Jump to content

Episode 1138 - Tirsdag 30. september


EHL

Recommended Posts

Ble visst avbrutt midt i en post, så da har jeg vel ikke annet valg en å starte morgendagens pitt. Spennende tider... Hvordan ender dette?? Begynner å lure på om det ikke er bare på børsen og lånerenta dette vil merkes :mellow:

 

Litt vanskelig å la være å le av hele greia. Noen som husker hvordan en bestemt aksje ble priset ut fra hva enkelte tyske politikere ytret hist og her.

Antar at det er Tomra du snakker om. Tør du ikke bruke navnet lenger :laugh: Forøvrig må det være en av de aksjene som har klart seg aller best den siste tiden. Tilbakekjøpene kan da ikke være hele årsaken?? Jeg ville ikke tatt i den med ildtang engang nå men av samme årsak som jeg har latt DESSC seile i sin egen sjø i det siste. Den holdt seg relativt sett godt lenge, men nå når fallet først har kommet så har det kommet skikkelig. Ikke at jeg har gjort det bedre av den grunn :rolleyes: ...men det var heller ikke poenget.

 

Ser forøvrig at USA 'endelig' får smake på hvordan vi har det på OB. Tror jeg skal være dristig nok til å tippe at vi skal under 300 i morgen :ohmy: Men jeg har tatt feil før... :laugh: Oj, ser ut som en aldri så liten oppgang i USA på slutten her nå, holder den seg tro.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply
I morgen blir det berettiget å bruke denne overskriften?

 

K

R

A

K

K

!

!

!

 

Ville heller satt opp følgende som overskrift:

 

"Nå har du mulighet til og overføre 28% av ditt papirtap til staten"

 

Det blir nesten som å la staten kjøpe ut den råtne delen av porteføljen. :laugh:

 

Dette gjøres ved å selge de papirene en sitter på, og kjøpe de tilbake til litt lavere, høyere eller samme pris.

Da sitter en igjen med omlag like mange aksjer som tidligere, en lavere inngangspris og overført 28% av tapet til fradrag i likninga for 2008.

 

Smaker selvfølgelig ikke like godt som ren gevinst, men er langt bedre enn å sitte hele veien ned, hele veien opp - og ikke ha tjent en døyt..

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt daglig med på både tørrbulk- og gjødselaksjer i USA (og forsåvidt OSE) den senere tid og det hører søren meg til skjeldenheten at de faller mindre enn 10% om dagen!!! Syke tider det her. KKKRRRRAAAAAAAAAKKKKKKKKK - måtte bare. Viktig med litt galgenhumor i disse tider :ph34r:

 

Jeg skal søren meg huske på alt som har skjedd nå til neste kredittkrise :laugh::laugh::laugh:

 

 

Songa ble tildelt en ny kontrakt i dag da. Det må ha vært en særdeles dårlig kontrakt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ettersom vi er dobbelt så gode her hjemme så tryner det vel med minst 12-18% i morgen. Med mindre de greier å bli enige om en pakke i mellomtiden.

Nå skulle vi hatt Zoonic her for å trøste de som sitter long: "Vi åpner nok litt ned, men ender fint i blått." Dessverre har jeg ikke hørt noe særlig fra den kanten siden fredagsrallyet 19. september (aka moren til alle suckers rally)... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nesten for opplagt at OSE skal dundre ned i morgen til at det skal skje? Kanskje de bestemmer seg for å ikke åpne børsen i det hele tatt? :mellow:

 

Jepp, i morgen åpner vi ned litt på morningen men ender med en vannvittig kjøpefest. Det kommer til å henge orange og røde plakater på fasaden til Oslo Børs: "Høstsalget starter i dag!!" - "Intill 50% rabatt på solide selskaper!!!" - "Alt skal vekk!!!" osv...

 

Støtter forslaget om stenging... Kan noen ringe inn en bombetrussel? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er her jeg Enga, men det er travelt opp i dalen om dagen.... :smile:

 

Ja, aksjene blir "billigere" i en rasende fart og jeg tipper Oslo starter under 300 imorgen... :laugh: Men dette man nesten ta med et smil, det finnes mye verre saker enn dette, mye verre også...

 

Dette roer seg pent etterhvert og det er bare å sitte STILLE OG ROLIG! man kaster ikke penger ut av vinduet!

 

Ha en god natt!

