Jump to content

Episode 1130 - Torsdag 18. september 2008


Pirelli

Recommended Posts

Oljen stiger til ukens høyeste notering, mens finanskrisen virkelig ser ut til å klappe med seg det meste. Nesten som om Roru satt ved dirigentbordet.

 

Jeg tror ikke oljen alene kan sette igang noen klondyke stemning på OSE i morgen, men det hjelper.

 

STO trades rundt 135 omregnet til NOK i USA nå.

OSXX er opp nesten 4% og OIX 1.5%

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply
Oljen stiger til ukens høyeste notering, mens finanskrisen virkelig ser ut til å klappe med seg det meste. Nesten som om Roru satt ved dirigentbordet.

 

Jeg tror ikke oljen alene kan sette igang noen klondyke stemning på OSE i morgen, men det hjelper.

 

STO trades rundt 135 omregnet til NOK i USA nå.

OSXX er opp nesten 4% og OIX 1.5%

 

 

Det sluttet rett ned for OIX -2,12% Pirelli

DOW -4 %

NASSE -5 %

S&P -4,7%

 

 

Så da starter vi vel forsiktig sideleng i påvente av impulser fra futtene og meldingene fra USA, men Asia vil selvfølgelig også spille inn.

 

Ja ja LYKKE TIL, (det trenger vi alle i disse tider)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

TA-folket skal vel trekke grafen gjennom gulvet nå...

 

Synes det er på sin plass å ta en titt bak tallene:

 

  • Døve Jonas falt som en stein rett før stengetid: Det er trolig fordi få ønsker å overnatte med aksjer... Mange skal nok inn igjen i morgen...
  • Døve Jonas falt, MEN hvem falt mye. Tror at AGI - hvor staten tar 80 pst., Lehman - som har begjært seg konkurs - og banksektoren trakk mye ned, MEN det var vel forventet...
  • Olja steg 6 pst. Det trekker opp OSE. Dersom alt skulle gå så helt inni gampene strake veien dit det er varmt, hvorfor stiger da oljeprsien så mye..., og hvem har råd til å handle stort?
  • Når kommer selskapene med cash på banen og kjøper billige selskaper. Tror grådigheten stiger raskt og da må snart frykten vike. Kommer MikkiSoft med et nytt bud på Yahoo... Sjansen er langt større for å lykkes... Det kan sende kuresene opp og snu "sentimentet"...

Det er mye som skurrer her. USA har ikke falt så mye enda, MEN fortsetter fallet over lengre tid, ja da begynner vi å nærme oss tvangssalgtider også i USA og da kan det bli svart, svært svart...

 

Det er mere som skurrer. Mange "gærninger" her hjemme sitter nå og mener at renta skal til himmels samtidig som alt skal gå adundas. Har dem glemt at går ting ad dundas, så settes renta ned, ned, ned og det vil igjen få fart på økonomien..

 

Sitter i PROD, PDR, DNO + noen små poster...

 

Mvh og lykke til,

 

Skamslått Okse...

Link to comment
Share on other sites

USA-børsene "tok en Oslo Børs" og trynet den siste timen på dagens bunnoteringer. Da er det bare å stålsette seg for mer av det samme i morgen. :sad:

 

Hehehe, tenkte faktisk akkurat det samme, hvor har jeg sett det der før... :laugh: Det hadde vært utrolig morsomt om noen hadde laget en sammenhengende kurve over alle de timene med ekstra åpningstid i ukene etter man begynte med det (tiden fra 16:20-17:20 hver dag). Jeg tror den kurven er EKSTREMT stygg. Det er vel kun en dag sålangt som den har vært positiv..

