Jump to content

Episode 1141 - Fredag 3. oktober


Mitch

Recommended Posts

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply
Jeg kan ikke forstå annet enn at det blir et relief-rally på mandag gitt at Representantened Hus godkjenner redningspakken?

Slik sett bør det være fornuftig å sitte med aksjer over helgen.

På den annen side er det vel et betimelig spørsmål å stille om et slikt rally vil ha noen særlig varighet og tyngde.

Opp som en løve, ned som en skinnfell?

Der er vi helt enige, Vidar. Problemet er å time salget mitt til uka. Det er nok mange som tenker som oss, men noen tror også at bunnen er nær. Jeg tror vi vil stige ganske bra en av dagene til uka - antakelig mandag - kanskje to dager, før vi går ned igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ok Techone,

 

Har du noen fond du brenner for i disse tider?

 

Har ikke handlet fond gjennom netfonds tidligere,er det vanlige kurtasjer som for aksjer?

Sorry, har helt mistet troen på fond. Er for dyrt.

 

Det er vanlig med 1-3% kjøpsgebyr, 0,25-2% årsgebyr (ofte avhengig av om de slår en referanseindeks) samt at en del har salgsgebyr på 1-3%. Det er fondet selv som bestemmer gebyrene og jeg tipper at Netfonds får en liten del av kaka som en kommisjon (Netfonds tar ikke ytterligere kurtasje/gebyr).

 

Dette er helt veilledende verdier, og jeg sier ikke at alle fond holder seg innenfor disse rammene. Det er helt sikkert masse avvik i begge retninger, men generelt sett er det dyrt.

 

Har hatt Skagen Kon-Tiki med god fortjeneste tidligere, og har fremdeles mest tro på Skagen. Har dog solgt meg helt ut bortsett fra et DnB Miljøfond som jeg uansett bare har noen slanter i. Skagen har forresten ingen salgsgebyr.

 

Hvis jeg skulle laget mitt eget "fond", ville jeg valgt ut et utvalg av de store selskapene som har bra kontantstrøm og kanskje til og med utbytte og kjøpt jevnt og trutt. Jeg ville ikke gjort det nå, men kanskje om et år... Hvem vet?

 

Har du bare 2000 du skal spare i måneden, kan et fond være en grei løsning, da 200kr fordelt på 10 selskaper gir et ekstremt høyt gebyr i form av kurtasje.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke bort fra at Zoonic's spådom vil slå til.

 

Jeg vil anta at mange ønsker å sitte over helga for å få meg seg en rekyl i etterkant av avstemningen.

 

 

plinius,

 

Ingen kan jo vite hvordan avstemningen vil bli.

Men, dersom pakken skulle stemmes ned en gang til er det ekstremt dårlig politisk håndverk.

Følgene av nok et 'nei' vil også trolig bli så store at de siste ukers børsfall trolig ville fortegne seg som småkrusninger :ph34r:

 

Derfor tror jeg rett og slett ikke at majoritetene av representantene vil tørre annet enn å stemme ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke bort fra at Zoonic's spådom vil slå til.

 

Jeg vil anta at mange ønsker å sitte over helga for å få meg seg en rekyl i etterkant av avstemningen.

 

Fullt mulig, men det ligger ikke for meg. Jeg er nesten helt sikker på at helgen vil bringe frem i lyset en bankkatastrofe eller to. Og da er det ikke like sikkert at redningspakken vil gi noe rekyl i det hele tatt.

 

Går OSE på tryne før helga har jeg muligens aksjer, blir det rally før helga er jeg garantert uten aksjer. Men nå er jeg mer opptatt av korte smågevinster enn eventuelt store gevinster med risiko for låst/tapt kapital.

 

Akkurat nå har OSE gått fra meg, jeg logger av så jeg ikke finner på noe dumt.. :laugh::laugh::blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan dere være så sikre på at Kongressen vedtar pakken? Jeg bare spør.

