Jump to content

Episode 1133 - Tirsdag 23. september 2008


TechOne

Recommended Posts

Starter like godt tirsdagens pit, siden det allerede er kvelden, og viderefører diskusjonen rundt shorting her.

 

Enig i at et permanent shortforbud blir helt på tryne, men skjønner godt at et midlertidig forbud har blitt innført på en del aksjer nå som aksjemarkedet har blitt priset godt under hva fundamentale verdier skulle tilsi. Den negative spiralen i aksjemarkedet var i ferd med å gå hardt utover markedet generelt. Når verdiene synker så kraftig, er det mange selskaper som taper mye penger, og en del fond må kvitte seg med aksjer for å holde riktig balanse mellom aksjeverdi og andre verdier som obligasjoner eller kontanter. I det hele tatt så det ikke ut til å skulle bunne ut på veldig lang tid før redningspakken kom og shorting ble forbudt. Redningspakken er vital for likviditeten i finansmarkedet, men shortforbudet kan selvfølgelig føre til en forsinket negativ reaksjon. Samtidig mener jeg et slik forbud kan sammenlignes med andre ekstraordinære mekanismer som å stenge børsen ved for store fall på en dag / uke eller hva man har av kriterier.

 

Uansett hva man måtte mene om et midlertidig forbud, kan jeg ikke skjønne annet enn at de aller fleste er enig i at naked shorting må forbys. Jeg kan ikke fatte at dette var tillatt i USA. Det kan jo ikke eksistere ett argument for at det skal være lovlig, eller er det noen som har et liggende? :blink:

 

Olja stiger fortsatt og NYSE synker. Hva blir utslagsgivende for morgendagen? :mellow:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply
Olja stiger fortsatt og NYSE synker. Hva blir utslagsgivende for morgendagen? :mellow:

Oktoberkontraktene på "Light sweet crude" var visstnok notert så høyt som $130.00 (!) før de utløp i kveld. Dersom novemberkontraktene blir gjenstand for noe i nærheten av det samme kjøret det neste døgnet, tror jeg oljerallyet langt på vei vil overskygge kveldens børsfall i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at et permanent shortforbud blir helt på tryne, men skjønner godt at et midlertidig forbud har blitt innført på en del aksjer nå som aksjemarkedet har blitt priset godt under hva fundamentale verdier skulle tilsi.

Jeg begriper ikke hva du mener med dette. Mener du at fallet i aksjekursene til Bear Stearns, Fannie Mae, Freddie Mac, Lehman Brothers, Washington Mutual eller AIG var ufortjent? At disse selskapene ville klart seg fint dersom de slemme shorterne ikke hadde torpedert aksjekursen. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Oktoberkontraktene på "Light sweet crude" var visstnok notert så høyt som $130.00 (!) før de utløp i kveld. Dersom novemberkontraktene blir gjenstand for noe i nærheten av det samme kjøret det neste døgnet, tror jeg oljerallyet langt på vei vil overskygge kveldens børsfall i morgen.

 

Ut fra hva de har sagt på "the closing bell" på cnbc, er ikke novemberkontraktene på langt nær like høyt priset. (ennå)

tror de lå på 106 dollar, sist jeg sjekket.

Årsaken til det høye prishoppet ble grunngitt nettopp med, som du nevner Enga, oktoberkontraktenes utløp.

Link to comment
Share on other sites

I følge CNNMoney sluttet oljen på 120 dollar, opp 16,4 dollar/15,7% :blink:

 

Kontraktsutløp og dollarsvekkelse til side, dette er en mega-oppgang.

Jammen ikke rart kursene der borte tryner skikkelig :dry:

 

Gullprisen stiger også pent, -igjen. Opp drøyt 5%

Kjøp CRU :rolleyes:

 

Det er også generell stor oppgang for jordbruks-råvarer.

Kjøp YAR :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

TorValdsen,

 

Svaret er nei.

 

Fra Bloomberg:

 

The October contract, which expires today, rose almost $12 more than the contract for November delivery, as traders rushed to close positions.

 

...Crude oil for October delivery rose $18.05, or 17 percent, to $122.60 a barrel at the 2:30 p.m. close of floor trading on the New York Mercantile Exchange. Futures climbed as much as $25.45 to $130 a barrel, the highest since July 22. The more- active November contract rose $6.11, or 6 percent, to $108.86 a barrel.

 

`It's a very small pool playing in this market right now, and that's why you're seeing those massive differentials'' between the October and November contracts, said David Kirsch, an energy markets analyst at PFC Energy in Washington. ``Somebody did place a wrong bet and is trying to cover that position. That's why you've got that yawning gap and a normal gap between the November and December contracts.''

 

Gitt uendrede forhold til i morgen burde mao. oljeprisen (light crude) i statene være drøyt 108 dollar.

Link to comment
Share on other sites

TorValdsen,

 

Svaret er nei.

 

Fra Bloomberg:

 

The October contract, which expires today, rose almost $12 more than the contract for November delivery, as traders rushed to close positions.

 

...Crude oil for October delivery rose $18.05, or 17 percent, to $122.60 a barrel at the 2:30 p.m. close of floor trading on the New York Mercantile Exchange. Futures climbed as much as $25.45 to $130 a barrel, the highest since July 22. The more- active November contract rose $6.11, or 6 percent, to $108.86 a barrel.

 

`It's a very small pool playing in this market right now, and that's why you're seeing those massive differentials'' between the October and November contracts, said David Kirsch, an energy markets analyst at PFC Energy in Washington. ``Somebody did place a wrong bet and is trying to cover that position. That's why you've got that yawning gap and a normal gap between the November and December contracts.''

 

Gitt uendrede forhold til i morgen burde mao. oljeprisen (light crude) i statene være drøyt 108 dollar.

