Jump to content

Episode 1141 - Fredag 3. oktober


Mitch

Recommended Posts

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Alle mangler dollar, men ingen vil ha aksjer...

 

USA faller til ny bunn notering og oljen er nærmere 90 enn 100 dollar fatet. Dollarstigning gjør at oljefallet ikke er så voldsomt, men vi får nok se STL under 120 kroner i morgen likevel.

 

NHY støttekjøpte aksjer i dag også, og vil nok fortsette med det i dagene fremover.

 

I morgen skal jeg bunnfiske NHY.

Link to comment
Share on other sites

Hei, lenge siden sist, Ståle!

 

Har du (vært lur og) holdt deg unna aksjer den siste tida? :laugh:

 

Jeg tok YAR i går med en kortsiktig horisont, men ikke med planer om å gå i samme fella som sist (selge på bunn).

 

I den sammenheng er det jo naturlig å skjele litt til hva som skjer på andre sida av dammen, og det er i grunnen ikke videre oppløftende.

 

Av det jeg har fått med meg, virker det som det er begrenset med korrelans mellom gjødselsaksjene der og her, men i disse dager ser nok de fleste på hva som skjer i det forjettede land... :dry:

 

MOS er jo et "spennende" case i så hensendelse. De viste til resultater i perioden 1/6-31/8 hvor de tjente $2,83 per aksje i forhold til forventede $2,94. Det er mer eller mindre akkurat som forventet.

 

Guidinga viser at de forventer å levere like mye potash i 2009 som tidligere guidet (8,2-8,6 mill), men fosfat senkes fra 9-9,4 milll til 8-9 mill.

 

Vi kan med andre ord konstatere at de per nå tjener gode penger, og at de vil fortsette med det, dog lavere enn per i dag.

 

Men hva har så skjedd siden resultatet? I går falt MOS 41,27%!!! :blink::blink::blink:

 

På én dag falt MOS fra $67,7 til $39,65! Gårsdagens laveste kurs var $39,41, så det var ikke snakk om noen innhentning mot slutten heller. Det ligner mer på en utvikling til en bedrift på vei til skifteretten enn et selskap som tjener gode penger! :ohmy:

 

Da kan man jaggu meg begynne å lure på hvor lurt det var å kjøpe YAR i går! :unsure:

 

For øvrig falt POT 26,97% og AGU 24,21%.

 

Jaja, ifølge money.cnn.com har MOS en P/E på 6, POT 14,5 og AGU 6.

 

Med et estimert resultat før skatt i 2009 på 19,3mrd og en verdsettelse på 47,5mrd per nå, har YAR en P/E på 2,5. Da BURDE ikke folk følge gjødselsaksjene i USA slavisk!

 

Med mindre CNN Money er på jordet da. Det kan jo være den ikke er helt oppdatert, for hva gjør POT med en P/E på 14,5 i disse dager? Høres lite sannsynlig ut, for å si det mildt. I tillegg vil et veldig enkelt (og lett misvisende) anslag for MOS være å si 4*2,84=11,36 og så dele kursen (39,65) på dette, noe som gir 3,5.

 

Okke som, det blir spennende å se hva som skjer. Futtene er svakt ned i skrivende stund, og brent olja nede og tester 90-nivået.

 

Kan åpne stygt i dag og, men tror det bedrer seg etter lunsj :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

For øvrig ålreit å se at den eneste OBX-aksjen jeg eide ved åpning i går, var den eneste OBX-aksjen som endte blått :smile:

 

Gjett hvilken aksje som vil få juling i morra, uavhengig av børsen ellers?

 

Innkommet 02.10.2008 17:46

 

On 12 August 2008 TANDBERG announced that the

Company was in discussions with a private equity

player about a potential offer for the shares of

the Company.

 

Due to the turmoil in the financial markets it has

proved impossible to achieve acceptable pricing and

financing conditions.

 

TANDBERG has therefore decided to discontinue the

discussions.

Link to comment
Share on other sites

TechOne,

 

Vedrørende YAR og gjødselselskaper så må du ikke glemme at flere nå nedgraderer disse.

I går endret feks. Merril Lynch anbefalingen til salg for sektoren, og det var nok en medvirkende årsak til kursmassakren.

Link to comment
Share on other sites

Asia ikke så ille som man kunne frykte og futtene er positive. Kanskje det var gårsdagen som var kjøpsanledningen likevel.

 

Får vi en selloff på morgningen går jeg inn, stiger OSE på morningen dropper jeg hele greiene og ser om "dødstimen" gir muligheter.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvor mye stiger Oslo Børs idag...?

 

Jeg tipper over 2,5%, ved close vel og merke... :rolleyes:

 

Asia ikke så ille som man kunne frykte og futtene er positive. Kanskje det var gårsdagen som var kjøpsanledningen likevel.

 

Får vi en selloff på morgningen går jeg inn, stiger OSE på morningen dropper jeg hele greiene og ser om "dødstimen" gir muligheter.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Ser jo nå at jeg skulle fulgt mitt eget råd til TorValdsen og ventet til fredag med å handle :mellow:

 

Jaja, står fast ved at vi kommer til å stige mot slutten av dagen, med mindre det kommer signaler om at Representantenes Hus fortsatt er noen stabeist :dry:

 

Sitter nok i ro i dag.

Link to comment
Share on other sites

GLI med en TA-update av div., selvfølgelig bare tullball, og da tar vi det med.... :smile:

Metoden er ikke mer tullball enn at den spådde Hovedindeksen langt ned på 200-tallet på et tidspunkt du trodde på 500. Fordelen med teknisk analyse er at den er upartisk og symmetrisk. Menneskehjernen derimot er preget av subjektive tilbøyeligheter. Det er derfor du alltid spår børsoppgang. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lett å treffe på børsen om dagen. Nesten så jeg vurderer å flytte mer av pengene over på bettingkontoen min. Har regnet frem at det er 68% sannsynelig at Stabæk slår HamKam i morgen. Så hvis bettingselskapet tilbyr odds over 1.47 så er det en bedre investering enn børsen om dagen :p

Link to comment
Share on other sites

Bartender,

Tipper den Ladaen koster mer enn god gammal Merce. :laugh:

 

Vurderer en kjapp inng. i Sevan, men det begynner å bli svært bratt nå.

Når ser vi dippen?

Jeg kjenner ikke så godt til SEVAN, men de sliter vel noe med kontantstrømmen og det er ikke særlig gunstig i disse tider. Ville bare tatt et kortvarig lodd i dem i disse dager, uten at jeg har fulgt nok med på kursen til å gi noen fornuftige anbefalinger :happy:

Link to comment
Share on other sites

Flere av aksjene jeg følger har vært nede og testet støttenivåer. YAR var nede i nesten 150 som vel kan sies å være et ganske sterkt støttenivå og SONG var nede i ATL. Men hovedinndeksen har ikke nådd neste ordentlige støttenivå enda. Hmmm :dry: Stiger bra nå...

Link to comment
Share on other sites

Jaja, står fast ved at vi kommer til å stige mot slutten av dagen, med mindre det kommer signaler

 

Jeg kan ikke forstå annet enn at det blir et relief-rally på mandag gitt at Representantened Hus godkjenner redningspakken?

Slik sett bør det være fornuftig å sitte med aksjer over helgen.

På den annen side er det vel et betimelig spørsmål å stille om et slikt rally vil ha noen særlig varighet og tyngde.

Opp som en løve, ned som en skinnfell?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...