 

I tillegg til argumentene nevnt av flere så handler det ikke lenger om å redde Wall street. Nå handler det også om å redde den amerikanske skattebetaleren. Ta AIG f.eks. Noen sier "slå dem konkurs så lenge de har gjort en så dårlig jobb og satt seg selv i denne posisjonen". Problemet er at det er ikke bare aksjonærene som vil tape på det. Selskaper hadde jo ufattelig mange forsikringer. Så plutselig over natten ville vanelige amerikanske skattebetalere stå uten forsikring for både hus, helse og andre ting.

 

Samme greia gjelder nå. Nedstemming av denne pakken vil føre med seg langt værre ting en at mange på børsen mister verdier. Disse pengene de spytter inn vil redde situasjonen for den vanlige mannen i gata.

 

Derfor tror jeg at den vil bli vedtatt.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til argumentene nevnt av flere så handler det ikke lenger om å redde Wall street. Nå handler det også om å redde den amerikanske skattebetaleren. Ta AIG f.eks. Noen sier "slå dem konkurs så lenge de har gjort en så dårlig jobb og satt seg selv i denne posisjonen". Problemet er at det er ikke bare aksjonærene som vil tape på det. Selskaper hadde jo ufattelig mange forsikringer. Så plutselig over natten ville vanelige amerikanske skattebetalere stå uten forsikring for både hus, helse og andre ting.

 

Samme greia gjelder nå. Nedstemming av denne pakken vil føre med seg langt værre ting en at mange på børsen mister verdier. Disse pengene de spytter inn vil redde situasjonen for den vanlige mannen i gata.

 

Derfor tror jeg at den vil bli vedtatt.

 

Enig...

 

Det er så mange som er opptatt av at noen må svi. Jeg mener at de som har vært for grådige og udyktige - eiere av finansinstitusjoner og ledere av finansinstitusjoner til en viss grad har fått svi. Store aksje- og obligasjonsverdier er tapt og mange ledere som eide store poster i egnge selskaper har også mistet mye. Foreløpig synes jeg imidlertid at analytikere av gjeld og selskaper i finansektoren kunne fått passet sitt påskrevet i større grad. Noen har mistet jobben, MEN det systematiske dårlige håndtverket har ikke fått nok oppmerksomhet. Se imidlertid ikke bort fra at det kommer rettsaker... ala den KPMG fikk i fanget etter Finance Kredritt...

 

SVÆRT, SVÆRT få har imidlertid fått med seg at et sammenbrudd i finansnæringen rammer andre bedrifter, ansatte og hele samfunnet. Det medfører også. større skatteutgifter (bl.a. flere ledige) og mindre skatteinntekter; det er ikke veien å gå for å skape budsjettbalanse i USA. Mange glemmer at "pakka" ikke innebærer at "pengene brukes opp". Pengene ivesteres, og det kan til og med tenkes at investeringen blir lønnsom. Mange har også glemt at et "totalt sammenbrudd" på Wall Street setter svært manges pensjoner i fare - særlig i USA hvor dem sparer selv, og også i andre land hvor pensjoner er plassert i USA (bl.a. Statens pensjonsfond Utland)...

 

Det er derfor på tide med litt kollektiv fornuft...

 

Akkumulerer om vi får et "kjempefall før stengetid"...

 

Er ikke helt enig med Prirelli at vi nok får noen bankfall i helga. Blir "pakka" vedtatt, ja så kommer presset til å avta på kort, kort sikt. På litt lengre sikt, ja så kommer nok noen av de "værst stilte" til å gå over ende/bli kjøpt opp.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

AIG tok de over selskapet. Her er det snakk om å kjøpe opp gjeld til pålydende som til nå har vært omsatt til 0,10-0,20. Dette gjeld som bør avskrives som tap. Man bør sikre innskuddene evt overta banker som faller og nulle ut aksjonærene, men ikke kjøpe 5 øringer for en krone. Dollaren vil da kollapse med en slik redningspakke og da begynner problemene virkelig. Inflasjon, skyhøye bensinpriser, astronmisk gjeld. Er det de dollarsensitive selskapene som faller mest nå?

Link to comment
Share on other sites

Ragnarokk av budsjettdisiplin? Det blir et følesesmessig ragnarokk for Wall Street, Main Street vil klare seg. Det kommer ikke til å bli atomkrig.

