Jump to content

Episode 1145 - Torsdag 9. oktober 2008


Pirelli

Veien videre for OSEBX  

31 members have voted

  1. 1. Hva når vi først...

    • 200
      8
    • 300
      23


Recommended Posts

Det der synes jeg høres rart ut. Jeg har alltid fått alle aksjene jeg ønsket når jeg har lagt inn et bud som er over sluttkursen. Har da fått aksjene til sluttkursen. Prøver du deg på samme beløp som sluttkurs er du derimot ikke sikker på å få.

Dette er derimot korrekt. Pluss for at du kom meg i forkjøpet! :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Klokka 14:30 kommer tall for antall førstegangssøkere på arbeidsledighetstrygd (Initial Claims). Konsensus er 475K, mens de tre siste ukene i kronologisk rekkefølge ga 458K, 496K og 497K. Markedet priser altså inn at de to siste ukenes markante økning skyldes "spesielle omstendigheter". Vær forberedt på enten skuffelse eller jubel... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Klokka 14:30 kommer tall for antall førstegangssøkere på arbeidsledighetstrygd (Initial Claims). Konsensus er 475K, mens de tre siste ukene i kronologisk rekkefølge ga 458K, 496K og 497K. Markedet priser altså inn at de to siste ukenes markante økning skyldes "spesielle omstendigheter". Vær forberedt på enten skuffelse eller jubel...

 

 

Hallo - har de skylapper der borte eller? Uten peiling eller innsikt tipper jeg 570k

Link to comment
Share on other sites

Dette er faktisk ikke så veldig komplisert. Første bud er at man må legge inn ordren sin FØR sluttmatchen gjennomføres. Tidspunktet varierer fra aksje til aksje. I tilfellet GOGL var sluttmatchen klokka 17:24:56 i går. Vi kan dermed konkludere med at du var for sein med å legge inn ordren.

 

Andre bud er at du må legge deg tilstrekkelig høyt. Dersom sluttkursen var 10.35, ville ALLE som hadde kjøpsordre på 10.36 eller høyere fått fylt denne. De som hadde kjøpsordre på 10.34 eller lavere, ville selvsagt ikke få noenting. De som hadde eksakt 10.35, ville måtte finne seg i å stå i kø. Først fylles ordre fra samme meglerhus som selgerne. Deretter er det først til mølla.

 

Takker!

Akkurat det jeg lurte på. Hvordan vet jeg (omtrent) når sluttmatchen til en aksje er og hvordan fant du ut det eksakte tidspunktet?

 

Synd jeg var for sen forresten, men samtidig er jeg ikke helt overbevist om at jeg ville vært oppurturnistisk nok til å selge på den kraftige økningen i dag tidlig. Kan sikkert kjøpe GOGL til 8,- om en ukes tid :blink:

Link to comment
Share on other sites

Takker!

Akkurat det jeg lurte på. Hvordan vet jeg (omtrent) når sluttmatchen til en aksje er og hvordan fant du ut det eksakte tidspunktet?

 

Synd jeg var for sen forresten, men samtidig er jeg ikke helt overbevist om at jeg ville vært oppurturnistisk nok til å selge på den kraftige økningen i dag tidlig. Kan sikkert kjøpe GOGL til 8,- om en ukes tid :blink:

Det eksakte tidspunktet fant jeg på Hegnar Online. Søk på ticker GOGL og velg "Dataeksport" og deretter "Handler 08/10 2008". Du kan også sjekke handelsloggen hos din megler på slutten av dagen.

 

Sluttauksjonen starter 17:23:30. Første aksje er STL. Deretter kommer noen av de andre største og mest likvide aksjene (jeg har ikke full oversikt). Så kommer resten av OBX-aksjene i alfabetisk rekkefølge. GOGL kommer altså rett etter FRO. Videre kommer aksjene på lista OB Match i alfabetisk rekkefølge, og så videre med de mindre likvide listene.

Link to comment
Share on other sites

Islandske børsen er stengt til mandag

Islendingene garanterer kun for innskudd gjort i islandske banker - på island.

Norge har i etterslepets navn- forbudt shorting i visse papirer.

Russerene har begynt tradisjonen - holder bare åpent på "oppoverdager".

Samlede statsbanker pøser milliarder av penger inn - for å holde bankvesenet flytende.

Bankene sliter med enorme tap, vil ikke gi lån, og...'

Eiendomsprisene er fallende..

De som har mye lån sliter med høy rente...

 

Snart "alle" har satt ned statsbankenes utlånsrente 0,5 eller 0,25 prosentpoeng...

 

Har fremdeles en følelse av at det er litt som å rygge baklengs inn i fremtiden.

Kanskje børsfallet bremser/stopper opp, men...