 

Enga, sitter du så veldig tungt i markedet da? Hvorfor det triste fjeset liksom... Sitter du med større posisjoner selv om du er negativ til markedet generelt?? Ikke at jeg sier noe på det, har funnet meg selv i samme posisjon ganske så nylig.. kremtkremt. Eller er det bare en enorm medfølelse og omtenksomhet overfor alle som sitter med aksjer her som gjør at du må ha en trist mine :mellow: Nå må ikke folk misforstå meg. Jeg har full medfølelse og vet fallet som har vært de siste ukene har vært svært tungt for veldig mange med penger på børsen rundt omkring, men det er vel slik at alle investorer håper på oppgang når man er i markedet og nedgang når man er utenfor (og har tenkt seg inn igjen). Sånn er bare gamet. Håper alltid på å få muligheten til å kjøpe seg inn billigere enn når man sist solgte.

 

Forøvrig er jeg spent på hvordan morgendagen blir. Jeg har jo hele tiden lagt mye vekt på oljeprisen og i løpet av ettermiddagen/kvelden har den jo steget BETYDELIG, men når usa faller 4 og 5% spørs det vel om selv den er nok til å oppveie det? STL dro i motsatt retning i dag og kommer sannsynligvis til å gjøre det samme i morgen, men jeg tror kanskje ikke det er nok. Som Hoffa sier så blir kanskje hvordan det går i Asia avgjørende?

 

USA er en av flere grunner til at jeg er veldig negativ til børsen generelt nå. Jeg tror rett og slett ikke USA har falt seg ferdig med de daglige negative nyhetene som kommer derfra selv om denne uken sålangt har vært veldig stygg også der. Det kommer jo stadig nye konkurser, det ser teknisk elendig ut overalt, konjukturen er nedadgående og oljeprisen er høyst usikker. Det ene som trekker sterkt i motsatt retning er jo det at svært mange selskaper rett og slett begynner å se grisebillige ut. Dette gjør at jeg uten tvil vet jeg skal inn igjen, men spørsmålet er når. Med all usikkerheten som er og siden det virker som om man nå ser helt bort i fra det fundamentale så velger jeg å følge ekstra nøye med på TA. For hovedindeksen er det vel ikke skikkelig støtte før 265-280. Derfor er dette det nye nivået jeg sikter meg inn på for evt å gå loooong igjen. Jeg prøvde jo denne taktikken på 350, men det gikk jo i dass så da forflytter jeg meg likesågodt til neste stopp. Skrekksenarioet nå er flere dagers rally uten at jeg kommer meg inn. Da står jeg fort igjen på perrongen... Men lite tyder på flere dagers rally akkurat nå da.

 

Jeg kommer nok til å prøve meg på noen kjappe trader uavhengig av hvilken vei vi beveger oss. Også kan det jo skje noe som får meg til å endre mening og hoppe inn igjen, men jeg prøver etter beste evne å holde fingra av fatet. Brent barn skyr ilden osv... Heldigvis var det ikke mer enn fingertuppene da. Innbiller meg at jeg lærer noe da! Satser på at det ikke bare er innbilning :wink:

 

Oj så mye jeg skrev helt plutselig, det var ikke planlagt :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, tenkte faktisk akkurat det samme, hvor har jeg sett det der før... :laugh: Det hadde vært utrolig morsomt om noen hadde laget en sammenhengende kurve over alle de timene med ekstra åpningstid i ukene etter man begynte med det (tiden fra 16:20-17:20 hver dag). Jeg tror den kurven er EKSTREMT stygg. Det er vel kun en dag sålangt som den har vært positiv..

 

Enga, sitter du så veldig tungt i markedet da? Hvorfor det triste fjeset liksom... Sitter du med større posisjoner selv om du er negativ til markedet generelt?? :blink:

 

Hei

 

Noe er verre enn annet.

 

EngaBoys store kjærlighet? Våle`Enga gjør det nesten like dårlig som OSE om dagen...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Eksepsjonelle tider krever eksepsjonelle metoder.. :cool:

 

Jeg for min del har "ditsjet" teknisk, fundamental og psykologisk metode - for the moment.

 

Blir sittende med penga i cash, til flere glidende gjennomsnitt vha kryss opp, viser retningsendring.

Krysset må selvfølgelig skje i de hovedindeksene jeg følger.

Når det skjer, er det all inn med alle pengene, og kanskje litt til :laugh:

 

Forbanner sjefen, jobben og alle møtene som har vært planlagt den siste tiden.