 

Nå skulle vi hatt Zoonic her for å trøste de som sitter long: "Vi åpner nok litt ned, men ender fint i blått." Dessverre har jeg ikke hørt noe særlig fra den kanten siden fredagsrallyet 19. september (aka moren til alle suckers rally)... :laugh:
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Håpløse greier... Er slått til jorda.

 

"Håpløse USA-folkevalgte" handler ikke i tråd med folkets interesser. I dag har vel pensjonsfond, banker m.m. gått over ende bare pga. at noen "håpløse tullinger" ikke skjønner at tapet for samfunnet blir MYE større ved å ikke gjøre noe enn å lansere "pakken". Tror svært få økonomer stemte nei.

 

Når det er sagt, ja så tror jeg at politikerne etter dagens "krakk" skjønner at nå må det handles, og det raskt. Gjør de ikke det, sitter de raskt igjen med deler av skylda. Det blir lite velgere og støtte/valgkampbidrag fra næringslivet for slik innsats...

 

Synes at Bernanke burde trått til når pakka ikke kom på plass og senket renta med 0,5-0,75 %. Han kunne sagt at dette var et ekstraordinært temporært tiltak... Det ville lettet bankenes problemer dramatisk. Kan ikke heller se at dette ville "manet fram inflasjonsspøkelset"...

 

MEN, Tror at politikerne nå får se og høre at det er tid for handling. Dette kan derfor raskt snu i USA i morgen. OSE snur ikke før "pakka" er på plass og/eller USA signaliserer at så vil skje.

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Noen politikere har vist sin inkopetanse og udugelighet nå...

 

Setter min lit til at Bernanke og FED setter ned renta... Andre sentralbanker bør gjøre det samme for at ikke valutaene skal "røre på seg unødig"...

 

Tror og håper på fornuften i FED nå... De har den "største kanonen som er tilgjengelig - RENTEVÅPENET... umiddelbart.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Rentevåpenet til FED er bare en vannpistol for tiden, jeg tror ikke de gidder å forsøke engang. Den globale økonomien trenger likviditet, så vi kommer til å fortsette å se selloff i papirer for å bedre likviditeten. Dette vil gå hardt utover 'emerging markets' som Asia, Russland og oljebørsen OSE.

 

Statoil fallt over 13% i USA i kveld, til tross for stigende USDNOK. Jeg tror STL kommer til å falle under 120 i morgen, da det er stor fare for at oljeprisen også kommer under press. Det kan fort bli ett fall over 10% for OSE ved start i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg har bare aldri forstått hvorfor det er så gjevt med utsatt skatt.

 

Kan forstå at du ikke setter pris på utsatt skatt, "skatt" :blush: .

Derimot kan skattereduksjon lønne seg fremfor å sitte long i tilsvarende aksje, om en har opparbeidet seg et papirtap

og har tenkt å eie aksjen over en lengre periode uansett.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke hjulpet en dritt. Lenge siden det var noen sammenheng mellom styringsrente og faktisk rente.

Her er hvorfor (fra Yahoo!Finance:

 

To be sure, credit markets remain tight. The TED Spread -- the difference between what banks charge each other for 3-month dollar loans (3-month Libor) and what the U.S. government pays for 3-month loans (3-month T-bill) -- rose 63 basis points to 3.55%. This is the highest level since at least 1984 and indicates that banks are reluctant to lend to each other.
Link to comment
Share on other sites

Overraskende lite fall i Asia synes jeg.

Men, det kommer kanskje av at de plukker opp litt amerikanske rester på konkurssalg til gi-bort-pris, samt at oljeprisen faller?

 

Ellers ser jeg at bla DN kaller gårsdagens fall for det største siden 1991, og viser en oversikt over de største børsfallene.

 

Falt vi ikke mer enn dette for kun kort tid siden, eller husker jeg helt feil?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det man sier, det snur ikke før siste optimist har blitt pessimist... Zoonic, vi venter!!

 

Klarer egentlig ikke å bestemme meg for noe plan akkurat nå jeg, men magen sier at jeg skal selge unna selv om det føles som en fryktelig rabattert pris. Makan til svartmaling i avisene tror jeg knapt jeg har sett forresten :P

 

Hvor langt ned skal vi i dag? Vi har allerede falt svært betydelig to dager på rad, må da vel telle noe det også?

 

Dagens bet fra meg er at vi ender rundt 280.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...