Jump to content

Episode 1119 - Onsdag 3. September 2008


EHL

Recommended Posts

Ser forrige pit ble lukket så på tide med en ny. Så da går vi fra episode 1118 til 119 - denne gangen skal jeg klare å få alt riktig (forhåpentligvis).

 

Gleder meg definitivt ikke til børsdagen i morgen. Ser generelt stygt ut og spesielt for meg som sitter i supply... Her er supplyaksjene i USA: http://finance.yahoo.com/q/cq?d=v1&s=g...dw+trma+ckh+hos :ohmy: Ouch!!

 

Hvorfor solgte jeg ikke i går (evt i dag) :unsure:

Følg magefølelsen for svarte :mad:

Link to comment
Share on other sites

Realitetsbrillene mine er på så denne nedturen er ikke uventet :biggrin:

men jeg irriterer meg over at jeg kastet bjørnene i ett svakt øyeblikk i går :mad:

 

Men jeg føler jeg sitter ganske så greit og vil avvente enda en stund før jeg blir fullt investert, men at det vil svinge kraftig er ganske så sikkert, og det er det som gjør dette ekstra spennende :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy:

 

I etterpåklokskapens lys er det jo enkelt å konkludere med at jeg skulle solgt i går, eller aller helst på fredag.

 

Jeg har jo tatt både gevinster og tap underveis, og postet om dem her. Det har ikke stått på det. Det har også gått ganske bra den siste tida, rent bortsett fra feilskjæret med TAD. Jeg har jo til og med tjent gode penger på FUNCOM og det er jo ikke alle forunt for tida :biggrin:

 

Det som skjedde i går, var at jeg kjøpte meg inn i en aksje jeg har tjent på tidligere og hvor mye tydet på at den skulle kunne gå bra igjen snart - det har det ikke gjort så langt... I tillegg forsøkte jeg meg på en helt ny og risikabel en, men den har jeg ikke falt så mye (enda). Dessverre solgte jeg meg ikke ut av noen, og det var dels fordi jeg trodde det var et kortvarig tilbakeslag (som ikke traff meg i særlig grad i går) og dels fordi jeg glemte kodekalkulatoren hjemme (sic!) :ohmy:

 

I dag regnet jeg med positive futter, siden NYSE gikk dårlig på fredag og orkanen ikke skapte så mye kaos som fryktet. Jeg regnet med at det ville være viktigere enn en svakere olje.

 

Jeg så ikke for meg at OSE kun ble holdt oppe av at en del investorer satset pengene sine på at Gustav skulle mose noen rigger - det blir litt for kortsiktig og håpløst å basere pengeflyten sin på, men samtidig ikke så overraskende i et nervøst marked :dry:

 

Jeg har ikke anledning til å følge med hele tiden, og får ikke reagert kjapt nok til å ta fordel av kortvarige svinginger med mindre jeg har flaks. Siden jeg har hatt tro på at markedet skal opp et stykke - f.eks. til 440 i løpet av høsten - har jeg sittet mer lastet enn jeg burde. Jeg tror YAR skal opp fordi urea fremdeles ligger svært høyt, og India har vel enda ikke gjort inn sine storinnkjøp?

 

Jeg tror bulkraten kommer til å ta seg opp igjen, og når den gjør det vil GOGL og JIN øke kjapt - så kjapt at jeg fort går glipp av det.

 

Som sagt, i et marked som er så nervøst som det har vært det siste 1-1,5 årene må jeg revurdere om jeg skal være i aksjer i det hele tatt, når jeg ikke har anledning til å bruke tilstrekkelig med tid på det. Samtidig er det morsomt, når man analyserer ting korrekt og tjener gode penger på det. Det er derimot alt annet enn moro å miste all (realisert) forjeneste for den siste måneden på én dag, selv om tapet ikke er realisert (enda) :sad:

 

3% ned på tirsdag er en solid skrell i det man hadde vent snuten opp fra nivået rundt 410, og det tok meg på senga til tross for forsmaken i går :blink:

 

Onsdagen ser ikke særlig lystig ut og jeg er i møter hele dagen. Perfekt timing med andre ord... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er paranoid, men jeg har inntrykk av at mine SL i 90% av tilfellene selger aksjen på intradagsbunn og på den måten maksimaliserer tapene mine... :dry:

Ja, det er dessverre ikke et sjeldent fenomen at intradag bunner oppstår i kjølvannet av dominoeffekten av mange stop loss ordre som slår inn. Hvis du vil unngå det må du være flinkere til å ta gevinster uten at treet har vokst helt inn i himmelen. Samtidig bør det være flere aksjer som du sikler på bare de blir litt billigere...

Link to comment
Share on other sites

Det er litt mer edruelig her på berget hittil i dag, men jeg må si jeg er svært usikker på veien videre på kort sikt. Nøkternt sett mener jeg at i det minste deler av markedet her hjemme ble urettmessig hardt rammet i går, og således bør gå litt opp, men hvem i all verden forventer rasjonalitet av aksjemarkedet?` :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Solgte ACY på 86.90 og kjøpte AKSO på 117.00. I dag er det plutselig ACY som overpresterer (+2%), mens AKSO var tilsvarende ned. Mønsteret de siste dagene har vært at en reddende engel har løftet AKSO solid på slutten av dagen, så jeg håper på et nytt mirakel i dag. :cool:

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy:

 

I etterpåklokskapens lys er det jo enkelt å konkludere med at jeg skulle solgt i går, eller aller helst på fredag.