Hadde det ikke vært for de, ville jeg ha sittet tilsvarende i bjørnederivater i nedturen de siste dagene også.

 

:mad: men ikke ulykkellig.. Hmmf

Link to comment
Share on other sites

Enga, sitter du så veldig tungt i markedet da? Hvorfor det triste fjeset liksom... Sitter du med større posisjoner selv om du er negativ til markedet generelt??

Neida, det er vel mer i sympati med våre venner på forumet som blør stygt i disse tider. Jeg tenker på de som trøster seg med at "langsiktighet lønner seg".

Link to comment
Share on other sites

EngaBoys store kjærlighet? Våle`Enga gjør det nesten like dårlig som OSE om dagen...

Ja, og Martin Andresen følger samme handlingsplan som du: "Det er ikke så farlig med (poeng)avkastningen på kort sikt. Vi må heller tenke langsiktig og satse på at alt blir bedre til neste år". Særlig! :mad:

Link to comment
Share on other sites

nå er det vel mange faktorer som påvirker renta. har ikke lest all argumentasjon om hvorfor enkelte "gærninger" mener at renta skal til himmels.

 

inflajosnen er den suverent viktigste faktoren når norges bank skal sette renta (den europeiske sentralbankens hovedoppgave er f.eks å holde et stabilt prisnivå => lav inflasjon, samme pengepolitikk fører norges bank).

Vi setter styringsrenten for å sikre en lav og stabil prisvekst i Norge
Regjeringen har fastsatt et inflasjonsmål for pengepolitikken i Norge. Norges Banks gjennomføring av pengepolitikken skal rettes inn mot lav og stabil inflasjon. Det operative målet for pengepolitikken skal være en årsvekst i konsumprisene som over tid er nær 2,5 prosent.

 

på ssb finner vi endring i kpi (inflasjon):

Konsumprisindeksen (KPI) var 123,1 (1998=100) per august 2008 mot 117,8 i same månad i fjor. Dette svarte til ein tolvmånadersvekst på 4,5 prosent i august, mot 4,3 prosent i juli.

 

så til sakens kjerne; skal norges bank heve eller senke renta for å nå sitt mål på 2,5%. først kan vi se diagrammatisk på inflasjonen:

fig-04.png

 

de som er kjent med statistikk (og helt sikkert resten av dere) kan se at over de siste ti åra har inflasjonen i "snitt" ligget rundt 2,5%. altså etter norges banks ønske for fremtidig prisøkning.

 

virkelig eksempel:

norges bank begynte å heve styringsrenta fra 2005 og utover, og med et visst etterslep falt inflasjonen med nesten 3%-poeng til ~3kv 2007. det er selvfølgelig andre faktorer som spilte en rolle, men vi kan med en viss sikkerhet si at renteøkning funker for å få ned inflasjonstakten. norges bank fortsatte å heve styringsrenten etter 3kv 2007 også, med rundt 1%-poeng til dagens nivå på rundt 5,7%. det vi ser fra diagrammet er at inflasjonen eksploderte fra 3kv 2007 og utover. alle her vet i grove trekk hva som skjedde rundt 3kv 2007 og utover; råvareprisene (og dermed også prisen på en rekke konsumvarer) reiste til himmels => høyere importert prisvekst, høyere marginer, høyere lønn => større etterspørsel etter "normale" varer og tjenester => prisøkning! norges bank valg om å fortsatt heve renten utlignet ikke disse faktorene vi fikk dermed en sterk økning i inflasjonen. skulle norges bank ha hevet renten mer? gudene vet.. om dagens rentenivå er høy nok til å stagge inflasjonstakten? blir spennende å se.

 

til sammenligning:

når it-boblen sprakk i 2001 bestemte norges bank seg for å holde renta høy (de holdt den relativt høy fra 1999-2002) noe som selvfølgelig fikk inflasjonen til å falle bratt; nesten 4%poeng. dette blir litt spekulasjon, men jeg regner med norges bank har dette friskt i minne og dermed har samme strategi i dagens situasjon.