 

 

Et apropos er:

Det blir liksom uinteressantant hvor lav renta er, om du banken ikke vil gi deg lån uansett.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er derimot korrekt. Pluss for at du kom meg i forkjøpet! :smile:

Haha, jeg er ikke enig. Du kom da meg i forkjøpet med posten under! Synes i tillegg din forklaring på samme minutt var mer utdypende enn min. Men skal ikke krangle med deg om det :laugh:

 

Edit:

Kan legge til et spørsmål for å vise at jeg ikke er noen voldsom expert på området...

 

Det er sånn at alle tidligere kjøp man har inne før sluttauksjonen blir slettet slik at man må legge inn nytt 'bud' for å være med? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Klokka 14:30 kommer tall for antall førstegangssøkere på arbeidsledighetstrygd (Initial Claims). Konsensus er 475K, mens de tre siste ukene i kronologisk rekkefølge ga 458K, 496K og 497K. Markedet priser altså inn at de to siste ukenes markante økning skyldes "spesielle omstendigheter". Vær forberedt på enten skuffelse eller jubel... :unsure:

Fasiten ble 478K. Jeg tror at dette vil oppfattes relativt positivt av markedet. Riktignok var tallet litt dårligere enn offisiell konsensus, men mange hadde nok fryktet verre enn dette. Det var tross alt en signifikant bedring fra de to foregående ukene. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Har den siste optimisten blitt pessimist? Etter dagens poll å dømme, er svaret et entydig nei. 3 av 4 tror at neste "runde" nivå for Hovedindeksen er 300 (og ikke 200). Hvorvidt svarene reflekterer troen på at bunnen er nådd, eller på et oversolgt suckers rally som vil bli etterfulgt av ny nedgang, får være opp til den enkelte å tolke... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Har den siste optimisten blitt pessimist? Etter dagens poll å dømme, er svaret et entydig nei. 3 av 4 tror at neste "runde" nivå for Hovedindeksen er 300 (og ikke 200). Hvorvidt svarene reflekterer troen på at bunnen er nådd, eller på et oversolgt suckers rally som vil bli etterfulgt av ny nedgang, får være opp til den enkelte å tolke... :biggrin:

 

Godt poeng Enga.

 

Kan jo være håp og tanker om at det har falt så mye at det ikke kan falle mer. :blink:

 

Forøvrig har jeg svart 200 før 300 på undersøkelsen.

men, det skinner vel kanskje imellom linjene på det jeg skriver for tiden..

Link to comment
Share on other sites

Er tvangssalgene over for denne gangen? I går spratt traderaksjer av typen NEC opp og ned hele tiden som en trampoline, tydelig at flere solgte ut på best uten å bry seg om kursen. I dag er det mere stabil vind. Jeg tilhører de som stemte på 300 - ikke fordi jeg føler meg sikker på at bunnen er nådd, mest fordi det er "kortere" fra 250 til 300 enn det er til 200 :happy:

mvh

amatøren

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Enga.

 

Kan jo være håp og tanker om at det har falt så mye at det ikke kan falle mer. :blink:

 

Forøvrig har jeg svart 200 før 300 på undersøkelsen.

men, det skinner vel kanskje imellom linjene på det jeg skriver for tiden..

Det er en farlig tanke at børsene "ikke kan falle mer". I prinsippet kan de falle til null. Ingen bestrider at mange aksjer er svært billige. Det skulle bare mangle når børsen har falt 50% på noen måneder. Det hjelper imidlertid lite dersom flere og flere velger å trekke penger ut av aksjemarkedet.

 

Jeg har også svart 200, men jeg er selvsagt mindre overbevist i dag enn jeg var i går. Nå gjelder det å ikke la seg rive med av én dags stemningsskifte. Jeg vil gjerne se to-tre etterfølgende dager med oppgang før jeg tør å tro at gårsdagens intraverdi på 243.72 er en langsiktig bunn. Ikke dermed sagt at jeg kommer til å kjøpe på mandag etter tre dagers børsoppgang! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Da var DOW i minus, hvor lenge holder OSE seg?

Godt spørsmål. Folk krysser vel fingrene for at det skal snu i pluss igjen i løpet av kvelden. (Den ekstreme intradags volatiliteten gjør det mildt sagt vanskelig å spå utviklingen flere timer fram i tid.) I motsatt fall kan det bli tungt på Oslo Børs i morgen tidlig. Oljeprisen er jo også klart ned...

Link to comment
Share on other sites

Dødstimen slår nok til idag også, men det er vel sånn omtrent i null i USA nå. Faller DOW også idag blir det for 7. dag på rad..... :ohmy:

 

Forøvrig får jeg vel flagge jeg også hva jeg svarte på "gallupen": Jeg svarte faktisk 200 under meget sterk tvil. Tror imidlertid vi skal opp i nesten 300 først... :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...