tillegg vil dette snart utløse budplikt så vidt jeg vet. - Intet sjakktrekk om han ønsker kurskollaps.

 

Nei dette er vanskelig og jeg sitter fortsatt med mere cash enn CRU. (Litt på grunn av at CRU beholdningen har sunket kraftig i verdi, men mest fordi jeg ikke tør handle stort enda) Jeg har snittet noe ned på 3,30 nivået siste par uker, men kan fortsatt doble beholdningen om det ser ut til å bunne ut.

Link to comment
Share on other sites

Volumet i aksjen er litt skremmende om det er en stor shorter i bildet.

Skremmende for hvem? Det aner meg at du mener for shorteren, altså at vedkommende vil få problemer med å dekke inn en stor shortposisjon når omsetningen i aksjen er lav? Personlig synes jeg det tvertimot er skremmende at det har vært mulig å gruse aksjen på såpass lavt volum. Det er ikke sikkert det dreier seg om en særlig stor shortposisjon; det lave omsetningsvolumet tyder på noe annet. Problemet er bare det at kjøpsinteressen i denne aksjen er totalt fraværende.

 

Ulltveit-Moe kunne lett ha snakket opp kursen eller gjort symbolske støttekjøp dersom det var viktig for ham. Det har han såvidt jeg har oppfattet ikke giddet. Det får meg til å tro at han har en egen agenda. For å bruke christles favorittargument fra NSG/TOM: Hvis han var villig til å garantere for en emisjon på 6.50, så har han sikkert lyst til å bidra i en emisjon på 2.00.

Link to comment
Share on other sites

Enga,

 

Jeg uttrykker meg kanskje litt klønete, men det jeg mener er at det for meg er litt skremmende at volumet enda ikke har tatt seg opp. Om det sitter en stor short i systemet betyr det at de vil prøve å tvinge kursen enda lengre ned.

 

Hadde det ikke vært for dette mulige scenarioet ville jeg ha gått all in på dette nivået.

 

Aktører som handler via GLI og MSI har siste året drevet med småputting av børsposter. På torsdag i forrige uke solgte MSI 12 poster a 2000 aksjer. 11 av disse postene førte til lavere kurs og den siste ble satt inn som lavere salgskurs etter at andre hadde kastet en større post.

 

Dette er ikke akkurat tegn på større aktør som er ute etter å selge seg ned til best mulig pris. Det hjelper også litt på fantasien at MSI er aksjens nest største nettoselger siste par år med godt over 20 mill aksjer.

 

GLI driver på med samme type handel og har nettosolgt ca 43 mill aksjer siste årene.

 

En annen ting som jeg mener styrker short-teorien er at etter tunge nedsalg fra enkelte aktører, vises det i de fleste tilfeller ingen endring i VPS listene som legges ut månedlig.

 

Nei, noe lukter svidd i dette papiret og jeg blir ikke overrasket om det snart blir full krig mellom long og short leiren.

Link to comment
Share on other sites

Nei, noe lukter svidd i dette papiret og jeg blir ikke overrasket om det snart blir full krig mellom long og short leiren.

Shorterne har dessverre vunnet denne krigen forlengst. Kursen var over 15 kroner så seint som i mai 2007. Hvorvidt kursen bunner på 3 eller 2 kroner, er forsåvidt ikke så viktig. Langsiktige shortposisjoner (Her er grunnen til at jeg hater uttrykket "short"!) har vært vinnerne, mens naivistene som trodde på dobling til 30 kroner har vært taperne.

Link to comment
Share on other sites

Shorterne har dessverre vunnet denne krigen forlengst. Kursen var over 15 kroner så seint som i mai 2007. Hvorvidt kursen bunner på 3 eller 2 kroner, er forsåvidt ikke så viktig. Langsiktige shortposisjoner (Her er grunnen til at jeg hater uttrykket "short"!) har vært vinnerne, mens naivistene som trodde på dobling til 30 kroner har vært taperne.

 

Pr. i dag tror jeg du har 100% rett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på følelsen av at de fleste selskapene som har levert tall for Q2 den siste tiden har falt etter tallene har blitt publisert, og det oppsiktsvekkende er at det har skjedd være seg om tallene har slått analytikernes forventnigner eller ikke. Dette tilsier at jeg absolutt burde solgt før tallene til DESSC i morgen. Likevel sitter jeg her handlingslammet og får meg liksom ikke til å selge eller redusere posten og det selv om jeg kun har nøytral magefølelse fremfor fremleggelsen. Lurer litt på om jeg er stokk dum som ikke følger egen intuisjon - alltid selg før tallene i det markedet vi har i dag - eller ikke.

 

Uansett, blir nok bare sittende så får vi se. Godt med en liten oppgang i dag i alle fall (hvis den holder seg) etter en liten dødperiode, slik at den "har litt å gå på" i tilfelle den ikke overbeviser i morgen. Håper dollaren fortsetter i det drivet den har nå, selv om jeg ikke er såå forferdelig opptatt av det forventa utbyttet så er det jo et faktum at jo høyere dollar jo større blir utbyttet i kr :smile:

Link to comment
Share on other sites

Oljeprisen stiger pent. Sannsynligvis pga orkanen Gustav (se nedenfor).

 

Men OSE følger ikke opp..... :blink:

Ikke i dag, nei. Men dersom USA-børsene får en rekyl og oljeprisen holder seg godt til i morgen tidlig, er det duket for et nytt suckers rally på Oslo Børs. Generelt sett skal aksjer kjøpes ved børsslutt og selges ved -åpning. Da har man en edge i forhold til alle som ikke tør å sitte long over natta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...