 

Takker, Vidar

Det var nettopp det jeg antok,

ut fra hva de sa på CNBC.

Link to comment
Share on other sites

Ufattelig deilig å sitte med en haug bjørne derivater :biggrin: :biggrin: :biggrin:

 

Jo takk, det samme her.

 

 

Selv om det irriterer meg en smule at jeg har tapt noen kroner på bjørnederivatene de siste dagene.

Ser ut til at jeg må lære meg å vente ut antatt reaksjonen i markedet, slik at jeg kommer meg inn nærmere bunn :mad:

 

Lykke til i morra

Link to comment
Share on other sites

Kjenner feelingen TorValdsen.

 

Selv har jeg etter hvert erfart at jeg vanligvis er tre dager for tidlig ute til å predikere fall/oppgang.

Jeg prøver å justere meg etter denne erfaringen, men det er neimen ikke lett :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Såså, "bjørnen" er ennå ikke skutt....

For en gangs skyld er jeg enig med "alle optimisters mor". Det er ikke gitt at Oslo Børs ender ned i morgen. Oljeprisen har økt markant, og mer kan komme innen i morgen. Jeg tenker da på gapet mellom oktober- og novemberkontraktene. Dessuten kan det komme mer info om redningspakken til Paulson innen børsene i USA åpner, hvilket igjen kan gi en rekyl. Det eneste som er sikkert er at drakampen mellom fallende utenlandske børser og stigende oljepris, vil gi en volatil dag på Oslo Børs i morgen. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Kunne nesten ikke forfattet det bedre selv... :smile:

 

For en gangs skyld er jeg enig med "alle optimisters mor". Det er ikke gitt at Oslo Børs ender ned i morgen. Oljeprisen har økt markant, og mer kan komme innen i morgen. Jeg tenker da på gapet mellom oktober- og novemberkontraktene. Dessuten kan det komme mer info om redningspakken til Paulson innen børsene i USA åpner, hvilket igjen kan gi en rekyl. Det eneste som er sikkert er at drakampen mellom fallende utenlandske børser og stigende oljepris, vil gi en volatil dag på Oslo Børs i morgen. :cool:
Link to comment
Share on other sites

Financials falt 8.5% gitt! Effekten av forbudet mot shorting ble såpass kortvarig at de bør vurdere å innføre et påbud om å longe finansaksjer... :laugh:

 

Skulle ikke forundre meg :biggrin: Er det virkelig så problemløsende å presse opp mest mulig kapital inn i finansakjser? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Såså, "bjørnen" er ennå ikke skutt....

 

hunter.gif

 

 

Heyyy! Her skal det ikke skytes bjørner.

De er ville dyr med fredningsbestemmelser hengende om halsen :cool: .

Kun en og annen, forvirret og atferdsavvikende bjørn, kan avlives innimellom.

Det skjer også sjeldent, til aldri, på senhøst og vinter.

 

Okser derimot, de kan skytes, slaktes og drepes i fleng.

Faktisk helt lovlig, bare det skjer på rett sted og på rett måte :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Financials falt 8.5% gitt! Effekten av forbudet mot shorting ble såpass kortvarig at de bør vurdere å innføre et påbud om å longe finansaksjer... :laugh:

 

Var det ikke i Pakistan det ble innført påbud for en tid tilbake om kun å kjøpe aksjer på høyere kurser enn sluttkurs dagen før.

 

 

 

Ganske stor prisforskjell mellom Nordsjø-oljen og amerikansk lettolje i kveld?

Link to comment
Share on other sites

bare et svar til enga's kommentar

 

Bear Stearns og Lehman Brothers gikk ikke konkurs på grunn av lav aksjekurs (etter shortsalg). De var verken betalingsdyktige eller kredittverdige.

 

drit i den lave aksjekursen, men grunnen til at de ikke var betalingsdyktige eller kredittverdige hadde i starten ikke grobunn i virkeligheten. bear sterns satt med over $18bn i reserver da de rykteflommen startet og spre seg om at de hadde likviditetsproblemer. "repo-angrep" mot credit suisee, deutsche bank og jp morgan (tror jeg) førte til en halt i tradingen av disse. noe som kun var basert på rykter og som var den siste spikern i kista for bear sterns.

 

poenget mitt er at ondsinnet rykteflom fra hedgefund og andre store aktører som tjente massivt på bear sterns sin undergang satt i gang hele prosessen som førte til bear sterns undergang. jp morgan har gjort en "killing" som fikk bear sterns til 2-10$ pr aksje..

Link to comment
Share on other sites

og bare for å ha det helt klart:) :

jeg er helt enig at bear sterns hadde svin på skogen. og at de var på glattisen når de opprettet "subprime-fond" med helt opp til 100x gearing. men at de som følge av usanne rykter ikke fikk fornyet sine repo-lån førte til en uttørkning i likviditeten dems. hadde ikke det skjedd ville bear sterns fortsatt ha eksistert i dag.

Link to comment
Share on other sites

hadde ikke det skjedd ville bear sterns fortsatt ha eksistert i dag.

Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Bear Stearns var det minste av "de fem store" investeringsbankene på Wall Street. De var derfor logisk nok den første som fikk merke problemene. I ettertid gikk de to neste på lista, Lehman Brothers og Merrill Lynch, over i historien. De to største, Morgan Stanley og Goldman Sachs, har klart seg med et nødskrik og litt hjelp fra Fed og internasjonale investorer. De har dog blitt tvunget til å endre status fra investeringsbank til innskuddsbank, slik at det vi en gang kjente som Wall Street, ikke lenger eksisterer. Hvor du ser en alternativ skjebne for Bear Stearns i dagens bilde, er for meg en gåte.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...