 

Jeg har jo tatt både gevinster og tap underveis, og postet om dem her. Det har ikke stått på det. Det har også gått ganske bra den siste tida, rent bortsett fra feilskjæret med TAD. Jeg har jo til og med tjent gode penger på FUNCOM og det er jo ikke alle forunt for tida :biggrin:

 

Det som skjedde i går, var at jeg kjøpte meg inn i en aksje jeg har tjent på tidligere og hvor mye tydet på at den skulle kunne gå bra igjen snart - det har det ikke gjort så langt... I tillegg forsøkte jeg meg på en helt ny og risikabel en, men den har jeg ikke falt så mye (enda). Dessverre solgte jeg meg ikke ut av noen, og det var dels fordi jeg trodde det var et kortvarig tilbakeslag (som ikke traff meg i særlig grad i går) og dels fordi jeg glemte kodekalkulatoren hjemme (sic!) :ohmy:

 

I dag regnet jeg med positive futter, siden NYSE gikk dårlig på fredag og orkanen ikke skapte så mye kaos som fryktet. Jeg regnet med at det ville være viktigere enn en svakere olje.

 

Jeg så ikke for meg at OSE kun ble holdt oppe av at en del investorer satset pengene sine på at Gustav skulle mose noen rigger - det blir litt for kortsiktig og håpløst å basere pengeflyten sin på, men samtidig ikke så overraskende i et nervøst marked :dry:

 

Jeg har ikke anledning til å følge med hele tiden, og får ikke reagert kjapt nok til å ta fordel av kortvarige svinginger med mindre jeg har flaks. Siden jeg har hatt tro på at markedet skal opp et stykke - f.eks. til 440 i løpet av høsten - har jeg sittet mer lastet enn jeg burde. Jeg tror YAR skal opp fordi urea fremdeles ligger svært høyt, og India har vel enda ikke gjort inn sine storinnkjøp?

 

Jeg tror bulkraten kommer til å ta seg opp igjen, og når den gjør det vil GOGL og JIN øke kjapt - så kjapt at jeg fort går glipp av det.

 

Som sagt, i et marked som er så nervøst som det har vært det siste 1-1,5 årene må jeg revurdere om jeg skal være i aksjer i det hele tatt, når jeg ikke har anledning til å bruke tilstrekkelig med tid på det. Samtidig er det morsomt, når man analyserer ting korrekt og tjener gode penger på det. Det er derimot alt annet enn moro å miste all (realisert) forjeneste for den siste måneden på én dag, selv om tapet ikke er realisert (enda) :sad:

 

3% ned på tirsdag er en solid skrell i det man hadde vent snuten opp fra nivået rundt 410, og det tok meg på senga til tross for forsmaken i går :blink:

 

Onsdagen ser ikke særlig lystig ut og jeg er i møter hele dagen. Perfekt timing med andre ord... :ph34r:

 

Hei

 

Noen tips:

 

Dersom du "gjetter" på opp- og nedganger, ja så utsetter du deg for riskoen for å ha flaks/uflaks. Jeg følger ikke denne "strategien". Prøver å finne frem til undervurderte aksjer, og det er ofte de upopulære og underanalyserte. Venter så på at verdiene vises i markedet.

 

Du må spørre deg selv om du vil være "trader", lykkejeger og pilkaster. Jeg anbefaler det ikke.

 

Mange mener de har hatt uflaks når de taper kr., mens de har vært dyktige når de tjener dem: Det hjeper lite på å ta beslutninger i forkant.

 

Spør deg derfor: Er det fundamentale gode grunner til at du handler som du gjør. Hvis ikke, er det bare flaks/ufklas?

 

Mvh og uansett lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Jeg lå og lurte på REC i går på 158 og er glad jeg ikke fikk noen, er også glad for jeg kjørte en 10 øres SL i CREW, er igrunn overrasket over hvor lenge den holdt :rolleyes:

 

Men REC har støtte på ca. 150 så jeg ser ikke bort fra en inntreden der.

Link to comment
Share on other sites

Wow, er virkelig fornøyd med at jeg lettet meg i dag tidlig gitt! Flink magefølelse, burde hørt på deg tidligere, men bedre sent enn aldri! At mine siste 500 aksjer som ikke forsvant blir med på nedturen er faktisk helt greit. Får gjerne falle mer, for jeg skal inn igjen før eller siden uansett og tar gjerne så billige aksjer som mulig. Er komfortabel med å sitte utenom akkurat nå. Blir virkelig spennende å se om 400 nivået holder, gjør det ikke det så... Er det vel 380 neste kanskje..(?) :unsure:

 

EDIT: 380 ikke 308 såklart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og "alle" vet at fabrikken er forsinket og det ser ikke ut til at selskapet vil sende noen meldeing om dette, jeg har fått vite at prøveproduksjonen virker 100%.

 

Og det er vel i moses det knyttes mest intresse for nå, men, er veldig klar over risikoen og hovedgrunnen til jeg kjøpte i dag er en forventning om en rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...