 

jeg har såpass selvinnsikt at jeg anser ssb sine prognoser fremover som bedre enn mine, og sakser prognosene derfra:

Rentetoppen nådd

Vi antar at pengemarkedsrenta i Norge vil endres i takt med euroområdet, men med et lite tidsetterslep. Våren 2010 regner vi med at den er nede på 5,25 prosent. Den høye og svakt økende rentemarginen bidrar til en forventet styrking av krona mot euro, til 7,75 som årsgjennomsnitt i 2010.

Vi regner med ytterligere noe økning før reduserte internasjonale råvarepriser samt styrking av krona bidrar til å bremse prisstigningen. Etter hvert vil også lavere innenlandsk lønnskostnadsvekst og økt produktivitet redusere inflasjonen i Norge.

 

hvis vi velger å tro ssb sine prognoser er altså rentetoppen nådd og med hjelp fra eksterne faktorer vil inflasjonstakten dempe seg. dagens rentenivå vil opprettholdes men med en liten nedjustering på rundt 1%poeng på sikt. historien (fra bl.a it-boblen) gjentar seg...

Link to comment
Share on other sites

nå er det vel mange faktorer som påvirker renta. har ikke lest all argumentasjon om hvorfor enkelte "gærninger" mener at renta skal til himmels.

 

Her er argumentasjonen:

 

"(...) - Den internasjonale finansuroen påvirker nå også Norge, i form av høyere renter på bankenes innlån. Når råvaren blir dyrere må vi øke prisene våre, sier informasjonsdirektør Aud-Helen Rasmussen i DnB NOR. (...)"

 

http://e24.no/boers-og-finans/article2655468.ece

 

Mao de siste dagers "gærninger" snakker ikke om styringsrenten. Men det endrer jo ikke på innholdet i innlegget ditt som jo fortsatt er like aktuelt og interessant med tanke på styringsrenten.

 

 

Hehe, den var fin Pirelli, visste derimot ikke at du var en av "TA-folket" :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det her er helt eksepsjonelt! Jeg hadde ikke anledning til å følge med etter 15:00 og forsøkte før den tid å kjøpe bjørnederivater på 99,50, men de stoppet på 99,55. I tillegg forsøkte jeg å gå inn på 101 noe senere, men det var (også) for sent. Samtidig solgte jeg ut over halvparten av porteføljen før jeg gikk offline.

 

Kort oppsummert, jeg har hindret et svært stort tap ved å ha bestemt meg for å gå ut av markedet i dag, men jeg har hindret en rimelig stor gevinst ved å være for gjerrig/grådig på bjørnederivatene. Alt i alt er jeg godt fornøyd med at jeg forsto hvilken vei det ville gå OG tok konsekvensene av det, men samtidig er jeg rimelig grinete over at jeg ikke fikk bjørnene som jeg ville ha tjent særs gode penger på - og det har det vært svært lite av de siste ukene... :sad:

 

Blir hakket vanskeligere å vite hva strategien bør være i morgen... Starter nok i rødt, men fortsetter det slik hvis olja holder seg? Sannsynligvis ikke, og da må jeg vente i og med at jeg tror vi skal videre ned. Må finne en god inngang for bjørnene, spesielet siden de har blitt veldig mye dyrere nå. Hrmf! Lettjente penger som gikk glipp, fordi jeg var for grådig - nok en gang! :dry:

 

Samtidig kan jeg ikke fri meg fra å frykte at det snart går opp, siden jeg er så gira på å gå ut av markedet - men jeg tror virkelig ikke noe på det :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Må prate bittelitt enkeltaksje her også nå når jeg først er i gang.

 

Må si jeg synes Yara blir mer og mer interessant. De tjener jo grovt med penger i år og nå er altså kursen halvert på 3 måneder. Dette mens selskapet har tjent 23,51 kr aksjen første halvår! http://www.yara.com/en/investor_relations/financial_reports/index.html

Bare 2kv tjente de 13,33kr per aksje! Og dette er da en aksje som strengt tatt ikke er så direkte avhengig av oljeprisen - eller tar jeg feil...??

