Jump to content

Episode 1145 - Torsdag 9. oktober 2008


Pirelli

Veien videre for OSEBX  

31 members have voted

  1. 1. Hva når vi først...

    • 200
      8
    • 300
      23


Recommended Posts

Det kan virke som om Kauphting nå går inn i siste fase og spørsmålet er om ikke nasjonen Island også dras med ned i dragsuget. Da må nok Island etter hvert stille seg i samme kø som andre U-land og be vesten om nødhjelp...

 

Like ille er det nok for privatpersonen Reiten, som til og med selv nå må skjønne at det eneste riktige å gjøre er å forlate selskapet han har vært med på å tilintetgjøre. Norsk Hydro er redusert til lite i forhold til når Reiten overtok, men han kan jo sette seg tilbake å telle penger mens han mimrer om de fine spissrotgangene mellom oppsagte medarbeidere på vei inn i møter. Det har virkelig vært ett eventyr for aksjonærene og ledergruppen med opsjoner, kanskje med unntak av de siste 2-3 månedene.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Og så en kommentar til shortforbudet i finansaksjer - so what... Dette betyr ingenting, det er bare å se hva som har skjedd "over there" i etterkant av forbudet der.

 

Kanskje mer betimelig med ett totalt shortforbud, eller ett short register og streng oppfølging av udekket short.

Link to comment
Share on other sites

Mens jeg først er inne på nasjoner og personer som vakler, Saera Khan er i ferd med å begå en Manuela Ramin-Osmundsen. Forsøker nå å borforklare spåkone telefoner ved at hun har ringt kjæresten på satelitt telefon, en kjæreste som er i de britiske spesialstyrker. Av samme grunn må utskriftene holdes hemmelig.

 

Det kan virke som om hun har mistet sine gode rådgivere...

 

http://www.kjendis.no/2008/10/05/549194.html

 

Sorry, denne er vel litt off tåpikk... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Vi er midt mellom 200 og 300, jeg tror vi skal opp i 300 før vi eventuellt skal under 200. Rom ble ikke bygd på en dag, og jeg tror vi kommer til å se ett kraftig bjørnerally i overkommelig fremtid - kanskje allerede i morgen.

 

Om det går helt til 300 er vel kanskje litt BOBOB... Hva tror forsamlingen?

Link to comment
Share on other sites

Re Mitch

 

Hoffa eller andre med erfaring:

 

Når må man ha lagt inn salg/kjøp i sluttbudrunden, for at det skal kunne gå inn?

 

Mener å ha sett kjøper og selger bevege seg etter 17:20, men ikke etter 17:25. Er det forskjellig fra aksje til aksje på samme måte som at de store starter først om morgenen?

 

Hvis jeg legger inn kjøp på samme grense som selger, går det likevel ikke inn, hvis jeg er for sen og vice versa.

 

Det er vel ikke noen regel for tidspunkt, men har opplevd å være 1 sekund for sent og har også akkurat klart å fått ordren inn. I dag så lå jeg på kjøp av REC, men den skiftet så sinnsykt hele tiden at det ble nesten håpløst å få noe. Men skal du være sikker på kjøp er det bare å legge seg over det som til en hver tid gjelder, og når handlene sluttføres får du den samme prisen som alle andre, selv on du ligger over på kjøp. Men du er ikke sikret å få alle aksjene du legger inn, det spørs hvor mange som ligger for salg.

Link to comment
Share on other sites

POFF :biggrin: Så gikk luften ut av den tilsynelatende fine oppgangen i USA, jeg slutter ikke og forundre meg over markedet og har innsett at det er ytterst vanskelig å slå markedet i disse dager :mad: Så jeg beveger meg mest på sidelinjen med noen korte innhopp og å overnatte med for mye kan være rene selvmordet :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på det kraftige fallet helt mot slutten av dagen i USA, er jeg glad jeg solgte meg kraftig ned i dag- til tross for at det kunne ligne på en bunn for denne uka. Fallene i USA i det siste tyder på at det forventes en verre resesjon enn tidligere antatt.