Vi kommenterer primært børs og aksjer her på aksjeforumet.no, så beklager hvis jeg var litt unyansert :dry:

 

Det vil dog påvirke "Main street" også, selv om det vil gå hardest utover børsen. Mange enkeltpersoner har penger i aksjer, men viktigere er det at svært mange selskaper vil gå over ende, ikke bare i finanssegmentet men også innen IT og industri. Mangel på likvider vil velte mange selskaper, samt at mange prosjekter som ellers ville blitt startet ikke blir det => mindre behov for arbeidskraft. Ergp, når "alle" blir sittende på pengene sine, vil det også gå utover menigmann i form av høyere arbeidsledighet.

 

Så kan man gjerne påstå at man skjærer av noen rotne grener og får en sterkere stamme, og det er et typisk amerikansk argument. Den sterkestes rett osv. Det har ikke gjennomslag her, naturlig nok, for samfunnskostnaden blir større av enda flere på trygd.

 

Uavhengig av det, mener jeg man må se mer helhetlig på samfunnet, og at det ikke er noen tjent med at folk faller av lasset. Alle som har et ønske om å gi et bidrag i arbeidslivet, bør få anledning til det for at samfunnet som helhet skal fungere best mulig sammen.

 

"Main street" vil ikke merke det i år, spesielt ikke her, men om et år eller to, vil det se ganske annerledes ut her også.

Link to comment
Share on other sites

AIG tok de over selskapet. Her er det snakk om å kjøpe opp gjeld til pålydende som til nå har vært omsatt til 0,10-0,20. Dette gjeld som bør avskrives som tap. Man bør sikre innskuddene evt overta banker som faller og nulle ut aksjonærene, men ikke kjøpe 5 øringer for en krone. Dollaren vil da kollapse med en slik redningspakke og da begynner problemene virkelig. Inflasjon, skyhøye bensinpriser, astronmisk gjeld. Er det de dollarsensitive selskapene som faller mest nå?

Metoden som benyttes, kan alltids diskuteres, men det hjelper ikke å fortelle hva som burde gjøres, hvis alternativet til den løsningen som er skissert er ingen handling i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Folk mister jobbene sine allerede.

Er prosjektene gode nok får de hentet inn penger uansett.

Redningspakken koster 40 år med social security.

Redningspakken kunne vært brukt til å utbedre infrastrukturen. Det ville skaffet jobber nok.

Foreslår at debatten overføres til "Markedet generelt".

Link to comment
Share on other sites

  1. Folk mister jobbene sine allerede.
  2. Er prosjektene gode nok får de hentet inn penger uansett.
  3. Redningspakken koster 40 år med social security.
  4. Redningspakken kunne vært brukt til å utbedre infrastrukturen. Det ville skaffet jobber nok.
  5. Foreslår at debatten overføres til "Markedet generelt".

 

Har egnetlig ikke tid og overskudd til å argumentere mot dette: Det ser ut som om du har bestemt deg for hva du skal mene.

 

  1. Ja, folk mister jobbene allerede, MEN enda flere vil miste jobbene i et større tempo om ikke myndighetne tar grep. Flere arbeidsløse gir mindre skatteinntekter og større utgifter. Denne "investeringspakka" er en lav pris å betale for å øke muligheten for å unngå dette...
  2. Det stemmer ikke at gode prosjekter får hentet penger uansett. I Norge tør ikke engang relativt solide banker låne til hverandre. Det betyr at de i mindre grad kan låne ut, også til gode prosjekter.
  3. Hva du mener med dette er uklart. Minner om at Norge tjente på "redningen" av banksektoren i løpet av 10 år.
  4. Hva skal man med mer infrastruktur når færre bruker dem. Færre bedrifter og færre jobbreiser i tillegg til færre fritidsreiser som følge av mindre disponibel inntekt skaper ikke økt behov for infrastruktur...
  5. God ide å flytte diskusjonen. Synes selv altfor mye pågår under "Traders Pit". Diskuterer en enkeltselskaper eller markedet bør det gjøres under deres tråder. Dette får å øke "sortering av info." og for å gjøre det lettere å søke opp info. senere.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Enig...