 

Ja, nå har jeg jo akkurat sagt at det virker som om aktørene børsen nesten ser bort i fra det fundamentale om dagen og da blir rart å like etter prate om hvor billig et selskap er, men jeg bare tenker på når jeg omsider skal kjøpe meg inn i noe igjen. Yara må da være en fin aksje når ting før eller siden snur?

 

Rent teknisk så ser det forsåvidt ganske mørkt ut da, men det er vel en viss støtte på dagens nivå (som garantert brytes i morgen tidlig, men hvem vet hva den står i ved stenging). Ellers så er det vel en viss støtte på 200, og litt mer på 180, men det er først ved 140-150 at det er ordentlig støtte. Jeg tviler derimot på at det vil kunne gå så langt rett og slett fordi selskapets overskudd er for stort og gjødselmarkedet har ikke akkurat kollapset foreløpig: http://www.yara.com/en/investor_relations/analyst_information/fertilizer_prices/index.html

 

Noen med synspunkter?

 

Edit: får visst ikke til lenkene. Kan klippes ut og limes inn i nettleseren.

Link to comment
Share on other sites

God natt/morgen :laugh:

 

I dag passer favotittordtaket mitt ekstra godt

«Hver morgen skal du være parat til å bite ræva av en bjørn». Det var ordtaket som på 1990-tallet ble gjentatt og gjentatt til meglerne

 

For om vi kikker på Asia som stadig synker http://www.bloomberg.com/markets/stocks/wei_region3.html Skal det ikke mye fantasi til for å spå dagens børsåpning, og jeg er stygt redd for det bare blir verre utover dagen :mad: Det er godt en har mye cash klar, men spørsmålet er, hvor stopper det?

Link to comment
Share on other sites

EHL,

 

Yara tjener på sterkere dollar og lave gasspriser.

Prisen på gass følger vanligvis oljeprisen.

Når det er sagt så er ikke gassprisen (/oljeprisen) særlig viktig for inntjeningen. Det er selvfølgelig gjødselprisene som er viktigt her.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir en spennende åpning idag. Basert på børsene i USA og Asia går vi nok minst i 5 % minus ganske raskt, men oljeprisen har altså steget pent..... :unsure:

 

Nå får vi se hva som betyr mest. Slik det er for øyeblikket så er nok nervøsiteten større enn grådigheten. Jo, vi åpner nok ned, og det temmelig stygt.

 

Dersom oljeprisen hoolder seg eller stiger videre tror jeg det kan være en god strategi og gå kortvaring inn i oksederivater litt utpå dagen.

 

Lykke til, både okser og bjørner! :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

The bailout did little to stop the turmoil in the credit markets. The TED spread --the difference between the three-month Treasury bill and the three-month Libor -- spiked to 3.02%, marking its highest level on record. The higher spread indicates increased fears of credit risk and reluctance of banks to lend to each other. In a flight to safety, investors flocked to the three-month Treasury bill, sending its yield to only 0.04%, down sharply from last Friday's yield of 1.47%.

Nå er det full panikk. Ingen er villige til å låne ut penger, men aksepterer derimot ufattelig lav avkastning for å redusere risikoen. :ohmy:

Link to comment
Share on other sites

Litt interesant å se hva Haga sier, kun en håndfull i Norge? Hmmm, skulle tro at alle sammen holdt til her inne, he he.

 

Forventer rally

- Vi vil når som helst se et rally på børsen, sier han til NA24.

 

- Dette vil imidlertid ikke bli noe annet enn bear market rallies hvor investorer bør benytte sjansen til å selge seg ut eller lette seg for aksjer. Nedturen er nemlig ikke over, mener Haga.

 

I et marked hvor det vil svinge kraftig fra dag til dag tror Haga det kun er et fåtall investorer som evner å tjene penger.

 

- Det er bare de aller, aller beste traderne som kan tjene penger i dette markedet. Og i Norge snakker vi da om en håndfull tradere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...