 

Lite tyder på at olja skal opp i et lengre perspektiv, og da kommer ikke vi til å gå opp heller. 200 eller 300 først? Jaja, heller mot 200, men det er i grunnen ikke så viktig, er det vel? Så lenge en tror vi skal ned mot 200, har i hvert fall jeg smertelig fått erfare at det ikke er gunstig å prøve å treffe bjørnerallyene.

 

Hoffa, har forsøkt å legge inn kjøp på samme nivå som selger under sluttauksjonen (17:20-17:30) uten å få noe i etterhandelen. Kursen endte også på det nivået kjøper lå på. Care to explain? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Burn motherf......, Burn.

Fly, fly, fly to the sky.

Begge deler er syntesen av ønsker, tro og håp alle i markedet ser ut til å tenke på for tiden.

 

Bunnen får komme når den kommer.

Det gjør den sannsynligvis også. :laugh:

 

Når det gjelder bunner og topper er det selvfølgelig slik at man kan treffe med bunnen.

Jeg for min del kjøpte klokken litt over 10 i dag, på dagens intradagsbunn. (mulig det var bunnen???)

Tjente et par lapper på det, men...

kunne tjent ti ganger så mye. hadde jeg ikke solgt en kort stund senere.

Saken er den at jeg ikke visste hva som kom til å skje senere på dagen, og da er det ofte for seint å hoppe inn...

 

Følgende strategi blir derfor fulgt fra nå av:

For å lære meg selv at det er større sannsynlighet for at jeg kommer meg billigere inn -

om jeg avventer bunnen og handler når kursen krysser oppover igjen, har jeg tenkt å gjøre følgende:

 

1. binde meg fast,

2. midlertidig fjerne kjøpsknappen og

3. avvente bunnen...

 

Måtte jeg lykkes i mitt selvpålagte kurs i tålmodighet og handelsdisiplin.

I disse dager kan det holde hardt innimellom :biggrin:

 

 

For dere som trader: Lykke til i morgen

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som det lyset jeg så i enden av tunnelen tidligere i kveld var ett tog...

 

 

...som rygget?

 

Hadde vært koselig om det klorte seg litt fast rundt nivåene det sluttet på i dag. Men godt å si er det ikke, særlig når det intradag slenger opp og ned med 5-6 prosentpoeng på 10 minutter. 240 før 270? Eller 270 før 240?

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som det lyset jeg så i enden av tunnelen tidligere i kveld var ett tog...

 

Et høyhastighetstog som kom rett i mot deg?

eller... var det sporskiftergutten, som kommer på dressin med parafinlampen tent, for å hente deg - og bringe deg trygt tilbake til perrongen. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes: :rolleyes:

 

I dag blir det 2 smil for vi får vel en etterlengtet oppgang, iallefall fra starten.

 

Hoffa, har forsøkt å legge inn kjøp på samme nivå som selger under sluttauksjonen (17:20-17:30) uten å få noe i etterhandelen. Kursen endte også på det nivået kjøper lå på. Care to explain? :rolleyes:

 

 

Ikke så rart dette, om der er 120k aksjer tilsalgs og 160k kjøpere, vil det bli 40k som ikke for noe

Link to comment
Share on other sites

Enig Hoff@! Idag starter vi i blått terreng! :biggrin:

 

Riktignok er det ekstremt vanskelig å spå for tiden, men selv om USA endte ned igår stiger Japan og oljeprisen.

 

Men om vi ender i blått er en annen sak. Amerikanske arbeidsledighetstall blir spennende. :mellow:

 

Lå på kjøp av okser mot stengetid igår, men ble akkurat litt for gnien. Det var nok litt dumt, men på den annen side: De blir kanskje enda billigere på slutten av dagen idag.......

