Jump to content

Episode 1133 - Tirsdag 23. september 2008


TechOne

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Jaja, så kom fallet en dag for sent for meg som vanlig :sad:

 

I og med at futtene bare er svakt i pluss og olja er ned, var det ikke annet å forvente etter nedturene i både USA og det meste av Asia.

 

Sliter med å se hvor vi skal, men tror vi vil følge olja framover. Da spørs det bare hvor den skal :unsure:

 

Blir sittende med den kraftig reduserte porteføljen min, og venter på at vi skal oppover igjen. Tror ikke jeg skal prøve meg på derivatene igjen. Bommer akkurat nok til at underskuddet øker hver gang jeg forsøker meg. Kanskje handler jeg mer GOGL.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Apropos "gearing"... Disse fondene er "ekte TA-fond"/medgangs-/motgangsuportere... Går det opp, ja så låner BULL-fondet og gearer opp. Motsatt for Bear-fondet...

 

Handelsbanken børsnoterte i vinter et bull- og et bear-fond. Begge har gått med kjempetap.

 

Artikkel av: Øystein Schmidt (Finansavisen - 23.9.08 06:32)

Leserinnlegg(23) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler

Skagen Fondene gir deg seks aksjetips

Finanskrisen har drept en hel rase

Analytiker etter tur med DNO

Meglerhus snur i Tandberg

Meglerhus ser oppside på 42 prosent

10 aksjetips fra DnB NOR Markets

Tips i en volatil tid

Her får du Terje Nyborgs aksjetips

 

 

Da Handelsbanken i vinter lanserte derivatfondene Xact Derivat Bull og Xact Derivat Bear var meningen at investorene enkelt skulle satse penger på at børsen skulle stige eller falle. Fondene ble belånt slik de skulle stige eller falle dobbelt så mye som OBX-indeksen på Oslo Børs.

 

Bull-fondet ville følgelig stige dobbelt så mye som OBX-indeksen i et stigende marked og omvendt, mens Bear-fondet ville falle dobbelt så mye som OBX-indeksen i et fallende marked og omvendt. Men nå viser det seg at begge fondene har falt kraftig i verdi samtidig. Instrumentene som ble børsnotert i januar til kurs 100 sto i går i henholdsvis 86 og 85 på Oslo Børs, skriver Finansavisen.

 

Jacob Sternius hos Xact i Stockholm legger skylden på de ekstreme svingningene på Oslo Børs. Ifølge Sternius vil et stigende eller fallende marked være bra for Xact-fondene, mens et urolig marked som stiger den ene dagen og faller den neste ikke er like bra.

 

Årsaken er at fondenes belåning justeres kontinuerlig. Hvis markedet går opp fra 100 til 102,04, stiger bull-fondet til 104,08, mens bear-fondet faller til 95,92. Dermed økes belåningen i bull-fondet og reduseres i bear-fondet for at det hele tiden skal være like mye egenkapital som gjeld i fondene.

 

Altså man øker belåningen i bull-fondet etter en oppgang og reduserer den etter en nedgang. Tilsvarende reduseres belåningen i bear-fondet etter at markedet har steget, mens den økes når markedet har falt.

Link to comment
Share on other sites

Fallende oljekurs og dollarkurs nå så vidt jeg kan se. Sett i sammenheng med gårsdagens utvikling i statene så er det ikke mye tvil igjen for meg om hvor vi skal utover dagen. Nok en gang spår jeg at vi står lavere i slutten av uka enn nå, selv om jeg har tatt feil hver bidige gang jeg har sagt det så vidt jeg husker :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Fallende oljekurs og dollarkurs nå så vidt jeg kan se. Sett i sammenheng med gårsdagens utvikling i statene så er det ikke mye tvil igjen for meg om hvor vi skal utover dagen. Nok en gang spår jeg at vi står lavere i slutten av uka enn nå, selv om jeg har tatt feil hver bidige gang jeg har sagt det så vidt jeg husker :tongue:

 

Hei

 

Det kan være du får rett. DET kan imidlertid tenkes at "Den endelige redsningspakken" ser dagens lys i USA. Spør dere meg, ja så blir det mer sansynlig for hvert minutt som går og for hver dag finansmarkedene peker nedover...

 

"Tullete" å spekulere i at det ikke blir en redningspakke. Myndighetene i USA har satt hele sin prestisje inn på dette, og vel også landets realøkonomi. Er derfor liten grunn til tvil... Pakken kommer.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hehe, morsomt spillet amerikanerene driver med for tiden..

For det første driver de og endrer spillereglene etterhvert som spillet utvikler seg.

(selvfølgelig i sin favør)

Deretter økes hastigheten i regelendringen, ettersom det oppdages at regelendringen ikke gir den ønskede effekt.

 

Tror ikke det finnes en bedre måte å fortelle folk at de ikke bør ha tillit til markedet, for øyeblikket. :cool:

 

Go bears, Go!!!

 

Edit : må ut en tur, og selger mine kjøre bjørner med i underkant av en krone fortjeneste!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, morsomt spillet amerikanerene driver med for tiden..

For det første driver de og endrer spillereglene etterhvert som spillet utvikler seg.

(selvfølgelig i sin favør)

Deretter økes hastigheten i regelendringen, ettersom det oppdages at regelendringen ikke gir den ønskede effekt.

 

Tror ikke det finnes en bedre måte å fortelle folk at de ikke bør ha tillit til markedet, for øyeblikket. :cool:

 

Go bears, Go!!!

 

Hei

 

Plutselig kommer "RedningsPakka", og "bjørnene sitter i saksa"...

 

Leste du nedenfor på denne tråden om hvordan "Bjørnene" fungerer...? Det gjør tapet større...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Fallende oljekurs og dollarkurs nå så vidt jeg kan se. Sett i sammenheng med gårsdagens utvikling i statene så er det ikke mye tvil igjen for meg om hvor vi skal utover dagen. Nok en gang spår jeg at vi står lavere i slutten av uka enn nå, selv om jeg har tatt feil hver bidige gang jeg har sagt det så vidt jeg husker :tongue:
Link to comment
Share on other sites

Hadde et kjøp inne på GOGL på 19,00 som overraskende nok gikk inn. Egentlig ikke så veldig happy med det, siden jeg har en del GOGL fra før av, men sånn blir det nå BDI synker igjen. Greit posisjonert for den oppgangen jeg forventer på litt sikt i GOGL.

Link to comment
Share on other sites

Hadde et kjøp inne på GOGL på 19,00 som overraskende nok gikk inn. Egentlig ikke så veldig happy med det, siden jeg har en del GOGL fra før av, men sånn blir det nå BDI synker igjen. Greit posisjonert for den oppgangen jeg forventer på litt sikt i GOGL. Dog,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...