 

Det er så mange som er opptatt av at noen må svi. Jeg mener at de som har vært for grådige og udyktige - eiere av finansinstitusjoner og ledere av finansinstitusjoner til en viss grad har fått svi. Store aksje- og obligasjonsverdier er tapt og mange ledere som eide store poster i egnge selskaper har også mistet mye. Foreløpig synes jeg imidlertid at analytikere av gjeld og selskaper i finansektoren kunne fått passet sitt påskrevet i større grad. Noen har mistet jobben, MEN det systematiske dårlige håndtverket har ikke fått nok oppmerksomhet. Se imidlertid ikke bort fra at det kommer rettsaker... ala den KPMG fikk i fanget etter Finance Kredritt...

 

SVÆRT, SVÆRT få har imidlertid fått med seg at et sammenbrudd i finansnæringen rammer andre bedrifter, ansatte og hele samfunnet. Det medfører også. større skatteutgifter (bl.a. flere ledige) og mindre skatteinntekter; det er ikke veien å gå for å skape budsjettbalanse i USA. Mange glemmer at "pakka" ikke innebærer at "pengene brukes opp". Pengene ivesteres, og det kan til og med tenkes at investeringen blir lønnsom. Mange har også glemt at et "totalt sammenbrudd" på Wall Street setter svært manges pensjoner i fare - særlig i USA hvor dem sparer selv, og også i andre land hvor pensjoner er plassert i USA (bl.a. Statens pensjonsfond Utland)...

 

Det er derfor på tide med litt kollektiv fornuft...

 

Akkumulerer om vi får et "kjempefall før stengetid"...

 

Er ikke helt enig med Prirelli at vi nok får noen bankfall i helga. Blir "pakka" vedtatt, ja så kommer presset til å avta på kort, kort sikt. På litt lengre sikt, ja så kommer nok noen av de "værst stilte" til å gå over ende/bli kjøpt opp.

 

Mvh,

 

Kommer nok til å skje mye på kort tid nå. Jeg vil tro at det må til noen sammenslåinger og konsolideringer i markedet for at dem skal greie å snu trenden. litt som gullfotteorien til Nils Arne Eggen: "sammen er vi sterkere". I mangel på optimisme må det komme frem noen virkelige store selskaper som ikke kan gå i duken under noen omstendighet. Disse vil kunne dra gjengen ut av møkka.

 

En annen ting jeg synes er litt rart er at dette kommer så overaskende på folk. Spessielt de som jobber i finanssektoren. Det er litt som i Oslo hver høst, når snøen faller for første gang. Alle blir like overasket og bilene kjører fortsatt på sommerdekk og alt kollektivt står stille. Det er jo en kjent sak at økonomien har konjunktursvingninger. Hvordan kan det da komme så overaskende på folk at ting når nedover også? Det har jo gått oppover i mange år nå.

 

Har sentralbankene forsømt jobben sin litt kanskje? Kunne de kuttet toppen for å redusere bunnen vi ser nå? Ikke vet jeg.

 

Hva skjer så etter den korte horisonten med denne krisepakken? Blir krisepakken litt som å tisse på seg når man fryser? Du blir varm i 7 sekunder før det blir kaldt igjen? USA statsgjeld kommer til å øke betydelig nå. USAs neste president får ingen lett jobb. Jeg er enig at krisepakken må til nå for å redde amerikanere, men jeg er usikker på om det er den perfekt på lengre sikt...

Link to comment
Share on other sites

Stemningen har definitivt snudd på Oslo Børs. Det er patetisk at STL skal trades med en intradags range på bortimot 10 kroner. Klokka 14:30 kommer arbeidsmarkedsrapporten i USA, blant annet Nonfarm Payrolls. Se opp for negative overraskelser nå som Initial Claims nærmer seg 500K. :ohmy:

Link to comment
Share on other sites

Kan åpne stygt i dag og, men tror det bedrer seg etter lunsj :rolleyes:

Godt å se at jeg kan treffe en gang i mellom, jeg òg :cool:

 

Ingen planer om noen nervøse reaksjoner før helga - jeg blir sittende, og håper jeg ikke er den eneste :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...