 

Lykke til! :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man tro? S&P 500 har falt seks dager på rad, hvilket er den lengste losing streak siden 2002. Det betyr at det ikke har vært børsoppgang i USA i manns minne! Videre er Hovedindeksen over 300 et fjernt minne, men der var den så seint som på fredag. Opp dit er det hele 20%. Det sier seg selv at det er potensiale for et vanvittig kjør hvis/når det snur. Det fikk vi en forsmak på i går. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hoffa, har forsøkt å legge inn kjøp på samme nivå som selger under sluttauksjonen (17:20-17:30) uten å få noe i etterhandelen. Kursen endte også på det nivået kjøper lå på. Care to explain? :rolleyes:

Ikke så rart dette, om der er 120k aksjer tilsalgs og 160k kjøpere, vil det bli 40k som ikke for noe

 

Hehe... Dét skjønner faktisk jeg òg, så la meg presisere.

 

Det var snakk om GOGL. Det var vesentlig flere selgere (omtrent 4:1) på 10,36 enn kjøpere på 10,35. Jeg la inn kjøp på 10,36 et sted mellom 17:24 og 17:27. Jeg fikk ikke kjøpt og sluttkursen endte på 10,35.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Dét skjønner faktisk jeg òg, så la meg presisere.

 

Det var snakk om GOGL. Det var vesentlig flere selgere (omtrent 4:1) på 10,36 enn kjøpere på 10,35. Jeg la inn kjøp på 10,36 et sted mellom 17:24 og 17:27. Jeg fikk ikke kjøpt og sluttkursen endte på 10,35.

Det er et køsystem. Førstemann til mølla osv.

Dvs. at alle som allerede lå inne med kjøp på 10,35 og 10,36 før du la inn din kjøpsordre på 10,36 var foran deg i køen.

Det 'hjelper' ikke at du la inn kjøp på 10,36, -du kom ikke foran 10,35-erne i køen.

Link to comment
Share on other sites

Det var snakk om GOGL. Det var vesentlig flere selgere (omtrent 4:1) på 10,36 enn kjøpere på 10,35. Jeg la inn kjøp på 10,36 et sted mellom 17:24 og 17:27. Jeg fikk ikke kjøpt og sluttkursen endte på 10,35.

Dette er faktisk ikke så veldig komplisert. Første bud er at man må legge inn ordren sin FØR sluttmatchen gjennomføres. Tidspunktet varierer fra aksje til aksje. I tilfellet GOGL var sluttmatchen klokka 17:24:56 i går. Vi kan dermed konkludere med at du var for sein med å legge inn ordren.

 

Andre bud er at du må legge deg tilstrekkelig høyt. Dersom sluttkursen var 10.35, ville ALLE som hadde kjøpsordre på 10.36 eller høyere fått fylt denne. De som hadde kjøpsordre på 10.34 eller lavere, ville selvsagt ikke få noenting. De som hadde eksakt 10.35, ville måtte finne seg i å stå i kø. Først fylles ordre fra samme meglerhus som selgerne. Deretter er det først til mølla.

Link to comment
Share on other sites

Det er et køsystem. Førstemann til mølla osv.

Dvs. at alle som allerede lå inne med kjøp på 10,35 og 10,36 før du la inn din kjøpsordre på 10,36 var foran deg i køen.

Det 'hjelper' ikke at du la inn kjøp på 10,36, -du kom ikke foran 10,35-erne i køen.

Det der synes jeg høres rart ut. Jeg har alltid fått alle aksjene jeg ønsket når jeg har lagt inn et bud som er over sluttkursen. Har da fått aksjene til sluttkursen. Prøver du deg på samme beløp som sluttkurs er du derimot ikke sikker på å få.

Link to comment
Share on other sites

Det er et køsystem. Førstemann til mølla osv.

Dvs. at alle som allerede lå inne med kjøp på 10,35 og 10,36 før du la inn din kjøpsordre på 10,36 var foran deg i køen.

Det 'hjelper' ikke at du la inn kjøp på 10,36, -du kom ikke foran 10,35-erne i køen.

Dette er ikke korrekt. Alle ordre på 10.36 og høyere vil bli fylt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...